Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-196/14-2/AS
z 2 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu 19 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości i terminu obniżenia podstawy opodatkowania o wartość udzielanych rabatów na rzecz ostatecznego konsumenta – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości i terminu obniżenia podstawy opodatkowania o wartość udzielanych rabatów na rzecz ostatecznego konsumenta.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca posiada siedzibę w Polsce i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dystrybucji sprzętu fotograficznego i optycznego oraz świadczeniu usług serwisowych w zakresie naprawy przedmiotowego sprzętu na terytorium Polski. Dystrybucja sprzętu odbywa się na podstawie zawartych umów dystrybucyjnych. W ramach struktury sprzedaży Wnioskodawca dokonuje krajowej dostawy sprzętu na rzecz dystrybutorów (hurtowników) bądź sprzedawców detalicznych, którzy dokonują dalszej sprzedaży sprzętu. Transakcje sprzedaży są prowadzone w oparciu o dwa następujące schematy:


  1. Wnioskodawca – dystrybutor (hurtownik) – sprzedawca detaliczny – konsument ostateczny
    lub
  2. Wnioskodawca – sprzedawca detaliczny – konsument ostateczny.


Ilość hurtowników oraz sprzedawców detalicznych biorących udział w transakcji na podstawie zaprezentowanego schematu może być różna (innymi słowy w transakcji uczestniczyć może więcej niż jeden hurtownik oraz sprzedawca detaliczny).


W celu udokumentowania transakcji sprzedaży dokonanej pomiędzy podmiotami:


  • Wnioskodawca wystawia fakturę na rzecz dystrybutora (hurtownika) bądź sprzedawcy detalicznego (w zależności od schematu),
  • dystrybutor (hurtownik) wystawia fakturę na rzecz sprzedawcy detalicznego (w schemacie A);
  • sprzedawca detaliczny wystawia fakturę bądź paragon na rzecz konsumenta ostatecznego.


W celu intensyfikacji sprzedaży, Spółka będzie prowadzić akcję promocyjną dotyczącą sprzedaży określonych modeli aparatów fotograficznych lub sprzętu optycznego (dalej: „Akcja promocyjna” lub „Promocja”). Obsługa Akcji promocyjnej będzie powierzona podmiotowi profesjonalnie świadczącemu usługi w zakresie promocji i reklamy (dalej: „Agencja”). Zasady Akcji promocyjnej będą określone w powszechnie dostępnym Regulaminie. Mechanizm Promocji będzie polegał na udzieleniu konsumentowi ostatecznemu rabatu na określoną kwotę pieniężną z tytułu zakupu sprzętu Wnioskodawca . W efekcie, konsument ostateczny otrzyma zwrot części ceny zapłaconej przy nabyciu sprzętu, po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie, tj.: po przedstawieniu kopii dowodu zakupu sprzętu objętego promocją, wypełnieniu kuponu promocyjnego (lub innego dokumentu w zależności od zasad Promocji) i przesłaniu dokumentów na adres Agencji, której zostanie powierzona obsługa Promocji. Po przyjęciu kuponu promocyjnego wraz z towarzyszącymi dokumentami oraz po zweryfikowaniu poprawności zgłoszenia, Agencja dokona przelewu kwoty pieniężnej na wskazane przez uczestnika Promocji konto bankowe lub zasili kartę płatniczą / kredytową otrzymaną przez uczestnika przy zakupie towaru objętego promocją Tym samym wypłata środków pieniężnych nastąpi wyłącznie na konto lub poprzez zasilenie karty płatniczej i kredytowej konsumenta ostatecznego, który spełnił warunki do udzielenia rabatu, określone w Regulaminie. W tym celu, Spółka zdeponuje na koncie bankowym należącym do Agencji określone środki pieniężne, służące wyłącznie dokonywaniu wypłat na rzecz uczestników Promocji. Agencja będzie przesyłać Spółce zestawienia dokonanych w ramach tej Promocji wypłat wraz z dokumentacją zgłoszeniową, na podstawie której dokonano stosownego transferu pieniężnego na rzecz konsumenta ostatecznego.


Wnioskodawca podkreśla, iż otrzymał już decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (z dnia 1 września 2009 r., numer 1401/PV-II/4407/14-4/09/MJ, „Decyzja” wydaną w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, po uwzględnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 stycznia 2009 r. sygnatura akt I FSK 1653/07), potwierdzającą słuszność stanowiska Spółki o prawie obniżenia podstawy opodatkowania (oraz podatku VAT należnego) w analogicznym stanie faktycznym. W Decyzji organ stwierdził m.in., iż: wystarczające jest posiadanie przez Spółkę szczegółowych danych każdego klienta wraz z unikatowym numerem zakupionego towaru, kserokopią paragonu lub faktury i karty gwarancyjnej. Powyższe oznacza również, iż prawo do obniżenia podstawy opodatkowania przysługuje Spółce w miesiącu, w którym otrzymała listy uczestników akcji promocyjnej wraz z kwotą rabatów wypłaconych na ich konto”,


Z uwagi, iż przepisy o VAT uległy zmianie od momentu wydania Decyzji, Wnioskodawca w celu potwierdzenia prawidłowości swojego stanowiska w aktualnym stanie prawnym, zwraca się z ponownym wnioskiem.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 29a ust. 1 i art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy o VAT Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania (oraz podatku VAT należnego) o wartość rabatów przyznanych ostatecznym konsumentom, którzy będą uczestnikami Akcji Promocyjnej, związanego ze sprzedażą sprzętu, mimo braku możliwości wystawienia faktury korygującej, przy czym dla celów VAT cała kwota udzielonego rabatu powinna stanowić kwotę brutto (obejmującą również kwotę podatku VAT)?
  2. Czy na podstawie art. 29a ust. 1 i art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy o VAT prawo do obniżenia podstawy opodatkowania (oraz kwoty podatku VAT należnego) z tytułu udzielonych ostatecznym konsumentom rabatów powstanie w miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzyma od Agencji Zestawienie (razem z dokumentacją zgłoszeniową taką jak kopia dowodu zakupu sprzętu oraz wypełniony kupon promocyjny) zawierające listę uczestników Akcji promocyjnych oraz kwotę rabatów wypłaconą na poszczególne konta bankowe lub użytą w celu zasilenia karty płatniczej / kredytowej uczestników?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. w zakresie pytania pierwszego – na podstawie art. 29a ust. 1 i art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy o VAT będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania (oraz podatku VAT należnego) o wartość rabatów przyznanych ostatecznym konsumentom, którzy będą uczestnikami Akcji Promocyjnej, związanego ze sprzedażą sprzętu, mimo braku możliwości wystawienia faktury korygującej, przy czym dla celów VAT cała kwota udzielonego rabatu powinna stanowić kwotę brutto (obejmującą również kwotę podatku VAT);
  2. w zakresie pytania drugiego – na podstawie art. 29a ust. 1 i art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy o VAT prawo do obniżenia podstawy opodatkowania (oraz kwoty podatku VAT należnego) z tytułu udzielonych ostatecznym konsumentom rabatów powstanie w miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzyma od Agencji Zestawienie (razem z dokumentacją zgłoszeniową taką jak kopia dowodu zakupu sprzętu oraz wypełniony kupon promocyjny) zawierające listę uczestników Akcji promocyjnych oraz kwotę rabatów wypłaconą na poszczególne konta bankowe lub użytą w celu zasilenia karty płatniczej / kredytowej uczestników.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


W przedmiocie pytania nr 1


Zgodnie z art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT podstawą opodatkowania, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (z pewnymi zastrzeżeniami).


Biorąc pod uwagę powyższe, w świetle definicji podstawy opodatkowania w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., zwrot części kwoty ostatecznemu nabywcy (w konsekwencji otrzymanie niższej kwoty przez dokonującego dostawy) powinien znaleźć odzwierciedlenie w podstawie opodatkowania oraz kwocie podatku VAT należnego. Innymi słowy, w analizowanej sytuacji, kwota rozumiana jako wszystko co Wnioskodawca otrzymuje, nie może obejmować kwoty wypłaconej ostatecznemu konsumentowi.


Należy przy tym podkreślić, iż zgodnie z art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT na wartość podstawy opodatkowania wpływają nie tylko kwoty otrzymane od nabywcy, lecz także od podmiotów trzecich. A zatem, Ustawa o VAT nie uzależnia możliwości zmiany podstawy opodatkowania od dokonania czynności wyłącznie z bezpośrednimi nabywcami. Tym samym, zmniejszenie podstawy opodatkowania (oraz kwoty podatku VAT należnego) na skutek czynności dokonanych z podmiotami trzecimi (tj. innymi niż bezpośredni nabywcy), powinno być dopuszczalne.


Jednocześnie, w świetle art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy o VAT podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Zdaniem Wnioskodawcy, planowane wypłaty określonych kwot pieniężnych na rzecz uczestników Akcji promocyjnych mają charakter rabatów / obniżek cen udzielonych ostatecznym konsumentom. W efekcie zgodnie ze wskazanym przepisem powinny one odpowiednio obniżać podstawę opodatkowania.


W przypadku przyjęcia odmiennego stanowiska (tj. uznania, iż podatnik nie ma prawa do dokonania stosowanego obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku VAT z tytułu udzielonych rabatów na rzecz podmiotów innych niż bezpośredni nabywca towarów), nastąpiłoby naruszenie fundamentalnych zasad funkcjonowania systemu podatku VAT, tj. zasady neutralności oraz proporcjonalności. Podatek należny z tytułu sprzedaży zrealizowanej przez podatnika w takiej sytuacji byłby nieproporcjonalnie większy w stosunku do kwoty faktycznie otrzymanej, przy uwzględnieniu częściowego zwrotu ceny ostatecznemu nabywcy.


Powyższe podejście znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). W wyroku z dnia 24 października 1996 r. w sprawie Elida Gibbs Ltd v. Commissioners of Customs and Excise (C-317/94) TSUE wskazał, iż: w toku działań promocyjnych producent sprzedaje towary po cenie producenta bezpośrednio detaliście, (b) kupon opiewający na kwotę wskazaną na opakowaniu tych towarów uprawnia klienta, jeśli ten udowodni nabycie jednego z tych towarów i sprosta innym warunkom wydrukowanym na kuponie, do przedstawienia kuponu producentowi w zamian za płatność kwoty uwidocznionej w kuponie oraz (c) klient nabywa taki towar od detalisty, przedstawia kupon producentowi i uzyskuje płatność wskazanej kwoty, podstawa opodatkowania jest równa cenie sprzedaży pobranej przez producenta, pomniejszonej o kwotę wskazaną w kuponie i zwróconą. Ma to również zastosowanie wówczas, gdy producent dokonuje dostawy do hurtownika, a nie bezpośrednio do detalisty”. W świetle powołanego wyroku, wydanego w sprawie podobnej do stanowiącej przedmiot niniejszego wniosku, uniemożliwienie obniżenia podstawy opodatkowania (oraz kwoty podatku VAT należnego) zostało uznane za sprzeczne z prawem wspólnotowym.


Analogiczne stanowisko przyjął również Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) w wyrokach z dnia 15 stycznia 2009 r. (sygnatura I FSK 1663/07) oraz z dnia 13 kwietnia 2010 r. (sygnatura I FSK 600/09). W ostatniej z wymienionych spraw, NSA wskazał, iż udzielenie przez podatnika rabatu cenowego, nie bezpośredniemu jego kontrahentowi, lecz kolejnemu odbiorcy w łańcuchu dystrybucji jego towaru, stanowi dla tego podatnika podstawę do obniżenia swojego obrotu o kwotę udzielonego rabatu”.

Podobne konkluzje przedstawiają także organy podatkowe w analogicznych sprawach, przykładowo w interpretacjach indywidualnych z dnia 22 stycznia 2013 r. (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP1/443-1066/12-2/PR) oraz z dnia 17 lipca 2013 r. (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP1/443-569/13-2/MP). Ponadto, Wnioskodawca zwraca szczególną uwagę, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lipca 2013 r. (nr IPPP1/443- 407/13-2/AP) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż również w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., rabaty pośrednie udzielone dealerom (którzy nie są bezpośrednimi nabywcami), stanowić będą rabaty, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy o VAT w brzmieniu od 1 stycznia 2014 r. Zatem, w związku z ich udzieleniem podatnik będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania VAT z tytułu sprzedaży produktów.


Biorąc powyższe pod uwagę, na wysokość podstawy opodatkowania będą miały wpływ nie tylko kwoty otrzymane od bezpośrednich nabywców Spółki (tj. dystrybutorów hurtowników bądź sprzedawców detalicznych), lecz również kwoty rabatów pieniężnych udzielanych przez Wnioskodawcę ostatecznym konsumentom, będącym uczestnikami Akcji promocyjnych (niebędących bezpośrednimi kontrahentami Spółki). Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu transakcji sprzedaży sprzętu dokonanych przez Spółkę, w wyniku udzielenia rabatów pieniężnych ostatecznym konsumentom, nie będących bezpośrednimi nabywcami Wnioskodawcy.


Należy przy tym zauważyć, iż w celu obniżenia podstawy opodatkowania (oraz kwoty podatku VAT należnego), cała udzielona kwota rabatu (tj. kwota zwrócona finalnemu konsumentowi w związku z prowadzoną Akcją promocyjną) powinna być traktowana przez Wnioskodawcę, jako kwota brutto, obejmująca również kwotę podatku VAT. Innymi słowy, w celu kalkulacji podstawy opodatkowania (oraz kwoty podatku VAT należnego) podlegającej obniżeniu Wnioskodawca powinien zastosować tzw. metodę „w stu”. Prawidłowość powyższego podejścia znajduje również potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lipca 2013 r. (nr IPPP1/443407/13-2/AP) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko podatnika w analogicznej sprawie, iż: „cała udzielona kwota rabatu powinna być traktowana dla celów podatku VAT przez Spółkę jako kwota brutto, obejmująca również kwotę podatku VAT”.


Wnioskodawca zauważa, iż w sytuacji przyznania rabatu przez podatnika na rzecz podmiotu niebędącego bezpośrednim nabywcą podatnika (tj. stanowiącego dalsze ogniwo łańcucha dostaw), brak jest możliwości wystawienia faktury korygującej przez podatnika, gdyż w analizowanym przypadku nie doszło do rzeczywistej dostawy towarów pomiędzy wymienionymi podmiotami. Jednocześnie, brak jest możliwości wystawienia faktury korygującej przez dalsze podmioty w łańcuchu na rzecz bezpośrednich nabywców, z uwagi, iż ustalona cena transakcyjna pomiędzy wskazanymi podmiotami nie uległa zmianie.


W przedmiocie pytania nr 2


Przepisy o VAT nie przewidują szczególnej formy udokumentowania rabatu udzielonego finalnemu konsumentowi, nie będącego bezpośrednim nabywcą. Jednak zgodnie z powyższymi uwagami, takiego dokumentu nie może stanowić faktura korygująca, o której mowa w art. 106j ust. 1 pkt 2 i art. 106j ust. 2 Ustawy o VAT (przepisy te dotyczą bowiem przypadków, w których rabat udzielany jest bezpośredniemu nabywcy, któremu uprzednio podmiot udzielający rabat wystawił fakturę z tytułu dokonanej dostawy).


Zatem, w praktyce, każda forma dokumentacyjna (inna niż faktura korygująca), z której będą wynikały udzielona przez Wnioskodawcę kwota rabatu, podmiot, któremu rabat został przyznany, oraz rodzaj towaru objętego promocją, powinna stanowić dokument uprawniający do obniżenia przez Wnioskodawcę podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT należnego z tytułu zrealizowanej sprzedaży.


W analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie dysponował przykładowo następującymi dokumentami:


  1. wypełnionymi przez ostatecznego konsumenta kuponami, oraz
  2. kopią dowodu zakupu sprzętu (kopią faktury VAT lub paragonu fiskalnego) oraz
  3. zestawieniem otrzymanym przez Agencję wskazującym listę podmiotów uprawnionych do skorzystania z rabatu, na rzecz których dokonano wypłaty stosownej kwoty pieniężnej.


Powyższe dokumenty będą pozwalały na:


  1. identyfikację podmiotów uprawnionych do skorzystania z rabatu (w tym celu warunkiem do skorzystania z Promocji jest przesłanie poprawnie wypełnionego kuponu);
  2. identyfikację sprzętu nabytego przez ostatecznego konsumenta (w tym celu należy razem z kuponem promocyjnym przesłać stosowny dowód zakupu sprzętu lub jego kopię);
  3. określenie wysokości udzielonego rabatu (takie zestawienie będzie sporządzanie przez Agencję odpowiedzialną za planowaną Akcję promocyjną ze wskazaniem kwot wpłaconych na konta bankowe lub użytych w celu zasilenia kart płatniczych / kredytowych ostatecznych konsumentów, będących uczestnikami Promocji).


Zdaniem Spółki, wyżej opisany sposób dokumentacji będzie uprawniał ją do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT należnego zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy o VAT. Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, iż powyższe prawo będzie przysługiwało Spółce niezależnie, czy dostawa towarów została udokumentowana na rzecz ostatecznego konsumenta fakturą czy paragonem fiskalnym.


Podsumowując, posiadanie ww. dokumentacji (tj. wypełnionego kuponu promocyjnego, kopii dowodu zakupu sprzętu oraz Zestawienia) stanowi wystarczającą podstawę do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT należnego.


Prawidłowość powyższego podejścia znajduje potwierdzenie zarówno w licznych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, jak również orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, w wymienionej powyżej interpretacji indywidualnej z dnia 22 stycznia 2013 r. (nr IPPP1/443-1066/12-2/PR) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko Spółki: „iż na podstawie wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego dowodów, które dokumentują udzielony rabat (kupony rabatowe wraz z dokumentem potwierdzającym zakup Produktu, tj. kopią faktury VAT, paragonu lub rachunku potwierdzającego zakup Produktu, oraz kopią podpisanej i podstemplowanej karty gwarancyjnej, a także Zestawienie dotyczące wypłaconych rabatów), Spółka będzie miała prawo do obniżenia podstawy opodatkowania”.

Ponadto, Spółka zauważa, iż Ustawa o VAT nie wskazuje okresu, w jakim należy dokonać obniżenia podstawy opodatkowania (oraz kwoty podatku VAT należnego) z tytułu udzielonych rabatów na rzecz ostatecznych konsumentów, niebędących bezpośrednimi nabywcami.


W ocenie Wnioskodawcy, prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT należnego powstanie w miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzyma od Agencji zestawienie (razem z dokumentacją zgłoszeniową) zawierające listę uczestników Akcji promocyjnych oraz kwotę rabatów wypłaconą na poszczególne konta bankowe lub użytą celu zasilenia karty płatniczej / kredytowej uczestników. Takie podejście prezentują również organy podatkowe oraz sądy administracyjne. Przykładowo, w podobnej sprawie, w cytowanej interpretacji indywidualnej z dnia 22 stycznia 2013 r. (nr IPPP1/443-1066/12-2/PR) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe, iż: „prawo do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu udzielonego Rabatu przysługuje Spółce w miesiącu, w którym otrzymała od Agencji Zestawienie zawierające listę uczestników Akcji promocyjnej wraz z kwotą rabatów wypłaconych na ich konta bankowe”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj