Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-579/14/MM
z 5 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 5 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz obowiązków związanych z wypłatą nagród w ramach akcji promocyjnej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz obowiązków związanych z wypłatą nagród w ramach akcji promocyjnej.


W przedmiotowym wniosku opisano następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest franczyzobiorcą prowadzącym punkt sprzedaży towarów i usług, współpracuje z franczyzodawcą na podstawie umowy franczyzy, regulującej wzajemne prawa i obowiązki stron. Wnioskodawca nabywa towary m. in. od dystrybutora, którym może być franczyzodawca lub inny podmiot współpracujący (lub inny podmiot powiązany z franczyzodawcą –(dalej Dystrybutor).

Podmioty, z którymi Dystrybutor współpracuje w oparciu o powyższe zasady (w tym Wnioskodawca), zwane będą dalej „Franczyzobiorcami”, natomiast sieć współpracy w ramach których działają Franczyzobiorcy (w tym Wnioskodawca) zwana będzie dalej „Siecią Franczyzową”.

W związku z tym, że towary oferowane przez Dystrybutora sprzedawane są m.in. w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, Dystrybutor oraz Wnioskodawca zainteresowani są podjęciem działań mających na celu zwiększenie sprzedaży Wnioskodawcy, a także Dystrybutora.


W tym celu Wnioskodawca zamierza wraz z Dystrybutorem wziąć udział w akcji promocyjnej (dalej: „Program” lub „Akcja Promocyjna”) skierowanej do klientów nabywających określone towary oferowane przez Wnioskodawcę (dalej: „Klienci”), którymi będą:


• osoby fizyczne nie prowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej, będące konsumentami w rozumieniu art. 22 (1) ustawy Kodeks cywilny,

• osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które mogą korzystać z Akcji Promocyjnej w dwojaki sposób:


  1. jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą nabywały towary na cele osobiste, nie związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą (tj. w transakcjach tych pomimo prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będą występowały jako konsumenci, o których mowa w art. 22 (1) Kodeksu cywilnego),
  2. jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, będą nabywały towary, w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej (tj. w transakcji takiej nie wystąpią jako konsumenci, o których mowa w art. 22 (1) Kodeksu cywilnego).


W ramach planowanej Akcji Promocyjnej Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę z agencją (dalej: „Agencja”), która jest podmiotem zajmującym się organizowaniem oraz obsługą programów motywacyjnych i lojalnościowych, których celem jest zwiększenie sprzedaży i promocja produktów zleceniodawców.

Warunki przygotowania i przeprowadzania (realizacji) Akcji Promocyjnej zostaną uregulowane w Porozumieniu zawartym pomiędzy Wnioskodawcą, Dystrybutorem i Agencją (dalej: „Porozumienie”), na podstawie którego Agencja w ramach Akcji Promocyjnej będzie obsługiwać i prowadzić dla Wnioskodawcy oraz Dystrybutora przedsięwzięcie promocyjne, w ramach którego Klienci nabywający towary znajdujące się w ofercie Wnioskodawcy (a zakupione uprzednio od Dystrybutora) będą mogli uzyskać rabat na wybrane towary, a także dodatkową nagrodę.

Planowana Akcja Promocyjna będzie miała charakter ogólnopolski i uczestniczyć w niej będą mogły również inne podmioty gospodarcze zainteresowane osiągnięciem korzyści w zakresie oferowanych przez nie towarów, w tym m.in. inni Franczyzobiorcy. W takim przypadku każdy z podmiotów, o którym mowa powyżej, a który przystąpi do Akcji Promocyjnej zawrze odrębne Porozumienie z Agencją oraz Dystrybutorem.

Wykonawcą czynności związanych z Akcją Promocyjną i Systemem Sprzedaży Premiowej stanowiącym jej element będzie zatem Agencja, która będzie działać w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy oraz innych podmiotów zainteresowanych uczestnictwem w Akcji Promocyjnej.

Podmiotem przyznającym nagrody (w tym nagrody pieniężne) Klientom w ramach Akcji Promocyjnej z tytułu zakupu towarów oferowanych przez Wnioskodawcę objętych Akcją Promocyjną będzie Wnioskodawca. Agencja będzie natomiast jedynie dokonywać technicznego przekazywania nagród, działając wyłącznie jako pośrednik w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy (oraz ewentualnie innych podmiotów, w tym pozostałych Franczyzobiorców, w przypadku ich przystąpienia do Akcji Promocyjnej).

Jednocześnie, Dystrybutor będzie udzielać na rzecz Wnioskodawcy (oraz innych Franczyzobiorców w przypadku ich przystąpienia do Akcji Promocyjnej) rabatów z tytułu zakupu wybranych towarów oferowanych m. in. Wnioskodawcy przez Dystrybutora.

W przypadku nagród pieniężnych planuje się, że w celu uproszczenia rozliczeń, Wnioskodawca poleci przekazać Dystrybutorowi przysługujące mu od niego kwoty upustów lub rabatów bezpośrednio do Agencji celem wypłaty przez nią nagród pieniężnych przyznanych przez Wnioskodawcę z tytułu zakupów dokonanych przez Klientów u Wnioskodawcy.


Przebieg Akcji Promocyjnej.


Agencja będzie odpowiedzialna za przekazywanie nagród w tym m.in. będzie naliczała nagrody pieniężne w związku z dokonywaniem przez Klientów zakupów premiowanych towarów oferowanych przez Wnioskodawcę, zwane w dalszej treści „Leadback’iem” lub „Nagrodą Pieniężną”, w oparciu m.in. o następujące zasady wskazane w regulaminie Akcji Promocyjnej:


  • Każdy zakup towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji będzie traktowany indywidualnie i rozliczany odrębnie bez względu na ilość transakcji zrealizowanych przez Klienta w ciągu jednego dnia oraz bez względu na to czy będą dokonywane w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, czy też u podmiotów trzecich (w przypadku przystąpienia do Akcji Promocyjnej również innych podmiotów) – oznacza to, że dla potrzeb Akcji Promocyjnej każdy zakup towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji będzie traktowany jako samodzielne zdarzenie uprawniające Klienta do otrzymania nagrody, (np. Nagrody Pieniężnej);
  • Jednorazowa wartość nagród, w tym m.in. Nagrody Pieniężnej naliczonej odrębnie od zakupu towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji nie będzie mogła przekroczyć kwoty 760 zł;
  • Technicznie wszystkie nagrody, w tym m.in. Nagrody Pieniężne, niezależnie od tego, czy Klient nabędzie do nich uprawnienie w związku ze sprzedażą dokonaną bezpośrednio w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, czy też u podmiotów trzecich (w przypadku przystąpienia do Akcji Promocyjnej również innych podmiotów) będą wypłacane Klientom w okresach rozliczeniowych. W przypadku Nagród Pieniężnych, Agencja będzie wypłacała naliczone Klientom Nagrody Pieniężne w postaci przelewu na konto np. jednorazowo na koniec przyjętego okresu rozliczeniowego;
  • Nawet w przypadku zgromadzenia przez Klienta w danym okresie rozliczeniowym wielu nagród, w tym m.in. Nagród Pieniężnych – Wnioskodawca zawsze będzie w stanie powiązać daną nagrodę z konkretnym zdarzeniem, czyli zakupem towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji, niezależnie od tego czy Klient nabędzie do nich uprawnienia w związku ze sprzedażą dokonaną bezpośrednio w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, czy też u podmiotów trzecich (w przypadku przystąpienia do Akcji Promocyjnej również innych podmiotów). Sam fakt wypłaty wszystkich naliczonych nagród np. na koniec przyjętego okresu rozliczeniowego jest wyłącznie technicznym sposobem przekazania nagród Klientowi;
  • Klient będzie mógł odebrać naliczone w danym okresie rozliczeniowym nagrody (w tym m.in. Nagrody Pieniężne) po spełnieniu określonych warunków w tym, w szczególności jeżeli:


    1. będzie posiadał rachunek bankowy w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej;
    2. dokona rejestracji na stronie internetowej Programu.


Jeżeli Klient nie dokona jeszcze rejestracji na stronach internetowych Programu lub nie założy rachunku bankowego w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej, wszystkie naliczone nagrody (w tym m.in. Nagrody Pieniężne) będą technicznie przechowywane na rachunku technicznym Agencji. Po zarejestrowaniu się przez Klienta oraz założeniu rachunku bankowego w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej, Agencja będzie mogła zidentyfikować Klienta oraz wypłaci Klientowi zaległe nagrody w pierwszym okresie rozliczeniowym, który będzie liczony od dnia założenia rachunku bankowego w banku wskazanym w regulaminie i rejestracji na stronie internetowej Programu.

Wykonawcą czynności związanych z Akcją Promocyjną będzie zatem Agencja, która będzie działać w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Fundatorem zaś nagród związanych z Akcją Promocyjną za zakupy dokonane w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, w tym m.in. Nagród Pieniężnych, będzie Wnioskodawca. Tym samym, w zakresie nagród, w tym m. in. Nagród Pieniężnych należnych Klientom z tytułu zakupu towarów w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy Agencja będzie działać wyłącznie w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Nagrody Pieniężne wypłacane w ramach planowanej przez Wnioskodawcę Akcji Promocyjnej Klientom dokonującym zakupów w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy stanowić będą nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, czy wypłacone Klientom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy nabywali towary objęte Programem na cele osobiste, nie związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą (tj. w transakcjach tych pomimo prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będą występowali jako konsumenci, o których mowa w art. 22(1) Kodeksu cywilnego) Nagrody Pieniężne, których jednostkowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł, określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania korzystać będą ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-8C?
  3. Czy w przypadku Nagród Pieniężnych, wypłacanych Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem, w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej (nie będą występowali jako konsumenci, o których mowa w art. 22(1) Kodeksu cywilnego) na Wnioskodawcy będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek złożenia informacji PITR-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, Nagrody Pieniężne wypłacane w ramach planowanej przez niego Akcji Promocyjnej Klientom dokonującym zakupów w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy stanowić będą nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.


W ocenie Wnioskodawcy, z powyższego przepisu wynika, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają m.in. nagrody spełniające łącznie następujące warunki:


  • nagrody są związane ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekracza kwoty 760 zł,
  • otrzymywane nagrody nie pozostają w związku z prowadzoną przez odbiorcę nagrody pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie stanowią przychodu z takiej działalności.


Wnioskodawca wskazuje, że przepisy prawa, w tym przepisy ustaw podatkowych, nie zawierają definicji legalnej „sprzedaży premiowej”, co może w konsekwencji rodzic wątpliwości interpretacyjne.

W tej sytuacji, zgodnie z zasadami wykładni, w pierwszej kolejności zastosowanie znajdzie wykładnia literalna. Powołując się na Wielki Słownik Języka Polskiego (www.wsjp.pl), Wnioskodawca stwierdza, że sprzedaż oznacza „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy”, premia oznacza natomiast m.in. nagrodę. Na tej podstawie – w ocenie Wnioskodawcy- przyjąć można, że sprzedaż premiowa oznaczać może oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy, z którą to czynnością związana jest nagroda.

Odnosząc powyższe do przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego działań, które podjąć zamierza Wnioskodawca, według Wnioskodawcy wskazać należy, że działania mające na celu promocję jego produktów poprzez Nagrody Pieniężne przekazywane Klientom w związku z zakupami dokonywanymi w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, stanowić będą sprzedaż premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla celów zakwalifikowania planowanych działań do sprzedaży premiowej, bez znaczenia pozostanie fakt, że Nagrody Pieniężne technicznie przekazywane będą klientom przez Agencję, która w ramach Programu działa wyłącznie w charakterze pośrednika lub Dystrybutora, który dokonuje rozliczenia rabatów udzielonych Wnioskodawcy.

Wnioskodawca podkreśla ponadto, że planowana Akcja Promocyjna ma m.in. na celu intensyfikację sprzedaży przez niego towarów oferowanych klientom. Wnioskodawca będzie również podmiotem finansującym wypłatę Nagród Pieniężnych przekazywanych Klientom z tytułu zakupu towarów dokonywanych w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy. Wykonawcą czynności związanych z Akcją Promocyjną będzie Agencja, która jednak będzie działać w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy i będzie dokonywać jedynie technicznej wypłaty Nagród Pieniężnych. W tym kontekście, za podmiot wypłacający Nagrody Pieniężne w ramach Akcji Promocyjnej uznać należy Wnioskodawcę.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy Nagrody Pieniężne wypłacane klientom dokonującym zakupów w ramach planowanej przez niego Akcji Promocyjnej będą stanowiły nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do pytania nr 2 Wnioskodawca uważa, że wypłacane Klientom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy nabywali towary objęte Programem na cele osobiste, nie związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą (tj. w transakcjach tych pomimo prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będą występowali jako konsumenci, o których mowa w art. 22 (1) Kodeksu cywilnego), Nagrody Pieniężne o jednostkowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania korzystać będą ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, w takiej sytuacji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-8C.


Wnioskodawca wskazuje, że w tym zakresie spełnione będą wszystkie warunki uprawniające go do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, tj.:


  • nagrody będą związane ze sprzedażą premiową, co potwierdza argumentacja przedstawiona w odpowiedzi na pytanie nr 1,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekracza kwoty 760 zł, przy czym bez znaczenia jest fakt, iż Nagrody Pieniężne przyporządkowane do pojedynczego zakupu towarów objętych Promocją w ramach jednej transakcji są sumowane i wypłacane na koniec okresu rozliczeniowego za pośrednictwem banku,
  • otrzymywane nagrody nie będą pozostawały w związku z prowadzoną przez odbiorcę nagrody pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie będą stanowić przychodu z takiej działalności, co jest elementem stanu faktycznego.


Powyższe stanowisko potwierdzone zostało m. in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 czerwca 2013 r., sygn.. akt IPPB2/415-258/13-2/MG, w której uznano za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „rzeczywistym świadczeniobiorcą (fundatorem nagród z tytułu sprzedaży premiowej) pozostaje bowiem Spółka, której promocja realizowana jest przy pomocy nagród pieniężnych. Agencja jest wyłącznie pośrednikiem, dostawcą wypłacającym w imieniu Spółki nagrody pieniężne uczestnikom sprzedaży premiowej. Nie chodzi tu o promocję i reklamę Agencji, lecz jej klienta (czyli Spółki). Świadczeniodawcą – podmiotem, którym promuje swoje produkty i funduje nagrody pozostaje klient Agencji, czyli Spółka (…). W konsekwencji, zdaniem Spółki wypłacenie jednorazowej nagrody w kwocie nieprzekraczającej 760 zł, powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Spółce, jako wypłacającym te nagrody, w ramach prowadzonej, zarejestrowanej działalności gospodarczej, nie będą wobec powyższego ciążyły obowiązki płatnika tego podatku, jak również nie będzie miała ona obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.”

Ponadto - jak wskazuje Wnioskodawca – zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10, a więc m.in. z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Jednocześnie, jak wynika z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczek na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (tj. informacje PIT-8C).

Mając na uwadze powyższe oraz w związku z faktem, że jak wynika z uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy w odpowiedzi na pytanie 1, Nagrody Pieniężne wypłacane Klientom w ramach Akcji Promocyjnej stanowią premie pieniężne, do których zastosowanie znajdzie zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako, że jednostkowa wartość takiej nagrody nie będzie przekraczać kwoty 760 zł, wypłata Nagrody Pieniężnej nie będzie tym samym stanowiła wypłaty nagród z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji art. 41 ust. 4 tej ustawy nie znajdzie zastosowania do przedmiotowych Nagród Pieniężnych.

Ponadto - w ocenie Wnioskodawcy – również art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do Nagród Pieniężnych przekazywanych Klientom w ramach Akcji Promocyjnej. Przedmiotowe nagrody pieniężne korzystać będą bowiem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust,. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym po jego stronie nie powstanie obowiązek składania informacji PIT-8C.

Uwzględniając powyższe Wnioskodawca uważa, że nie będą ciążyć na nim jakiekolwiek obowiązki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek przygotowania informacji PIT-8C.

W zakresie pytania nr 3 Wnioskodawca uważa, że w przypadku Nagród Pieniężnych wypłacanych klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej (nie będą występowali jako konsumenci, o których mowa w art. 22 (1) Kodeksu cywilnego) na nim nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-8C.

Powyższe wynika przede wszystkim z faktu, że w takim przypadku nie będą spełnione łącznie wszystkie warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż otrzymywane nagrody przez takich Klientów będą pozostawały w związku z prowadzoną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą i tym samym będą stanowić przychód z takiej działalności, opodatkowany łącznie z przychodami z tej działalności, stosownie do wybranej formy opodatkowania przez Klienta.

W tej sytuacji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając: w pkt 3 – pozarolniczą działalność gospodarcza, zaś w pkt 9 – inne źródła.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest franczyzobiorcą prowadzącym punkt sprzedaży towarów i usług. Współpracuje z franczyzodawcą na podstawie umowy franczyzy, regulującej wzajemne prawa i obowiązki stron. Wnioskodawca nabywa towary m. in. od dystrybutora, którym może być franczyzodawca lub inny podmiot współpracujący (lub inny podmiot powiązany) z franczyzodawcą - dalej Dystrybutor.

Podmioty, z którymi Dystrybutor współpracuje w oparciu o powyższe zasady (w tym Wnioskodawca), zwane będą dalej „Franczyzobiorcami”, natomiast sieć współpracy w ramach których działają Franczyzobiorcy (w tym Wnioskodawca) zwana będzie dalej „Siecią Franczyzową”.

W związku z tym, że towary oferowane przez Dystrybutora sprzedawane są m.in. w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, Dystrybutor oraz Wnioskodawca zainteresowani są podjęciem działań mających na celu zwiększenie sprzedaży Wnioskodawcy, a także Dystrybutora.


W tym celu Wnioskodawca zamierza wraz z Dystrybutorem wziąć udział w akcji promocyjnej (dalej: „Program” lub „Akcja Promocyjna”) skierowanej do klientów nabywających określone towary oferowane przez Wnioskodawcę (dalej: „Klienci”), którymi będą:


• osoby fizyczne nie prowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej, będące konsumentami w rozumieniu art. 22 (1) ustawy Kodeks cywilny,

• osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które mogą korzystać z Akcji Promocyjnej w dwojaki sposób:


  1. jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą nabywały towary na cele osobiste, nie związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą (tj. w transakcjach tych pomimo prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będą występowały jako konsumenci, o których mowa w art. 22 (1) Kodeksu cywilnego,
  2. jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, będą nabywały towar, w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej (tj. w transakcji takiej nie wystąpią jako konsumenci, o których mowa w art. 22 (1) Kodeksu cywilnego).


W ramach planowanej Akcji Promocyjnej Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę z agencją (dalej: „Agencja”), która jest podmiotem zajmującym się organizowaniem oraz obsługą programów motywacyjnych i lojalnościowych, których celem jest zwiększenie sprzedaży i promocja produktów zleceniodawców.

Warunki przygotowania i przeprowadzania (realizacji) Akcji Promocyjnej zostaną uregulowane w Porozumieniu zawartym pomiędzy Wnioskodawcą, Dystrybutorem i Agencją (dalej: „Porozumienie”), na podstawie którego Agencja w ramach Akcji Promocyjnej będzie obsługiwać i prowadzić dla Wnioskodawcy oraz Dystrybutora przedsięwzięcie promocyjne, w ramach którego Klienci nabywający towary znajdujące się w ofercie Wnioskodawcy (a zakupione uprzednio od Dystrybutora) będą mogli uzyskać rabat na wybrane towary, a także dodatkową nagrodę.

Planowana Akcja Promocyjna będzie miała charakter ogólnopolski i uczestniczyć w niej będą mogły również inne podmioty gospodarcze zainteresowane osiągnięciem korzyści w zakresie oferowanych przez nie towarów, w tym m.in. inni Franczyzobiorcy. W takim przypadku każdy z podmiotów, o którym mowa powyżej, a który przystąpi do Akcji Promocyjnej zawrze odrębne Porozumienie z Agencją oraz Dystrybutorem.

Wykonawcą czynności związanych z Akcją Promocyjną i Systemem Sprzedaży Premiowej stanowiącym jej element będzie zatem Agencja, która będzie działać w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy oraz innych podmiotów zainteresowanych uczestnictwem w Akcji Promocyjnej.

Podmiotem przyznającym nagrody (w tym nagrody pieniężne) Klientom w ramach Akcji Promocyjnej z tytułu zakupu towarów oferowanych przez Wnioskodawcę objętych Akcją Promocyjną będzie Wnioskodawca. Agencja będzie natomiast jedynie dokonywać technicznego przekazywania nagród, działając wyłącznie jako pośrednik w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy (oraz ewentualnie innych podmiotów, w tym pozostałych Franczyzobiorców, w przypadku ich przystąpienia do Akcji Promocyjnej).

Jednocześnie, Dystrybutor będzie udzielać na rzecz Wnioskodawcy (oraz innych Franczyzobiorców w przypadku ich przystąpienia do Akcji Promocyjnej) rabatów z tytułu zakupu wybranych towarów oferowanych m. in. Wnioskodawcy przez Dystrybutora.

W przypadku nagród pieniężnych planuje się, że w celu uproszczenia rozliczeń, Wnioskodawca poleci przekazać Dystrybutorowi przysługujące mu od niego kwoty upustów lub rabatów bezpośrednio do Agencji celem wypłaty przez nią nagród pieniężnych przyznanych przez Wnioskodawcę z tytułu zakupów dokonanych przez Klientów u Wnioskodawcy.


Przebieg Akcji Promocyjnej.


Agencja będzie odpowiedzialna za przekazywanie nagród w tym m.in. będzie naliczała nagrody pieniężne w związku z dokonywaniem przez Klientów zakupów premiowanych towarów oferowanych przez Wnioskodawcę, zwane w dalszej treści „Leadback’iem” lub „Nagrodą Pieniężną”, w oparciu m.in. o następujące zasady wskazane w regulaminie Akcji Promocyjnej:


  • Każdy zakup towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji będzie traktowany indywidualnie i rozliczany odrębnie bez względu na ilość transakcji zrealizowanych przez Klienta w ciągu jednego dnia oraz bez względu na to czy będą dokonywane w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, czy też u podmiotów trzecich (w przypadku przystąpienia do Akcji Promocyjnej również innych podmiotów) – oznacza to, że dla potrzeb Akcji Promocyjnej każdy zakup towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji będzie traktowany jako samodzielne zdarzenie uprawniające Klienta do otrzymania nagrody, (np. Nagrody Pieniężnej);
  • Jednorazowa wartość nagród, w tym m.in. Nagrody Pieniężnej naliczonej odrębnie od zakupu towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji nie będzie mogła przekroczyć kwoty 760 zł;
    vTechnicznie wszystkie nagrody, w tym m.in. Nagrody Pieniężne, niezależnie od tego, czy Klient nabędzie do nich uprawnienie w związku ze sprzedażą dokonaną bezpośrednio w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, czy też u podmiotów trzecich (w przypadku przystąpienia do Akcji Promocyjnej również innych podmiotów) będą wypłacane Klientom w okresach rozliczeniowych. W przypadku Nagród Pieniężnych, Agencja będzie wypłacała naliczone Klientom nagrody pieniężne w postaci przelewu na konto np. jednorazowo na koniec przyjętego okresu rozliczeniowego;
  • Nawet w przypadku zgromadzenia przez Klienta w danym okresie rozliczeniowym wielu nagród, w tym m.in. Nagród Pieniężnych – Wnioskodawca zawsze będzie w stanie powiązać daną nagrodę z konkretnym zdarzeniem, czyli zakupem towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji, niezależnie od tego czy Klient nabędzie do nich uprawnienia w związku ze sprzedażą dokonaną bezpośrednio w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, czy też u podmiotów trzecich (w przypadku przystąpienia do Akcji Promocyjnej również innych podmiotów). Sam fakt wypłaty wszystkich naliczonych nagród np. na koniec przyjętego okresu rozliczeniowego jest wyłącznie technicznym sposobem przekazania nagród Klientowi;
  • Klient będzie mógł odebrać naliczone w danym okresie rozliczeniowym nagrody (w tym m.in. Nagrody Pieniężne) po spełnieniu określonych warunków w tym, w szczególności jeżeli:


    1. będzie posiadał rachunek bankowy w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej;
    2. dokona rejestracji na stronie internetowej Programu.


Jeżeli Klient nie dokona jeszcze rejestracji na stronach internetowych Programu lub nie założy rachunku bankowego w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej, wszystkie naliczone nagrody (w tym m.in. nagrody pieniężne) będą technicznie przechowywane na rachunku technicznym Agencji. Po zarejestrowaniu się przez Klienta oraz założeniu rachunku bankowego w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej, Agencja będzie mogła zidentyfikować Klienta oraz wypłaci Klientowi zaległe nagrody w pierwszym okresie rozliczeniowym, który będzie liczony od dnia założenia rachunku bankowego w banku wskazanym w regulaminie i rejestracji na stronie internetowej Programu.

Wykonawcą czynności związanych z Akcją Promocyjną będzie zatem Agencja, która będzie działać w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Fundatorem zaś nagród związanych z Akcją Promocyjną za zakupy dokonane w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, w tym m.in. Nagród Pieniężnych, będzie Wnioskodawca. Tym samym, w zakresie nagród, w tym m. in. Nagród Pieniężnych należnych Klientom z tytułu zakupu towarów w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy Agencja będzie działać wyłącznie w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.


Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że aby opisane w zdarzeniu przyszłym nagrody mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym konieczne jest spełnienie następujących warunków:


  • nagrody te muszą być związane ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość tych nagród nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • nagrody nie będą otrzymane w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia sprzedaży czy sprzedaży premiowej. Umowa sprzedaży została uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121). Stosownie do art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zatem zdefiniowany ani w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W przypadku sprzedaży premiowej towarów wartość premii jest zazwyczaj uzależniona od ilości lub (i) wartości zakupionych towarów. Najistotniejszą rolą sprzedaży premiowej jest na ogół motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele pozostają natomiast zbieżne z wskazanymi we wniosku celami organizowanej przez Wnioskodawcę akcji promocyjnej związanej z wypłatą nagród (premii).

Ponieważ „sprzedaż premiowa” - co do zasady - jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu, to uznać należy że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy nagród nie przekraczających wartości 760 zł, otrzymanych przez osoby fizyczne w związku z zawarciem przez te osoby umów sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, z wyłączeniem nagród otrzymanych w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Z treści ww. przepisu nie wynika jednak że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia tylko wówczas, gdy wypłaca ją sprzedający. Zatem uznać należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca wypłaca nagrody Klientom za pośrednictwem Agencji, wówczas również znajdzie zastosowanie ww. zwolnienie.

Wobec powyższego należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że nagrody pieniężne wypłacane w ramach planowanej przez niego Akcji Promocyjnej Klientom dokonującym zakupów w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy stanowić będą nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem jeżeli jednorazowa wartość ww. nagrody pieniężnej, która będzie wypłacana przez Wnioskodawcę nie przekroczy kwoty 760 zł, wówczas będzie ona objęta ww. zwolnieniem przedmiotowym.

Skoro Agencja będzie jedynie dokonywać technicznego przekazywania nagród, działając wyłącznie jako pośrednik w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, to uznać należy, że to Wnioskodawca jest przekazującym nagrody w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego i to na nim ciążą ewentualne obowiązki płatnika lub obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się zatem do pytania Wnioskodawcy dotyczącego obowiązku wystawiania przez niego informacji PIT-8C wskazać należy, że zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz opisane zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy jednostkowa wartość nagrody - która zostanie wypłacona zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i prowadzącym działalność gospodarczą, którym Wnioskodawca za pośrednictwem Agencji wypłaci nagrody nie związane z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą - nie przekroczy kwoty 760 zł na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do nagród, które Wnioskodawca zamierza wypłacać osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą i gdy przekazywane nagrody będą związane z działalnością gospodarczą osoby fizycznej je otrzymującej, wówczas dla tej osoby – stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będą stanowiły przychód z prowadzonej działalności gospodarczej niekorzystający z ww. zwolnienia. Osoba prowadząca działalność gospodarczą obowiązana będzie doliczyć wartość ww. nagrody do pozostałych przychodów uzyskiwanych z tej działalności i opodatkować według przyjętej przez siebie formy opodatkowania.

W tym przypadku na Wnioskodawcy również nie będzie ciążył ani obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Końcowo wyjaśnić należy, że wskazana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnych sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj