Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-73/14-4/MK1
z 29 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 7 lutego 2014 r.) oraz piśmie z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-73/14-2/MK1 z dnia 10 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania diet i zwrotu kosztów członkom komisji, członkom Komisji Egzaminacyjnej i egzaminatorom oraz wizytatorom - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania diet i zwrotu kosztów członkom komisji, członkom Komisji Egzaminacyjnej i egzaminatorom oraz wizytatorom.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca dalej „Rada” działa na podstawie ustawy zwanej dalej „ustawą”, która to ustawa reguluje m.in. zasady organizacji i działania samorządu i jego organów. Kwestie nieuregulowane w ustawie dotyczące trybu tworzenia, zakresu działania, struktury organizacyjnej, w tym funkcjonowanie regionalnych oddziałów Rady, tryb działania, sposób finansowania, składania oświadczeń woli w imieniu Rady określa statut Rady (załącznik do Uchwały Krajowego Zjazdu z dnia 21 marca 2010 r. w sprawie statutu).

Wszystkie organy Rady wybierane są przez Krajowy Zjazd na 4 letnią kadencję.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy organy Rady to: Krajowy Zjazd, Rada, Komisja, Sąd, Rzecznik Dyscyplinarny, Krajowa Komisja Nadzoru. Najwyższy organ stanowiący to Krajowy Zjazd.


Rada składająca się z prezesa Rady oraz 14 członków, kieruje działalnością samorządu biegłych rewidentów w okresach między krajowymi zjazdami (art. 21 i 22 ustawy).

Na podstawie przepisów statutu Rada powołuje w drodze uchwały komisje, których członkami są członkowie Rady oraz inni członkowie samorządu zarekomendowani przez regionalne oddziały Rady.


Komisje Rady nie są organami samorządu, są ciałem doradczo - opiniodawczym Rady, nie występują na zewnątrz samorządu. Członkowie komisji otrzymują diety za udział w posiedzeniu komisji i zwrot kosztów. Krajowa Komisja powoływana jest do kontroli finansowej działalności Rady oraz wykonania uchwał Zjazdu (art. 23 ustawy). Jest to organ nadzoru Rady.

Kompetencje do prowadzenia postępowania dyscyplinarnego to Rzecznik Dyscyplinarny i jego zastępcy (art. 25 ustawy). Natomiast orzekanie w sprawach dyscyplinarnych to zadanie Sądu (art. 24 ustawy). Nadzór nad wykonywaniem zawodu przez członków Rady oraz nadzór nad działalnością podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych to cel powołania Krajowej Komisji Nadzoru. Komisja składająca się z 5 członków powoływanych przez Zjazd, wykonuje swoje zadania, czyli przeprowadza kontrole, poprzez kontrolerów zatrudnionych w Rady oraz poprzez powoływanych przez Komisję wizytatorów, współpracujących z nią na podstawie umów cywilnoprawnych (art. 26, 27 ustawy). Każdy z wizytatorów powoływany jest do pełnienia funkcji wizytatora na czas trwania kadencji Krajowej Komisji Nadzoru. Wizytatorzy otrzymują zwrot kosztów i wynagrodzenie określane dla każdej kontroli według stawek wskazanych uchwałą Rady. Krajowa Komisja Nadzoru jest organem nadzoru samorządu.

Poza tym na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy Rady zobowiązany jest do obsługi Komisji egzaminacyjnej i egzaminów na kandydatów na biegłych rewidentów oraz ponoszenia kosztów wynagrodzeń członków Komisji i egzaminatorów.

Komisja egzaminacyjna nie jest organem Rady. Powoływana jest w 19 osobowym składzie przez Ministra Finansów na 4 - letnią kadencję. Członkowie Komisji Egzaminacyjnej otrzymują diety za udział w posiedzeniach Komisji, wynagrodzenia za czynności wykonywane w imieniu Komisji.


Pismem z dnia 31 marca 2014 r. Nr IPPB2/415-82/14-2/MK1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku poprzez:

  • przedstawienie dokumentu (odpowiednio oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), z którego wynika sposób reprezentacji Wnioskodawcy w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dla osoby, która wniosek podpisała.

Pismem z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data nadania 15 kwietnia 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Rady, według którego z uwagi na zaprezentowany powyżej stan faktyczny i regulacje prawne diety i zwrot kosztów, wynagrodzenia wypłacane :

  • członkom komisji powołanych przez Radę (osobom nie będącym członkiem Rady ) - (diety, zwrot kosztów),
  • członkom Komisji Egzaminacyjnej i egzaminatorom, bez względu na to, czy są oni członkami organów Rady,
  • wizytatorom powołanym przez Krajową Komisję Nadzoru – (diety, zwrot kosztów, utrata spodziewanych korzyści)
    korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 w związku z art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn.) zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”?


Zdaniem Wnioskodawcy w strukturze samorządu zawodowego biegłych rewidentów funkcjonują organy, komisje Rady , Komisja Egzaminacyjna oraz regionalne oddziały Rady, będące jednostkami organizacyjnymi Rady. Rady ma osobowość prawną wynikającą z przepisów ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym wolne od podatku dochodowego są diety oraz zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej 2280 zł. Żeby skorzystać z tego zwolnienia przychód musi pochodzić z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym. Oznacza to, że muszą zachodzić warunki do zastosowania przepisu art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym.

Mając powyższe na uwadze Rady stoi na stanowisku, że diety i zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na to kto je powołał do pełnienia funkcji korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dotyczy to także utraty spodziewanych korzyści.

Członkowie komisji powołanych przez Radę niebędący jednocześnie członkami organu stanowiącego jakim jest Rada spełniają wszelkie warunki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym, ponieważ pracując w komisjach pełnią obowiązki społeczne, wykonując pracę na rzecz całej społeczności biegłych rewidentów, reprezentując jej interesy i rozwiązując jej problemy (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 listopada 1997 r. sygn. akt U 6/97). Członkowie komisji otrzymują diety za udział w posiedzeniach komisji, ich wysokość określona została przez uchwałę Rady w sprawie stawek wynagrodzenia za prace na rzecz Izby.

Jeśli chodzi o członków Komisji Egzaminacyjnej i egzaminatorów w ocenie Rady oni także spełniają warunki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym ponieważ są członkami ciała powołanego przez Ministra Finansów, z tym że nie jest to organ Izby. Tym bardziej nie jest to organ stanowiący samorządu zawodowego biegłych rewidentów. Komisja Egzaminacyjna poprzez swoich członków wykonuje prace w interesie całego środowiska biegłych rewidentów, dbając o właściwy poziom postępowania kwalifikacyjnego kandydatów na biegłych rewidentów, czyli przygotowanie do wykonywania zawodu przez przyszłych członków samorządu. Udział w Komisji Egzaminacyjnej to także wykonywanie obowiązków społecznych, a wysokość diet za udział w posiedzeniu Komisji Egzaminacyjnej wynika z uchwały Rady w sprawie stawek wynagrodzenia członków Komisji Egzaminacyjnej.

Członkowie Komisji Egzaminacyjnej osiągają przychód z działalności prowadzonej osobiście w związku z pełnieniem obowiązków społecznych. Członkowie Komisji Egzaminacyjnej otrzymują diety, zwrot kosztów oraz wynagrodzenie za wykonywanie konkretnych czynności w imieniu Komisji Egzaminacyjnej np. opracowywanie tematów i zadań egzaminacyjnych.

Wizytatorzy powoływani do pełnienia swojej funkcji i obowiązków przez organ nadzoru Wnioskodawcy - Krajową Komisję Nadzoru także należą do osób powołanych do pełnienia funkcji społecznych, bo przeprowadzając kontrole w podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, o których mowa w art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy, realizują jedno z ustawowych zadań samorządu zawodowego biegłych rewidentów, jakim jest sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zawodu przez członków i podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych. Są to wyłącznie biegli rewidenci powoływani do pełnienia funkcji wizytatora na okres kadencji Krajowej Komisji Nadzoru, czyli 4 lata. Wynagrodzenie otrzymywane przez wizytatorów obliczane jest na podstawie stawek wynikających z uchwały Rady w sprawie stawek wynagrodzenia za prace na rzecz organów Wnioskodawcy. Wizytatorzy otrzymują, także zwrot kosztów. Wizytatorzy nie są członkiem organu nadzoru, jakim jest Krajowa Komisja Nadzoru.

W ocenie Wnioskodawcy w każdym z opisanych powyżej przypadków mamy do czynienia z pełnieniem obowiązków społecznych (osoby te zatrudnione są poza samorządem zawodowym biegłych rewidentów), których wykonywanie wiąże się z utratą zarobku z pracy zawodowej, czyli spodziewanych korzyści, które byłyby znacznie większe niż diety otrzymywane z tytułu wykonywania obowiązków społecznych.

Zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym, jest to zwolnienie od podatku dochodowego diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów, otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł, dotyczy zaś przychodów ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ulega wątpliwości, że wszystkie wymagane prawem elementy zastosowania zwolnienia są zachowane.

Należy przy tym zastrzec, iż pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 13 pkt 5 i art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnosi się wyłącznie do realizacji zadań publicznych, a nie do czynności związanych z prowadzeniem spraw, zarządzaniem jednostką organizacyjną, nie pracującą dla dobra ogółu społeczeństwa. Samorządy zawodowe działające na podstawie art. 17 ust. 1 Konstytucji RP zostały powołane m.in. w celu realizacji zadań państwa w stosunku do swoich członków.


Artykuł 17 ust. 1 Konstytucji stanowi:


„1. W drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony”.


Oznacza to, że samorządy zawodowe nie mogą być traktowane jak organizacje, podmioty gospodarcze. Są to struktury realizujące wiele zadań publicznych, w tym sprawowanie pieczy nad postępowaniem kwalifikacyjnym, nadzór nad wykonywaniem zawodu. Oznacza to, że mamy do czynienia z pełnieniem obowiązków nie tylko społecznych, ale także obywatelskich związanych z realizacją zadań publicznych.


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ponieważ ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia "dieta" należy odwołać się do definicji tego pojęcia zawartych w innych ustawach np. ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o pełnieniu mandatu posła i senatora. Ustawa ta w art. 42 zdefiniowała dietę jako 25 % uposażenia miesięcznego.

Diety wypłacane członkom komisji, Komisji Egzaminacyjnej mają taki sam charakter, ponieważ są to stałe kwoty, określone jako procent średniego wynagrodzenia w gospodarce.


Natomiast wynagrodzenia wizytatorów i członków Komisji Egzaminacyjnej za prace na ich rzecz to rekompensata za utracone i spodziewane korzyści, czyli przychód z pracy zawodowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj