Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-146/14-4/JK
z 28 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2014 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego 15 stycznia 2014 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 13 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 12 maja 2014 (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 19 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykonywanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykonywanych usług. Wniosek został uzupełniony pismem z 12 maja 2014 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej. Poszukując nowych źródeł przychodu, Wnioskodawca planuje rozpocząć współpracę z Towarzystwem Ubezpieczeniowym Zdrowie (zwanym dalej TU). Warunkiem rozpoczęcia współpracy jest zaakceptowanie przez Zainteresowanego Regulaminu TU, określającego zasady współpracy między Wnioskodawcą, TU i Ubezpieczonym. Po zapoznaniu się z regulaminem i jego akceptacją, Zainteresowany przysyła do TU ofertę współpracy, a po zatwierdzeniu przez TU, uzyskuje dostęp drogą elektroniczną do Regulaminu Tematycznego, określającego szczegółowo zakres świadczeń zdrowotnych, jakie mogą być udzielane przez Wnioskodawcę Ubezpieczonym w TU. Po podjęciu przez TU decyzji o przyjęciu złożonej przez Wnioskodawcę oferty współpracy, wnioskodawca nabywa prawo dostępu do systemu elektronicznego TU i rozpoczęcia współpracy w zakresie rozliczania na rachunek wnioskodawcy świadczeń pieniężnych przyznanych przez TU Ubezpieczonym, w ramach przysługującej im ochrony ubezpieczeniowej (zdarzenia określonego w katalogu świadczeń dla wybranego wariantu ubezpieczenia), należnych z tytułu udzielania Ubezpieczonym przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych, określonych jako konsultacje lekarskie i drobne zabiegi ambulatoryjne.

Rozliczenie świadczeń pieniężnych, następuje na podstawie „Druku otrzymania świadczenia”, wygenerowanego drogą elektroniczną, który stanowi potwierdzenie przyznania Ubezpieczonemu przez TU, świadczenia pieniężnego w związku z udzielonym Ubezpieczonemu przez Wnioskodawcę świadczeniem zdrowotnym wraz z cesją świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy. Ubezpieczony w TU, po otrzymaniu świadczenia, podpisuje „Druk otrzymania świadczenia”, który stanowi jednoznaczną gwarancję zapłaty przez TU kwoty świadczenia pieniężnego przysługującego ubezpieczonemu. Po wygenerowaniu i sprawdzeniu przez Zainteresowanego i TU raportu rozliczeniowego, Wnioskodawca generuje drogą elektroniczną, notę księgową, którą przesyła do TU poprzez zaakceptowanie wysyłki w specjalnej aplikacji. Sprawdzona nota księgowa wraz z dołączonymi raportami potwierdzającymi wykonanie usług medycznych przez Wnioskodawcę będzie podstawą do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy za wykonane świadczenia zdrowotne.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654). Poinformował również, że świadczy usługi w ramach wykonywania zawodów: lekarza; lekarza dentysty; pielęgniarki i położnej; medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej; psychologa.

Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach poradni: internistycznej i pediatrycznej, neurologicznej, okulistycznej, laryngologicznej, dermatologicznej, ginekologicznej i pielęgniarek położnych, alergologicznej, chirurgicznej, rehabilitacyjnej i fizykoterapii, medycyny pracy, pielęgniarek środowiskowych, badań psychologicznych, laboratoryjnych, RTG i USG.

Zainteresowany w wyniku przystąpienia do współpracy z TU w zakresie obsługi prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, będzie świadczył usługi medyczne klientom TU w oparciu o zakres usług wykupionych przez Ubezpieczonego. W przypadku zgłoszenia się Ubezpieczonego do Wnioskodawcy, Wnioskodawca musi sprawdzić prawo Ubezpieczonego do uzyskania świadczenia zdrowotnego w ramach posiadanego zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Jeżeli usługa znajduje się w zakresie oferty Ubezpieczonego, to odpowiednia pozycja w systemie informatycznym zostanie odpowiednio oznaczona. Po upewnieniu się, czy Ubezpieczony jest w bazie danych TU, Wnioskodawca sprawdza z jakich świadczeń może skorzystać Ubezpieczony i rejestruje go na umówiony termin do właściwego lekarza bądź na badanie diagnostyczne wskazane w skierowaniu posiadanym przez Ubezpieczonego. Po wykonaniu świadczenia na rzecz Ubezpieczonego, Ubezpieczony podpisuje druk otrzymania świadczenia wraz z cesją lub potwierdza sms-em za pomocą odpowiedniego kodu przekazanego przez TU. Podczas wizyty, lekarz wypełnia dokumentację medyczną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, ustawą o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. i konsultuje Ubezpieczonego. Jeżeli Ubezpieczony wymaga dalszego diagnozowania, wówczas po uprzednim poinformowaniu pacjenta o ewentualnych dodatkowych kosztach w przypadku przekroczenia limitu objętego polisą, lekarz może wystawić odpowiednie skierowanie na dalszą konsultację bądź badania diagnostyczne.

Opłatę za wykonane świadczenia, przekazuje TU Wnioskodawcy po uprzedniej weryfikacji wszystkich operacji w systemie elektronicznym. W przypadku skorzystania przez Ubezpieczonego ze świadczeń nieobjętych ubezpieczeniem, może on skorzystać z dodatkowych usług dokonując opłaty bezpośrednio Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wykonane świadczenie zdrowotne przez Wnioskodawcę na rzecz ubezpieczonego w TU, jest zwolnione z VAT na podstawie art. 43.1 ustawy o VAT?

Płatnikiem za wykonane świadczenia przez Wnioskodawcę, będzie TU.

Zdaniem Wnioskodawcy w wyniku przystąpienia do współpracy z TU w zakresie obsługi prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, Wnioskodawca będzie świadczył Ubezpieczonym w TU, usługi medyczne z zakresu ochrony zdrowia w ramach pakietu wykupionego przez Ubezpieczonego w TU. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, ponieważ świadczenie usług zdrowotnych w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Usługi medyczne świadczone przez Wnioskodawcę, Ubezpieczonym w TU będą udzielane właśnie w celu określonym powyżej.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi medyczne klientom TU w oparciu o zakres usług wykupionych przez ubezpieczonego i jeśli pacjent będzie objęty zakresem danej usługi, to w systemie informatycznym pojawi się informacja na temat kwoty świadczenia zwracanego przez TU. Zdaniem Wnioskodawcy, TU działa w imieniu i na rzecz Ubezpieczonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT, więc tym samym usługi świadczone w ramach wykupionych dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych przez Ubezpieczonych w TU są usługą wykonywaną przez Wnioskodawcę dla TU, a nie dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym świadczącym usługi z zakresu opieki zdrowotnej, przeważnie zwolnione z podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a ustawy o VAT z 11 marca 2001 r. Dokonanie sprzedaży, Wnioskodawca dokumentuje fakturami, wystawionymi zgodnie z art. 106c ustawy o podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, art. 106b ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT lub przepisów wydawanych na podstawie art. 82 ust. 3, wobec czego, Wnioskodawca może ewidencjonować sprzedaż na podstawie innego dowodu, np. noty księgowej, pod warunkiem, że dokument ten będzie spełniał wymogi dowodu księgowego, zawarte w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże z art. 146a pkt 1 ustawy wynika, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca w ustawie oraz w przepisach wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienia odnoszą się do usług w zakresie opieki medycznej oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych świadczonych przez podmioty lecznicze (pkt 18) oraz świadczonych na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza (pkt 18a).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654 ze zm.),
  4. psychologa.

Art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy - zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na mocy art. 43 ust. 17a ustawy - zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki - służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę podmioty (podmioty lecznicze oraz świadczone w ramach wykonywanych zawodów lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa i medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej).

Zatem powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo - przedmiotowy.

Podkreślić należy, że przy konstruowaniu ww. przepisów określających zakres zwolnienia od podatku odstąpiono od identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. b i c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347, str. 1 ze zm.), zwolnieniu od podatku podlegają:

  • opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;
  • świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej. Zainteresowany jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Usługi świadczy w ramach wykonywania zawodów: lekarza; lekarza dentysty; pielęgniarki i położnej; medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej; psychologa. Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach poradni: internistycznej i pediatrycznej, neurologicznej, okulistycznej, laryngologicznej, dermatologicznej, ginekologicznej i pielęgniarek położnych, alergologicznej, chirurgicznej, rehabilitacyjnej i fizykoterapii, medycyny pracy, pielęgniarek środowiskowych, badań psychologicznych, laboratoryjnych, RTG i USG. Zainteresowany w wyniku przystąpienia do współpracy z TU w zakresie obsługi prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, będzie świadczył usługi medyczne klientom TU w oparciu o zakres usług wykupionych przez Ubezpieczonego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

W celu wyjaśnienia ww. wątpliwości należy dokonać oceny, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Zgodnie bowiem z ugruntowaną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości UE zwolnieniu od podatku VAT podlegają tylko świadczenia, które mają bezpośrednio na celu diagnozę, opiekę lub terapię. W przypadku jedynie hipotetycznego związku świadczenia ze wskazanymi celami, zwolnienie nie przysługuje.

Powyższe stanowisko wyraził Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku w sprawie Future Health Technologies sygn. C-86/09. Przedmiotem rozstrzygnięcia Trybunału była kwestia objęcia zwolnieniem od VAT czynności polegających na wysyłce zestawu do poboru krwi pępowinowej noworodka oraz na analizie i przetwarzaniu tej krwi, a także na konserwacji komórek macierzystych w celu ewentualnego przyszłego wykorzystania jej w celach terapeutycznych. Trybunał uznał, że jeżeli powyższe czynności „mają jedynie zagwarantować, że szczególny środek będzie dostępny w celu leczenia medycznego w hipotetycznej sytuacji, gdy stanie się on niezbędny (…), to takie czynności (…) nie są objęte zakresem pojęcia „opieka szpitalna i medyczna”, znajdującego się w art. 132 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2006/112, ani zakresem pojęcia „świadczenie opieki medycznej” znajdującego się w art. 132 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy. Inaczej by było gdyby analiza krwi pępowinowej rzeczywiście miała na celu umożliwienie dokonania diagnozy lekarskiej (…). Trybunał orzekł, że zwolnieniu, z jakiego korzystają „czynności ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną”, nie podlegają „pobranie, transport i analiza krwi pępowinowej noworodka oraz przechowywanie komórek macierzystych zawartych w tej krwi, jeżeli opieka medyczna świadczona w środowisku szpitalnym, z którą te czynności są jedynie ewentualnie powiązane, nie jest ani rzeczywista, ani nie jest w trakcie, ani też nie została jeszcze zaplanowana”- ww. wyrok TSUE w sprawie C-86/09.

Dodatkowo Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08 zauważył, że „usługi są ściśle związane z opieką medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są one rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem takiej opieki świadczonej pacjentom jako świadczenie główne, tylko wówczas jeżeli wpisują się one w logiczny sposób w ramy świadczenia tejże opieki i stanowią w procesie świadczenia tejże opieki niezbędny etap, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym służą, gdyż jedynie takie usługi mogą mieć wpływ na koszty opieki zdrowotnej, która staje się dostępna w drodze zwolnienia od podatku”.

Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia (tj. świadczeniu nie przyświeca cel terapeutyczny), świadczenie takie nie podlega zwolnieniu od VAT. Takie stanowisko było prezentowane przez ETS w licznych orzeczeniach (wyrok TSUE z 20 listopada 2003 r. w sprawie Peter d’Ambrumenil C-307/01; wyrok TSUE z 20 listopada 2003 r. w sprawie Margarete Unterpertinger, C-212/01; wyrok TSUE z 10 września 2002 r. w sprawie Kügle, C-141/00).

W orzeczeniu w sprawie Peter d’Ambrumenil Trybunał wskazał przykładowe usługi medyczne, które ze względu na spełnienie wskazanego warunku (celu terapeutycznego) - podlegają zwolnieniu od VAT, oraz takie w stosunku do których zwolnienie nie ma zastosowania.

Wśród usług korzystających ze zwolnienia TSUE wskazał między innymi przeprowadzenie badań lekarskich na potrzeby pracodawców lub firm ubezpieczeniowych, natomiast wśród usług, które nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT wyraźnie wskazał, że badania lekarskie bądź sprawozdania medyczne, które mają na celu ustalić odpowiedzialność odszkodowawczą, wycenienie szkód czy zawodowe zaniedbania lekarskie, dla osób rozważających wniesienie powództwa o odszkodowanie za szkody na osobie.

W sprawie C-212/01 podkreślono, że „o tym, czy dana usługa powinna zostać zwolniona z podatku VAT warunkuje jej cel. Dlatego jeżeli kontekst, w jakim realizowana jest dana usługa medyczna pozwala określić, że jej podstawowym celem nie jest ochrona zdrowia, w tym jego utrzymanie lub przywrócenie, lecz raczej udzielenie porady wymaganej przed podjęciem decyzji wiążącej się z konsekwencjami prawnymi, zwolnienie w ramach art. 13 część A ust. 1 lit. c) nie ma zastosowania”. W cyt. wyżej wyroku C-212/01 wskazano również, że „Zdaniem Komisji usługi polegające na ustaleniu, dla celów postępowania sądowego, czy osoba występująca o rentę jest niepełnosprawna, nie mają celu terapeutycznego. Ich celem jest rozstrzygnięcie kwestii prawnej. W związku z tym, dla celów podatku VAT, tego rodzaju usługi biegłego lekarza powinny być traktowane w ten sposób co działalność biegłych w innych dyscyplinach, np. rewidentów lub inżynierów”.

W analizowanym przypadku spełnione są zatem przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że celem wykonywanych przez Zainteresowanego na rzecz ubezpieczonych w Towarzystwie Ubezpieczeniowym świadczeń opisanych we wniosku jest niewątpliwie opieka medyczna, służąca zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że wykonane świadczenie zdrowotne przez Wnioskodawcę na rzecz ubezpieczonych w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykonywanych usług. W pozostałym zakresie wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj