Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-518/14/AD
z 23 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym w dniach 9 i 23 czerwca 2014 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania i dokumentowania fakturami VAT dotacji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 9 i 23 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania i dokumentowania fakturami VAT dotacji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, jest stowarzyszeniem kultury fizycznej. Działa na mocy ustawy prawo o stowarzyszeniach, ustawy o kulturze fizycznej i statutu. Jest specjalistycznym stowarzyszeniem kultury fizycznej, zrzeszonym w W..., posiada osobowość prawną, opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, a dochód z działalności gospodarczej przeznacza na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków. Od 6 lutego 2013 r. posiada zgodę Ministra Spraw Wewnętrznych na wykonywanie ratownictwa wodnego. Zgodnie ze statutem Rozdziału II „Cele i sposoby działania” § 9 „Celem … W... jest: organizowanie pomocy oraz ratowanie osób, które uległy wypadkowi lub narażone są na niebezpieczeństwo utraty zdrowia na wodach śródlądowych i morskich”, § 10 „… W... realizuje swoje cele poprzez: organizowanie wodnej służby ratowniczej, współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie bezpieczeństwa i porządku na wodach, udział w akcjach ratowniczych podczas zagrożeń powszechnych, katastrof naturalnych, ujawnienie zagrożeń bezpieczeństwa osób pływających i kąpiących się, wydanie ekspertyz i opinii w zakresie bezpieczeństwa wodnego, dokonywanie przeglądów kąpielisk, opracowanie i prowadzenie szkoleń oraz doskonalenie umiejętności ratowniczych, nadawanie stopni ratowniczych, nauczanie i doskonalenie umiejętności pływania, egzaminowanie i wydawanie dokumentów oraz odznak potwierdzających umiejętności pływania, prowadzenie działalności sportowej, turystycznej i rekreacyjnej, świadczenie usług z zakresu ratownictwa wodnego, prowadzenie działalności gospodarczej we własnym zakresie i poprzez udział w innych przedsięwzięciach mających na celu uzyskanie środków na realizację zadań statutowych, prowadzenie wśród dzieci i młodzieży zainteresowanej ratownictwem wodnym działalności w zakresie szkolenia i wychowania, kultury fizycznej i sportu”. Wnioskodawca będzie realizować projekt pt. Program powszechnej nauki pływania „U...” w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. w ramach wsparcia realizacji zadania publicznego „U...”, którego zleceniodawcą jest Urząd Marszałkowski - 35,22%, Ministerstwo Sportu i Turystyki - 35,29%, różne urzędy gmin - 23,22% oraz wkład własny - wolontariat 6,27%. Z każdą z tych instytucji zawarta jest stosowna umowa. W projekcie bierze udział 35 gmin, na terenie których będą przeprowadzone nauki pływania dla dzieci szkolnych (trzecia klasa szkoły podstawowej - zajęcia dodatkowe). Dofinansowanie to realizowane przez Urząd Marszałkowski i Ministerstwo Sportu i Turystyki przyznane zostało w ramach wsparcia realizacji zadania publicznego w rozumieniu art. 16 ust. 1 ustawy. Wypłacone będzie w formie zaliczek w wysokości określonej harmonogramem płatności stanowiącym załącznik umowy o dofinansowanie. Dotacja celowa jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu (W..) w związku z jego realizacją, a są to wydatki kwalifikowalne obejmujące: 1) koszty bezpośrednie (koszty merytoryczne) w tym: wynajem pływalni, wynagrodzenie instruktorów, wynagrodzenie nauczycieli - opiekunów, ubezpieczenie uczniów, transport dzieci na pływalnie, 2) koszty pośrednie (koszty obsługi zadania publicznego, w tym koszty administracyjne w tym: wynagrodzenia koordynatora i specjalisty do obsługi merytorycznej zadania, koszty obsługi księgowej, zakup materiałów biurowych, usługi pocztowe, usługi telekomunikacyjne, wynajem biura, zakup komputera, stworzenie strony internetowej, praca społeczna ratowników przy zabezpieczeniu zajęć. Działania podejmowane w projekcie obejmują w szczególności organizację nauk pływania dzieci klas trzecich szkół podstawowych oraz zarządzanie projektem. W kwestii podatku od towarów i usług Wnioskodawca oświadczył, że jest podatnikiem VAT i realizując zadania nie będzie mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Część urzędów gmin (30) biorących udział w projekcie przekaże dotację celową na takich samych zasadach jak U.M. i M.S i T, natomiast pozostałe 5 traktują dofinansowanie jak wykonaną usługę - naukę pływania, która podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku i wymagają wystawienia faktury.


W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytania:


  • Czy w wymienionym stanie faktycznym, kwota dofinansowania (dotacja celowa) z Urzędu Marszałkowskiego i Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz urzędów gmin stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT?
  • Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktur VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, dotacja celowa z Urzędu Marszałkowskiego, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Urzędów Gmin nie podlega opodatkowaniu, jest przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji konkretnego zadania, realizacji projektu. Dotacja nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych przez W... kosztów, nie stanowi więc obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktur VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi, należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do postanowień art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Z ust. 6 tego artykułu wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Cytowany powyżej przepis art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 i 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.).

Z treści art. 73 wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.


Z kolei przepis art. 78 Dyrektywy stanowi, że do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;
  2. koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Do celów akapitu pierwszego lit. B), państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.

Analiza przywołanych powyżej regulacji jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one celowe i jednocześnie związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnej usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy dofinansowanie jest związane z dostawą lub świadczeniem usługi, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensata z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenie obniżonej, płatność taka zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie, bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego, w określonej formie, dofinansowania.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z treści wniosku – pozyskana dotacja z Urzędu Marszałkowskiego, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz urzędów gmin będzie dotacją kosztową i nie będzie mieć wpływu na cenę świadczonych usług, to nie będzie stanowiła dotacji, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie stanowić obrotu podlegającego opodatkowaniu. Przekazane zatem Wnioskodawcy środki finansowe na realizację projektu nie będą stanowiły zapłaty za usługi świadczone na rzecz tych podmiotów, ani nie będą stanowiły dopłaty do ceny usług świadczonych przez niego, gdyż Wnioskodawca takich usług nie świadczy. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokumentowania otrzymanych dopłat za pomocą faktur VAT. Kwota dopłaty może zostać udokumentowana innym dokumentem np. notą księgową, czy obciążeniową.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj