Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-429/14-4/MM
z 17 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z 9 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku od gier hazardowych w zakresie opodatkowania podatkiem od gier przychodu uzyskanego z tytułu organizacji loterii audioteksowej, braku opodatkowania podatkiem od gier hazardowych przychodu uzyskanego z tytułu produkcji audycji oraz przenoszonych praw do niej, braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności w zakresie organizacji loterii audioteksowej, opodatkowania podatkiem od towarów i usług produkcji audycji oraz przenoszenia praw do niej oraz zasad odliczania podatku naliczonego związanego z organizowaniem loterii audioteksowej oraz produkcji audycji i przenoszenia praw do niej (pyt. nr 1-5) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku od gier hazardowych w zakresie opodatkowania podatkiem od gier przychodu uzyskanego z tytułu organizacji loterii audioteksowej, opodatkowania podatkiem od gier hazardowych przychodu uzyskanego z tytułu produkcji audycji oraz przenoszonych praw do niej, opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności w zakresie organizacji loterii audioteksowej, opodatkowania podatkiem od towarów i usług produkcji audycji oraz przenoszenia praw do niej oraz zasad odliczania podatku naliczonego związanego z organizowaniem loterii audioteksowej oraz produkcji audycji i przenoszenia praw do niej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Spółka zamierza rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie organizacji loterii audioteksowych w rozumieniu przepisów ustawy o grach hazardowych (Dz.U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540 ze zm.), opodatkowaną podatkiem od gier.

Spółka w związku z prowadzeniem tej działalności (w zakresie organizacji loterii audiotekstowych) będzie współpracować z innymi podmiotami – w szczególności z tzw. Agregatorem.

Obok działalności polegającej na organizacji loterii audioteksowych, Spółka będzie również podejmować działania związane z produkcją audycji medialnej. Elementem treści tej audycji będzie informacja o przebiegu finału (wyłonienia zwycięzcy) lub innych elementów (np. losowań nagród dodatkowych) przedmiotowej loterii audioteksowej. Oznacza to, że przebieg finału loterii lub innych elementów jak np. losowań nagród dodatkowych będzie emitowany na żywo w radio, internecie lub telewizji (ewentualnie nagrywany i niezwłocznie odtwarzany w radio, internecie lub telewizji), a ten materiał będzie głównym elementem składowym produkowanej przez Spółkę audycji dźwiękowej lub audiowizualnej.


Funkcje Wnioskodawcy i Agregatora


Loteria audioteksowa, organizowana przez Spółkę, będzie skierowana do osób indywidualnych, które będą dowiadywać się o możliwości wzięcia w niej udziału ze środków masowego przekazu. Udział w loterii organizowanej przez Spółkę będzie możliwy poprzez wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) / wykonywanie połączeń telefonicznych na wskazany przez Spółkę numer telefoniczny. Spośród osób wysyłających wiadomości SMS / wykonujących połączenie telefoniczne zostanie wylosowany zwycięzca, który otrzyma nagrodę (pieniężną lub rzeczową) przygotowaną przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca, jako organizator loterii będzie zobowiązany do przygotowania regulaminu loterii, urządzeń losujących, jak i wypełnienia innych obowiązków organizatora, w tym w szczególności do odpowiedniego przeprowadzenia losowania.

W ramach czynności związanych z organizacją loterii audioteksowych Spółka nie dysponuje technicznymi zasobami, które pozwoliłyby na agregowanie ruchu SMS-owego / telefonicznego od wielu operatorów sieci komórkowych. Dlatego też Spółka zamierza zawrzeć umowę o współpracy z podmiotem pełniącym funkcję tzw. Agregatora – tj. podmiotem współpracującym z operatorami sieci komórkowych. Na podstawie przedmiotowej umowy Agregator będzie integrować oraz koordynować ruch telekomunikacyjny pochodzący od różnych operatorów sieci komórkowych. Oznacza to, że Agregator będzie przyjmować masowy ruch telekomunikacyjny i kierować go do organizatora loterii (tzn. do Spółki na jej urządzenia). Ponadto, w ramach współpracy na podstawie umowy, Agregator może przesyłać przygotowane przez organizatora informacje dla uczestników loterii o udziale w konkursie, a także informacje o kumulacji nagród lub np. o tym, w jaki sposób uczestnik może zwiększyć swoje szanse na wygraną w konkursie. Dystrybucja takich informacji (w ruchu masowym, na urządzenia operatorów telekomunikacyjnych) będzie dokonywana przez Agregatora, jednak w ramach współpracy to Wnioskodawca przygotuje treść przekazu oraz określi krąg adresatów informacji.

Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Spółką będą miały charakter wyłącznie techniczny, a Agregator będzie zasadniczo pełnić rolę „przekaźnika”, ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją loterii, w tym posiadanie odpowiedniego sprzętu, na którym odbywa się losowanie i przeprowadzenie samego losowania nagród, należeć będą do wyłącznej kompetencji Spółki.

W ramach zawartej umowy o współpracy Agregator będzie również odpowiedzialny za reklamowanie loterii organizowanej przez Spółkę, za pośrednictwem posiadanych przez niego mediów (w tym elektronicznych), jak również poprzez zlecanie takiej promocji innym podmiotom na rynku (telewizja, radio, prasa, reklama internetowa, itp.). Taka reklama będzie miała bezpośrednie przełożenie na rentowność całego przedsięwzięcia oraz na wysokość wynagrodzenia uzyskiwanego zarówno przez Agregatora (od operatorów sieci telekomunikacyjnych), jak i przez Spółkę (sposób kalkulacji wynagrodzenia został opisany poniżej).

Podsumowując należy wskazać, że w ramach umowy o współpracę Spółka będzie organizować loterię, a Agregator będzie wypełniał funkcje wyłącznie techniczne związane z koordynowaniem i przekazywaniem ruchu SMS-owego / połączeń telefonicznych od operatorów telekomunikacyjnych, a także będzie pełnił niektóre funkcje związane z reklamą i promocją samej loterii, co ma wpływać pozytywnie na przychód uzyskiwany ze współpracy zarówno przez samego Agregatora, jak i Spółkę.


Przychód z loterii


Na podstawie umowy o współpracy pomiędzy Agregatorem a Spółką, Spółka będzie uzyskiwać przychód z tytułu generowanego przez Spółkę ruchu SMS-owego, którego wysokość będzie uwzględniać całość funkcji pełnionych przez strony w ramach umowy o współpracę.

Przychód ten będzie dokumentowany fakturą wystawioną przez Spółkę na Agregatora.


Prawa do Audycji


Jak wskazano powyżej, Spółka obok działalności polegającej na organizacji loterii, o której mowa powyżej, będzie podejmować działania związane z produkcją audycji medialnej. Audycja ta, produkowana przez Spółkę, będzie zawierała w swojej treści emisję na żywo (lub nagranie) przebiegu finału wyłaniającego zwycięzcę w danym dniu loterii (ewentualnie także utrwalenie / emisje innych elementów jak np. losowań dodatkowych). Spółce, jako producentowi audycji, będą przysługiwały prawa autorskie do audycji.

Wnioskodawca planuje dokonywanie odpłatnych rozporządzeń prawami autorskimi do audycji na rzecz podmiotu trzeciego (niebędącego Agregatorem) bądź to w formie przenoszenia całości praw autorskich do audycji bądź poprzez udzielenie licencji (z możliwością udzielania dalszej sublicencji). Podmiot trzeci uzyska więc prawo, na podstawie którego będzie mógł emitować audycję za pośrednictwem prowadzonych przez niego mediów (w tym elektronicznych) lub udzielić takiego prawa kolejnemu podmiotowi. Ponadto Spółka zamierza zarejestrować znaki towarowe związane z audycją. Również odpowiednie uprawnienia do korzystania z tych znaków zostaną udzielone w ramach wspomnianej wyżej umowy.

Z tytułu produkcji audycji oraz udzielonych / przeniesionych praw autorskich do audycji (oraz uprawnień do korzystania ze znaków towarowych) Spółka będzie pobierać od kontrahenta wynagrodzenie w ustalonej umownie wysokości. Wynagrodzenie będzie pobierane na podstawie faktury VAT wystawianej przez Spółkę na rzecz kontrahenta.


Wydatki


Spółka pragnie również wskazać, że w związku z organizacją loterii audioteksowej oraz w związku z produkcją audycji, do której będzie udzielać praw podmiotom trzecim będzie ponosiła wydatki takie jak np. koszty zakupu lub wynajęcia sprzętu niezbędnego do produkcji audycji, koszty usług świadczonych przez podwykonawców, koszty nagród itp. Spółka przewiduje, że część kosztów będzie związana wyłącznie z organizacją loterii audioteksowej, natomiast część wyłącznie z udzielanymi / przenoszonymi przez Spółkę prawami do audycji (prawa autorskie lub prawa do znaków towarowych).

W praktyce część kosztów będzie związana przy tym zarówno z przychodami Spółki uzyskiwanymi w ramach organizacji loterii, jak i z przychodami uzyskiwanymi z udzielanych / przenoszonych praw, przy czym Spółka nie zna sposobu, aby wskazane koszty wspólne przyporządkować bezpośrednio do danego rodzaju działalności Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy opisany przychód Spółki z tytułu organizacji loterii audioteksowej będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od gier?

  2. Czy przychód uzyskany z tytułu produkcji audycji oraz udzielanych / przenoszonych praw do opisanej audycji będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od gier?

  3. Czy działalność Spółki w zakresie organizacji loterii audioteksowej, za którą Spółka otrzyma przychód, o którym mowa w pytaniu 1, będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT?

  4. Czy produkcja audycji oraz udzielanie / przenoszenie przez Spółkę praw do opisanej audycji będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT 23%?

  5. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w następujący sposób:
    • w odniesieniu do wydatków związanych wyłącznie z działalnością polegającą na produkcji audycji oraz udzielaniu / przenoszeniu praw do wyprodukowanej audycji Wnioskodawca będzie miał pełne prawo do odliczenia podatku VAT,
    • w odniesieniu do wydatków związanych wyłącznie z działalnością polegającą na organizacji loterii audioteksowej Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT,
    • w odniesieniu do wydatków związanych zarówno z działalnością polegającą na organizowaniu loterii audioteksowej jak i z działalnością polegającą na produkcji audycji oraz udzielaniu/przenoszeniu praw do wyprodukowanej audycji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z zastosowaniem proporcji VAT, o której mowa w przepisie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Opisany przychód Spółki z tytułu organizacji loterii audioteksowej będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od gier.
  2. Przychód z tytułu produkcji audycji oraz udzielanych / przenoszonych praw do opisanej audycji nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od gier.
  3. Działalność Spółki w zakresie organizacji loterii audioteksowej, za którą Spółka otrzyma przychód, o którym mowa w pytaniu 1, będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT.
  4. Produkcja audycji oraz udzielanie / przenoszenie przez Spółkę praw do opisanej audycji będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT 23%.
  5. Spółka będzie miała prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego od wydatków związanych wyłącznie z działalnością polegającą na produkcji oraz udzielaniu / przenoszeniu praw do audycji medialnej oraz nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych wyłącznie z działalnością polegającą na organizacji loterii audioteksowej. W odniesieniu do wydatków związanych zarówno z działalnością polegającą na organizowaniu loterii audioteksowej jak i z działalnością polegającą na produkcji oraz udzielaniu / przenoszeniu praw do audycji, w sytuacji gdy nie będzie możliwe przyporządkowanie tych wydatków wyłącznie do jednego rodzaju działalności, Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku w oparciu o proporcję VAT, o której mowa w przepisie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Ad 1

Zgodnie z przepisem ad. 73 pkt 2 ustawy o grach hazardowych (Dz.U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540 ze zm.) podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej stanowi przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

Należy zwrócić uwagę, że w przedstawionym stanie faktycznym przychód uzyskany od Agregatora przez Spółką jest generowany przez SMS-y / połączenia telefoniczne, które są warunkiem wzięcia udziału w loterii przez jej uczestników. Jest to zatem jedyny przychód uzyskany z loterii.

Tym samym, w świetle zacytowanego przepisu, w ocenie Spółki, opisany przez nią przychód uzyskiwany z tytułu organizacji loterii audioteksowej będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od gier.


Ad 2

Powołując się na brzmienie przepisu art. 73 pkt 2 ustawy o grach hazardowych, podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi „przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii". Tym samym, mimo wygenerowania przychodu dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych, przychód z tytułu produkcji audycji oraz udzielania / przeniesienia praw do audycji multimedialnych nie stanowi przychodu uzyskanego z loterii. W konsekwencji, nie będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem od gier. Należy bowiem zauważyć, że źródłem tego przychodu jest majątkowe prawo autorskie przysługujące Spółce, a nie organizowana przez Wnioskodawcę loteria.

Podsumowując, w ocenie Spółki w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, przychód Spółki z tytułu produkcji audycji oraz udzielanych / przenoszonych praw do audycji nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od gier.


Ad. 3

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej: ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W ocenie Spółki działania w zakresie organizacji loterii audioteksowej należy zakwalifikować jako odpłatne świadczenie usług, które jednak na podstawie przepisów ustawy o VAT powinno korzystać ze zwolnienia z podatku.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT zwalnia się z podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Jako jeden z rodzajów gier losowych, w punkcie 11 cytowanego przepisu, ustawa wymienia natomiast loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Mając na uwadze, że Spółka będzie organizatorem gry losowej w rozumieniu przepisów ustawy o grach hazardowych w postaci loterii audioteksowej należy uznać, że jej działalność w tym zakresie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.


Ad. 4

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W ocenie Wnioskodawcy produkcja audycji oraz odpłatne udzielenie / przeniesienie przez Spółkę praw do audycji na rzecz podmiotów trzecich umożliwiające im korzystanie z audycji medialnej, której autorem jest Spółka należy zakwalifikować jako odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie usługa ta nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania, gdyż ani przepisy ustawy o VAT ani rozporządzeń wykonawczych nie przewidują zwolnienia z podatku w odniesieniu do produkcji audycji oraz udzielenia / przeniesienia praw do audycji medialnej.

W opinii Spółki usługa w zakresie produkcji audycji oraz przenoszenia / udzielania praw do audycji opisana w niniejszym wniosku o interpretację, powinna być opodatkowana podstawową stawką VAT w wysokości 23%, gdyż ani przepisy ustawy o VAT ani przepisów wykonawczych nie przewidują w tym zakresie stosowania obniżonej stawki VAT.


Ad. 5

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie zgodnie z ust. 2 cytowanego przepisu jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Zgodnie z ust. 3 art. 90 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Mając na uwadze zacytowane przepisy w opinii Wnioskodawcy zakres przysługującego mu prawa do odliczenia będzie uzależniony od rodzaju ponoszonych przez niego wydatków.


Jeżeli zatem poniesione przez niego koszty będą związane wyłącznie z działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT, tj. w opisanym zdarzeniu przyszłym z działalnością polegającą na produkcji audycji oraz udzieleniu / przenoszeniu praw do audycji (np. koszty doradztwa prawnego związanego z podpisaniem umowy na udzieleniu / przeniesieniu praw do audycji) Wnioskodawcy winno przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT.

Jednocześnie, jeżeli koszty ponoszone przez Wnioskodawcę będą związane wyłącznie z działalnością podlegającą zwolnieniu z VAT, tj. w opisanym zdarzeniu przyszłym z działalnością polegającą na organizacji loterii audioteksowej, Spółce nie będzie przysługiwało w tym zakresie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W przypadku natomiast kosztów związanych zarówno z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT jak i z działalnością zwolnioną z podatku, a zatem w opisanym zdarzeniu przyszłym z działalnością Spółki polegającą na organizacji loterii audioteksowej oraz z działalnością polegającą na produkcji audycji oraz udzieleniu / przenoszeniu praw do audycji medialnej, zakres prawa do odliczenia winien zostać określony proporcją, o której mowa w przepisie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Spółka przewiduje bowiem, że będzie ponosić szereg wydatków, które będą jednocześnie związane z organizowaną loterią oraz z produkowaną audycją medialną takie jak np. koszty wynajmu sprzętu koniecznego do nagrania audycji, której elementem będzie loteria. Jednocześnie Spółka nie zna sposobu, aby przedmiotowe koszty przyporządkować wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT (produkcja audycji oraz udzielenie / przenoszenie praw do audycji) lub wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT (organizacja loterii).

Tym samym, w odniesieniu do tego rodzaju wydatków w opinii Spółki powinno przysługiwać jej prawo do odliczenia podatku VAT z zastosowaniem proporcji, o której mowa w przepisie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Ad. 1 i 2

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), dalej zwaną „ustawą o grach”, grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to m.in. loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez:

  1. odpłatne połączenie telefoniczne lub
  2. wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej

- a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.


Loterie audioteksowe mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Do tych spółek stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, chyba że ustawa stanowi inaczej (art. 7 ust. 2 ustawy o grach).

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o grach ilekroć w ustawie jest mowa o grach hazardowych, rozumie się przez to gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2.


W myśl art. 71 ust. 1 i ust. 2 ustawy o grach podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.


Stosownie do art. 73 pkt 2 ustawy o grach podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w loterii audioteksowej - przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii;


W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest m.in. podmiot urządzający loterie audioteksowe na podstawie stosownego zezwolenia, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzenie loterii audioteksowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie organizacji loterii audioteksowych w rozumieniu przepisów ustawy o grach. Loteria audioteksowa, organizowana przez Spółkę, będzie skierowana do osób indywidualnych, które będą dowiadywać się o możliwości wzięcia w niej udziału ze środków masowego przekazu. Udział w loterii organizowanej przez Spółkę będzie możliwy poprzez wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) / wykonywanie połączeń telefonicznych na wskazany przez Spółkę numer telefoniczny. Spośród osób wysyłających wiadomości SMS / wykonujących połączenie telefoniczne zostanie wylosowany zwycięzca, który otrzyma nagrodę (pieniężną lub rzeczową) przygotowaną przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca, jako organizator loterii będzie zobowiązany do przygotowania regulaminu loterii, urządzeń losujących, jak i wypełnienia innych obowiązków organizatora, w tym w szczególności do odpowiedniego przeprowadzenia losowania.

W ramach czynności związanych z organizacją loterii audioteksowych Spółka nie dysponuje technicznymi zasobami, które pozwoliłyby na agregowanie ruchu SMS-owego / telefonicznego od wielu operatorów sieci komórkowych. Dlatego też Spółka zamierza zawrzeć umowę o współpracy z podmiotem pełniącym funkcję tzw. Agregatora – tj. podmiotem współpracującym z operatorami sieci komórkowych. Na podstawie przedmiotowej umowy Agregator będzie integrować oraz koordynować ruch telekomunikacyjny pochodzący od różnych operatorów sieci komórkowych. Oznacza to, że Agregator będzie przyjmować masowy ruch telekomunikacyjny i kierować go do organizatora loterii (tzn. do Spółki na jej urządzenia). Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Spółką będą miały charakter wyłącznie techniczny, a Agregator będzie zasadniczo pełnić rolę „przekaźnika”, ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją loterii, w tym posiadanie odpowiedniego sprzętu, na którym odbywa się losowanie i przeprowadzenie samego losowania nagród, należeć będą do wyłącznej kompetencji Spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania podatkiem od gier organizowanych loterii audioteksowych.


Jak wynika z art. 71 ust. 2 ustawy o grach przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, w tym przypadku loterii audioteksowej, której zasadniczym elementem jest odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

Z uwagi na opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, że organizowane przez Wnioskodawcę loterie audioteksowe, na podstawie art. 71 ust. 2 ustawy o grach, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od gier.

Ponadto z treści wniosku wynika, że obok działalności polegającej na organizacji loterii, Spółka będzie podejmować działania związane z produkcją audycji medialnej. Audycja ta będzie zawierała w swojej treści emisję na żywo (lub nagranie) przebiegu finału wyłaniającego zwycięzcę w danym dniu loterii (ewentualnie także utrwalenie / emisje innych elementów jak np. losowań dodatkowych). Spółce, jako producentowi audycji, będą przysługiwały prawa autorskie do audycji. Wnioskodawca planuje dokonywanie odpłatnych rozporządzeń prawami autorskimi do audycji na rzecz podmiotu trzeciego (niebędącego Agregatorem) bądź to w formie przenoszenia całości praw autorskich do audycji bądź poprzez udzielenie licencji (z możliwością udzielania dalszej sublicencji). Podmiot trzeci uzyska więc prawo, na podstawie którego będzie mógł emitować audycję za pośrednictwem prowadzonych przez niego mediów (w tym elektronicznych) lub udzielić takiego prawa kolejnemu podmiotowi.

Z uwagi na opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że obrót uzyskany z tytułu świadczenia usług polegających na produkcji audycji medialnej oraz przenoszenia praw majątkowych do tej audycji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od gier. Kluczowym przepisem jest w tym przypadku art. 73 pkt 2 ustawy o grach. Określa on podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej – jest nim przychód uzyskiwany przez organizatora z przeprowadzonej loterii. Z treści wniosku wynika, że Zainteresowany uzyskuje wynagrodzenie z tytułu produkcji audycji medialnej i przenoszenia praw majątkowych do tej audycji. Zatem źródłem obrotu uzyskiwanego przez Zainteresowanego jest należące do niego majątkowe prawo autorskie, a nie organizacja loterii audioteksowej.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.


Ad. 3 i 4

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Należy podkreślić, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.


I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie organizacji loterii audioteksowych. Wnioskodawca, jako organizator loterii będzie zobowiązany do przygotowania regulaminu loterii, urządzeń losujących, jak i wypełnienia innych obowiązków organizatora, w tym w szczególności do odpowiedniego przeprowadzenia losowania.

Jak wskazano powyżej organizowanie loterii audioteksowych będzie, stosownie do art. 71 ust. 2 ustawy o grach, podlegać opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych. Zatem należy się zgodzić z twierdzeniem Zainteresowanego, że działalność w zakresie organizowania loterii audioteksowych będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, ponieważ loteria ta będzie opodatkowana podatkiem od gier.


Odpowiadając na czwarte z zadanych pytań tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Z dniem 1 kwietnia 2013 r. z załącznika nr 3 do ustawy o VAT stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wykreślono poz. 164 regulującą kwestie usług związaną z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi – wyłącznie w zakresie programów telewizyjnych z zastrzeżeniem, że pozycja ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych. Oznacza to, że produkcja programów telewizyjnych z dniem 1 kwietnia 2013 r. jet opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Tut. Organ zauważa, że ani ustawa ani rozporządzenia do niej wydane nie definiują pojęcia „audycji telewizyjnych”.


W myśl art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226 z późn. zm.) pod pojęciem audycji rozumie się ciąg ruchomych obrazów z dźwiękiem lub bez niego (audycja audiowizualna) albo ciąg dźwięków (audycja radiowa), stanowiący, ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo, odrębną całość w stworzonym przez dostawcę usługi medialnej programie lub katalogu audycji publicznie udostępnianych w ramach audiowizualnej usługi medialnej na żądanie, zwanym dalej "katalogiem" (art. 4 pkt 2 ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Spółka będzie podejmować działania związane z produkcją audycji medialnej. Audycja ta będzie zawierała w swojej treści emisję na żywo (lub nagranie) przebiegu finału wyłaniającego zwycięzcę w danym dniu loterii (ewentualnie także utrwalenie / emisje innych elementów jak np. losowań dodatkowych). Spółce, jako producentowi audycji, będą przysługiwały prawa autorskie do audycji. Wnioskodawca planuje dokonywanie odpłatnych rozporządzeń prawami autorskimi do audycji na rzecz podmiotu trzeciego (niebędącego Agregatorem) bądź to w formie przenoszenia całości praw autorskich do audycji bądź poprzez udzielenie licencji (z możliwością udzielania dalszej sublicencji). Podmiot trzeci uzyska więc prawo, na podstawie którego będzie mógł emitować audycję za pośrednictwem prowadzonych przez niego mediów (w tym elektronicznych) lub udzielić takiego prawa kolejnemu podmiotowi.

Z uwagi na opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Organ podatkowy stoi na stanowisku, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi produkcji audycji medialnej oraz przenoszenie przez Spółkę praw do tej audycji będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%, ponieważ w żadnym przepisie ustawy o VAT nie wskazano, że ww. usługi korzystają ze zwolnienia lub podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 i 4 należało uznać za prawidłowe.


Ad. 5

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Generalna zasada określona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy o VAT. Przepisy te są wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności,w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT, odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Przepisy powyższe odnoszą się do sposobu postępowania w przypadku, gdy podatnik prowadzi zarazem działalność opodatkowaną i nieopodatkowaną. Określają one zasady odliczania podatku naliczonego, który jest związany zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak i nieopodatkowaną (zwolnioną od podatku).

Z treści wniosku wynika, że Spółka w związku z organizacją loterii audioteksowej oraz w związku z produkcją audycji, do której będzie udzielać praw podmiotom trzecim będzie ponosiła wydatki takie jak np. koszty zakupu lub wynajęcia sprzętu niezbędnego do produkcji audycji, koszty usług świadczonych przez podwykonawców, koszty nagród itp. Spółka przewiduje, że część kosztów będzie związana wyłącznie z organizacją loterii audioteksowej, natomiast część wyłącznie z udzielanymi / przenoszonymi przez Spółkę prawami do audycji (prawa autorskie lub prawa do znaków towarowych). W praktyce część kosztów będzie związana przy tym zarówno z przychodami Spółki uzyskiwanymi w ramach organizacji loterii, jak i z przychodami uzyskiwanymi z udzielanych / przenoszonych praw, przy czym Spółka nie zna sposobu, aby wskazane koszty wspólne przyporządkować bezpośrednio do danego rodzaju działalności Wnioskodawcy.

Z uwagi na opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, że Zainteresowany w związku z możliwością odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z prowadzoną działalnością jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zatem w przypadku, gdy poniesione wydatki będą związane tylko i wyłącznie z działalnością opodatkowaną (usługi produkcji audycji medialnych i przenoszenie przez Spółkę praw do tej audycji) Zainteresowany będzie miał pełne prawo do odliczenia podatku z tytułu poniesionych wydatków związanych z tym rodzajem działalności. W odniesieniu do wydatków związanych wyłącznie z działalnością polegającą na organizacji loterii audioteksowej Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT.

Natomiast w odniesieniu do wydatków związanych zarówno z działalnością polegającą na organizowaniu loterii audioteksowej jak i z działalnością polegającą na produkcji oraz udzielaniu / przenoszeniu praw do audycji w sytuacji, gdy brak jest obiektywnej możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami, Zainteresowanemu w odniesieniu do tych wydatków będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Proporcję, stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, Wnioskodawca powinien ustalić jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności opodatkowanych, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj