Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-85/14/MZ
z 23 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 25 lutego 2014 r. (data wpływu do Biura – 28 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka akcyjna) w 2014 r. może otrzymać tytułem wkładu niepieniężnego zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedmiot aportu zwiększy kapitał zakładowy Spółki a akcje w podwyższonym kapitale zakładowym o wartości nominalnej odpowiadającej wartości ZCP wniesionych tytułem wkładu niepieniężnego zostaną wydane podmiotowi wnoszącemu aport (dalej: Wnoszący).

Przedmiot aportu będzie obejmował ZCP obejmującą, wszystkie składniki majątkowe związane z produkcją oraz sprzedażą artykułów higienicznych, z wyjątkiem oddziału Wnoszącego, którego zadaniem jest działalność holdingowa/zarządzanie aktywami ( A. M.), a która jest niezbędna Wnoszącemu do dalszego zarządzania (w tym akcjami jakie obejmie po wniesieniu ZCP do Spółki).


Do A. M. należy:

  • zarządzanie udziałami/akcjami w podmiotach powiązanych, tj. Spółce (Wnioskodawcy), X Sp. z o.o., Y Sp. z o.o., Z Sp. z o.o., P. GmbH oraz wypełnianie obowiązków komplementariusza H. S.A. S.K.A.;
  • zarządzanie polityką finansową Grupy, między innymi, wierzytelnościami i zobowiązaniami pożyczkowymi;
  • zarządzanie relacjami inwestorskimi oraz kontaktami z Giełdą Papierów Wartościowych;
  • zarządzanie polityką akwizycyjną Grupy;
  • obsługa emisji opcji, warrantów, nowych serii akcji;

W powyższym celu A. M. dysponuje infrastrukturą oraz aktywami (akcjami/udziałami) niezbędnymi do realizacji powyższych celów. Działalność A. M., nie jest konieczna do prowadzenia działalności produkcyjno-sprzedażowej.

Natomiast w skład aportu do Spółki (Wnioskodawcy) będzie wchodziła cała pozostała działalność produkcyjno-dystrybucyjna obecnej działalności Wnoszącego, tj. H. S.A.

W szczególności na ZCP wnoszoną do Spółki będzie się składać:

  • załoga Wnoszącego zajmująca się dotychczas działalnością produkcyjną i logistyczną, w szczególności dyrektor zakładu, pracownicy utrzymania ruchu, pracownicy produkcji, kontroli jakości, kierownik działu logistyki oraz pracownicy działu logistyki, księgowi (w tym kadry i płace), specjaliści ds. zakupów i sprzedaży, magazynierzy, którzy zostaną przejęci od Wnoszącego na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy – łącznie na moment składania niniejszego wniosku 65 osób (liczba ta może ulegać zmianom).

Wraz z pracownikami zostanie przejęty fundusz świadczeń socjalnych oraz polityka zatrudniania. ZCP realizuje własne działania produkcyjne oraz sprzedażowe, tj. produkuje i dba o sprzedaż artykułów higienicznych poprzez łańcuchy dystrybucji, którymi dysponuje. Jej zadaniem będzie generowanie przychodów ze sprzedaży towarów.

Podsumowując, ZCP realizuje główne funkcje produkcyjne oraz sprzedażowe na rynku polskim pełnione w ramach Wnoszącego.

Zatem z punktu widzenia wyodrębnienia organizacyjnego w ramach Wnoszącego następujące cechy są przypisywane ZCP:

  1. posiada własny fundusz świadczeń socjalnych,
  2. jest zarejestrowany w ZUS jako płatnik składek,
  3. posiada numer REGON;
  4. dysponuje nieruchomościami na potrzeby prowadzonej działalności,
  5. posiada rachunek bankowy,
  6. zatrudnia pracowników w celu wykonywania czynności właściwych dla działalności prowadzonej przez ZCP,
  7. pracownicy ZCP są zgłoszeni do ZUS jako ubezpieczeni.

Z punktu widzenia wyodrębnienia finansowego w ramach Wnoszącego następujące cechy są przypisywane ZCP:

1.prowadzi rachunkowość oraz posiada system księgowy pozwalający na wyodrębnienie osiąganych przychodów związanych z działalnością ZCP, tj. zarządzaniem produkcją, magazynem, sprzedażą,

2.prowadzi rachunkowość pozwalającą na wyodrębnienie ponoszonych kosztów i zobowiązań związanych z działalnością produkcyjną oraz sprzedażową ZCP,

3.ZCP dysponuje składnikami materialnymi, tj.:

  • środkami trwałymi (w tym linie produkcyjne, ruchomości, nieruchomości),
  • zapasy magazynowe.

4.ZCP dysponuje składnikami niematerialnymi, tj.:

  • prawami własności przemysłowej do sprzedawanych towarów,
  • prawami wynikającymi z umów zawartych z odbiorcami oraz dostawcami usług towarów i usług,
  • wierzytelnościami.

5.ZCP jest obciążona zobowiązaniami związanymi ze swoją działalnością, w szczególności zobowiązaniami wobec kontrahentów, pracowników, organów publicznoprawnych oraz kredytodawców, którzy posiadają zabezpieczenia na majątku Wnoszącego.

Z punktu widzenia wyodrębnienia funkcjonalnego w ramach Wnoszącego następujące cechy są przypisywane ZCP:

  1. posiada grupę kontrahentów, którym dostarcza towary,
  2. posiada zespół pracowników oraz kadrę zarządzającą na potrzeby prowadzonej działalności,
  3. dysponuje majątkiem pozwalającym na realizację jego funkcji,
  4. prowadzi działalność w sposób samodzielny i kompleksowy.

W skład majątku ZCP na moment aportu będą wchodzić m.in.:

1.Własność ruchomości, w tym urządzeń, towarów oraz inne prawa rzeczowe do ruchomości. W tym zbiorze można ponadto wyszczególnić m.in.:

  • środki trwałe/wartości niematerialne i prawne/wyposażenie biurowe – np. komputery, oprogramowanie, pojazdy, meble biurowe, linie produkcyjne, nieruchomości,
  • zapasy magazynowe, surowce.

2.Prawa i zobowiązania wynikające z umów. W tym m.in.:

  • umów współpracy, z zewnętrznymi usługodawcami,
  • umów dotyczących dostaw towarów,
  • umów o dostawy energii elektrycznej, gazu, odbioru ścieków, ochrony.

3.Wierzytelności i środki pieniężne znajdujące się na rachunku bankowym, należącym do ZCP.

4.Prawa do korzystania z nieruchomości.

5.Prawa własności przemysłowej, w tym prawa do patentów, zarejestrowanych lub zgłoszonych przez Wnoszącego w Urzędzie Patentowym RP oraz rejestrach międzynarodowych. W tym m.in.:

  • krajowe znaki towarowe zarejestrowane w Urzędzie Patentowym RP – np. znaki słowne, graficzne, słowno-graficzne,
  • międzynarodowe znaki towarowe posiadające międzynarodową rejestrację lub zgłoszenie do rejestracji – np. znaki słowne, graficzne, słowno-graficzne.

6.Majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne – np. prawa do projektów graficznych.

7.Tajemnice ZCP.

8.Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej ZCP.

Po wniesieniu ZCP w drodze aportu do Spółki (Wnioskodawcy) wszystkie opisane wyżej funkcje będą kontynuowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
  2. Czy aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki (Wnioskodawcy) będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych

Wnioskodawca wskazał, że na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. umowy spółki i ich zmiany. Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przez zmianę umowy spółki kapitałowej rozumie się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Wnioskodawca podkreślił, że należy zauważyć, iż nie wszystkie sposoby podwyższenia kapitału zakładowego powodują powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Mając na uwadze, iż art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych został wprowadzony w celu implementowania w polskim prawie postanowień Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.U. UE L 08.46.11) w celu zdefiniowania tego terminu na potrzeby ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych można odwołać się do wyjaśnień funkcjonujących w ramach prawa UE.

Zdaniem Wnioskodawcy, definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa określona w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie tylko w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym nie będzie ona miała zastosowania w sytuacji będącej przedmiotem zapytania Spółki (Wnioskodawcy).

Wnioskodawca wskazał, że definicja oddziału (czyli zorganizowanej części przedsiębiorstwa) znajduje się w art. 2 pkt j) Dyrektywy Rady 2009/133/WE z dnia 19 października 2009 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wydzieleń, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE pomiędzy państwami członkowskimi.

Zgodnie z tą definicją, „oddział” oznacza ogół aktywów i pasywów części spółki, która z organizacyjnego punktu widzenia stanowi niezależną jednostkę gospodarczą, to znaczy podmiot, który jest w stanie funkcjonować za pomocą własnych środków. Dodatkowo, Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 13 października 1992 r. w sprawie C-50/91 Commerz-Credit Bank potwierdził, iż dla celów Dyrektywy dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy uznać zespół składników majątkowych i osób, który jest w stanie wykonywać daną działalność gospodarczą.

Należy wskazać, iż implementowanie Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE skutkuje wyłączeniem z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle Dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie nie podlegającymi podatkowi kapitałowemu. Za działania restrukturyzacyjne zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy uznaje się przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją, pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej. Według Wnioskodawcy, przy takim podejściu można uznać, iż dla celów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy część aktywów i pasywów spółki kapitałowej, które z organizacyjnego punktu widzenia stanowią jednostkę zdolną do niezależnej samodzielnej działalności.

Następnie Wnioskodawca wskazał, że definicję „przedsiębiorstwa” zawiera przepis art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Na mocy tego przepisu przedsiębiorstwo jest to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej.


Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W ocenie Wnioskodawcy, w oparciu o powyższą definicję można również wywieść, iż część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, o którym mowa w Kodeksie cywilnym, jeżeli jest to przedsiębiorstwo spółki kapitałowej, tworzące niezależną jednostkę gospodarczą, zdolną do samodzielnej działalności, można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa spółki kapitałowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższego wynika, że będąca przedmiotem niniejszego zapytania planowana transakcja wniesienia aportu w postaci ZCP do Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


W szczególności ZCP będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ spełnione są następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W opinii Wnioskodawcy, ZCP w kształcie opisanym w opisie zdarzenia przyszłego spełnia przytoczone powyżej przesłanki. Po pierwsze, istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, co wynika z opisu majątku ZCP. Po drugie, zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie, o czym świadczy opis zdarzenia przyszłego (wyodrębnienie organizacyjne i wyodrębnienie finansowe). Po trzecie, składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych, o czym świadczy opis zdarzenia przyszłego (wyodrębnienie funkcjonalne). Po czwarte, zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze, co wynika z faktu, iż ZCP posiada zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, co potwierdza całokształt opisu zdarzenia przyszłego.

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca powołał na jego potwierdzenie interpretacje indywidualne.

Ad. 2

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wniesienie do spółki kapitałowej w zamian za jej akcje zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowi czynność, która nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących przepisów, wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje jest wprost określone jako czynność wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca dodatkowo nadmienił, iż czynność wniesienia wkładu niepieniężnego nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Należy jednak zauważyć, iż czynność wniesienia wkładu niepieniężnego jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki.

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca powołał na jego potwierdzenie interpretacje indywidualne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy przy spółce kapitałowej - uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Zatem, co do zasady umowy spółki i ich zmiany podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

  1. łączeniem spółek kapitałowych,
  2. przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,
  3. wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:
    • przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,
    • udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.


Art. 2 pkt 6 ww. ustawy został wprowadzony ustawą z dnia 07 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 209, poz. 1319) i zmieniony ustawą z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 44, poz. 251), która to zmiana weszła w życie z dniem 22 kwietnia 2010 r. Celem wprowadzenia wskazanego przepisu było dostosowanie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych do obowiązującego prawa Unii Europejskiej. Wdrożono tym samym postanowienia Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z dnia 21 lutego 2008 r., s.11). Dyrektywa ta zastąpiła Dyrektywę Rady z dnia 17 lipca 1969 r. Nr 69/335/EWG dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE 249 z dnia 03 października 1969 r., s. 25) oraz jej zmiany. Nowy akt wspólnotowy uprościł i uporządkował prawo Unii Europejskiej w materii opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych. Wprowadził korzystne regulacje dla spółek kapitałowych, przez ograniczenie katalogu czynności podlegających podatkowi kapitałowemu.

Należy wskazać, że implementowanie Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE skutkuje wyłączeniem z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle Dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie nie podlegającymi podatkowi kapitałowemu. Za działania restrukturyzacyjne zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy uznaje się przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją, pod warunkiem, że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej.

Z treści art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że opodatkowaniu nie podlega wniesienie do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części. Odnosząc się do pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki kapitałowej i biorąc przy tym pod uwagę uregulowania zawarte w Dyrektywie, należy stwierdzić, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy część aktywów i pasywów spółki kapitałowej, które z organizacyjnego punktu widzenia stanowią jednostkę zdolną do niezależnej, samodzielnej działalności.

W przepisach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest – jak słusznie stwierdził Wnioskodawca – definicji przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W tym zakresie nie można się również posiłkować przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397, z późn. zm.), bowiem ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych takiego odesłania nie czyni. Dlatego też należy sięgnąć do rozwiązań prawnych uregulowanych w przepisach ogólnych. Niewątpliwie zatem należy posłużyć się definicją „przedsiębiorstwa” zawartą w przepisie art. 55¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r., poz. 121). Na mocy tego przepisu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów
    i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W oparciu o powyższą definicję można wywieść, iż część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, o którym mowa w Kodeksie cywilnym, jeżeli jest to przedsiębiorstwo spółki kapitałowej, tworząca niezależną jednostkę gospodarczą, zdolną do samodzielnej działalności można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa spółki kapitałowej.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że do Wnioskodawcy, będącego spółką akcyjną, planowane jest wniesienie przez inną spółkę kapitałową – H. S.A., w zamian za akcje, wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa tej spółki, obejmującego wyodrębnioną organizacyjnie część, zajmującą się działalnością produkcyjno-dystrybucyjną. W wyniku wniesienia wkładu dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego spółki (Wnioskodawcy).

W związku z powyższym wyjaśnia się, że z treści przepisu art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika jednoznacznie, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki kapitałowej.

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów, wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki kapitałowej do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje jest zatem wprost określone jako czynność wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Skoro zatem w przedmiotowej sprawie przedmiotem aportu do spółki (Wnioskodawcy), będącego spółką akcyjną będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa H. S.A., szczegółowo we wniosku opisana i aport ten zostanie wniesiony w zamian za akcje spółki (Wnioskodawcy), to czynność opisana we wniosku mimo, iż stanowić będzie zmianę umowy spółki, będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie powołanego wyżej art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przedstawiony we wniosku skład i zakres organizacyjny wyodrębnionej części H. S.A., zajmującej się działalnością produkcyjno-dystrybucyjną, niewątpliwie stanowi – w świetle przywołanych powyżej przepisów Kodeksu cywilnego – zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jednocześnie – jak już wskazano powyżej – dla potrzeb ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy korzystać z definicji przedsiębiorstwa zawartej w Kodeksie cywilnym.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj