Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1139/11/DG
z 17 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-1139/11/DG
Data
2012.01.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą


Słowa kluczowe
akcyza zapłacona
wina
znaki akcyzy


Istota interpretacji
1. Czy na takiej butelce służącej podaniu wina do konsumpcji poza miejscem sprzedaży należy nakleić znak akcyzy?
2. Czy do wniosku o wydanie banderol legalizacyjnych należy sporządzić spis z natury?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011r. (data wpływu 13 października 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2011 (data wpływu 13 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży, do konsumpcji poza miejscem sprzedaży, wina w butelkach typu „PET”, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu w związku z jego wewnątrzwspólnotowym nabyciem i rozlewanego do tych butelek z beczek oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży, do konsumpcji poza miejscem sprzedaży, wina w butelkach typu „PET”, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu w związku z jego wewnątrzwspólnotowym nabyciem i rozlewanego do tych butelek z beczek oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2011r. (data wpływu 13 grudnia 2011r) będący odpowiedzią na wezwanie z dnia 6 grudnia 2011r. znak IBPP3/443-1139/11/DG prawidłowo doręczone w dniu 8 grudnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza sprowadzać wino z Republiki Czeskiej. Wino sprowadzane będzie w beczkach stalowych typu „KEG” o pojemności 30 i 50 litrów. Na beczki naklejana będzie banderola podatkowa zgodnie ze wskazanym przez właściwy Urząd Celny sposobem nanoszenia i umiejscowienia banderoli na opakowania nietypowe nabywane wewnątrzwspólnotowo wyrobów winiarskich (stosowny wniosek zostanie złożony). Uiszczony zostanie także podatek akcyzowy.

Beczki z winem sprzedawane będą do restauracji, winiarni, punktów gastronomicznych i sklepów posiadających odpowiednie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Do rozlewu wina w ww. punktach służyć będzie specjalna instalacja, która jest dostarczana przez firmę Wnioskodawcy -jest to tabliczka z rurkami. Wino rozlewane będzie do kieliszków, karafek, dzbanów i opakowań typu „PET” na życzenie klienta – odbiorcy końcowego, bezpośrednio przy nim. Wino po rozlaniu z beczki ma bardzo krótki termin przydatności do spożycia – 1 tydzień. Opakowanie „PET” jest opakowaniem zastępczym, które ma służyć klientowi do dostarczenia do domu (wino „na wynos”).

Opakowania „PET” z winem nie będą trafiać na półki sklepowe i nie mogą być dalej w taki sposób rozprowadzane, chociażby ze względu na tak krótki termin przydatności do spożycia oraz konieczność przechowywania w warunkach chłodniczych. Wnioskodawca nie dopuszcza i nie przewiduje rozprowadzania wina w opakowaniach „PET” do dalszej sprzedaży.

Wszystkie działania związane z nabywaniem wina zostaną poprzedzone uzyskaniem przez Wnioskodawcę wszelkich wymaganych zezwoleń.

Z taką forma sprzedaży wina Wnioskodawca spotkał się nie tylko w Czechach, ale i w większości krajów europejskich.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zamierza uzyskać interpretację indywidualną w swojej osobistej sprawie, nie mniej jednak wyjaśnia, ze prowadzić będzie hurtowa sprzedaż wina. Hurtowo będzie rozprowadzać beczki z winem do swoich klientów (sklepów z winem), którzy w dalszej odsprzedaży będą rozlewać wino z beczek do butelek „PET” bezpośrednio przy kliencie. Oprócz tego Wnioskodawca posiada własny sklep z winem, w którym zamierza również rozlewać wino z beczki do butelek „PET” na życzenie klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy na takiej butelce służącej podaniu wina do konsumpcji poza miejscem sprzedaży należy nakleić znak akcyzy...
  2. Czy do wniosku o wydanie banderol legalizacyjnych należy sporządzić spis z natury...

Zdaniem wnioskodawcy, sprzedaż wina (do konsumpcji poza miejscem sprzedaży) z zapłaconą akcyzą w butelce typu „PET”, do której to butelki wino zostało rozlane z beczek oznaczonych banderolami podatkowymi, wymaga na butelce „PET” naklejenia banderoli legalizacyjnej. Jednocześnie w takiej sytuacji, zgodnie z art. 116 ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca, do wniosku o wydanie banderol legalizacyjnych, naklejanych na butelki „PET”, nie musi sporządzać spisu z natury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż poniższa ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy odnosi się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym Wnioskodawca, jako podmiot zainteresowany, w rozumieniu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, występuje o uzyskanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowej w swojej indywidualnej sprawie dotyczącej sprzedaży do konsumpcji poza miejscem sprzedaży wina, rozlanego do butelek typu „PET”, w sytuacji gdy jest ono w sklepach Wnioskodawcy rozlewane z beczek oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy, a akcyza od tego wina została przez Wnioskodawcę zapłacona w związku z jego wewnątrzwspólnotowym nabyciem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. z 2011r. Dz.U. Nr 108, poz. 626 ze zm.) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 114 ww. ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy, gdzie zgodnie z poz. 2 i 3 obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęto wyroby o kodzie CN 2204 (wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2209) oraz 2205 (wermuth i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatytycznymi)

Zgodnie z art. 117 ust. 1-3 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

  1. importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  2. przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  3. przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 120 ust. 1-3 ww. ustawy znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

  1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
  2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
  3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
  4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem interpretacji, wynika, że Wnioskodawca zamierza sprowadzać wino z Republiki Czeskiej. Wino sprowadzane będzie w beczkach stalowych typu „KEG” o pojemności 30 i 50 litrów. Na beczki naklejana będzie banderola podatkowa zgodnie ze wskazanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego sposobem nanoszenia i umiejscowienia banderoli na opakowania nietypowe nabywane wewnątrzwspólnotowo wyrobów winiarskich (stosowny wniosek zostanie złożony). Uiszczony zostanie także podatek akcyzowy. Wnioskodawca posiada własny sklep z winem, w którym zamierza również rozlewać wino z beczki do butelek „PET” na życzenie klienta.

Stosownie do powyższego należy stwierdzić, iż czynności opisane we wniosku, odbywające się w miejscu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności polegającej na przelaniu wina z oznaczonych odpowiednimi znakami akcyzy beczek 30 i 50 litrowych do kieliszków, karafek, dzbanów, z których następuje wydanie wina do konsumpcji „na miejscu” nie jest rozlewem w rozumieniu postanowień ustawy o podatku akcyzowym, a jedynie oferowaną formą konsumpcji ww. wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży. Z tego względu opakowania, z których wyrób jest oferowany do konsumpcji na miejscu, nie muszą być oznaczone znakami akcyzy.

Natomiast w stosunku do wyrobów przelanych do zamykanych butelek typu „PET” i wprowadzonych do obrotu poprzez sprzedaż w sklepie, Wnioskodawca jest zobowiązany, w myśl art. 117 ust. 3, zakupić legalizacyjne znaki akcyzy i oznaczyć nimi przedmiotowe wyroby. Zauważyć bowiem należy, iż zgodnie z art. 116 ust. 3 ww. ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Zgodnie z art. 125 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy legalizacyjne znaki akcyzy są sprzedawane posiadaczowi występujących poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi

Stosownie do art. 126 ust. 1 ww. ustawy decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Zgodnie zaś z art. 126 ust. 2 ww. ustawy składając wniosek, o którym mowa w ust. 1, Wnioskodawca dołącza odpowiednio dokumenty o:

  1. zaległościach podatkowych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa albo ich braku;
  2. rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i posiadaniu zezwolenia, koncesji lub uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;
  3. rejestracji podatkowej, o której mowa w art. 16;
  4. zgłoszeniu planowanego nabycia wewnątrzwspólnotowego - w przypadku, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1;
  5. złożonym zabezpieczeniu należności podatkowych;
  6. uprawnieniu do:
    1. prowadzenia składu podatkowego,
    2. nabywania albo jednorazowego nabycia wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
    3. uchylona
    4. wykonywania czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,
    5. wyprowadzania ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych jako podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  7. posiadanych wyrobach akcyzowych.

Wzór wniosku o wydanie znaków akcyzy lub sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz szczegółowy wykaz składania dokumentów załączonych przez Wnioskodawcę do tego wniosku, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 129 ww. ustawy został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. Nr 160, poz. 1074 ze zm.).

Zgodnie natomiast z § 8 ust. 1-4 ww. rozporządzenia wnioskodawca, składając wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol do właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, załącza odpowiednio:

  1. zaświadczenie organu podatkowego o niezaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;
  2. kopię odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo kopię zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej;
  3. kopię potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;
  4. kopię wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.3)) lub kopię zezwolenia na obrót wyrobami objętymi obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia;
  5. kopię zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą";
  6. kopię potwierdzenia złożenia zabezpieczenia należności podatkowych wymaganego na podstawie odrębnych przepisów;
  7. kopię zezwolenia na:
    1. prowadzenie składu podatkowego,
    2. nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
    3. jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
    4. wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,
    5. wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy;
  8. kopię spisu wyrobów, o którym mowa w art. 116 ust. 5 ustawy, potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-8, są okazywane właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy przed wydaniem decyzji, o której mowa w art. 126 ust. 1 ustawy. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku.

W przypadku gdy wnioskodawca składa kolejny wniosek, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku, nie stosuje się przepisów ust. 1 i 2, pod warunkiem że wnioskodawca złoży oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Nie dotyczy to informacji oraz stanów faktycznych lub prawnych zawartych w dokumentach, których termin ważności upłynął zgodnie z przepisami regulującymi ich wydawanie, oraz dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.

Wzór wniosku o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na przepisy art. 116 ust. 4-6 ww. ustawy zgodnie z którymi w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3 art. 116 , posiadacz tych wyrobów, (…) jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół.

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (art. 116 ust. 5 ustawy).

Jednakże, zgodnie z ust. 6 art. 116 ustawy, przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej.

Stosownie do powyższego Wnioskodawca w sprawie będącej przedmiotem wniosku składając wniosek o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy nie jest zobowiązany do sporządzania i przedstawienia spisu, o którym mowa w art. 116 ust. 5 ww. ustawy.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obwiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj