Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-940/13-4/IG
z 13 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2013 r. (data wpływu 19 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na czyszczeniu separatorów tłuszczu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług:

  • polegających na czyszczeniu kanalizacji deszczowej, sanitarnej, przemysłowej przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej;
  • polegających na czyszczeniu studni rewizyjnych kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wpustów (kratek) kanalizacji deszczowej, obejmujące wydobycie zanieczyszczeń z osadnika wpustu i czyszczenie przykanalika, wpustu - przy użyciu samochodu z agregatem ciśnieniowym i sprężyny mechanicznej;
  • czyszczenia separatorów tłuszczu;
  • czyszczenia przepompowni ścieków - obejmujące wydobycie zanieczyszczeń i umycie przepompowni.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje następujące usługi:

  1. czyszczenie kanalizacji sanitarnej, przemysłowej - przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej. Czyszczenia dokonuje się wodą pod wysokim ciśnieniem.
  2. czyszczenie kanalizacji deszczowej - przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej,
  3. czyszczenie pionu kanalizacji sanitarnej, czyszczenie pionu kanalizacji deszczowej, czyszczenie studni rewizyjnej należącej do kanalizacji sanitarnej i deszczowej - przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej,
  4. czyszczenie wpustów (kratek) ulicznych deszczowych - obejmujące wydobycie zanieczyszczeń z osadnika wpustu i czyszczenie przykanalika wpustu samochodem ciśnieniowym i sprężyną mechaniczną,
  5. czyszczenie separatorów tłuszczu i oleju - obejmujące wydobycie zanieczyszczeń i umycie separatora, transport i utylizację odpadów,
  6. czyszczenie przepompowni ścieków - obejmujące wydobycie zanieczyszczeń i umycie przepompowni,
  7. przegląd kanalizacji kamerą specjalistyczną.

Firma nie jest dzierżawcą, zarządcą, eksploatatorem ani właścicielem sieci kanalizacyjnej.

Dnia 04 listopada 2013 r. firma zwróciła się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z zapytaniem, do której grupy PKWiU należy zaliczyć wyżej wymienione usługi. F irma otrzymała odpowiedź, iż usługi:

  • czyszczenie kanalizacji deszczowej, sanitarnej, przemysłowej, przy użyciu samochodu z agregatem ciśnieniowym i sprężyny mechanicznej;
  • czyszczenie studni rewizyjnych, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wpustów (kratek) kanalizacji deszczowej, obejmujące wydobycie zanieczyszczeń z osadnika wpustu i czyszczenie przykanalika, przy użyciu samochodu z agregatem ciśnieniowym i sprężyny mechanicznej;
  • czyszczenie separatorów tłuszczu i oleju, obejmujące wydobycie zanieczyszczeń i umycie separatora, transport odpadów do utylizacji;

  • czyszczenie przepompowni ścieków, obejmujące wydobycie zanieczyszczeń i umycie przepompowni mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków";

    • czyszczenie pionów sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej wewnątrz budynków, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 43.22.11.0 "Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających"
    • przegląd kanalizacji kamerą telewizyjną, wykonywany na odrębne zlecenie, bez dokonywania napraw, remontów i czyszczenia, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 71.20.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych".

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

    Czy świadczenie usług czyszczenia separatorów tłuszczu, które są sklasyfikowane według nomenklatury PKWiU w grupowaniu 37.00.11.0 jako usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, firma może opodatkować stawką podatku w wysokości 8% VAT...

    Zdaniem Wnioskodawcy usługi sklasyfikowane według nomenklatury PKWiU w grupowaniu 37.00.11.0 na podstawie poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, można opodatkować stawką podatku w wysokości 8% VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Od dnia 1 stycznia 2011r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

    Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

    Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

    I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
    2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

    Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

    W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. – 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

    Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

    Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

    Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

    Zgodnie z Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 37 mieszczą się „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”. W tym grupowaniu zgodnie z rozporządzeniem mieszczą się:

    • 37.00 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
    • 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”,
    • 37.00.11 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,
    • 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,
    • 37.00.12 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,
    • 37.00.12.0 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,
    • 37.00.2 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
    • 37.00.20 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,
    • 37.00.20.0 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”.

    Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, który jest czynnym podatnikiem VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje następujące usługi:

    1. czyszczenie kanalizacji sanitarnej, przemysłowej - przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej. Czyszczenia dokonuje się wodą pod wysokim ciśnieniem.
    2. czyszczenie kanalizacji deszczowej - przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej,
    3. czyszczenie pionu kanalizacji sanitarnej, czyszczenie pionu kanalizacji deszczowej, czyszczenie studni rewizyjnej należącej do kanalizacji sanitarnej i deszczowej - przy użyciu samochodu ciśnieniowego i sprężyny mechanicznej,
    4. czyszczenie wpustów (kratek) ulicznych deszczowych - obejmujące wydobycie zanieczyszczeń z osadnika wpustu i czyszczenie przykanalika wpustu samochodem ciśnieniowym i sprężyną mechaniczną,
    5. czyszczenie separatorów tłuszczu i oleju - obejmujące wydobycie zanieczyszczeń i umycie separatora, transport i utylizację odpadów,
    6. czyszczenie przepompowni ścieków - obejmujące wydobycie zanieczyszczeń i umycie przepompowni,
    7. przegląd kanalizacji kamerą specjalistyczną.

    Wnioskodawca zwrócił się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z zapytaniem, do której grupy PKWiU należy zaliczyć wyżej wymienione usługi i otrzymał odpowiedź, że usługi:

    • czyszczenie kanalizacji deszczowej, sanitarnej, przemysłowej, przy użyciu samochodu z agregatem ciśnieniowym i sprężyny mechanicznej;
    • czyszczenie studni rewizyjnych, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wpustów (kratek) kanalizacji deszczowej, obejmujące wydobycie zanieczyszczeń" z osadnika wpustu i czyszczenie przykanalika, przy użyciu samochodu z agregatem ciśnieniowym i sprężyny mechanicznej;
    • czyszczenie separatorów tłuszczu i oleju, obejmujące wydobycie zanieczyszczeń i umycie separatora, transport odpadów do utylizacji;
    • czyszczenie przepompowni ścieków, obejmujące wydobycie zanieczyszczeń i umycie przepompowni mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków";

    Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, że świadczenie przedmiotowych usług, sklasyfikowanych według PKWiU jako 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” podlega opodatkowaniu preferencyjną, 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 jako wymienione w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

    Reasumując, do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę polegających na czyszczeniu separatorów tłuszczu, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” – zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Zaznaczenia wymaga, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Należy jednocześnie podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż jak to już wcześniej wskazano, zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług.

    Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013, poz. 1608 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 31 grudnia 2013 r., w art. 146a wprowadzenie do wyliczenia otrzymało brzmienie „W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f”.

    Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na czyszczeniu separatorów tłuszczu. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


  • doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj