Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-26/14-2/MK
z 23 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zamierza kupić prawo własności zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości (...) (gmina (...)). Przedmiotowa nieruchomość, której łączna powierzchnia wynosi 5,3733 ha (pięć hektarów trzy tysiące siedemset trzydzieści trzy metry kwadratowe) składa się z czterech działek ewidencyjnych. Dla trzech działek (dz. nr. A o pow. 2,0718 ha, dz. nr B o pow. 0,0186 ha oraz dz. nr C o pow. 3.2174 ha) prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w (...) jedna księga wieczysta o numerze XX. Czwarta z działek, oznaczona numerem ewidencyjnym D o pow. 0,0655 ha jest objęta inną księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy w (...) o numerze XXX, z której zostanie wydzielona w momencie sprzedaży i dołączona do pierwszej z ww. ksiąg wieczystych. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, wskazane powyżej działki ewidencyjne gruntu, posiadają następujące oznaczenia w ewidencji gruntów:

  • działka nr A: użytki rolne zabudowane B-RIIIb (pow. 1.6255 ha), grunty orne RIIIb (pow. 0.3802 ha) oraz grunty orne RIVa (pow. 0.0661 ha),
  • działka nr B: użytki rolne zabudowane B-RIVa na całej powierzchni (0.0186 ha),
  • działka nr C: użytki rolne zabudowane B-RIIIb (pow. 1.0231 ha) oraz użytki rolne zabudowane B-RIVa (pow. 2.1943 ha);
  • działka nr D: użytki rolne zabudowane B-RIIIB na całej powierzchni (0.0655 ha).

Dla wszystkich przedmiotowych działek brak jest aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków przedmiotowe działki posiadają zabudowania o funkcjach oznaczonych jako: inne niemieszkalne (8 budynków o łącznej pow. zabudowy 2384 m), transportu i łączności (2 budynki o łącznej pow. zabudowy 375 m) oraz biurowe (jeden budynek o pow. użytkowej 170 m).

Przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana jako tzw. działka siedliskowa gospodarstwa rolnego, a posadowione na niej budynki są przystosowane do tego celu. Wszystkie cztery ww. działki stanowią własność jednego podmiotu - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej zwanej Zbywcą, która nabyła działki składające się na przedmiotową nieruchomość na mocy umowy sprzedaży z dnia 6 lutego 2007 roku. Zbywca zamierza przed sprzedażą dokonać scalenia dwóch opisanych wyżej działek ewidencyjnych (dz. nr B oraz C) w jedną działkę ewidencyjną. Przedmiotowa nieruchomość była w całości oddana w dzierżawę na rzecz podmiotu trzeciego, który wykorzystywał ją do prowadzenia działalności rolniczej. Jednakże z dniem 1 lipca 2013 roku przedmiotowa umowa dzierżawy została rozwiązana i obecnie przedmiotowa nieruchomość znajduje się w posiadaniu Zbywcy i nie jest wykorzystywana przez Zbywcę do prowadzenia jakiejkolwiek działalności, w tym działalności rolniczej. Od przedmiotowych działek ewidencyjnych odprowadzany jest podatek rolny. Zbywca prowadzi działalność w bardzo ograniczonym zakresie − jedynym stałym źródłem przychodów Zbywcy jest dochód z dzierżawy pozostałych gruntów stanowiących własność Zbywcy, które są wydzierżawione na rzecz podmiotu trzeciego, który prowadzi na nich działalność rolniczą. Zbywca nie zatrudnia pracowników, a biuro dla potrzeb zarządu prowadzi w osobnym wynajętym lokalu, znajdującym się poza obszarem działek składających się na przedmiotową nieruchomość. Dlatego też na nieruchomości stanowiącej przedmiot planowanej umowy sprzedaży nie jest prowadzona żadna działalność gospodarza. Na dzień planowanej umowy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości oraz jej wydania na rzecz Wnioskodawczyni nie będzie ona objęta posiadaniem żądanych osób trzecich. Przedmiotowa nieruchomość nie znajduje się w obrębie administracyjnym miasta.

Wnioskodawczyni zamierza nabyć nieruchomość. Nabycie przedmiotowej nieruchomości ma nastąpić w formie umowy sprzedaży. W chwili dokonania sprzedaży nieruchomość nie będzie zajęta na prowadzenie działalności innej niż rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r.

Wnioskodawczyni − z uwagi na potencjalną przyszłą możliwość zmiany przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości lub podniesienia jej walorów w kontekście ewentualnej dalszej sprzedaży − uzyskała dla dwóch działek ewidencyjnych składających się na przedmiotową nieruchomości dwie decyzję o warunkach zabudowy. Dla działek o numerach B oraz C wydana została decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji obejmującej zmianę sposobu użytkowania istniejących budynków gospodarczych na funkcje handlowe wraz z ich przebudową, rozbudową z dopuszczeniem części biurowej oraz budową towarzyszącej infrastruktury technicznej. Z kolei dla działki C wydana została decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji obejmującej budowę 10 budynków wielorodzinnych, budowę garaży, budowę elementów małej architektury oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej. Obie decyzje zostały wydane na rzecz Wnioskodawczyni. W związku z uzyskanymi decyzjami nie zostały podjęte żadne dalsze działania mające na celu zmianę przeznaczenia gruntów − Wnioskodawczyni nie wystąpiła z wnioskiem o uzyskanie warunków wyłączenia gruntów z produkcji rolnej (jest to warunek zamieszczony w obu decyzjach o warunkach zabudowy, warunkujący możliwość uzyskania pozwolenia na budowę) ani też nie wystąpiła z wnioskiem o pozwolenie na budowę. W chwili dokonania sprzedaży nieruchomość nie będzie zajęta na prowadzenie działalności innej niż rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy czynność prawna sprzedaży prawa własności nieruchomości gruntowej opisanej w zdarzeniu przyszłym podlegać będzie zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649, dalej: ustawa o pcc)?

Zdaniem Wnioskodawczyni nieruchomość gruntowa opisana we wniosku stanowić będzie w chwili dokonania jej sprzedaży gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Wobec powyższego, zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o pcc sprzedaż prawa własności tej nieruchomości podlegać będzie zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o pcc, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy sprzedaży. Według ustawy o pcc, podstawę opodatkowania, przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Z kolei, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o pcc, umowa sprzedaży nieruchomości podlega opodatkowaniu stawką podatku od czynności cywilnoprawnych 2% podstawy opodatkowania. O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje moment dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o pcc), a obowiązek podatkowy ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy o pcc). W związku z powyższym, Wnioskodawczyni stwierdza, że sprzedaż nieruchomości, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o pcc, natomiast obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o pcc przewidziano sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. I tak, zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o pcc, zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o pcc ma charakter warunkowy. Umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności:

  1. nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne, albo
  2. nabyte grunty utworzą gospodarstwo rolne lub
  3. nabyte grunty wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Ustawa o pcc nie zawiera definicji legalnej pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tym zakresie do odpowiednich przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 ustawy o podatku rolnym, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z ustawą o podatku rolnym gospodarstwem rolnym jest obszar gruntów sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z § 68 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz.U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery „S” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S - R, S - Ł, S - Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem -Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane: oznaczone symbolem złożonym z litery „B” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B - R, B - Ł, B - Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem-Wsr
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni stwierdza, że wymienione w stanie faktycznym działki ewidencyjne gruntu, stanowiące przedmiotową nieruchomość, zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, Wnioskodawczyni stwierdza, że umowa sprzedaży nieruchomości rolnych, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie podlegać jedynie sprzedaż prawa własności gruntów, które nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Należy podkreślić, że pojęcie gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza oznacza faktyczne zajęcie tych gruntów na prowadzenie takiej działalności. W przedmiotowej sprawie nieruchomość, której dotyczy niniejszy wniosek nie będzie zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej w dacie ich sprzedaży.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawczyni stwierdza, że skoro nieruchomość na moment jej zakupu nie będzie zajęta na wykonywanie żadnej działalności gospodarczej, to kolejna z przesłanek umożliwiających zastosowanie zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości zostanie spełniona. W omawianym zdarzeniu przyszłym, łączna powierzchnia działek ewidencyjnych gruntu stanowiących przedmiotową nieruchomość wynosi 5,3733 ha. Bez znaczenia pozostaje jednak fakt, że powierzchnia niektórych działek ewidencyjnych gruntu wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nie przekracza 1 ha oraz fakt, że działka nr D jest ujęta w odrębnej księdze wieczystej, bowiem istotne znaczenie dla celów oceny, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, ma łączny obszar gruntów, a nie obszar poszczególnych działek ewidencyjnych. Takie stanowisko potwierdza doktryna prawa − jak zauważa bowiem L. Etel: Użytki rolne stanowiące własność i współwłasność podatnika podlegają łączeniu w celu ustalenia normy obszarowej gospodarstwa rolnego. Glosa do wyroku WSA z dnia 16 stycznia 2004 r., sygn. akt III SA 1140/03, Orzecznictwo Sądów Polskich, Nr 12, s. 155. Powyższe znajduje również odzwierciedlenie w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 sierpnia 2012 r., sygn. ITPB2/436-85/12/MK.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawczyni, należy stwierdzić, że przedmiotowa nieruchomość spełniać będzie w chwili dokonania jej sprzedaży wszystkie warunki dla uznania jej za gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Wnioskodawczyni podkreśla, że wystarczającą przesłanką do tego, aby uznać dany obszar za gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, jest posiadanie gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha. Ponadto za wystarczający do uznania danego obszaru za gospodarstwo rolne jest sam fakt posiadania gruntów rolnych, nie zaś uzyskiwanie z tego tytułu dochodów. Istotne jest również to, aby na danym obszarze nie była prowadzona działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej. Bez znaczenia, zdaniem Wnioskodawczyni, jest również fakt, że dla części nabywanej nieruchomości uzyskała ona decyzje o warunkach zabudowy, które dopuszczają ewentualną przyszłą zmianę przeznaczenia przedmiotowych gruntów. Powyższe wynika bowiem z orzeczenia WSA z dnia 26 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 215/12, gdzie wyraźnie podkreślono, że przy ustalaniu istnienia zwolnienia podatkowego nie ma także znaczenia zamiar, jaki będzie towarzyszył nabywcy, dotyczący wykorzystywania gruntu w przyszłości, po nabyciu. Jedynie miarodajny moment, jaki powinien być uwzględniany przy ustalaniu zwolnienia podatkowego, to chwila nabywania gruntu. Nie ma też znaczenia, brak jakiegokolwiek oświadczenia nabywcy gruntu o przeznaczeniu nabywanego gruntu, czy też oświadczenia podkreślającego status właściciela gospodarstwo rolnego, w rozumieniu art. 2 ust 1 u.o.p.r. (posiadanie takiego gospodarstwa), czy też dysponowanie obszarem gruntu sklasyfikowanym w ewidencji pod symbolem R. Nieistotne jest także to, czy nabywca faktycznie prowadził działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 u.o.p.r. Te wszystkie wymienione okoliczności nie mogą być uwzględniane przy stosowaniu zwolnienia podatkowego z uwagi na literalne brzmienie przywoływanych dotychczas przepisów.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawczyni, należy stwierdzić, że sprzedaż prawa własności przedmiotowej nieruchomości, na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o pcc, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 – 3 opodatkowaniu podlegają także:

  • zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych;
  • orzeczenia sądów w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje, z zastrzeżeniem ust. 2 z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży − stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2. Stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2% − art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy.

Przepis art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych od tego podatku. Art. 9 pkt 2 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Jak stanowi art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1381) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz.U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454 ze zm.) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
    2. sady, oznaczone symbolem - S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr,

  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza zakupić nieruchomość rolną, o łącznej powierzchni 5,3733 ha (pięć hektarów trzy tysiące siedemset trzydzieści trzy metry kwadratowe) składającą się z czterech działek ewidencyjnych. Dla nieruchomości prowadzone są dwie księgi wieczyste. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, wskazane powyżej działki ewidencyjne gruntu stanowią użytki rolne. Przedmiotowa nieruchomość była w całości oddana w dzierżawę na rzecz podmiotu trzeciego, który wykorzystywał ją do prowadzenia działalności rolniczej. Od 1 lipca 2013 roku przedmiotowa umowa dzierżawy została rozwiązana i obecnie przedmiotowa nieruchomość znajduje się w posiadaniu Zbywcy i nie jest wykorzystywana przez Zbywcę do prowadzenia jakiejkolwiek działalności, w tym działalności rolniczej. W chwili dokonania sprzedaży nieruchomość nie będzie zajęta na prowadzenie działalności innej niż rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że planowana sprzedaż nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, gdyż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej nabywany grunt będzie spełniał definicję gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj