Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-95/14-4/AKr
z 7 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania zbiorczych faktur korygujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Wniosek został uzupełniony w dniu 15 kwietnia 2014 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego, przeredagowane zapytanie oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej w zakresie przeredagowanego pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca sprzedaje suplementy diety i oleje spożywcze do hurtowni. Sprzedaż dokumentuje za pomocą faktury VAT. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka udziela rabatów w określonym czasie np. miesiąca na określony asortyment (nie na cały asortyment sprzedawany dla określonej hurtowni). Wielkość rabatu jest zróżnicowana i zależy od asortymentu oraz ilości towarów zakupionych przez hurtownie oraz ilości towarów odsprzedanych do aptek. Na koniec okresu rozliczeniowego (zwykle jest to miesiąc) Spółka na podstawie informacji otrzymanej od hurtowni (odsprzedaż do aptek przez hurtownię). Z uwagi na brak możliwości powiązania sprzedaży własnej do hurtowni z odsprzedażą hurtowni do aptek. Spółka kalkuluje rabat kwotowy dla określonej hurtowni jako wielkość rabatu udzielonego za dany okres i wystawia korektę zbiorczą za dany miesiąc zgodnie z art. 106j Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany na pytanie Organu: „czy rabat o którym mowa we wniosku, udzielny jest przez Wnioskodawcę od całości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego kontrahenta?” wskazał, że udziela rabatów dla danej hurtowni za dany okres od całości sprzedaży wybranego asortymentu (nie na cały asortyment sprzedawany dla danej hurtowni). Rabaty są zróżnicowane i zależą od asortymentu i ilości towarów.

Zwroty towarów z hurtowni są dokonywane w przypadku, gdy termin przydatności do spożycia upłynął (lub jest zbyt krótki), a hurtownia nie dokonała sprzedaży tych towarów. Spółka wystawiając korektę do faktury sprzedaży nie ma technicznej możliwości uwzględnienia rabatu, który był udzielony dla tej hurtowni zbiorczą korektą sprzedaży, gdyż rabat ten nie jest rozbity i przypisany do faktury pierwotnej. Spółka wystawiając korektę do sprzedaży dla tej hurtowni z tyt. zwrotu przeterminowanego asortymentu nie uwzględnia wcześniejszego rabatu udzielonego zbiorczo, gdyż rabat zbiorczy dotyczy zarówno tego zwróconego towaru jak i innego towaru nie zwróconego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca może dokumentować ww. rabaty, które są kalkulowane na podstawie części sprzedawanego asortymentu natomiast udzielane do całości dostawy dla danej hurtowni w postaci zbiorczej faktury korygującej?
  2. Czy Wnioskodawca wystawiając korektę sprzedaży z tytułu zwrotu towaru od hurtowni, powinien uwzględnić rabat udzielony zbiorczą fakturą korygującą na podstawie art. 29a ust. 10? (pytanie zostało ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku).
  3. Czy przy wystawianiu zbiorczych faktur korygujących można nie podawać danych (numeru i daty) faktur pierwotnych do których są wystawiane zbiorcze faktury korygujące?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT, podatnicy mogą wystawiać zbiorcze faktury korygujące w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie. Wnioskodawca otrzymał w poprzednim stanie prawnym (Ustawy o VAT) do 31 grudnia 2013 r. interpretację indywidualną z dnia 13 września 2013 r. (ILPP2/443-567/13/2/JK, interpretacja dla spółki przejętej A przez spółkę przejmującą B), w której to Minister Finansów przyznał rację, że Spółka może dokumentować rabaty udzielane przez Spółkę zbiorczą fakturą korygującą. Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka również w obecnym stanie prawnych może stosować zbiorcze korekty sprzedaży.

Ad. 2 (stanowisko ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku)

Spółka wystawiając zbiorcze korekty sprzedażowe na podstawie art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT, nie ma możliwości powiązania tego dokumentu z konkretną fakturą pierwotną dokumentującą sprzedaż. Faktury korygujące zbiorcze nie odnoszą się bowiem do konkretnego asortymentu i ich ilości. Zgodnie z powołanym artykułem Ustawy o VAT, ustawodawca wprowadził uproszczenie dla tych podatników, którzy mają dość rozbudowaną bazę klientów i wystawiają duże ilości dokumentów sprzedażowych. Skoro ustawodawca zezwolił na takie uproszczenie (w formie przepisu szczególnego) to niemożliwe byłoby aby podatnicy równocześnie mieliby sprostać wymaganiu, które jest zapisane w art. 29a, który to jest przepisem ogólnym.

Zdaniem Wnioskodawcy przy wystawianiu korekty sprzedaży dotyczącej zwrotów towarów (np. z tytułu przeterminowanego produktu) nie trzeba uwzględniać przyznanych rabatów w ramach zbiorczych korekt sprzedaży.

Ad. 3

Z dniem 1 stycznia 2014 r. przepisy Rozporządzenia MF z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zostały przeniesione do Ustawy o VAT. Celem Ustawodawcy była nie zmiana przepisów, ale przejrzystość i jasność w stosowaniu przepisów o VAT. Zgodnie z przepisami obowiązującymi do dnia 31 grudnia 2013 r. zbiorcze faktury korygujące mogły nie zawierać m.in. numeru i daty faktury pierwotnej dokumentującej sprzedaż. Zdaniem Wnioskodawcy również w stanie obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. danych z faktury pierwotnej sprzedaży (numeru i daty) nie trzeba wykazywać w zbiorczych korektach sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2014 r. uchylony został przepis art. 29 ustawy, a dodano art. 29a ustawy.

Natomiast na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy - w myśl którego, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


W myśl art. 29a ust. 7 ustawy - podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W oparciu o art. 29a ust. 10 ustawy - podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na mocy art. 29a ust. 13 ustawy - w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. uchylono również przepis art. 106 ustawy, a dodano art. 106a-q ustawy.

Jak stanowi art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy - faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem (…).

Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy - w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1;
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ustawy - faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub i usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Przepis art. 106j ust. 3 ustawy stanowi, że w przypadku gdy podatnik udziela upustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonywanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Powyższy przepis odnosi się do przypadków, gdy w danym okresie podatnik opustem lub obniżką ceny obejmuje wszystkie dostawy towarów lub usługi dokonane dla jednego odbiorcy. Oznacza to więc, że nie ma ono zastosowania, gdy opustem takim lub obniżką ceny objęta jest tylko część dostaw dokonanych w danym okresie dla konkretnego nabywcy. Regulacji tej (art. 106j ust. 3 ustawy) nie będzie mógł więc zastosować podatnik, który udziela rabatu z tytułu dostawy w danym okresie jednemu nabywcy towarów jednego rodzaju - jeżeli w tym samym okresie podatników realizował na rzecz tego nabywcy także dostawy innych towarów (względnie wykonywał usługi), i które nie są objęte przedmiotowym opustem lub obniżką ceny.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca sprzedaje suplementy diety i oleje spożywcze do hurtowni. Sprzedaż dokumentuje za pomocą faktury VAT. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka udziela rabatów w określonym czasie np. miesiąca na określony asortyment (nie na cały asortyment sprzedawany dla określonej hurtowni). Wielkość rabatu jest zróżnicowana i zależy od asortymentu oraz ilości towarów zakupionych przez hurtownie oraz ilości towarów odsprzedanych do aptek. Na koniec okresu rozliczeniowego (zwykle jest to miesiąc) Spółka na podstawie informacji otrzymanej od hurtowni (odsprzedaż do aptek przez hurtownię).

Zainteresowany udziela rabatów dla danej hurtowni za dany okres od całości sprzedaży wybranego asortymentu (nie na cały asortyment sprzedawany dla danej hurtowni). Rabaty są zróżnicowane i zależą od asortymentu i ilości towarów.

Zwroty towarów z hurtowni są dokonywane w przypadku, gdy termin przydatności do spożycia upłynął (lub jest zbyt krótki) a hurtownia nie dokonała sprzedaży tych towarów. Spółka wystawiając korektę do faktury sprzedaży nie ma technicznej możliwości uwzględnienia rabatu, który był udzielony dla tej hurtowni zbiorczą korektą sprzedaży, gdyż rabat ten nie jest rozbity i przypisany do faktury pierwotnej. Spółka wystawiając korektę do sprzedaży dla tej hurtowni z tyt. zwrotu przeterminowanego asortymentu nie uwzględnia wcześniejszego rabatu udzielony zbiorczo, gdyż rabat zbiorczy dotyczy zarówno tego zwróconego towaru jak i innego towaru nie zwróconego.

Spółka kalkuluje rabat kwotowy dla określonej hurtowni jako wielkość rabatu udzielonego za dany okres i wystawia korektę zbiorczą za dany miesiąc zgodnie z art. 106j ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą dokumentowania udzielonych rabatów zbiorczą faktura korygującą w odniesieniu do całości dostawy dla danej hurtowni.

Jednak z uzupełnienia do wniosku jasno wynika, że Zainteresowany udziela rabatów dla danej hurtowni za dany okres od całości sprzedaży wybranego asortymentu (nie na cały asortyment sprzedawany dla danej hurtowni).

Z brzmienia przedstawionych wyżej regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego (co jest wynikiem zdarzeń wynikających z przepisów art. 106j ust. 1 ustawy) muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą, zgodnie z art. 106j ustawy. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

W tym miejscu wskazać należy, że przepisy nie ograniczają możliwości wystawiania faktur zbiorczych jedynie do przypadków, kiedy rabat dotyczy wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Jednak tylko w takiej sytuacji faktura korygująca nie musi zawierać wszystkich informacji o fakturze pierwotnej. W pozostałych przypadkach również można wystawiać zbiorcze korekty, ale one muszą zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT.

W przypadku zbiorczych faktur korygujących związanych z rabatami udzielonymi do wszystkich czynności w danym okresie trzeba w szczególności wskazywać (obok danych z przepisu art. 106j ust. 2 ustawy) jakiego okresu ww. faktura ma dotyczyć.

Analiza przytoczonego wyżej przepisu wskazuje, że okres, którego faktura ma dotyczyć jest informacją wskazywaną dodatkowo. Tym samym, jest to informacja dodatkowa - poza informacją o numerze i dacie faktury pierwotnej.

Zbiorcza faktura korygująca związana z rabatami udzielonymi do wszystkich czynności w danym okresie nie musi natomiast zawierać:

  1. numeru, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej,
  2. daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów oraz
  3. nazwy (rodzaju) towarów objętych korektą.

Zatem, podatnik ma możliwość wystawienia faktury korygującej w przypadku udzielenia rabatu zarówno w odniesieniu do konkretnych czynności, jak i w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Zaznaczyć należy, że przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, lecz wystawienie takiego dokumentu, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane dla faktury korygującej elementy, należy uznać za prawidłowe. Dlatego też nie ma przeszkód, by wystawiać zbiorczą fakturę korygującą do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca może dokumentować przyznawane rabaty dla danej hurtowni za dany okres od całości sprzedaży wybranego asortymentu (nie na cały asortyment sprzedawany dla danej hurtowni) za pomocą zbiorczej faktury korygującej.

Jak już wskazano powyżej, zbiorcza faktura korygująca może nie zawierać numeru, za pomocą którego nabywca towarów jest zidentyfikowany dla podatku, pod którym otrzymał on towary, daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętego korektą.

Powyższe ma miejsce wówczas, gdy rabat dotyczy wszystkich dostaw towarów dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Jednakże w przypadku zbiorczych faktur korygujących wystawionych do pojedynczych lub kilku dostaw od dnia 1 stycznia 2014 r. w treści tego typu faktur konieczne jest wskazanie dat wystawienia oraz numerów faktur, które podlegają korekcie oraz przyczyny korekty. Jak wynika z wniosku Spółka udziela rabatów dla danej hurtowni za dany okres od całości sprzedaży wybranego asortymentu (nie na cały asortyment sprzedawany dla danej hurtowni).

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie zbiorcza faktura korygująca wystawiona do całości sprzedaży wybranego asortymentu (nie na cały asortyment sprzedawany dla danej hurtowni) musi zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy, tj. m.in. dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca, w tym numer faktury korygowanej oraz datę jej wystawienia.

Zauważyć należy, że istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Ww. przepisy jasno stanowią, że faktury korygujące podatnik wystawia do faktur. Zatem faktura korygująca zawsze winna odwoływać się do danych zawartych w fakturze pierwotnej. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży. Ustawodawca nie dał możliwości wystawiania faktur korygujących do faktur korygujących wystawionych wcześniej. Jednakże mimo, że faktura korygująca zawsze winna odwoływać się do danych zawartych w fakturze pierwotnej to w sytuacji, kiedy kolejna faktura korygująca zmienia tę samą pozycje faktury co poprzednia wówczas należy uwzględnić skorygowane wcześniej dane, gdyż ostatnia faktura korygująca odzwierciedla aktualny stan i cenę towaru.

Mając na uwadze przywołane uregulowania na tle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca winien wystawić kolejną fakturę korygującą odnosząc się do pierwotnej faktury VAT dokumentującej sprzedaż z uwzględnieniem wystawionych wcześniej faktur korygujących. Tym samym, kolejna faktura korygująca dokumentująca zwrot towarów winna uwzględniać wartości rabatów wynikające z wystawionej wcześniej zbiorczej faktury korygującej. W konsekwencji powyższego, faktura korygująca z tytułu zwrotu towarów wystawiona po zbiorczej korekcie winna uwzględniać udzielony uprzednio zbiorczą fakturą korygującą rabat. Zatem wystawione przez Wnioskodawcę korekty z tytułu zwrotu towarów po zbiorczej korekcie winny uwzględniać wartości zmniejszone po uwzględnieniu rabatu wynikającego ze zbiorczej faktury korygującej.

Mając na uwadze powyższe, należało uznać stanowisko Wnioskodawcy w całości za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj