Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-562/16-3/RM
z 26 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu w postaci Znaku Towarowego do Spółki Cywilnej i określenia podstawy opodatkowania dla ww. czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu w postaci Znaku Towarowego do Spółki Cywilnej i określenia podstawy opodatkowania dla ww. czynności.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni jest wspólnikiem w spółce cywilnej F. S.C. („Spółka Cywilna”). Poza prowadzeniem działalności gospodarczej w formie ww. Spółki Cywilnej Wnioskodawczyni od czerwca 2016 roku prowadzi indywidualną działalność gospodarczą.


Dodatkowo Wnioskodawczyni jest właścicielem autorskiego prawa majątkowego i jest wyłącznie uprawniona do używania w obrocie gospodarczym graficznego znaku towarowego, wpisanego do rejestru znaków towarowych, prowadzonego przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej, do którego uzyskała prawo wyłączne („Znak Towarowy”). Znak Towarowy nie wchodzi do majątku wspólnego ww. spółki cywilnej.


Wnioskodawczyni w celu skonsolidowania wszystkich swoich przedsięwzięć w jednym podmiocie zamierza wnieść Znak Towarowy do Spółki jako wkład niepieniężny.


W przypadku, gdy transakcja ta będzie podlegała podatkowi od towarów i usług Spółka Cywilna zapłaci na rzecz Wnioskodawczyni kwotę podatku VAT naliczoną od podstawy opodatkowania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki Cywilnej w postaci Znaku Towarowego przez Wnioskodawczynię będzie podlegało podatkowi od towarów i usług?
  2. W przypadku, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki Cywilnej w postaci Znaku Towarowego będzie podlegało podatkowi od towarów i usług, co będzie podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawczyni:


Wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki Cywilnej w postaci Znaku Towarowego, spełnia definicję odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym czynność ta stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, czynność ta uznawana będzie za sprzedaż, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziału kapitałowego w Spółce Cywilnej).


Z tytułu przedmiotowej transakcji Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zarejestrowania się na VAT (o ile na dzień wniesienia nie będzie zarejestrowana), wystawienia faktury i rozliczenia podatku VAT z tytułu wniesienia aportu do Spółki.


Zgodnie z art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust 6 Ustawy VAT podstawę opodatkowania w powyższej transakcji będzie stanowić wszystko, co stanowi zapłatę, którą Wnioskodawczyni otrzyma z tytułu tej transakcji pomniejszona o kwotę podatku VAT.


Zapłatę w powyższej sytuacji stanowić będzie tzw. ogół praw i obowiązków, który zwany jest również tzw. udziałem spółkowym, który równy jest wkładowi wniesionemu przez wspólnika do Spółki Cywilnej (dalej: „Udział Spółkowy”).


Mając powyższe na uwadze, Udział Spółkowy w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie równy wysokości wniesionego przez Wnioskodawczynię wkładu do Spółki Cywilnej. W związku zatem z faktem, iż wkład Wnioskodawczyni do Spółki Cywilnej będzie równy wartości Znaku Towarowego Udział Spółkowy, który otrzyma Wnioskodawczyni w zamian za wkład niepieniężny (aport) w postaci prawa ochronnego na Znak Towarowy będzie równy wartości Znaku Towarowego.

Powyższe oznacza, iż w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego podstawą opodatkowania będzie zatem wartość Znaku Towarowego (równa wartości rynkowej prawa ochronnego na Znak Towarowy i powiększonej o podatek VAT) pomniejszona o wartość podatku VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, rozliczenie transakcji będzie przeprowadzone w przykładowy sposób: wartość rynkowa prawa ochronnego na Znak Towarowy będzie wynosić np. 100j i będzie wartością nieuwzględniającą żadnych podatków, w tym podatku VAT. W związku z faktem, iż transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) będzie opodatkowana podatkiem VAT, wartość rynkowa prawa ochronnego na Znak Towarowy zostanie powiększona o podatek VAT (tak ustalona wartość będzie stanowić wartość Znaku Towarowego równą 123j). Wartość Znaku Towarowego (równa 123j) będzie stanowić podstawę ustalenia wysokości wkładu Wnioskodawczyni do Spółki Cywilnej.


W zamian za wniesiony wkład niepieniężny (aport) Wnioskodawczyni otrzyma Udział Spółkowy równy wartości wniesionego wkładu, a więc równy wartości Znaku Towarowego (tj. 123j).


Podstawą opodatkowania będzie wszystko, co stanowić będzie zapłatę, a więc Udział Spółkowy (o określonej wartości równej Wartości Znaku Towarowego, a więc 123j) pomniejszonej o wartość podatku VAT (tj. 23j). Podstawa opodatkowania będzie zatem wynosić 100j.


Podatek należny, który Spółka odprowadzi do urzędu skarbowego wynosić będzie zatem 23j.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług, mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aport pieniężny), rzeczy lub prawa (aport rzeczowy) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może zatem spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów w myśl art. 7 ustawy (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 ustawy (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych).

Z odpłatnością za dane świadczenie mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.


O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:

  1. istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami;
  2. wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu;
  3. związek, o którym mowa powyżej ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.

W świetle wskazanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, że wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, zawartej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów lub akcji).

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest wspólnikiem w spółce cywilnej F. S.C. („Spółka Cywilna”) a ponadto poza prowadzeniem działalności gospodarczej w formie ww. Spółki Cywilnej Wnioskodawczyni od czerwca 2016 roku prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni jest właścicielem autorskiego prawa majątkowego i jest wyłącznie uprawniona do używania w obrocie gospodarczym graficznego znaku towarowego, wpisanego do rejestru znaków towarowych, prowadzonego przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej, do którego uzyskała prawo wyłączne („Znak Towarowy”). Znak Towarowy nie wchodzi do majątku wspólnego ww. spółki cywilnej. W celu skonsolidowania wszystkich swoich przedsięwzięć w jednym podmiocie Wnioskodawczyni zamierza wnieść Znak Towarowy do Spółki jako wkład niepieniężny. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawczyni wskazała, że zapłatę w powyższej sytuacji stanowić będzie tzw. ogół praw i obowiązków, który zwany jest również tzw. udziałem spółkowym, który równy jest wkładowi wniesionemu przez wspólnika do Spółki Cywilnej (dalej: „Udział Spółkowy”). W przypadku, gdy transakcja ta będzie podlegała podatkowi od towarów i usług Spółka Cywilna zapłaci na rzecz Wnioskodawczyni kwotę podatku VAT naliczoną od podstawy opodatkowania.


Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą kwestii, czy wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki Cywilnej w postaci Znaku Towarowego będzie podlegało podatkowi od towarów i usług.


W świetle wskazanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci Znaku Towarowego do Spółki Cywilnej spełnia definicję odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, ponieważ czynność ta prowadzi do przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych na rzecz otrzymującego aport w zamian za ogół praw i obowiązków (tzw. Udział Spółkowy, który równy jest wkładowi wniesionemu przez wspólnika do Spółki Cywilnej), a tym samym czynność ta stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, czynność ta uznawana jest za sprzedaż, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem - wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy przeniesieniem praw do wartości niematerialnych i prawnych (świadczeniem usługi) a otrzymanym wynagrodzeniem w postaci Udziału Spółkowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym wniesienie aportu w postaci Znaku Towarowego do Spółki Cywilnej będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i w konsekwencji będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o VAT należy uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą również kwestii ustalenia podstawy opodatkowania dla planowanej czynności wniesienia aportu w postaci Znaku Towarowego do Spółki.


Zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy o VAT, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Wskazać należy, że art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r., poz. 385) stanowi, że cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym.

Wskazać ponadto należy, że w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915), użyte w ustawie określenie cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

Podstawą opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a 30c, art. 32, art. 119, oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 cyt. ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swoim zakresem każdą formy zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.


Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do ww. przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Przepis ten dotyczy kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje, jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.


Z kolei w art. 29a ust. 7 ustawy zostały wymienione elementy, które należy wyłączyć z podstawy opodatkowania (zmniejszające podstawę opodatkowania). Zgodnie z treścią ww. przepisu, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Należy zauważyć, że art. 29a ustawy o VAT nie określa podstawy opodatkowania w oparciu o wartość rynkową dla czynności, dla których nie ustalono ceny. W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie należy zastosować zasadę ogólną ustalania podstawy opodatkowania określoną w art. 29a ust. 1 ustawy, zgodnie z którą podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę. Przy czym zgodnie z treścią art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie zawiera podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania dla analizowanej czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci Znaku Towarowego do Spółki Cywilnej w zamian za Udział Spółkowy będzie - stosownie do art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT - wszystko co stanowi zapłatę, którą Wnioskodawczyni otrzyma od Spółki z tytułu dokonania przedmiotowego aportu, pomniejszone o kwotę podatku VAT. Jeśli więc rozliczenie czynności wniesienia wkładu niepieniężnego ustalone zostało przez Strony w ten sposób, że wartość wkładu niepieniężnego będzie równa wartości otrzymanego przez Wnioskodawczynię Udziału Spółkowego, czyli ogół praw i obowiązków otrzymanych w zamian za aport, mierzony będzie wartością Znaku Towarowego a ponadto, Spółka Cywilna zapłaci na rzecz Wnioskodawczyni kwotę podatku VAT naliczoną od podstawy opodatkowania, to tym samym podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona jako suma kwoty odpowiadającej wartości Znaku Towarowego i kwoty otrzymanej od Spółki w formie pieniężnej odpowiadającej kwocie podatku VAT, którą Spółka będzie zobowiązana zapłacić na rzecz Wnioskodawczyni - pomniejszona o wartość podatku VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.


Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawczyni. Inne przedstawione przez Wnioskodawczynię kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności obowiązku rejestracji, wystawienia faktury i rozliczenia podatku VAT z tytułu wniesienia aportu do Spółki.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r. poz. 846). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj