Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/4512-1-123/15-2/DC
z 29 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 24 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia kwoty zawieszonego podatku akcyzowego do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia kwoty zawieszonego podatku akcyzowego do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

„A” S.A. (dalej także: „Wnioskodawca”, „Zainteresowany”) jest czynnym podatnikiem podatku VAT i podatku akcyzowego. Zainteresowany prowadzi skład podatkowy i będzie zarejestrowanym wysyłającym. Wnioskodawca zamierza importować alkohol etylowy kod CN 220710, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 7 lit b) ustawy o podatku akcyzowym. Importowane towary dopuszczone do obrotu na terytorium kraju będą przemieszczane przez Zainteresowanego, jako zarejestrowanego wysyłającego, z miejsca importu w procedurze zawieszonego poboru akcyzy do składu podatkowego na terytorium kraju. Towar będzie sprzedawany przez Wnioskodawcę innym podmiotom do tego uprawnionym w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. W chwili określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług importowanego alkoholu etylowego ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru podatku akcyzowego, tym samym nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku importu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszonego poboru akcyzy, do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy wliczyć kwotę zawieszonego podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie wlicza się kwoty podatku akcyzowego, gdyż pobór tego podatku został zawieszony z uwagi na objęcie importowanych wyrobów akcyzowych procedurą zawieszonego poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysyłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie gdy wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium kraju.

Procedura zawieszonego poboru akcyzy to zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy o podatku akcyzowym i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W niniejszym stanie faktycznym mamy do czynienia z importem wyrobów objętych procedurą zawieszonego poboru podatku akcyzowego, stąd nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku (art. 41 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym).

Skoro, w niniejszej sprawie, nie powstaje zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym, czyli nie dochodzi do konkretyzacji obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, nie występuje też należny podatek akcyzowy w rozumieniu art. 30b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług importowanych wyrobów akcyzowych nie obejmuje podatku akcyzowego, którego pobór został zawieszony.

Jeżeli przedmiotem importu są wyroby akcyzowe, od których pobór akcyzy jest zawieszony, podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie obejmuje podatku akcyzowego.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wydanych interpretacjach indywidualnych o numerach IPTPP2/443-98/11-3/S/IR, IBPP3/443-1249/11/PK, IPPP3/443-1154/10-2/SM, IPPP3/443-373/12-2/KB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez import towarów, w myśl art. 2 pkt 7 ustawy, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Podstawą opodatkowania, na mocy art. 29a ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i podatku akcyzowego. Zainteresowany prowadzi skład podatkowy i będzie zarejestrowanym wysyłającym. Wnioskodawca zamierza importować alkohol etylowy kod CN 220710. Importowane towary dopuszczone do obrotu na terytorium kraju będą przemieszczane przez Zainteresowanego, jako zarejestrowanego wysyłającego, z miejsca importu w procedurze zawieszonego poboru akcyzy do składu podatkowego na terytorium kraju. Towar będzie sprzedawany przez Wnioskodawcę innym podmiotom do tego uprawnionym w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. W chwili określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług importowanego alkoholu etylowego ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru podatku akcyzowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy określając dla potrzeb podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania w imporcie towarów powinien uwzględnić podatek akcyzowy, którego pobór został zawieszony z uwagi na zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysyłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium kraju.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Z kolei skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego (art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym).

Jak wynika z przepisu art. 30b ust. 1 ustawy jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Określenie „należne” odnosi się zarówno do cła jak i podatku akcyzowego. Pod pojęciem należnego cła (podatku akcyzowego) należy rozumieć cło (podatek akcyzowy) faktycznie do zapłaty przez importera.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz na podstawie przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że jeżeli przedmiotem importu towarów są wyroby akcyzowe, od których pobór akcyzy zawiesza się w wyniku przemieszczenia importowanych towarów do składu podatkowego, podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług importowanych wyrobów akcyzowych nie obejmuje podatku akcyzowego, którego pobór został zawieszony. Do podstawy opodatkowania w imporcie towarów wlicza się bowiem taki należny podatek akcyzowy, który jest faktycznie do zapłaty przez importera.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Wnioskodawca określając dla potrzeb podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania w imporcie towarów nie będzie obowiązany uwzględnić podatku akcyzowego, którego pobór został zawieszony z uwagi na przemieszczanie wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj