Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/4510-141/15-2/IR
z 13 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2015 r. (data wpływu 23 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania przez spółkę kapitałową powstałą z przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania przez spółkę kapitałową powstałą z przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów dla budownictwa. Wnioskodawca posiada Zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej (dalej: SSE). Wnioskodawca ma prawo skorzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Zezwolenie określa cztery warunki prowadzenia działalności we wspomnianej strefie:

  • poniesienie nakładów inwestycyjnych o łącznej wartości nie mniejszej niż 1,6 mln zł w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r.,
  • zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia o 7 pracowników do 31 marca 2017 r. i utrzymanie zatrudnienia 19 pracowników do 31 marca 2020 r.
  • zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 marca 2017 r.,
  • przestrzeganie Regulaminu SSE i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania w SSE.

Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie te warunki, prowadząc swą działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, już częściowo spełnia, bądź zapewni ich spełnienie zgodnie z terminem zawartym w Zezwoleniu.

Aktualnie, Wnioskodawca planuje zmianę formy organizacyjno-prawnej działalności, tzn. przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka).

Przekształcenie działalności Wnioskodawcy nastąpi na podstawie art. 551 § 5 i art. 5841 _ 58413 ustawy z dnia 15 września 2009 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1031, z późn. zm., dalej: „Ksh”).

Przekształcenie skutkować będzie sukcesją uniwersalną (generalną) zgodnie z art. 5842 Ksh.

Zgodnie bowiem z art. 5842 Ksh, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Osoba fizyczna wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem spółki przekształconej.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, w wyniku zmiany formy organizacyjno-prawnej działalności Wnioskodawcy:

  • Spółka pozostanie podmiotem Zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej (zostanie podpisany stosowny aneks do treści Zezwolenia) i będzie kontynuowała prowadzenie działalności na terenie SSE;
  • Spółka, jako sukcesor prawny przedsiębiorcy przekształconego, zostanie właścicielem wszystkich środków trwałych stanowiących majątek przekształconego przedsiębiorstwa, w tym tych które zostały zakupione po wydaniu Zezwolenia i zlokalizowane w strefie ekonomicznej;
  • Wnioskodawca zostanie jedynym udziałowcem Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powstała na skutek przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej, będąca z racji pełnej sukcesji (art. 5842 § 2 Ksh) następcą prawnym owej działalności i sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej, będzie mogła korzystać ze zwolnienia swoich dochodów osiągniętych w strefie w przyszłości na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym osób prawnych (dalej: UPDOP)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia swych przyszłych dochodów osiąganych w SSE, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, gdyż;

  • przekształcenie podmiotu działającego w SSE nie jest jedną z przesłanek wymienionych w USSE skutkujących utratą zezwolenia,
  • na skutek pełnego, kodeksowego (zgodnego ze znowelizowanym Ksh), przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej – powstała Spółka (przekształcona) będzie sukcesorem prawnym Zezwolenia i będzie działała w SSE zgodnie z tym Zezwoleniem,
  • Spółka będzie osiągała dochody ze źródła przychodów zlokalizowanego w SSE, prawem inwestora strefowego inwestującego w SSE, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP jest prawo do pomniejszania przyszłego dochodu z działalności w strefie o pewną wartość.

Na gruncie prawa podatkowego, zgodnie z art. 93a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Taki stan prawny pozwala stwierdzić, że proces przekształcenia jest związany z sukcesją podatkową spółki przekształconej. Sukcesja podatkowa nie obejmuje jedynie tych praw i obowiązków, które ma jednoosobowa działalność gospodarcza Wnioskodawcy, a które nie funkcjonują w spółkach kapitałowych, w związku z czym prawa te i obowiązki nie mogą przejść po przekształceniu na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: USSE). Oznacza to, że osoba prawna, osiągająca dochody ze źródła zlokalizowanego w SSE, prowadząca działalność w SSE na podstawie ważnego zezwolenia ma prawo wykazać te dochody jako zwolnione (oczywiście do pewnej wysokości/limitu).

W kontekście ww. przepisu nie ma znaczenia sposób powstania osoby prawnej lub który z podmiotów poniósł nakłady inwestycyjne i zwiększył zatrudnienie. Ma znaczenie tylko to, że Spółka (jako sukcesor) będzie działała w SSE na podstawie ważnego zezwolenia i będzie osiągała dochody pochodzące z SSE.

Zgodnie z art. 12 USSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 USSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika, że zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, jest udzielane przedsiębiorcom.

Przedsiębiorcą zaś – w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 672, z późn. zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydane na Jego rzecz Zezwolenie nie zawiera żadnych zastrzeżeń lub ograniczeń, z których wynikałoby, że w przypadku przekształcenia w trybie art. 551 § 5 Ksh oraz art. 5842 Ksh Spółka powstała w wyniku przekształcenia nie może być podmiotem (beneficjentem) Zezwolenia.

Sama zaś USSE w art. 19 ust. 3 stanowi, że zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  • zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  • rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  • nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

W tym miejscu według Wnioskodawcy, należy podkreślić, że w USSE nie ma zastrzeżenia, by przedsiębiorca posiadający zezwolenie działał w niezmienionej formie prawnej. Ponadto, co szczególnie istotne, przekształcenie podmiotu (zmiana jego formy organizacyjno-prawnej), który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE nie zostało wymienione w ww. art. 19 ust. 3 USSE, jako jedna z przesłanek uzasadniających cofnięcie zezwolenia.

Z powyższego wynika, że zarówno obecnie jednoosobowa działalność gospodarcza Wnioskodawcy, jak i potem Spółka posiadać będzie status przedsiębiorcy, gdyż zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymuje przedsiębiorca, bez względu na to jaką formę organizacyjno-prawną działalności reprezentuje.

Mając na względzie cytowane wyżej przepisy, zdaniem Wnioskodawcy, skoro:

  • Spółka, na mocy sukcesji generalnej, pozostanie podmiotem Zezwolenia wydanego wcześniej dla jednoosobowej działalności gospodarczej,
  • Spółka będzie kontynuowała prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • przekształcenie podmiotu działającego w SSE nie jest jedną z przesłanek wymienionych w USSE skutkujących utratą zezwolenia

to przy założeniu spełnienia warunków określonych w Zezwoleniu, przychód uzyskany przez Spółkę z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie tej strefy będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie cytowanego 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP.

Wnioskodawca wskazuje też, że powyższy pogląd Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych:

  • interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB3/423-391/14-2/MS),
  • interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB4/415-40/13/TK),
  • interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2012 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPBI/2/423-285/12/JD).

Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że Spółka powstała na skutek przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej, będąca z racji pełnej sukcesji (art. 5842 Ksh) następcą prawnym owej działalności i sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym Zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej, będzie mogła korzystać ze zwolnienia swoich dochodów osiągniętych w strefie w przyszłości na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 613), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.

Niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.).

Należy poinformować też, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy Kodeks spółek handlowych opublikowany w Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, z późn. zm., ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584, z późn. zm.), ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 282).

Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj