Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-146/14-5/JK
z 28 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2014 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego 15 stycznia 2014 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 13 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 12 maja 2014 (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 19 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania wykonanej usługi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania wykonanej usługi. Wniosek został uzupełniony pismem z 12 maja 2014 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej. Poszukując nowych źródeł przychodu, Wnioskodawca planuje rozpocząć współpracę z Towarzystwem Ubezpieczeniowym Zdrowie (zwanym dalej TU). Warunkiem rozpoczęcia współpracy jest zaakceptowanie przez Zainteresowanego Regulaminu TU, określającego zasady współpracy między Wnioskodawcą, TU i Ubezpieczonym. Po zapoznaniu się z regulaminem i jego akceptacją, Zainteresowany przysyła do TU ofertę współpracy, a po zatwierdzeniu przez TU, uzyskuje dostęp drogą elektroniczną do Regulaminu Tematycznego, określającego szczegółowo zakres świadczeń zdrowotnych, jakie mogą być udzielane przez Wnioskodawcę Ubezpieczonym w TU. Po podjęciu przez TU decyzji o przyjęciu złożonej przez Wnioskodawcę oferty współpracy, wnioskodawca nabywa prawo dostępu do systemu elektronicznego TU i rozpoczęcia współpracy w zakresie rozliczania na rachunek Wnioskodawcy świadczeń pieniężnych przyznanych przez TU Ubezpieczonym, w ramach przysługującej im ochrony ubezpieczeniowej (zdarzenia określonego w katalogu świadczeń dla wybranego wariantu ubezpieczenia), należnych z tytułu udzielania Ubezpieczonym przez wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych, określonych jako konsultacje lekarskie i drobne zabiegi ambulatoryjne.

Rozliczenie świadczeń pieniężnych, następuje na podstawie „Druku otrzymania świadczenia”, wygenerowanego drogą elektroniczną, który stanowi potwierdzenie przyznania Ubezpieczonemu przez TU, świadczenia pieniężnego w związku z udzielonym Ubezpieczonemu przez Wnioskodawcę świadczeniem zdrowotnym wraz z cesją świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy. Ubezpieczony w TU, po otrzymaniu świadczenia, podpisuje „Druk otrzymania świadczenia”, który stanowi jednoznaczną gwarancję zapłaty przez TU kwoty świadczenia pieniężnego przysługującego ubezpieczonemu. Po wygenerowaniu i sprawdzeniu przez Zainteresowanego i TU raportu rozliczeniowego, Wnioskodawca generuje drogą elektroniczną, notę księgową, którą przesyła do TU poprzez zaakceptowanie wysyłki w specjalnej aplikacji. Sprawdzona nota księgowa wraz z dołączonymi raportami potwierdzającymi wykonanie usług medycznych przez Wnioskodawcę będzie podstawą do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy za wykonane świadczenia zdrowotne.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654). Poinformował również, że świadczy usługi w ramach wykonywania zawodów: lekarza; lekarza dentysty; pielęgniarki i położnej; medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej; psychologa.

Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach poradni: internistycznej i pediatrycznej, neurologicznej, okulistycznej, laryngologicznej, dermatologicznej, ginekologicznej i pielęgniarek położnych, alergologicznej, chirurgicznej, rehabilitacyjnej i fizykoterapii, medycyny pracy, pielęgniarek środowiskowych, badań psychologicznych, laboratoryjnych, RTG i USG.

Zainteresowany w wyniku przystąpienia do współpracy z TU w zakresie obsługi prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, będzie świadczył usługi medyczne klientom TU w oparciu o zakres usług wykupionych przez Ubezpieczonego. W przypadku zgłoszenia się Ubezpieczonego do Wnioskodawcy, Wnioskodawca musi sprawdzić prawo Ubezpieczonego do uzyskania świadczenia zdrowotnego w ramach posiadanego zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Jeżeli usługa znajduje się w zakresie oferty Ubezpieczonego, to odpowiednia pozycja w systemie informatycznym zostanie odpowiednio oznaczona. Po upewnieniu się, czy Ubezpieczony jest w bazie danych TU, Wnioskodawca sprawdza z jakich świadczeń może skorzystać Ubezpieczony i rejestruje go na umówiony termin do właściwego lekarza bądź na badanie diagnostyczne wskazane w skierowaniu posiadanym przez Ubezpieczonego. Po wykonaniu świadczenia na rzecz Ubezpieczonego, Ubezpieczony podpisuje druk otrzymania świadczenia wraz z cesją lub potwierdza sms-em za pomocą odpowiedniego kodu przekazanego przez TU. Podczas wizyty, lekarz wypełnia dokumentację medyczną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, ustawą o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. i konsultuje Ubezpieczonego. Jeżeli Ubezpieczony wymaga dalszego diagnozowania, wówczas po uprzednim poinformowaniu pacjenta o ewentualnych dodatkowych kosztach w przypadku przekroczenia limitu objętego polisą, lekarz może wystawić odpowiednie skierowanie na dalszą konsultację bądź badania diagnostyczne.

Opłatę za wykonane świadczenia, przekazuje TU Wnioskodawcy po uprzedniej weryfikacji wszystkich operacji w systemie elektronicznym. W przypadku skorzystania przez Ubezpieczonego ze świadczeń nieobjętych ubezpieczeniem, może on skorzystać z dodatkowych usług dokonując opłaty bezpośrednio Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy usługa wyświadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Ubezpieczonego jest usługą wykonaną na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i musi być zarejestrowana na kasie fiskalnej, czy będzie to sprzedaż dla TU, ale na rzecz ubezpieczonego, skoro są to klienci TU, którym Wnioskodawca wykonał świadczenie na podstawie dokumentu wygenerowanego drogą elektroniczną w oparciu o zaakceptowany regulamin?
  2. Czy sprzedaż usług medycznych dla TU na rzecz Ubezpieczonego, można zaksięgować do rejestru VAT na podstawie wygenerowanej elektronicznie, noty księgowej?

Płatnikiem za wykonane świadczenia przez Wnioskodawcę, będzie TU.

Zdaniem Wnioskodawcy w wyniku przystąpienia do współpracy z TU w zakresie obsługi prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, Wnioskodawca będzie świadczył Ubezpieczonym w TU, usługi medyczne z zakresu ochrony zdrowia w ramach pakietu wykupionego przez Ubezpieczonego w TU. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, ponieważ świadczenie usług zdrowotnych w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Usługi medyczne świadczone przez Wnioskodawcę, Ubezpieczonym w TU będą udzielane właśnie w celu określonym powyżej.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi medyczne klientom TU w oparciu o zakres usług wykupionych przez ubezpieczonego i jeśli pacjent będzie objęty zakresem danej usługi, to w systemie informatycznym pojawi się informacja na temat kwoty świadczenia zwracanego przez TU. Zdaniem Wnioskodawcy, TU działa w imieniu i na rzecz Ubezpieczonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT, więc tym samym usługi świadczone w ramach wykupionych dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych przez Ubezpieczonych w TU są usługą wykonywaną przez Wnioskodawcę dla TU, a nie dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym świadczącym usługi z zakresu opieki zdrowotnej, przeważnie zwolnione z podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a ustawy o VAT z 11 marca 2001 r. Dokonanie sprzedaży, Wnioskodawca dokumentuje fakturami, wystawionymi zgodnie z art. 106c ustawy o podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, art. 106b ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT lub przepisów wydawanych na podstawie art. 82 ust. 3, wobec czego, Wnioskodawca może ewidencjonować sprzedaż na podstawie innego dowodu, np. noty księgowej, pod warunkiem, że dokument ten będzie spełniał wymogi dowodu księgowego, zawarte w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielne działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności..

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez sprzedaż - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy - podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Do obrotu wykazanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego - art. 111 ust. 1a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej. Zainteresowany jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Usługi świadczy w ramach wykonywania zawodów: lekarza; lekarza dentysty; pielęgniarki i położnej; medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej; psychologa.

Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach poradni: internistycznej i pediatrycznej, neurologicznej, okulistycznej, laryngologicznej, dermatologicznej, ginekologicznej i pielęgniarek położnych, alergologicznej, chirurgicznej, rehabilitacyjnej i fizykoterapii, medycyny pracy, pielęgniarek środowiskowych, badań psychologicznych, laboratoryjnych, RTG i USG.

Poszukując nowych źródeł przychodu, Wnioskodawca planuje rozpocząć współpracę z TU.

Zainteresowany w wyniku przystąpienia do współpracy z TU w zakresie obsługi prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, będzie świadczył usługi medyczne klientom TU w oparciu o zakres usług wykupionych przez Ubezpieczonego. W przypadku zgłoszenia się Ubezpieczonego do Wnioskodawcy, Wnioskodawca musi sprawdzić prawo Ubezpieczonego do uzyskania świadczenia zdrowotnego w ramach posiadanego zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Jeżeli usługa znajduje się w zakresie oferty Ubezpieczonego, to odpowiednia pozycja w systemie informatycznym zostanie odpowiednio oznaczona. Po upewnieniu się, czy Ubezpieczony jest w bazie danych TU, Wnioskodawca sprawdza z jakich świadczeń może skorzystać Ubezpieczony i rejestruje go na umówiony termin do właściwego lekarza bądź na badanie diagnostyczne wskazane w skierowaniu posiadanym przez Ubezpieczonego. Po wykonaniu świadczenia na rzecz Ubezpieczonego, Ubezpieczony podpisuje druk otrzymania świadczenia wraz z cesją lub potwierdza sms-em za pomocą odpowiedniego kodu przekazanego przez TU. Podczas wizyty, lekarz wypełnia dokumentację medyczną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, ustawą o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. i konsultuje Ubezpieczonego. Jeżeli Ubezpieczony wymaga dalszego diagnozowania, wówczas po uprzednim poinformowaniu pacjenta o ewentualnych dodatkowych kosztach w przypadku przekroczenia limitu objętego polisą, lekarz może wystawić odpowiednie skierowanie na dalszą konsultację bądź badania diagnostyczne.

Opłatę za wykonane świadczenia, przekazuje TU Wnioskodawcy po uprzedniej weryfikacji wszystkich operacji w systemie elektronicznym. W przypadku skorzystania przez Ubezpieczonego ze świadczeń nieobjętych ubezpieczeniem, może on skorzystać z dodatkowych usług dokonując opłaty bezpośrednio Wnioskodawcy.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą m.in. zagadnienia czy usługa, którą wyświadcza na rzecz Ubezpieczonego jest usługą wykonaną na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i musi być zarejestrowana na kasie fiskalnej, czy będzie to sprzedaż dla TU, ale na rzecz ubezpieczonego.

Jak wskazano w opisie sprawy Wnioskodawca świadczy usługi opieki medycznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (pacjentów), którzy sami w ramach swoich potrzeb zdrowotnych zgłaszają się do Zainteresowanego. W przedmiotowej sprawie należy wskazać, że Towarzystwo Ubezpieczeniowe tylko płaci w imieniu pacjenta (ubezpieczonego) za wykonane usługi. Potwierdza to również fakt, że Ubezpieczony ceduje na rzecz Wnioskodawcy należne mu „odszkodowanie” z tytułu skorzystania z porady medycznej lub innego świadczenia. Wskazuje to jednoznacznie, że usługobiorcą świadczonych usług są pacjenci, osoby fizyczne, klienci TU , a nie samo Towarzystwo Ubezpieczone.

Tym samym, usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Ubezpieczonego jest usługą wykonaną na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i podlega obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W analizowanej sprawie, należy wskazać, że usługi opieki medycznej nie zostały przez ustawodawcę wymienione jako zwolnione w załączniku do rozporządzenia.

Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie opieki medycznej nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.

Ponadto, zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Jak wynika z § 5 ust. 1 rozporządzenia - w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Wyżej wskazane zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Z powyższego przepisu wynika, że w sytuacji gdy u podatnika wystąpił obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej traci moc zwolnienie wskazane w normie prawnej określające limit osiągniętego obrotu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że świadczona przez Zainteresowanego usługa opieki medycznej jest usługą wykonaną na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i podlega ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wskazać natomiast należy, że do momentu przekroczenia kwoty 20.000 zł obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, art. 134 oraz art. 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Jak stanowi art. 110 ustawy - w przypadku gdy osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nie są obowiązane do prowadzenia ewidencji określonej w art. 109 ust. 3 w związku z dokonywaniem sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 i art. 82 ust. 3, dokonują sprzedaży opodatkowanej i nie zapłacą podatku należnego, a na podstawie dokumentacji nie jest możliwe ustalenie wartości tej sprzedaży, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi w drodze oszacowania, wartość sprzedaży opodatkowanej i ustali od niej kwotę podatku należnego. Jeżeli nie można określić przedmiotu opodatkowania, kwotę podatku ustala się przy zastosowaniu stawki 23%.

Stosownie do § 2 pkt 12 i 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 363 ze zm.), ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  • paragonie fiskalnym - rozumie się przez to wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży (pkt 12);
  • raporcie fiskalnym (dobowym, okresowym, w tym miesięcznym, oraz rozliczeniowym) - rozumie się przez to dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku (pkt 19).

Zatem, jeśli podmiot wykonuje tylko i wyłącznie czynności zwolnione od podatku nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji określonej w art. 109 ust. 3 ustawy. Natomiast jeśli Wnioskodawca prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy dokumentem który należy uwzględnić w ewidencji z tytułu świadczonych usług będących przedmiotem wniosku jest raport fiskalny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania wykonanej usługi. W pozostałym zakresie wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj