Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-22/14-2/MK
z 16 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zamierza kupić niezabudowaną działkę rolną o powierzchni 1,6 ha.

Sprzedający prowadzi gospodarstwo rolne – prowadzi uprawy rolne na wskazanej działce o powierzchni przekraczającej 1 ha. Sprzedający prowadzi również pozarolniczą działalność gospodarczą, ale nie prowadzi jej na wskazanej działce. Sprzedający jest podatnikiem podatku rolnego od wskazanej działki, na podstawie ostatecznej decyzji burmistrza. Wskazana działka opisana jest w ewidencji gruntów u starosty jako grunty orne „R”. Dla wskazanej działki nie wydano żadnej decyzji administracyjnej mogącej prowadzić do zmiany charakteru rolnego tej nieruchomości.

Zgodnie z planem miejscowym możliwa jest realizacja na tej działce w przyszłości pozarolniczej działalności gospodarczej. W sensie prawnym i w sensie faktycznego użytkowania działka ta ma charakter rolny. W sensie technicznym i prawnym wskazana działka nie ma dostępu do drogi publicznej, bowiem na mocy sprzecznej wewnętrznie decyzji wojewody zarządca drogi zlikwidował jedyny dostęp przedmiotowej działki do drogi publicznej, budując na całej długości przylegania działek głęboki rów opaskowy. Nie ma więc obecnie fizycznej możliwości rozpoczęcia realizacji na tej działce funkcji wskazanej w planie miejscowym.

Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni ok. 300 ha, a dodatkowo uzyskuje przychód z najmu lokali. Wnioskodawczyni zamierzam kupić wskazaną działkę i bezpośrednio po kupieniu zamierza włączyć ją do swojego gospodarstwa rolnego.

Przedmiotowa działa jest nadal nieruchomością rolną w rozumieniu art. 461 Kodeksu cywilnego, co można uznać za tożsame z rolnym charakterem tej nieruchomości w rozumieniu ustawy podatkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z tą sprzedażą sprzedany grunt rolny utraci charakter rolny?
  2. Czy w związku z tą sprzedażą powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od przychodu sprzedającego?
  3. Czy w związku z tą sprzedażą powstanie obowiązek zapłaty podatku PCC przez kupującego?

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest zagadnienie dotyczące trzeciego z zadanych we wniosku pytań, natomiast w przedmiocie zagadnień dotyczących pierwszego i drugiego z zadanych we wniosku pytań w dniu 16 kwietnia 2014 r. wydane zostało odrębne rozstrzygniecie nr ILPB2/415-90/14-2/TR.

Zdaniem Wnioskodawczyni w związku z opisaną sprzedażą nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych przez kupującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 – 3 opodatkowaniu podlegają także:

  • zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych;
  • orzeczenia sądów w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje, z zastrzeżeniem ust. 2 z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży − stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2. Stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2% − art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy.

Przepis art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych od tego podatku. Art. 9 pkt 2 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Jak stanowi art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1381) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz.U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454 ze zm.) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, grunty rolne dzielą się na użytki rolne, do których zalicza się grunty orne, oznaczone symbolem – R.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza kupić działkę rolną o powierzchni 1,6 ha sklasyfikowaną w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne („R”). Obecnie Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni około 300 ha.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że planowana sprzedaż nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, gdyż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej nabywany grunt będzie spełniał definicję gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni odnośnie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj