Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-83/14-2/GG
z 3 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu usługi marketingowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11marca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu usługi marketingowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi główną działalność oznaczoną numerem PKD 47.11.Z jako sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych i otworzyła punkt handlowy w dniu 5 grudnia 2013 r. Dodatkowo Wnioskodawca prowadzi również uboczną działalność w stosunku do głównej, w tym doradztwo związane z zarządzaniem oznaczone numerem PKD 70. 2. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca w miesiącu listopadzie 2013 r. podpisał umowę z kontrahentem na świadczenie usługi określonej w umowie mianem „usługi marketingowej”, obejmującej otwarcie nowego Supermarketu dla klientów i prawidłową nieprzerwaną eksploatację Supermarketu zgodnie z zasadami panującymi w grupie. W ramach umowy strony ustaliły, że wykonanie usługi marketingowej nastąpi w dwóch etapach po spełnieniu wszelkich wymaganych warunków i nie przewidziały możliwości częściowego wykonania poszczególnych etapów. Pierwszy etap ma zostać wykonany 30 dni po otwarciu Supermarketu, drugi etap zostanie wykonany dopiero po otrzymaniu od Komisji Pootwarciowej protokołu potwierdzającego prawidłowość eksploatacji sklepu, który musi zostać wykonany, do dnia 1 sierpnia 2014 r.

Wynagrodzenie za wykonanie usługi określone jest w stałej wysokości, lecz płatne osobno za każdy zrealizowany etap. Wynagrodzenie za pierwszy etap przypada w wysokości 75% kwoty umownej, zaś z drugi 25% kwoty umownej. Dodatkowo kontrahent zastrzegł, że w przypadku niewykonania drugiego etapu Spółka ma obowiązek dokonać zwrotu otrzymanego wynagrodzenia za pierwszy etap. Zapłata za wykonaną usługę następuje każdorazowo po wystawieniu przez Spółkę faktury po wcześniejszym spełnieniu warunków danego etapu.

W związku z powyższym Spółka wystawiła w dniu 10 stycznia 2014 r. fakturę na rzecz kontrahenta z datą sprzedaży 5 stycznia 2014 r. w wysokości 75% kwoty umownej, która dokumentuje wykonanie pierwszego etapu umowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy Spółki w podatku dochodowym od osób prawnych za wykonanie pierwszego etapu usługi marketingowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 z późn. zm.) zwanej później „pdop” za datę powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 3 pdop uważa się dzień wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury, bądź uregulowania należności.

Spółka zgodnie z podpisaną umową wykonała pierwszy etap usługi marketingowej w dniu 5 stycznia 2014 r., wystawiając jednocześnie w dniu 10 stycznia 2014 r. fakturę dokumentującą wykonanie usługi, wskazując dzień sprzedaży na 5 stycznia 2014 r. Zgodnie z przytoczonymi powyżej artykułami Spółka przyjmuje za datę powstania przychodu podatkowego za pierwszy etap na dzień 5 stycznia 2014 r., gdyż zarówno data wykonania usługi, jak i wystawienia faktury określone są na ten sam dzień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zatem, przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa.

Przychody neutralne podatkowo, a więc niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu, wymienia z kolei przepis art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując ich wyczerpującego wyliczenia. W wyniku tej regulacji przepis ten tworzy zamknięty katalog, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu poprzez stosowanie analogii, czy wykładni rozszerzającej.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Wykładnia powołanych powyżej przepisów prowadzi więc do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Z kolei, podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c–3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Z powyższego wynika zatem, że pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu ma dzień dokonania czynności – wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania, przy czym dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności jest ostatecznym terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu. Ponadto należy dodać, że jeśli zaistniałe wyżej zdarzenia wystąpią po dniu wystawienia faktury, czy po dniu dokonania zapłaty należności, o momencie powstania przychodu decydują te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia.

Stan faktyczny wniosku wskazuje, że Wnioskodawca w miesiącu listopadzie 2013 r. podpisał umowę z kontrahentem na świadczenie usługi określonej w umowie mianem „usługi marketingowej”, obejmującej otwarcie nowego Supermarketu dla klientów i prawidłową nieprzerwaną eksploatację Supermarketu, zgodnie z zasadami panującymi w grupie. W ramach umowy strony ustaliły, że wykonanie usługi marketingowej nastąpi w dwóch etapach po spełnieniu wszelkich wymaganych warunków i nie przewidziały możliwości częściowego wykonania poszczególnych etapów. Pierwszy etap ma zostać wykonany 30 dni po otwarciu Supermarketu, drugi etap zostanie wykonany dopiero po otrzymaniu od Komisji Pootwarciowej protokołu potwierdzającego prawidłowość eksploatacji sklepu, który musi zostać wykonany, do dnia 1 sierpnia 2014 r.

Wynagrodzenie za wykonanie usługi określone jest w stałej wysokości, lecz płatne osobno za każdy zrealizowany etap. Wynagrodzenie za pierwszy etap przypada w wysokości 75% kwoty umownej, zaś z drugi 25% kwoty umownej. Dodatkowo kontrahent zastrzegł, że w przypadku niewykonania drugiego etapu Spółka ma obowiązek dokonać zwrotu otrzymanego wynagrodzenia za pierwszy etap. Zapłata za wykonaną usługę następuje każdorazowo po wystawieniu przez Spółkę faktury po wcześniejszym spełnieniu warunków danego etapu.

W związku z powyższym Spółka wystawiła w dniu 10 stycznia 2014 r. fakturę na rzecz kontrahenta z datą sprzedaży 5 stycznia 2014 r. w wysokości 75% kwoty umownej, która dokumentuje wykonanie pierwszego etapu umowy.

Analizując przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy w kontekście powołanych uregulowań prawnych należy stwierdzić, że wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi marketingowej stanowi dla Wnioskodawcy przychód podatkowy związany z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą.

Jednocześnie należy stwierdzić, że otrzymanie należności za wykonanie pierwszego etapu usługi nie oznacza, że mamy do czynienia z zaliczką lub przedpłatą, która nie powoduje powstania przychodu. Zapłata za wykonanie usługi, mająca ostateczny i definitywny charakter, związana z uregulowaniem należności za jej wykonanie, nie może być bowiem potraktowana jako nieuznana za przychody podatkowe wpłata na poczet usług, które będą wykonane w następnych okresach sprawozdawczych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie niemające charakteru zaliczki (przedpłaty) stanowi dla Wnioskodawcy przychód, którego moment powstania winien zostać określony zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy.

Zatem, przychód podatkowy z tytułu wynagrodzenia za usługę marketingową powstał u Wnioskodawcy – zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dniu 5 stycznia 2014 r., tj. w momencie wykonania usługi potwierdzonej wystawioną fakturą.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj