Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1111/14/SD
z 11 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 września 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym wypłaty zysków, w ramach których będą mieściły się zyski wypracowane przez SKA przed przekształceniem w spółkę z o.o. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym wypłaty zysków, w ramach których będą mieściły się zyski wypracowane przez SKA przed przekształceniem w spółkę z o.o.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również jako „Spółka”) jest podmiotem należącym do Grupy. Większościowym udziałowcem Spółki jest Spółka A spółka komandytowa (która obecnie jest w trakcie przekształcenia w spółkę z o.o.). Podstawowa działalność Spółki obejmuje żywienie zbiorowe i catering; w powyższym zakresie największym odbiorcą usług świadczonych przez Spółkę jest Spółka B; niemniej, zakres działalności przewidziany w ramach wpisu do KRS jest bardzo szeroki oraz obejmuje także działalność dodatkową m.in. w zakresie obrotu nieruchomościami/pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, wynajmu i zarządzania nieruchomościami. W powyższym zakresie Spółka uzyskuje także przychody z wynajmu nieruchomości własnych.

W celu realizacji ww. działalności dodatkowej Spółka utworzyła spółkę o charakterze spółki celowej (została zarejestrowana w KRS w listopadzie 2013 r). Jako przedmiot działalności ww. spółki celowej wskazano obrót/pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, wynajem i zarządzanie nieruchomościami. Ww. spółka celowa została utworzona w formie spółki komandytowo-akcyjnej (dalej jako „SKA”). Wnioskodawca uzyskał status akcjonariusza w ww. spółce celowej. Komplementariuszem w ww. spółce celowej jest osoba prawna – Spółka C. Niemniej, działalność operacyjna SKA (z uwagi na fakt, że określone założenia biznesowe nie zostały zrealizowane), uległa ograniczeniu i obecnie praktycznie nie jest prowadzona.

Rok obrotowy SKA (rozpoczęty w listopadzie 2013 r.) ma trwać dłużej niż 12 miesięcy (na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.), tj. jego zakończenie przypada na 31 grudnia 2014 r.

W międzyczasie podjęte zostały kroki w celu przekształcenia SKA w spółkę z o.o. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm., dalej: „KSH”), byt prawny SKA będzie kontynuowany po przekształceniu, spółka przekształcana (SKA) stanie się spółką przekształconą (dalej: „Spółka z o.o.”) z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru, a majątek SKA (w tym zyski wypracowane przed dniem przekształcenia) stanie się w całości majątkiem Spółki z o.o., która pozostanie spółką handlową w zmienionej formie prawnej. W szczególności, majątek Spółki z o.o. nie ulegnie zwiększeniu w stosunku do majątku SKA, tj. nie dojdzie do wniesienia aportu lub dodatkowych wkładów przez wspólników w związku z przekształceniem. Natomiast majątek Spółki z o.o. ulegnie zmniejszeniu o wkład wspólnika - dotychczasowego komplementariusza, który nie weźmie udziału w spółce przekształconej. Planowane przekształcenie zostanie przeprowadzone i zarejestrowane przez sąd rejestrowy przed zakończeniem bieżącego roku obrotowego SKA tj. przed 31 grudnia 2014 r. (ok. listopada 2014 r.).

Z chwilą przekształcenia Wnioskodawca stanie się udziałowcem Sp. z o.o., natomiast wspólnik będący dotychczasowym komplementariuszem nie weźmie udziału w spółce przekształconej, natomiast zostanie spłacony. Po przekształceniu, wkłady akcjonariusza SKA oraz/lub inne fundusze/kapitały SKA staną się kapitałem zakładowym oraz pozostałymi kapitałami spółki przekształconej (Spółka z o.o.). Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem w Spółce z o.o.

Sprawozdanie SKA sporządzone w związku z przekształceniem będzie wykazywało zysk za bieżący rok obrotowy (zakończony na dzień poprzedzający przekształcenie). Po przekształceniu oraz ww. uproszczeniu struktury udziałowej planowane jest dokonanie restrukturyzacji struktury „holdingowej” pomiędzy Spółką z o.o. a Wnioskodawcą w ten sposób, że planowane jest połączenie przez przejęcie Wnioskodawcy ze Spółką z o.o. (w której jedynym udziałowcem będzie Wnioskodawca). Połączenie to zostanie dokonane w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH, w zw. z art. 515 § 1 KSH. W konsekwencji, dojdzie do przeniesienia całego majątku Spółki z o.o. (spółki przejmowanej) na Wnioskodawcę (spółkę przejmującą). Majątek ten zostanie przekazany na kapitał zapasowy spółki przejmującej (nie dojdzie do podniesienia kapitału zakładowego Wnioskodawcy). Spółka przejmowana zostanie rozwiązana na podstawie art. 493 § 1 KSH, tj. bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.

W ocenie Wnioskodawcy, planowane połączenie jest uzasadnione ekonomicznie. Spółka jest świadoma, że wystąpienie uzasadnienia ekonomicznego nie jest przedmiotem oceny w ramach interpretacji indywidulanej (i nie wnosi o tę ocenę), niemniej pragnie wyjaśnić, że ww. uzasadnienie ekonomiczne występuje i wynika z intencji ograniczenia kosztów, spłaszczenia struktury holdingowej (z uwagi na niezrealizowanie założeń biznesowych, jakie legły u podstaw założenia spółki celowej SKA w 2013 r.), koncentracji działalności w zakresie dotyczącym nieruchomości (np. w zakresie wynajmu nieruchomości) Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku wypłaty zysków (w ramach których będą mieściły się zyski wypracowane przez SKA w okresie przed przekształceniem w Spółkę z o.o.), jaka może zostać dokonana przez Wnioskodawcę w okresie po połączeniu ze Spółką z o.o. na rzecz swoich udziałowców, Wnioskodawca nie będzie obowiązany pobrać podatku CIT u źródła, od przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (dywidend) - pod warunkiem spełnienia warunków wskazanych w art. 22 ust. 4-4b ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata zysków w okresie po połączeniu ze Spółką z o.o. na rzecz swoich udziałowców (w ramach których to zysków będą mieściły się zyski wypracowane przez SKA - z okresu sprzed przekształcenia), nie będzie wiązać się z obowiązkiem pobrania przez Wnioskodawcę podatku CIT u źródła, od przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (w przypadku spełnienia warunków wskazanych w art. 22 ust. 4-4b ustawy o CIT).

Zgodnie z brzmieniem art. 22 ust. 1 oraz 4-4b ustawy o podatku CIT, przychody z tytułu udziału w zyskach danej osoby prawnej – Spółki z o.o. po połączeniu (zasadniczo dywidenda) będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT przy spełnieniu określonych warunków - zasadniczo pod warunkiem posiadania co najmniej 10% udziałów przez udziałowców Wnioskodawcy przez okres co najmniej dwóch lat (warunek ten będzie spełniony m.in. w odniesieniu do większościowego udziałowca Spółki).

W ocenie Wnioskodawcy, na powyższy wniosek odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT nie będzie mieć znaczenia fakt, że ww. przychody mogą obejmować zyski wypracowane pierwotnie przez SKA przed jej przekształceniem (w roku obrotowym rozpoczętym w listopadzie 2013 r. i który zakończy się w związku z przekształceniem w 2014 r. przed 31 grudnia 2014 r). Wniosek ten uzasadnia poniżej w oparciu o przepisy ustawy nowelizującej. Wnioskodawca wskazuje na następujące przepisy tej ustawy:

1.Przepisy art. 7 ustawy nowelizującej:

  • ust. 1 zgodnie z którym, przepisów ustaw wymienionych w art. 1 (ustawy o CIT; uwaga Spółki) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się do zysku spółki komandytowo-akcyjnej wypracowanego przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, z wyjątkiem zysku spółki komandytowo-akcyjnej przypadającego na jej akcjonariusza,
  • ust. 2 zgodnie z którym, zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1 (tj. ustawy o CIT; uwaga Spółki) ma zastosowanie wyłącznie do dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wypłaconych przez spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zysku wypracowanego od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych,
  • ust. 3 zgodnie z którym, jeżeli spółka komandytowo-akcyjna przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy posiadała niewypłacone zyski z lat poprzedzających dzień wejścia w życie niniejszej ustawy i spółka ta dokona po dniu poprzedzającym dzień, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, wypłaty dywidendy lub innego przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na potrzeby stosowania ust. 2 uznaje się, że w pierwszej kolejności wypłacany jest zysk osiągnięty przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych,
  • ust. 4 zgodnie z którym, przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do następcy prawnego spółki komandytowo-akcyjnej.

2.Przepis art. 8 ustawy nowelizującej, w myśl którego przez następcę prawnego, o którym mowa w (...) art. 7 ust. 4, rozumie się również dalszych następców prawnych, podmiot przekształcony oraz dalsze podmioty przekształcone.

3.Ponadto zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 ustawy nowelizującej, w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej (...) oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych (...) przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, (...) w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 (....; ustawy o CIT; uwaga Spółki) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

W ocenie Wnioskodawcy, ww. przepisy przejściowe z art. 7 nie mają zastosowania do jego sytuacji; powyższe wynika z faktu, że SKA - korzystając z możliwości przedłużenia roku obrotowego (na podstawie przepisu art. 4 ustawy nowelizującej oraz art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości), przedłużyła okres, w którym mają do niej zastosowanie „stare” zasady opodatkowania, tj. zasady opodatkowania dla spółek osobowych (z uwzględnieniem wykładni prezentowanej w tym zakresie przez orzecznictwo sądowe w odniesieniu do zasad opodatkowania akcjonariusza w SKA), tj. zasady, w oparciu o które SKA nie jest traktowana dla celów podatku dochodowego jak osoba prawna. W efekcie, do momentu przekształcenia nie wystąpiła w żadnym momencie przesłanka, w oparciu o którą SKA mogłaby zostać uznana za podatnika podatku CIT; w efekcie, nie ziściła się hipoteza przepisu art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, zgodnie z którą SKA miałaby stać się „podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych”. W efekcie, nie można stosować do sytuacji Spółki wskazanego w art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej domniemania, że najpierw są wypłacane zyski wypracowane przez SKA, w stosunku do których - zgodnie z ust. 2 - nie można stosować zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na zasadach przewidzianych w art. 22 ust. 4.

Wniosku w powyższym zakresie nie zmienia również fakt, że SKA zostanie przekształcona w trakcie 2014 r. w spółkę kapitałową – Spółkę z o.o. - która będzie następcą prawnym SKA (na gruncie Ordynacji podatkowej). Mimo, że w rozumieniu ust. 4 art. 7 w zw. z art. 8 ustawy nowelizującej Spółka z o.o., następnie zaś Wnioskodawca po połączeniu, będą następcami prawnymi SKA, wciąż nie zmienia to faktu, że nie zostanie spełniona przesłanka z ust. 3 art. 7, tj. przesłanka, że SKA uzyskała (chociażby na chwilę) status podatnika podatku CIT.

Z uwagi na fakt, że po 31 grudnia 2014 r, kiedy dla SKA zaczęłyby mieć zastosowanie przepisy ustawy o podatku CIT, w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą (tj. od 1 stycznia 2015 r.), SKA nie będzie funkcjonować już w obrocie prawnym (z uwagi na jej przekształcenie), nie powinno budzić wątpliwości, że nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, ww. przepisy art. 7 ust. 2 i 3 ustawy nowelizującej, miałyby znaczenie w sytuacji, w której SKA uzyskałaby status podmiotu osoby prawnej (np. SKA z 1 stycznia 2015 r. - gdyby nie wystąpiło przekształcenie) i kiedy ww. SKA dokonywałaby wypłaty zysków wypracowanych przed tym dniem; ponadto, przepisy te miałyby zastosowanie, gdyby ww. zyski (wypracowane przed 1 stycznia 2014 r. przez SKA) byłyby wypłacane przez następcę prawnego SKA, po tym jak SKA uzyskałaby z 1 stycznia 2015 r. status osoby prawnej, następnie zaś zostałaby np. przekształcona w spółkę kapitałową/połączona ze spółką kapitałową (wystąpiłaby sukcesja uniwersalna na gruncie Ordynacji podatkowej).

W efekcie, w przypadku wypłaty zysków przez Wnioskodawcę po połączeniu ze Spółką z o.o., nie będzie obowiązywać Wnioskodawcę nakaz zastosowania domniemania, że najpierw wypłacane są zyski wypracowane w przeszłości przez SKA, w stosunku do których nie stosuje się zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. SKA w żadnym momencie podczas swojego istnienia nie uzyska bowiem statusu podatnika podatku CIT, co jest warunkiem zastosowania przepisu art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej. Stąd też uznanie Wnioskodawcy jako następcy prawnego SKA nie powinno rodzić wobec niego obowiązku opodatkowania podatkiem CIT u źródła zysków wypracowanych przez SKA wypłacanych na rzecz udziałowców Wnioskodawcy (pod warunkiem spełniania warunków wskazanych w art. 22 ust. 4-4b ustawy o CIT).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851, dalej: „ustawa o CIT”), podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Jednakże zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

W myśl art. 22 ust. 4b ustawy o CIT, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Jednocześnie, jak stanowi art. 22 ust 4d ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

1.jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;

2.w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

  • własności,
  • innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Podkreślić należy, że aby istniała możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu (dochodu) zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, wszystkie wskazane powyżej warunki muszą zostać spełnione łącznie.

Rozpatrując możliwość skorzystania ze zwolnienia należy również wziąć pod uwagę przepisy ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz.U. z 2013 r., poz. 1387). Najistotniejsze zmiany wprowadzone na mocy tej ustawy dotyczą opodatkowania spółek komandytowo-akcyjnych, jak i ich wspólników (dalej: „ustawa zmieniająca”).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy zmieniającej, w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, z zastrzeżeniem art. 6, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, przepisów ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się do zysku spółki komandytowo-akcyjnej wypracowanego przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, z wyjątkiem zysku spółki komandytowo-akcyjnej przypadającego na jej akcjonariusza. Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy zmieniającej, zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1 ma zastosowanie wyłącznie do dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wypłaconych przez spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zysku wypracowanego od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z kolei w myśl art. 7 ust. 3 ustawy zmieniającej, jeżeli spółka komandytowo-akcyjna przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy posiadała niewypłacone zyski z lat poprzedzających dzień wejścia w życie niniejszej ustawy i spółka ta dokona po dniu poprzedzającym dzień, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, wypłaty dywidendy lub innego przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na potrzeby stosowania ust. 2 uznaje się, że w pierwszej kolejności wypłacany jest zysk osiągnięty przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do następcy prawnego spółki komandytowo-akcyjnej (art. 7 ust. 4 ustawy zmieniającej).

Zgodnie z art. 8 ustawy zmieniającej, przez następcę prawnego, o którym mowa w art. 6 ust. 2 i art. 7 ust. 4, rozumie się również dalszych następców prawnych, podmiot przekształcony oraz dalsze podmioty przekształcone.

Z powyższych przepisów wynika po pierwsze, że jeżeli spółka komandytowo-akcyjna wypłaca zyski, które wypracowała przed dniem, w którym stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a zysk ten przypada na akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej, to zastosowanie znajdą przepisy ustawy o CIT w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą. W takim przypadku wypłata z zysku spółki komandytowo-akcyjnej (dywidenda) stanowi dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o CIT. Po drugie – zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 tej ustawy nie może zostać zastosowane w sytuacji, gdy wypłata dywidendy dotyczy zysków wypracowanych przez spółkę komandytowo-akcyjną przed dniem, w którym stała się ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie przepisy te dotyczą następców prawnych spółki komandytowo-akcyjnej.

W świetle powyższego, w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę - jako podmiotu o którym mowa w art. 8 ustawy zmieniającej - zysków w ramach których będą mieściły się zyski wypracowane przez SKA w okresie przed przekształceniem, a więc w okresie w którym SKA nie posiadała statusu podatnika na gruncie ustawy o CIT, zastosowanie znajdzie wyłączenie przewidziane w art. 7 ust. 2 ustawy zmieniającej. Oznacza to, że dywidenda wypłacona przez Wnioskodawcę na rzecz swoich udziałowców, odpowiadająca zyskom wypracowanym przez SKA w części przypadającej akcjonariuszowi SKA, nie będzie wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 22 ust. 4 i następne ustawy o CIT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj