Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-316/14-2/LK
z 3 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży, dystrybucji wyrobów spożywczych, głównie czekolad, batonów, wafli, ciastek oraz kawy. Kontrahentami Wnioskodawcy i jednocześnie odbiorcami jego towarów są różne placówki handlowe tj. hurtownie, hipermarkety, supermarkety, sklepy i punkty gastronomiczne. Mając na uwadze prowadzenie działalności gospodarczej na bardzo konkurencyjnym rynku, Wnioskodawca podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży.

Jednym z takich działań jest nieodpłatne przekazywanie przez Spółkę towarów do swoich kontrahentów takich jak hurtownie, hipermarkety, supermarkety, sklepy, agencje reklamowe. Bezpłatnie przekazane towary mają służyć wyłącznie celom reklamowym, mają służyć promocji towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę, ich przekazanie jest ściśle powiązane ze strategią marketingową Spółki. Takie działania podejmowane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a promocja towarów w taki sposób zwiększa sprzedaż Spółki. Przykładami takich działań mogą być degustacje przeprowadzane w placówkach handlowych lub tzw. programy lojalnościowe (klient za zakup określonej liczby produktów kolejny otrzymuje gratis). Wnioskodawca posiada również dokumenty potwierdzające przekazanie gratisowych towarów.


Przekazywane towary, są dostarczane do odbiorców w opakowaniach zbiorczych, którymi najczęściej są kartony. Takie rozwiązanie ułatwia pakowanie oraz transport towarów, identyczne opakowania zbiorcze wykorzystywane są przez Spółkę do sprzedaży towarów. W zależności od dostarczanego towaru w opakowaniu zbiorczym przykładowo mogą znajdować się:

  1. 12 sztuk tabliczek czekolady o wadze netto 300g,
  2. w zależności od rodzaju 16, 20, 21, 22 sztuki tabliczek czekolady o wadze netto 100g,
  3. 224 sztuki wafla w czekoladzie o wadze netto 52g,
  4. 256 sztuk wafla w czekoladzie o wadze netto 36g,
  5. 448 sztuk wafla w czekoladzie o wadze netto 18g,
  6. 10 opakowań jednego z rodzajów ciastek o wadze netto 300g,
  7. 6 opakowań jednego z rodzajów kawy rozpuszczalnej o wadze netto 200g,
  8. 12 opakowań jednego z rodzajów kawy rozpuszczalnej o wadze netto 50g.


Cena jednostkowa części sprzedawanych przez Spółkę towarów nie przekracza kwoty 10 zł netto (zarówno cena nabycia jak i cena sprzedaży), jednak kontrahenci otrzymujący towary nieodpłatnie, ze względu na fakt, że towary są pakowane w opakowania zbiorcze, w rzeczywistości otrzymują towar w łącznej kwocie przekraczającej 10 zł netto.

Przy nabyciu towarów Wnioskodawca odlicza podatek naliczony. Natomiast przekazania towarów w ramach akcji promocyjnych, marketingowych mają związek z działalnością handlową Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów w celach reklamowo-promocyjnych, których jednostkowa cena nabycia określona na moment przekazania towarów nie przekracza 10 zł netto i które przekazywane są w opakowaniach zbiorczych, powinno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy: nieodpłatne przekazanie towarów w opakowaniach zbiorczych, których jednostkowa cena nabycia nie przekracza 10 zł nie powinno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054, z późń. zm. Dalej: „Ustawa VAT") opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawa VAT definiuje dostawę towarów, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).


Zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy VAT za dostawę towarów uważa się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Przywołanego powyżej art. 7 ust. 2 Ustawy VAT nie stosuje się jednak do przekazywanych prezentów o malej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 Ustawy VAT). Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 4 Ustawy VAT przez prezenty o malej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.


Podsumowując powyżej przywołane przepisy opodatkowaniu nie podlega m.in. bezpłatna dostawa towarów, która spełnia łącznie dwa warunki:

  1. dostawa jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  2. jednostkowa cena nabycia określona w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł.


Zdaniem Wnioskodawcy przekazania towarów opisane w stanie faktycznym spełniają łącznie wyżej wymienione warunki. Bezspornym jest fakt, że przekazanie towarów odbywa się w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Jak wspomniano na wstępie przekazane towary wykorzystywane są w działaniach reklamowych oraz promocyjnych. Działania takie umożliwiają zapoznanie się konsumentów z towarami sprzedawanymi przez Spółkę, zwiększają wiedzę i świadomość konsumentów o asortymencie Spółki, akcje marketingowe z wykorzystaniem bezpłatnej dystrybucji towarów budują pozytywny wizerunek danej marki. Wnioskodawca prowadzi działalność na bardzo konkurencyjnym rynku, a podobne działania marketingowe są na nim powszechnie prowadzone. W związku z tym aby Spółka mogła skutecznie konkurować musi podejmować szereg różnych akcji promocyjnych, w tym takich, gdzie bezpłatnie wydaje swoje towary. Jednym z przykładów takich działań mogą być akcje degustacyjne organizowane w placówkach handlowych, gdzie w specjalnie do tego przygotowanym i oznaczonym punkcie, konsumenci zachęcani są do degustacji towarów sprzedawanych przez Spółkę. Innym przykładem mogą być programy lojalnościowe (klient za zakup określonej liczby produktów kolejny otrzymuje gratis). Wnioskodawca nie ma wątpliwości, że takie działania są związane z prowadzoną działalnością, a ich podejmowanie skutecznie przyczynia się do zwiększania wartości sprzedaży towarów dystrybuowanych przez Spółkę.

Zdaniem Spółki spełniony jest również drugi warunek, aby dostawy towarów przedstawione w stanie faktycznym uznać za dostawy, które nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług - cena jednostkowa nabycia określona w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma tutaj żadnego znaczenia fakt, że towary przekazywane są w opakowaniach zbiorczych. Opakowania zbiorcze (kartony) wykorzystywane są ze względów logistycznych, ułatwiają transport oraz magazynowanie produktów, ich zastosowanie nie ma natomiast żadnego wpływu na cenę jednostkową towaru, która ciągle wynosi mniej niż 10 zł. Należy zwrócić uwagę, że na rynku, na którym działa Spółka ostateczną jednostką towaru, która przeznaczona jest do sprzedaży dla ostatecznego konsumenta nie jest opakowanie zbiorcze (karton, paleta) ale jednostka towaru, którą może być np: jeden baton, jedna tabliczka czekolady, jeden wafel lub jeden słoik kawy. Zdaniem Spółki jednostkowa cena nabycia towaru, o której mowa w art. 7 ust. 4 Ustawy VAT, powinna właśnie odnosić się do towaru jakim jest np. wyżej wymieniony wafel lub tabliczka czekolady, a nie zbiorcze opakowanie.

W takich przypadkach zdaniem Spółki nie jest konieczne prowadzenie żadnej dodatkowej ewidencji. Zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 1 Ustawy VAT przez prezenty o malej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób. Oznacza to, że podatnicy są zobowiązani to prowadzenia dodatkowej ewidencji jeśli jednostkowa cena nabycia towaru mieści się w przedziale od 10,01 do 100 zł, natomiast nie ma takiego obowiązku jeśli jednostkowa cena nabycia w momencie przekazania towaru nie przekracza 10 zł.


Dla zobrazowania stanowiska Spółki został przedstawiony poniższy przykład:


Cena nabycia jednego z popularnych na rynku wafli w czekoladzie o wadze netto 52g, dystrybuowanych przez Spółkę wynosi mniej niż 10 zł. Spółka sprzedaje ten produkt w opakowaniu zbiorczym, kartonie, w którym znajdują się 224 sztuki. W takim samym opakowaniu Wnioskodawca przekazuje ten towar nieodpłatnie w celach promocji oraz reklamy. Zastosowanie opakowania zbiorczego nie wpływa na cenę za sztukę czyli cenę za jeden wafel. Co prawda odbiorca towaru w sumie otrzyma towar, który przekracza wartość 10 zł (224 sztuki pomnożone przez cenę nabycia), ale z punktu widzenia Ustawy VAT Wnioskodawca w takiej sytuacji przekazuje 224 jednostki towaru o cenie nabycia poniżej 10 zł. Bez znaczenia jest tutaj ilość przekazywanego towaru. Art. 7 ust. 4 pkt 2 Ustawy VAT w żaden sposób nie odnosi się do łącznej wartości towarów przekazanych w ramach pojedynczego wydania danemu odbiorcy. Jak wspomniano powyżej, aby bezpłatna dostawa towarów nie podlegała opodatkowaniu muszą być spełnione dwa warunki: wydanie jest związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jednostkowa cena nabycia towaru w momencie jego przekazania nie przekracza 10 zł. Łączna wartość przekazanych towarów nie ma wpływu na obowiązek opodatkowania takiej dostawy nawet jeśli łączna wartość towarów przekracza 10 bądź 100 zł.


Zdaniem Wnioskodawcy nie ma też znaczenia status podmiotu, do którego dostarczane są bezpłatnie towary (osoba prawna, osoba fizyczna, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą). Zgodnie z art. 7 ust 3 i 4 Ustawy VAT nie jest opodatkowane bezpłatne przekazanie prezentów o małej wartości przez podatnika jednej osobie. Ustawodawca nie określił wprost, jak należy definiować pojęcie „osoby” na potrzeby powyższego przepisu. Zdaniem Spółki, jeśli Ustawodawca chciałby ograniczyć prawo do nieopodatkowywania bezpłatnych dostaw towarów, które spełniają definicję prezentów o małej wartości, wskazałby wprost podmioty, dla których takie dostawy są zwolnione z opodatkowania (np. osoby prawne). Ponieważ takiego wskazania nie ma, zdaniem Spółki nie podlega opodatkowaniu nieodpłatna dostawa towarów o jednostkowej cenie nabycia poniżej 10 zł, dokonana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na status odbiorcy towarów: osoba prawna, osoba fizyczna, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Powyższe stanowisko Spółki jest potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w bardzo podobnych stanach faktycznych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lipca 2013 roku (IPTPP1/443-293/13-4/RG) stwierdził m. in.: „Jak wyżej wskazano, w świetle przytoczonych przepisów, nie jest opodatkowane nieodpłatne przekazanie towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia określony w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych, jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł, to podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych wydań, uznać więc należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu. Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż bez względu na ilość przekazywanych przez Spółkę jednemu podmiotowi towarów, z uwagi na fakt, że jednostkowy koszt wytworzenia tych towarów nie przekracza 10 zł, nieodpłatne ich wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z ww. przepisów ustawy, nie jest opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł a przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę zestawów upominkowych, mających związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, w Skład których wchodzą dwa lub więcej towary, a których jednostkowy koszt wytworzenia określony w momencie nieodpłatnego przekazania nie przekracza 10 zł. netto nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Ponadto należy nadmienić, iż przekazanie towarów w opakowaniu zbiorczym nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują, jako prezentu o malej wartości. Przekazanie towarów w opakowaniu nie stanowi o tym, że opakowanie zbiorcze towarów jest samodzielnym towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Opakowanie zbiorcze jest jedynie opakowaniem ochronnym przeznaczonym do przewozu i przechowywania zawartości, które nie będzie przedmiotem samodzielnego obrotu pomiędzy Spółką a jej kontrahentami. Opakowanie zbiorcze z towarami wewnątrz nie jest zbiorem rzeczy, gdyż pomiędzy pojedynczymi sztukami towaru, zapakowanymi w opakowanie zbiorcze nie ma żadnego istotnego i wyraźnego powiązania funkcjonalnego - nie ma znaczenia konkretna ilość pojedynczych sztuk towarów, Ich rodzaj uporządkowania etc. Przekazywane w opakowaniu zbiorczym towary nie będą stanowić też rzeczy złożonej, gdyż poszczególne, pojedyncze sztuki towaru nie są częściami składowymi większej całości.

Jak wskazał Zainteresowany we wniosku „istnieje możliwość oddzielenia każdego z towarów wchodzących w skład zestawu. Ponadto, towary te nie są funkcjonalnie powiązane - oznacza to, że nie istnieje pomiędzy nimi taki związek że korzystanie z pełnej funkcjonalności jednego produktu nie jest możliwe bez drugiego.”

W tej samej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi dodatkowo stwierdził, że: ,, Jak wynika z powyższego towary w opakowaniu zbiorczym nie stanowią przedmiotu zbiorowego, gdyż już pojedynczy towar ma zasadnicze znaczenie gospodarcze i może samodzielnie, indywidualnie występować w obrocie gospodarczym, W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, towarem są pojedyncze sztuki towaru, które zgodnie z przedstawioną argumentacją i przepisami ustawy, spełniają wymogi zaklasyfikowania ich (każdej z osobna pojedynczej sztuki Towaru), jako prezentów o małej wartości."


Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w podobnych sprawach potwierdził argumenty zaprezentowane także przez Wnioskodawcę:

Mając na uwadze zaprezentowaną przez Spółkę argumentację, jak również wprost ją potwierdzającą jednolitą linię interpretacyjną dotyczącą analogicznych wydań towarów Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT bezpłatna dostawa towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli jednostkowa cena nabycia towarów składających się na dane wydanie, określona w momencie przekazania towaru, nie będzie przekraczać 10 zł. Zdaniem Spółki w takiej sytuacji nie ma znaczenia:

  1. jaki jest status odbiorcy (osoba prawna, osoba fizyczna, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą),
  2. fakt, że dostawy dokonywane są w opakowaniach zbiorczych,
  3. łączna wartość dostawy,
  4. fakt, że Wnioskodawca nie prowadzi dodatkowej ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 Ustawy VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ww. ustawy).


Na podstawie art. 7 ust. 4 ww. ustawy przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  • łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.


Zgodnie z art. 7 ust. 7 ww. ustawy przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.


Jak wynika z powyższych uregulowań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży, dystrybucji wyrobów spożywczych, głównie czekolad, batonów, wafli, ciastek oraz kawy. Kontrahentami Wnioskodawcy i jednocześnie odbiorcami jego towarów są różne placówki handlowe tj. hurtownie, hipermarkety, supermarkety, sklepy i punkty gastronomiczne. Mając na uwadze prowadzenie działalności gospodarczej na bardzo konkurencyjnym rynku, Wnioskodawca podejmuje szereg działań marketingowych służących zwiększeniu wolumenu sprzedaży. Jednym z takich działań jest nieodpłatne przekazywanie przez Spółkę towarów do swoich kontrahentów takich jak hurtownie, hipermarkety, supermarkety, sklepy, agencje reklamowe. Bezpłatnie przekazane towary mają służyć wyłącznie celom reklamowym, mają służyć promocji towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę, ich przekazanie jest ściśle powiązane ze strategią marketingową Spółki. Takie działania podejmowane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a promocja towarów w taki sposób zwiększa sprzedaż Spółki. Przykładami takich działań mogą być degustacje przeprowadzane w placówkach handlowych lub tzw. programy lojalnościowe (klient za zakup określonej liczby produktów kolejny otrzymuje gratis). Wnioskodawca posiada również dokumenty potwierdzające przekazanie gratisowych towarów.

Przekazywane towary, są dostarczane do odbiorców w opakowaniach zbiorczych, którymi najczęściej są kartony. Takie rozwiązanie ułatwia pakowanie oraz transport towarów, identyczne opakowania zbiorcze wykorzystywane są przez Spółkę do sprzedaży towarów. Cena jednostkowa części sprzedawanych przez Spółkę towarów nie przekracza kwoty 10 zł netto (zarówno cena nabycia jak i cena sprzedaży), jednak kontrahenci otrzymujący towary nieodpłatnie, ze względu na fakt, że towary są pakowane w opakowania zbiorcze, w rzeczywistości otrzymują towar w łącznej kwocie przekraczającej 10 zł netto. Przy nabyciu towarów Wnioskodawca odlicza podatek naliczony. Natomiast przekazania towarów w ramach akcji promocyjnych, marketingowych mają związek z działalnością handlową Wnioskodawcy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów w celach reklamowo-promocyjnych, których jednostkowa cena nabycia określona na moment przekazania towarów nie przekracza 10 zł netto i które przekazywane są w opakowaniach zbiorczych, powinno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny należy wskazać, że nieodpłatne przekazanie towarów będących przedmiotem wniosku, wytworzonych przez Spółkę, których jednostkowa cena nabycia netto lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, bezpłatnie przekazane towary służą wyłącznie celom reklamowym, promocji towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę, ich przekazanie jest ściśle powiązane ze strategią marketingową Spółki. Działania takie umożliwiają zapoznanie się konsumentów z towarami sprzedawanymi przez Spółkę, zwiększają wiedzę i świadomość konsumentów o asortymencie Spółki, akcje marketingowe z wykorzystaniem bezpłatnej dystrybucji towarów budują pozytywny wizerunek danej marki, a promocja towarów w taki sposób zwiększa sprzedaż Spółki.

Ponadto, na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych towarów jednemu podmiotowi, ani status tego podmiotu. W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia, że towary te przekazywane są w opakowaniach zbiorczych (kartonach, zgrzewkach), w których może znajdować się kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt pojedynczych opakowań tego samego rodzaju towaru o tej samej pojemności/wadze. Istotne znaczenie ma, że jednostkowy koszt wytworzenia (ewentualnie cena nabycia) pojedynczego towaru nie przekracza 10 zł netto.

Tym samym powyższe nieodpłatne przekazanie nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj