Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.649.2016.1.JO
z 27 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony – przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenie podatku naliczonego z faktur otrzymanych od Usługodawców za usługę organizacji konferencji i szkoleń – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenie podatku naliczonego z faktur otrzymanych od Usługodawców za usługę organizacji konferencji i szkoleń.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


R. Sp. z o.o. (zwane dalej: „R.”, „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której przedmiotem działalności jest m.in. organizacja cyklicznych warsztatów, konferencji i szkoleń biznesowych. Wnioskodawca nie posiada własnych zasobów lokalowych mogących pomieścić uczestników cyklicznych spotkań, zwanych dalej forum rozwoju przywództwa „C.”. Podczas organizowanych w ramach C. konferencji i wydarzeń dochodzi do wymiany doświadczeń, wiedzy i najnowszych trendów biznesowych, przez i pomiędzy uczestnikami forum C.. Są to spotkania elity biznesu (osób stojących na czele firmy - prezesów, członków zarządu, najwyższych dyrektorów głównych działów firmy), nastawione na wzajemną inspirację i budowanie bezpośrednich relacji, rozwój umiejętności przywódczych poprzez wymianę najlepszych praktyk i wiedzy biznesowej (głównie w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi). Głównymi dwoma typami wydarzeń są: wieczorne debaty wokół przygotowanych z wyprzedzeniem tematów, moderowane przez coacha; oraz poranne konferencje „Q.” polegające na wystąpieniu, prezentacji eksperta w danym temacie/dziedzinie, a następnie otwartej debacie z uczestnikami. W ramach C. organizowane są również konferencje z panelami dyskusyjnymi, wykłady, warsztaty, etc.

Wnioskodawca, nie posiada własnego zaplecza personalnego i rzeczowego niezbędnego do organizacji wydarzeń. Wnioskodawca ma ściśle określone wymogi, potrzeby i stałą formułę zwłaszcza cyklicznych warsztatów. Z punktu widzenia Wnioskodawcy szczególnie istotne - dla utrzymania zainteresowania i frekwencji uczestników - jest odpowiednio wybrane i przygotowane miejsce ich odbycia.

Miejsce to powinno znajdować się w dobrze skomunikowanej z siedzibami uczestników lokalizacji. Miejsce konferencji lub warsztatów powinno ponadto zapewniać możliwość łatwego zaparkowania pojazdu (idealnie własny parking). Warsztaty i/lub konferencje bezwzględnie muszą się odbywać w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu, do którego ma dostęp wyłącznie obsługa i uczestnicy spotkania. Każda z osób, zatrudnionych przy obsłudze spotkania musi się komunikować w języku angielskim. Formuła wieczornych debat wymaga okrągłego stołu (180 cm średnicy), który pomieści 12 osób. Na warsztaty poranne wymagane są okrągłe stoliki (5-6 stołów o rozmiarze na ok. 8-10 osób). Udostępniający lokal musi zapewnić również obsługę szatni, przyjęcie i kierowanie gości do sali, oznakowanie miejsca wydarzenia potykaczem z logiem Wnioskodawcy. Udostępniający lokal zobowiązany jest również do dostarczenia i umieszczenia w określonych miejscach winietek z nazwiskiem i imieniem uczestników i reprezentowanymi przez nich firmami, czego wymaga formuła warsztatów zobowiązująca uczestników do zwracania się do siebie po imieniu. Udostępniający lokal zapewnia również nagłośnienie, flipchart lub rzutnik i ekran do prezentacji, które odbywają się zawsze na porannych spotkaniach, nie zawsze jednak na wieczornych jako, że niektóre wieczorne spotkania mają charakter moderowanych przez coacha dyskusji panelowych. Podczas warsztatów serwowane są posiłki i napoje, w tym czasami wino, z zamkniętej, skróconej listy uprzednio zaakceptowanej przez Wnioskodawcę. Wydarzenia mają ściśle określoną agendę, do której dopasowuje się obsługa lokalu. Rezerwacje terminów dokonywane są na podstawie kalendarza wydarzeń ze znacznym (od dwóch miesięcy do pół roku) wyprzedzeniem.

Wnioskodawca organizuje warsztaty i konferencje najczęściej we współpracy z hotelami lub podmiotami prowadzącymi działalność restauratorów, zwanymi dalej Usługodawcami. Najczęściej takie właśnie podmioty dysponują zapleczem personalnym i osobowym niezbędnym do organizacji wydarzeń. Na zlecenie Wnioskodawcy, na podstawie umowy bądź zamówienia, Usługodawca zajmuje się całokształtem czynności niezbędnych do odbycia konferencji, tj. udostępnia sale konferencyjne, wyposaża je w wymagane formułą spotkań meble, dostarcza wyposażenie konferencyjne (nagłośnienie, rzutniki, projektory etc.), zapewnia wyżywienie (posiłki, przerwy kawowe etc,), zapewnia oznakowanie miejsca konferencji oraz tabliczki identyfikujące uczestników, zapewnia obsługę szatni, przyjęcie uczestników i skierowanie ich na miejsce spotkania.

Z uwagi na ograniczoną liczbę lokalizacji spełniających wskazane wyżej kryteria w ostatnim czasie Wnioskodawca podjął negocjacje z nowymi potencjalnymi Usługodawcami. W trakcie tych negocjacji Wnioskodawca spotkał się z dwoma podejściami oferentów dotyczących zasad fakturowania usług będących przedmiotem zapytań ofertowych.

Pierwsze z nich polega na wystawieniu przez Usługodawcę faktury za usługę nazwaną „organizacją konferencji” w całości opodatkowaną stawką VAT 23%. Drugie zaś polega na wystawieniu faktury za organizację konferencji z podziałem na stawkę VAT 23% i stawkę VAT 8%.

Wnioskodawca nie ma pewności, co do czynników, które mogą po stronie Usługodawcy powodować rozdzielenia i odrębne wykazanie na fakturze pozycji „organizacja konferencji 23% VAT” i „organizacja konferencji 8% VAT”. Wnioskodawca nie wie bowiem, czy miejsce wybrane na organizację warsztatów i konferencji stanowi własność Usługodawcy, czy jest przez niego wynajmowane. Wnioskodawca nie wie, jak wygląda zaplecze własne Usługodawcy zarówno od strony personalnej, jak rzeczowej. Wnioskodawca nie ma wiedzy na temat tego, gdzie są przygotowywane posiłki serwowane podczas przerw na posiłki i przerw kawowych, tj. czy element składowy zamawianej usługi spełnia kryteria usług gastronomicznych czy usług cateringowych.


Wnioskodawca sądzi, że:

  1. na pozycję „organizacja konferencji 23% VAT” składają się wynajem sali konferencyjnej, wynajem sprzętu audiowizualnego, obsługa osobowa szatni i elementy składowe przerw kawowych i posiłków dla uczestników (jedzenie i napoje) opodatkowane stawką VAT 23%;
  2. na pozycję „organizacja konferencji 8% VAT” składają się elementy składowe przerw kawowych i lunchowych dla uczestników (jedzenie i napoje) opodatkowane stawką VAT 8%.

Wysokość ponoszonego przez Wnioskodawcę wynagrodzenia, w niektórych ofertach jest uzależniana od rzeczywistej ilości uczestników warsztatów lub konferencji, w innych zaś jest określana w sposób zryczałtowany.


Wnioskodawca osiąga przychody pochodzące z opłat wnoszonych przez uczestników warsztatów i/lub konferencji oraz z opłat pozyskiwanych od sponsorów. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy skoro Wnioskodawca zajmuje się w ramach prowadzenia działalności gospodarczej organizacją warsztatów, szkoleń, konferencji, a w skład nabywanej przez niego od Usługodawców usługi organizacji konferencji i szkoleń wchodzą usługi gastronomiczne, to czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymywanych od Usługodawców, mimo ograniczeń sformułowanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, w obu opisanych sytuacjach:

  1. gdy przedmiotem faktury jest organizacja konferencji ze stawką 23% VAT,
  2. gdy przedmiotem faktury jest osobno (i) organizacja konferencji ze stawką 23% VAT i (ii) organizacja konferencji ze stawką 8% VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sprawie będącej przedmiotem zapytania, można mówić o jednej usłudze kompleksowej w sytuacji, tj. organizacji konferencji, na które składa się szereg świadczeń ściśle ze sobą powiązanych. Gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.


W związku z nabyciem przedmiotowej usługi określanej jako „organizacja konferencji” udokumentowanej:

  • fakturą za „organizację konferencji” w całości opodatkowany stawką VAT 23%,
  • fakturą za organizację konferencji, jednak z rozdzieleniem na organizację konferencji opodatkowaną stawką VAT 23% VAT i organizację konferencji opodatkowaną stawką VAT 8%,
  • zastosowania nie znajdzie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b.

Wnioskodawcy przysługiwać więc będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nabywane usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Definicja dostawy towarów zawarta została w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Generalna zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Powyższa reguła wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Oznacza to, że ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony ma zastosowanie wyłącznie w przypadku usług noclegowych i gastronomicznych, poza ww. wyjątkiem.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest organizacja warsztatów, konferencji i szkoleń biznesowych. Wnioskodawca organizuje takie szkolenia najczęściej we współpracy z hotelami i restauratorami i z tego tytułu osiąga przychody z jednej strony od uczestników konferencji łub warsztatów, z drugiej od pozyskanych sponsorów. Na zlecenie Wnioskodawcy, na podstawie umowy bądź zamówienia inny podmiot ma zająć się kompleksową organizacją konferencji bądź warsztatów, czyli podmiot ten udostępnia sale konferencyjne, wynajmuje wyposażenie konferencyjne (rzutniki, projektory etc.), zapewnia wyżywienie (przerwy śniadaniowe, przerwy kawowe etc.). Z tytułu organizacji konferencji lub szkolenia Usługodawcy, do których skierowano zapytania ofertowe chcą wystawić na rzecz Wnioskodawcy faktury, w różny, wskazany w opisie stanu faktycznego, sposób.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego od nabytych usług, których częścią składową mogą być usługi gastronomiczne, mimo ograniczeń sformułowanych w art. 88 ust. l pkt 4 ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowa klasyfikacja towarów i usług spoczywa na sprzedawcy towarów i usług, bowiem sprzedawca jako podmiot zainteresowany jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży usług. Zgodnie z art. 106e ust. 1 faktura ta powinna zawierać m.in. datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, nazwę rodzaj towaru lub usługi, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku.

Z powyższego wynika, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem sprzedaży określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki) i jest nierozerwalnie związana z powstaniem obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, fakturę wystawia sprzedawca (usługodawca) będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

W przedmiotowej sprawie na zlecenie Wnioskodawcy, na podstawie umowy bądź zamówienia Usługodawca (podmiot trzeci) zajmuje się kompleksową organizacją konferencji bądź warsztatów, czyli udostępnia sale konferencyjne, wynajmuje wyposażenie konferencyjne (rzutniki, projektory etc.) zapewnia wyżywienie (przerwy śniadaniowe, przerwy kawowe etc.). Jednakże, usługodawcy, pomimo, zakupu kompleksowej usługi organizowania warsztatów lub konferencji różnorodnie chcą udokumentować przedmiotowe usługi na fakturze, tj. Wnioskodawca ma otrzymać faktury za „organizację konferencji 23% VAT”, za „organizację konferencji 23% VAT” i „organizację konferencji 8% VAT”.

Podkreślić należy, iż do prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi czy dostarczanego towaru i zastosowania prawidłowej stawki VAT, jak już wcześniej wspomniano, jest zobowiązany sprzedawca i ten też sprzedawca winien na fakturze odzwierciedlić faktyczne zdarzenie, tj. wpisać taką nazwę usługi jaka faktycznie została wyświadczona, powinna być ona zgodna ze stanem faktycznym i powinna odzwierciedlać charakter danej czynności. Należy wskazać, że powołany wyżej przepis art. 106e Ustawy o VAT określa szczegółowo dane, które powinna zawierać faktura VAT, jest to m.in. nazwa towaru lub usługi. Kontrahent, tu Wnioskodawca, nie ma prawa zmieniać nazwy usług lub towarów w dowolny sposób.

Zatem, jeżeli w przedmiotowej sprawie Usługodawca zaklasyfikowałby świadczone usługi jako usługę gastronomiczną, usługę wynajmu sali konferencyjnej, usługę wynajmu sprzętu konferencyjnego itp. opodatkowane odpowiednio stawką 8% lub 23% VAT i następnie wystawiłby fakturę, na której zgodnie z art. 106e Ustawy o VAT, wykaże odrębnie nazwę usługi zgodnie z tą klasyfikacją wraz z wartością sprzedanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku, to nabywca (Wnioskodawca) nie mając prawa zmieniać nazw wymienionych na fakturze, gdyż nazwa podana na fakturze wskazuje na charakter świadczonej usługi, w tym przypadku m.in. usługi gastronomicznej i tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu niektórych spośród świadczonych usług, gdyż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wnioskodawca byłby co najwyżej uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o wystawienie faktury korygującej, skoro twierdzi, że nabył w istocie inną usługę niż ta, która bezzasadnie dla celów podatkowych została sztucznie podzielona na części składowe. Faktura nie może bowiem zawierać dowolnego opisu niezgodnego z rzeczywistością.

Natomiast, w związku z nabyciem przez Wnioskodawcę usługi określanej przez Usługodawcę na fakturze jako „organizacja konferencji” (sytuacja a i b) nie występuje po stronie Wnioskodawcy ograniczenie jego prawa do odliczenia VAT.


Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze.

Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz nabywcy są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy „organizacja konferencji” obejmuje wynajem sali konferencyjnej, wynajem sprzętu audiowizualnego, elementy składowe przerw kawowych i śniadaniowych dla uczestników (jedzenie i napoje) i wykazany zostanie na fakturze jako pozycja „organizacja konferencji” opodatkowany stawką VAT 23% lub 8% (sytuacja a i b), można mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji konferencji, na które składają się świadczenia pomocnicze, takie jak: usługi cateringowe bądź gastronomiczne, usługi wynajmu sali konferencyjnej wraz ze sprzętem audio-wizualnym, przyjmowanie, stosowne identyfikowanie i informowanie uczestników. Zatem usługa organizacji konferencji - w aspekcie gospodarczym - obiektywnie tworzy jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Zatem w przypadku nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowej usługi określanej jako „organizacja konferencji”, udokumentowanej fakturą wykazującą nabycie usługi kompleksowej, w której ewentualna usługa gastronomiczna stanowi integralny element przedmiotowej usługi, zastosowania nie znajdzie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT. Wnioskodawcy przysługiwać więc będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nabywane usługi będą wykorzystywane do wykonywania przez podatnika podatku VAT czynności opodatkowanych, a także nie zajdą inne okoliczności wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Usługodawców w przypadku, gdy faktura wystawiona jest na „organizację konferencji 23% VAT” oraz gdy faktura wystawiona jest na „organizację konferencji 23% VAT” i „organizację konferencji 8% VAT”. Stanowisko to potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPP2/443-345/13-4/KOM.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo tut. Organ zauważa, że podany przez Wnioskodawcę we wniosku publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, ze zm. jest nieaktualny. Obecny publikator ww. ustawy to: Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj