Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-274/14-4/AG
z 26 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2014 r. (data wpływu 20 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu 12 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania pomocy otrzymanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania pomocy otrzymanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie między innymi transportu drogowego towarów, przygotowania terenów pod budowę, skupu i sprzedaży owoców i warzyw.

Wnioskodawca nie pozostaje w związku małżeńskim. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, podatek dochodowy rozlicza na zasadach ogólnych według skali podatkowej, jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu ….. 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę o przyznanie pomocy NR …. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zakup nowych maszyn, które stanowią środki trwałe i w przyszłości będą wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej (do momentu składania wniosku o interpretację środki trwałe nie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej). Pomoc realizowana jest na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. 2007 r., Nr 64, poz. 427, z późn. zm), Program w zakresie osi 3 „Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej", działanie "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw". Pomoc w wysokości 200 000,00 zł (słownie: dwieście tysięcy złotych) jest przeznaczona na zakup środków trwałych, stanowi jednak nie więcej niż 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych.

Wnioskodawca oświadczył, że nie korzysta i nie korzystał z innych środków publicznych, w szczególności w ramach pomocy państwa i programów współfinansowanych ze środków wspólnotowych w okresie ostatnich dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku o przyznanie pomocy w ramach przedmiotowego działania.

Wnioskodawca nabył w wyniku realizacji operacji programu dnia 10 stycznia 2011 r. ciągnik rolniczy (…., wartość netto 158 500,00 zł; Faktura VAT nr ……) oraz przyczepę rolniczą (…, wartość netto 36 000,00 zł; Faktura VAT nr …). Podatek od towarów i usług został odliczony w deklaracji VAT-7 za styczeń 2011 r. Odpisy amortyzacyjne od ww. środków trwałych nie podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów w części sfinansowanej przez Agencję, ani w części sfinansowanej przez Wnioskodawcę, ponieważ środki trwałe nie są użytkowane. Wnioskodawca w dniu …. 2013 r. otrzymał pomoc od Agencji Restrukturyzacji na rachunek bankowy prowadzony przez Bank Spółdzielczy w wysokości 97 250,00 zł. Pozostała pomoc zostanie wypłacona przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa po dokonaniu realizacji zakupu trzeciego środka trwałego (koparko-ładowarki).

W piśmie z dnia 11 sierpnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał że:

  • w dniu 15 października 2013 r. nabył trzeci środek trwały - koparko-ładowarkę w ramach realizacji operacji programu, na podstawie faktury VAT nr …./ wartość netto 235 000,00 zł. Podatek od towarów i usług został odliczony w deklaracji VAT-7 za październik 2013 r.;
  • w dniu 2 stycznia 2014 r. zatrudnił 2 pracowników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy o pracę, na pełny etat, zgodnie z postanowieniami umowy zawartej z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
  • w dniu …. 2014 r. otrzymał drugą część pomocy od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rachunek bankowy prowadzony przez Bank Spółdzielczy …. w wysokości 68 210,00 zł;
  • otrzymanej pomocy, łącznie w wysokości 165 460 zł, nie zaksięgował do pozostałych przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz nie naliczył podatku dochodowego;
  • Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarła z Nim umowę jako osobą prowadzącą działalność gospodarczą;
  • ciągnik rolniczy oraz przyczepa zakupione zostały dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej;
  • środki finansowe, które otrzymał, pochodzą z budżetu krajowego - ok. 25 % i pozostała część z budżetu Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013;
  • zgodnie z załącznikiem Nr 1 do aneksu z dnia …. 2012 r. do umowy przyznania pomocy nr …. wymieniono ww. środki trwałe;
  • w umowie w § 7 wskazano termin realizacji całości operacji do dnia 30 września 2011 r. Zgodnie z aneksem nr 3 z dnia … 2012 r. do ww. umowy o przyznanie pomocy, w § 1 pkt 4 termin realizacji pierwszego etapu operacji wydłużono do dnia 20 grudnia 2012 r., natomiast realizację drugiego etapu operacji - do 30 listopada 2013 r.
  • wywiązał się z ww. terminów. Termin przyjęcia środków trwałych do użytkowania nie został określony w umowie o przyznanie pomocy;
  • Środki trwałe, tj. ciągnik rolniczy, przyczepa i koparko-ładowarka nie były użytkowane przez Wnioskodawcę z powodu braku odpowiednio przeszkolonych pracowników;
  • środki trwałe tj. ciągnik rolniczy, przyczepa i koparko-ładowarka zostały przekazane do użytkowania w dniu 1 sierpnia 2014 r. i są wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca otrzymaną od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomoc ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 powinien opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych i zaksięgować w pozostałe przychody w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), przychodami z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (amortyzacja niestanowiąca kosztów uzyskania przychodów). Wnioskodawca uważa że środki finansowe otrzymane ze Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 są zwolnione z podatku dochodowego według art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie powinien ich zaksięgować do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Powyższe oznacza, że środki związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast środki, które nie są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują szereg zwolnień, którymi objęte zostały niektóre dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 wymienionej ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Należy tu jednak mieć na uwadze, że co do zasady, zwolnienia dotyczą wyłącznie tych przysporzeń majątkowych, które stanowią przychód (dochód) w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł w …. 2010 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę o przyznanie pomocy na zakup nowych maszyn w wysokości 200 000,00 zł, stanowiącej jednak nie więcej niż 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych. Pomoc ta przyznana została na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Program w zakresie osi 3 „Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej", działanie "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw".

W ramach tej umowy Wnioskodawca zakupił w 2011 r, dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej ciągnik rolniczy za kwotę netto 158 500,00 zł oraz przyczepę rolniczą za kwotę netto 36 000,00 zł. W dniu …. 2013 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazała na konto bankowe Wnioskodawcy kwotę 97 250,00 zł tytułem refundacji części poniesionych w związku z tym zakupem wydatków.

W dniu 15 października 2013 r. w ramach umowy o przyznanie pomocy na zakup nowych maszyn zakupił za kwotę netto 235 000,00 zł koparko-ładowarkę. W związku z tym zakupem, w dniu …. 2014 r. otrzymał od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zwrot - refundację części poniesionych wydatków w wysokości 68 210,00 zł.

Środki finansowe, które otrzymał, pochodzą w części z budżetu krajowego – około 25 %, zaś pozostała część z budżetu Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Wymienione środki trwałe przekazane zostały do użytkowania w dniu 1 sierpnia 2014 r. i od tego momentu są wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro środki pomocowe otrzymane od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanowiły refundację wydatków inwestycyjnych, poniesionych na zakup środków trwałych, takich jak: ciągnik rolniczy, przyczepa oraz koparko-ładowarka, to otrzymana przez Wnioskodawcę pomoc w postaci refundacji kosztów kwalifikowanych ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, wypłacanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków unijnych oraz środków krajowych, nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, co wynika z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Wnioskodawca dla celów działalności gospodarczej prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, zatem jest obowiązany do stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1037).

Przepis § 11, 19 i 26 ww. rozporządzenia oraz zawartych w rozporządzeniu objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów wskazuje, że w księdze tej należy wykazywać przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, nie muszą być ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Nie podlegają natomiast zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze środki finansowe niestanowiące przychodu podatkowego oraz sfinansowane z nich wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym kwot otrzymanych refundacji Wnioskodawca nie musi wykazywać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Fakultatywnie można ująć je w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Uwagi, w której to kolumnie, zgodnie z Objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, można ewidencjonować przychody faktycznie przez podatnika otrzymane oraz koszty faktycznie poniesione.

Z uwagi na fakt, że jako Wnioskodawca błędnie zakwalifikował otrzymane dofinansowanie jako środki zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Jego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. …., …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj