Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-326/16-1/JJ
z 22 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2016r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 20 lipca 2016r. (data wpływu 22 lipca 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi związanej z wynajmem kabin toaletowych, kontenerów, pisuarów, umywalek, pryszniców wraz z wywozem nieczystości płynnych (pkt 1) – jest prawidłowe,
  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usługi zabezpieczenia sanitarnego imprezy okolicznościowej (z wyłączeniem usługi wynajmu ogrodzenia) (pkt 2) – jest prawidłowe,
  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usługi wynajmu ogrodzenia – jest nieprawidłowe,
  • sposobu wystawiania faktur dla usługi kompleksowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usługi wynajmu kabin toaletowych, kontenerów, pisuarów, umywalek, pryszniców wraz z wywozem nieczystości płynnych oraz dla usługi zabezpieczenia sanitarnego imprezy okolicznościowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 lipca 2016r. (data wpływu 22 lipca 2016r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 27 czerwca 2016r. znak: IBPP2/4512-326/16/JJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Firma jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Działa pod numerem KRS.

Firma świadczy szeroki zakres usług z zakresu gospodarki odpadami, w tym gospodarki wodno-ściekowej, podlegający Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod sekcję E dział 37 w brzmieniu usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych. Usługi te obejmują: wynajem kabin toaletowych, kontenerów, umywalek, pryszniców, pisuarów będących własnością firmy, a następnie wywóz nieczystości płynnych za pomocą pomp odsysających ścieki z tych urządzeń. Jest to usługa nierozłączna. Wykonywana ona jest bezpośrednio przez firmę własnymi samochodami z zabudową asenizacyjną przystosowanymi do takiej pracy. Kompleksowa usługa odbioru nieczystości obejmuje szereg czynności wykonywanych przez pracowników firmy u klienta, a następnie w zlewni ścieków, mianowicie: Dojazd samochodem do klienta i podstawienie odpowiedniego sprzętu zamówionego przez klienta: kabin toaletowych, kontenerów, umywalek, pryszniców, pisuarów, wraz z serwisem początkowym i zalaniem kabiny, odpowiednim płynem odkażającym; następnie, w ustalonym terminie pracownik firmy jedzie pod adres podstawienia kabiny i wykonuje za pomocą pompy-kompresora wypompowanie nieczystości, wykonując tym samym usługę serwisową, jeśli to konieczne również myje sprzęt, jak i uzupełnia środki higieny; po wykonaniu powyższych czynności pracownik odjeżdża do następnego klienta, do zlewni lub na bazę.

Przy czym podstawową usługą wykonywaną przez firmę jest podstawienie sprzętu sanitarnego i jego czyszczenie, czyli odbiór nieczystości płynnych z podstawionego sprzętu, objętych PKWIU 37.00.11. (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676)). Pozostałe czynności są czynnościami pomocniczymi, czyli dojazd, sprzątanie, uzupełnianie środków higienicznych.

1) Usługę wynajmu kabin toaletowych, kontenerów, pisuarów, umywalek pryszniców wraz z wywozem nieczystości płynnych, firma wykonuje na podstawie pisemnej umowy cywilnoprawnej lub zamówienia zawartego z klientem, w brzmieniu:

§ 1

  1. Wynajmujący oddaje w najem Najemcy kabiny sanitarne (toalety WC) w ilości 2 szt. (słownie: dwie sztuki).
  2. Miejsce zainstalowania kabiny WC:
  3. Najemca będzie wykorzystywał kabiny zgodnie z przeznaczeniem i ponosi odpowiedzialność za ich stan techniczny.

§ 2

Wynajmujący zobowiązuje się do wykonania usługi sanitarnej polegającej na wykonywaniu serwisowania 2 szt. kabin 1 raz na tydzień obejmującego:

  • Opróżnianie i odkażanie zbiornika na fekalia
  • Mycie i odkażanie kabiny
  • Uzupełnienie papieru toaletowego
  • Naprawa ewentualnych drobnych uszkodzeń

Cena i usługa w umowie opisane są następująco:

§ 3

1. Najemca płacić będzie wynajmującemu miesięczny czynsz najmu w wysokości: 20,00 zł + 8% VAT za każdą kabinę. Całkowita kwota czynszu za 2 szt. kabin wynosi 40,00 zł + 8% VAT tj. 43.20 zł (słownie: czterdzieści trzy 20/100) złotych miesięcznie.

§ 4

  1. Za wykonanie usługi o której mowa w § 2 niniejszej umowy ustala się miesięczne wynagrodzenie w wysokości:
    140,00 zł + 8% VAT za każdą serwisowaną kabinę. Całkowita kwota serwisu za 2 szt. kabin wynosi 280,00 zł + 8% VAT tj. 302,40 zł (słownie: trzysta dwa 40/100) złotych miesięcznie.
  2. Za każde dodatkowe wykonania usługi serwisowej Najemca płacić będzie 65,00 zł + 8% VAT tj. 70,20 zł (słownie: siedemdziesiąt 55/100) złotych za każdą kabinę.
  3. Najemca wskazuje miejsce ustawienia kabiny oświadcza, iż dokonał wszelkich uzgodnień i uzyska wszelkie wymagane w tym celu zezwolenia.

Co oznacza, iż Wnioskodawca zobowiązuje się wobec klienta na wynajem kabiny wraz z wywozem nieczystości płynnych, wywozem jednego określonego dnia w miesiącu, w rytmie cyklicznym, przez określony przez klienta czas. Usługa opisana w umowie jest usługą nierozłączną, podstawienie sprzętu jest równoznaczne z jego wyczyszczeniem.

2) Firma Wnioskodawcy świadczy również usługę zabezpieczenia sanitarnego imprezy okolicznościowe na wolnym powietrzu, czyli podstawienie i obsługa: kabin toaletowych, pryszniców, pisuarów, kontenerów na krótki okres wynajmu, noszący identyczne znamiona wykonywanych czynności przez pracownika, z tym że bez powtarzalności. Są to najczęściej imprezy masowe, koncerty, mecze imprezy lokalne, gdzie zabezpieczamy zaplecze sanitarne naszym sprzętem na wyznaczonym i wydzielonym do tego terenie. Po zakończeniu zabezpieczenia sanitarnego pracownik sprząta ten teren. Poza kabinami toaletowymi, kontenerami, umywalkami, prysznicami, pisuarami na krótki okres Wnioskodawca wynajmuje klientom ogrodzenia, którym ogradza wyznaczony teren, aby miejsce to było odpowiednio oznaczone, jak i również bezpieczne. Usługi te firma wykonuje na podstawie pisemnej umowy cywilnoprawnej lub zamówienia zawartego z klientem, w brzmieniu:

§ 1

1. Najemca zleca, a Wykonawca przyjmuje do realizacji usługę obsługi sanitarnej, w skład której wchodzi podstawienie:

  • 10 szt. toalety typu VIP
  • 1 szt. toalety typu dla niepełnosprawnych
  • 4 szt. kabin prysznicowych
  • 1 szt. kontener sanitarny
  • Serwis dodatkowy w dniu 24.05.2016

Miejsce zainstalowania sprzętu:

§ 2

  1. Dostawa sprzętu nastąpi w dniu 23.05.2016r.
  2. Odbiór sprzętu nastąpi w dniu 25.05.2016r.

§ 3

1. Za wykonanie usługi o której mowa w § 1 ustala się wynagrodzenie w wysokości: 2.780,00 zł + 8% VAT tj. 3.002,40zł (słownie: trzy tysiące dwa 40/100) złotych.

W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 27 czerwca 2016 r., Wnioskodawca przedstawił odpowiedzi na zadane pytania.

Wnioskująca spółka nie wystąpiła do Urzędu Statystycznego celem wydania opinii co do zakwalifikowania świadczonym usług do konkretnego kodu PKWiU. Spółka świadczy usługi zgodnie z kodem PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Spółka świadczy usługi serwisów swoich urządzeń sanitarnych (toalet, pisuarów, umywalek, kontenerów etc.) polegających na opróżnieniu zbiorników na nieczystości ciekłe, a następnie ich transport do właściwej oczyszczalni ścieków. Spółka nie wynajmuje swoich urządzeń bez ich serwisowania (odbioru nieczystości ciekłych) - świadczenia te są nierozerwalne.

Zarówno usługi najmu wraz z obsługą serwisową, jak i zabezpieczenia sanitarnego imprez są usługami oznaczonymi kodem PKWiU 37.00.11.0, polegają bowiem na odbiorze nieczystości ciekłych powstałych w trakcie danej imprezy, a nagromadzonych w urządzeniach sanitarnych udostępnionych przez spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy usługa opisana w punkcie 1) w przykładowej umowie w § 3 i § 4 jest objęta prawidłową obniżoną stawką VAT 8%?
  2. Czy usługa opisana w punkcie 2) w przykładowej umowie § 1, § 2 i § 3 dotycząca zabezpieczenia sanitarnego imprezy jest objęta prawidłową obniżoną stawką 8% VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Usługi wynajmu kabin toaletowych, kontenerów, pisuarów, umywalek, pryszniców wraz z wywozem nieczystości płynnych z podstawionego sprzętu wraz z usługą sanitarną polegającą na wykonywaniu serwisowania kabin.

Zdaniem wnioskującej spółki wskazana usługa najmu sprzętu sanitarnego wraz z jego obsługą winna być objęta preferencyjną stawką VAT. Spółka stoi na stanowisku, iż dominującą usługą jest usługa odbioru nieczystości ciekłych, natomiast pomocniczą - usługa najmu. Odbiór nieczystości ciekłych jest niemożliwy bez usługi najmu toalety, czy innego sprzętu sanitarnego, które spełniają w tym wypadku funkcję zbiornika na fekalia. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku kubłów na śmieci, w przypadku których najem ma charakter pomocniczy do usługi głównej - odbioru odpadów komunalnych. W związku z powyższym, zdaniem spółki, usługa najmu sprzętu sanitarnego wraz z jego serwisem polegającym na odbiorze nieczystości ciekłych winna podlegać stawce VAT 8%, niezależnie od tego czy na wystawionej fakturze usługa ta rozbita jest na dwie pozycje (tj. najem oraz odbiór nieczystości ciekłych), co czasami bywa narzucone w przetargach publicznych przez zamawiających.

2. Usługi zabezpieczenia sanitarnego imprez, czyli podstawienie i obsługa kabin toaletowych, pryszniców, pisuarów, kontenerów wraz z wynajmem ogrodzenia.

Zdaniem spółki w przypadku zabezpieczenia sanitarnego imprez również usługą główną jest odbiór ścieków powstałych w trakcie trwania imprezy, natomiast pozostałe usługi (najem sprzętu oraz najem ogrodzeń) mają charakter pomocniczy i uzupełniający. Odnośnie urządzeń sanitarnych sytuacja jest analogiczna jak w pkt 1, natomiast ogrodzenia w tym przypadku odgradzają urządzenia sanitarne od pozostałych miejsc oraz zapewniają bezpieczeństwo korzystających, dlatego - zdaniem spółki - także winny zostać opodatkowane preferencyjną stawką VAT 8%. Dodatkowo spółka zawsze zabezpiecza duże ilości sprzętu sanitarnego w ramach którego świadczy usługi odbioru nieczystości ciekłych - ewentualny najem ogrodzeń zawsze stanowi "dodatek" i nie przewyższa 15-20% całego zapotrzebowania w ramach świadczonej usługi zabezpieczenia sanitarnego danej imprezy. W związku z powyższym spółka staje na stanowisku, iż najem ogrodzeń stanowi usługę pomocniczą do usługi głównej, tj. odbioru nieczystości ciekłych, do której sprowadza się usługa zabezpieczenia sanitarnego imprezy jako całość.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w zakresie:

  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi związanej z wynajmem kabin toaletowych, kontenerów, pisuarów, umywalek, pryszniców wraz z wywozem nieczystości płynnych (pkt 1) – jest prawidłowe,
  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usługi zabezpieczenia sanitarnego imprezy okolicznościowej (z wyłączeniem usługi wynajmu ogrodzenia) (pkt 2) – jest prawidłowe,
  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usługi wynajmu ogrodzenia – jest nieprawidłowe,
  • sposobu wystawiania faktur dla usługi kompleksowej – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r. – 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych” opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Zgodnie z Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 37 mieszczą się „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”. W tym grupowaniu zgodnie z rozporządzeniem mieszczą się:

37.00 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”,

37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”,

37.00.11 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,

37.00.11.0 „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”,

37.00.12 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,

37.00.12.0 „Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych”,

37.00.2 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,

37.00.20 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”,

37.00.20.0 „Osady ze ścieków kanalizacyjnych”.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Firma świadczy szeroki zakres usług z zakresu gospodarki odpadami, w tym gospodarki wodno-ściekowej, podlegający Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod sekcję E dział 37 w brzmieniu usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych. Usługi te obejmują: wynajem kabin toaletowych, kontenerów, umywalek, pryszniców, pisuarów będących własnością firmy, a następnie wywóz nieczystości płynnych za pomocą pomp odsysających ścieki z tych urządzeń. Jest to usługa nierozłączna. Wykonywana ona jest bezpośrednio przez firmę własnymi samochodami z zabudową asenizacyjną przystosowanymi do takiej pracy. Kompleksowa usługa odbioru nieczystości obejmuje szereg czynności wykonywanych przez pracowników firmy u klienta, a następnie w zlewni ścieków, mianowicie: Dojazd samochodem do klienta i podstawienie odpowiedniego sprzętu zamówionego przez klienta: kabin toaletowych, kontenerów, umywalek, pryszniców, pisuarów, wraz z serwisem początkowym i zalaniem kabiny, odpowiednim płynem odkażającym; następnie, w ustalonym terminie pracownik firmy jedzie pod adres podstawienia kabiny i wykonuje za pomocą pompy-kompresora wypompowanie nieczystości, wykonując tym samym usługę serwisową, jeśli to konieczne również myje sprzęt, jak i uzupełnia środki higieny; po wykonaniu powyższych czynności pracownik odjeżdża do następnego klienta, do zlewni lub na bazę.

Przy czym podstawową usługą wykonywaną przez Wnioskodawcę jest podstawienie sprzętu sanitarnego i jego czyszczenie, czyli odbiór nieczystości płynnych z podstawionego sprzętu, objętych PKWIU 37.00.11. (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskie) Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676)). Pozostałe czynności są czynnościami pomocniczymi, czyli dojazd, sprzątanie, uzupełnianie środków higienicznych.

1) Usługę wynajmu kabin toaletowych, kontenerów, pisuarów, umywalek pryszniców wraz z wywozem nieczystości płynnych, firma wykonuje na podstawie pisemnej umowy cywilnoprawnej lub zamówienia zawartego z klientem, w brzmieniu:

§ 1

  1. Wynajmujący oddaje w najem Najemcy kabiny sanitarne (toalety WC) w ilości 2 szt. (słownie: dwie sztuki).
  2. Miejsce zainstalowania kabiny WC:
  3. Najemca będzie wykorzystywał kabiny zgodnie z przeznaczeniem i ponosi odpowiedzialność za ich stan techniczny.

§ 2

Wynajmujący zobowiązuje się do wykonania usługi sanitarnej polegającej na wykonywaniu serwisowania 2 szt. kabin 1 raz na tydzień obejmującego:

  • Opróżnianie i odkażanie zbiornika na fekalia
  • Mycie i odkażanie kabiny
  • Uzupełnienie papieru toaletowego
  • Naprawa ewentualnych drobnych uszkodzeń

Cena i usługa w umowie opisane są następująco:

§ 3

4. Najemca płacić będzie wynajmującemu miesięczny czynsz najmu w wysokości: 20,00 zł + 8% VAT za każdą kabinę. Całkowita kwota czynszu za 2 szt. kabin wynosi 40,00 zł + 8% VAT tj. 43.20 zł (słownie: czterdzieści trzy 20/100) złotych miesięcznie.

§ 4

  1. Za wykonanie usługi o której mowa w § 2 niniejszej umowy ustala się miesięczne wynagrodzenie w wysokości:
    140,00 zł + 8% VAT za każdą serwisowaną kabinę. Całkowita kwota serwisu za 2 szt. kabin wynosi 280,00 zł + 8% VAT tj. 302,40 zł (słownie: trzysta dwa 40/100) złotych miesięcznie.
  2. Za każde dodatkowe wykonania usługi serwisowej Najemca płacić będzie 65,00 zł + 8% VAT tj. 70,20 zł (słownie: siedemdziesiąt 55/100) złotych za każdą kabinę.
  3. Najemca wskazuje miejsce ustawienia kabiny oświadcza, iż dokonał wszelkich uzgodnień i uzyska wszelkie wymagane w tym celu zezwolenia.

Co oznacza, iż Wnioskodawca zobowiązuje się wobec klienta na wynajem kabiny wraz z wywozem nieczystości płynnych, wywozem jednego określonego dnia w miesiącu, w rytmie cyklicznym, przez określony przez klienta czas. Usługa opisana w umowie jest usługą nierozłączną, podstawienie sprzętu jest równoznaczne z jego wyczyszczeniem.

2) Firma Wnioskodawcy świadczy również usługę zabezpieczenia sanitarnego imprezy okolicznościowe na wolnym powietrzu, czyli podstawienie i obsługa: kabin toaletowych, pryszniców, pisuarów, kontenerów na krótki okres wynajmu, noszący identyczne znamiona wykonywanych czynności przez pracownika, z tym że bez powtarzalności. Są to najczęściej imprezy masowe, koncerty, mecze imprezy lokalne, gdzie zabezpieczamy zaplecze sanitarne naszym sprzętem na wyznaczonym i wydzielonym do tego terenie. Po zakończeniu zabezpieczenia sanitarnego pracownik sprząta ten teren. Poza kabinami toaletowymi, kontenerami, umywalkami, prysznicami, pisuarami na krótki okres Wnioskodawca wynajmuje klientom ogrodzenia, którym ogradza wyznaczony teren, aby miejsce to było odpowiednio oznaczone, jak i również bezpieczne. Usługi te firma wykonuje na podstawie pisemnej umowy cywilnoprawnej lub zamówienia zawartego z klientem, w brzmieniu:

§ 1

1. Najemca zleca, a Wykonawca przyjmuje do realizacji usługę obsługi sanitarnej, w skład której wchodzi podstawienie:

  • 10 szt. toalety typu VIP
  • 1 szt. toalety typu dla niepełnosprawnych
  • 4 szt. kabin prysznicowych
  • 1 szt. kontener sanitarny
  • Serwis dodatkowy w dniu 24.05.2016

Miejsce zainstalowania sprzętu:

§ 2

  1. Dostawa sprzętu nastąpi w dniu 23.05.2016r.
  2. Odbiór sprzętu nastąpi w dniu 25.05.2016r.

§ 3

2. Za wykonanie usługi o której mowa w § 1 ustala się wynagrodzenie w wysokości: 2.780,00 zł + 8% VAT tj. 3.002,40zł (słownie: trzy tysiące dwa 40/100) złotych.

Spółka świadczy usługi zgodnie z kodem PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Spółka świadczy usługi serwisów swoich urządzeń sanitarnych (toalet, pisuarów, umywalek, kontenerów etc.) polegających na opróżnieniu zbiorników na nieczystości ciekłe, a następnie ich transport do właściwej oczyszczalni ścieków. Spółka nie wynajmuje swoich urządzeń bez ich serwisowania (odbioru nieczystości ciekłych) - świadczenia te są nierozerwalne.

Zarówno usługi najmu wraz z obsługą serwisową, jak i zabezpieczenia sanitarnego imprez są usługami oznaczonymi kodem PKWiU 37.00.11.0, polegają bowiem na odbiorze nieczystości ciekłych powstałych w trakcie danej imprezy, a nagromadzonych w urządzeniach sanitarnych udostępnionych przez spółkę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości opodatkowania ww. usług podatkiem VAT, jako usług o charakterze kompleksowym.

Podkreślić należy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.

Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – dalej: TSUE – w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), ECLI:EU:C:1999:93, stwierdzając, że: „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że użycie słowa „zwłaszcza” oznacza, że z pojedynczym świadczeniem możemy mieć również do czynienia w sytuacji, gdy żadnej z części składowych usługi nie można uznać za usługę główną, np. w sytuacji, gdy wszystkie czynności będące elementami składowymi (lub przynajmniej część z nich) są równie istotne dla wykonania całego świadczenia złożonego (usługi kompleksowej), a jednocześnie brak pomiędzy tymi elementami związku, wskazującego na istnienie relacji usługa główna – usługa pomocnicza.

W wyroku z dnia 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, ECLI:EU:C:2012:597, pkt 15 i 16 wyroku, TSUE stwierdził: „Jednakże jeżeli transakcja obejmuje wiele elementów powstaje pytanie, czy należy uznać, iż składa się ona z jednego świadczenia czy też kilku odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie z punktu widzenia podatku VAT. Z orzecznictwa Trybunału wynika bowiem, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są one niezależne (wyrok z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service, Zb.Orz. s. I-897, pkt 51).

W tym zakresie Trybunał orzekł, że jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (zob. podobnie wyrok z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen i OV Bank, Zb.Orz. s. I-9433, pkt 22; ww. wyrok w sprawie Everything Everywhere, pkt 24 i 25).”

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu, na które składają się różnego rodzaju świadczenia.

W odniesieniu do zagadnienia dotyczącego tego, czy możliwe jest uznanie, że wykonywanie powyższych czynności na podstawie jednej umowy stanowi jedno świadczenie – usługę kompleksową, wskazać również należy, że:

  • w wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen, ECLI:EU:C:2005:649, pkt 20 i 22 wyroku, TSUE wskazał, że po pierwsze z art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy wynika, iż każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania podatku VAT. W ocenie TSUE, aby określić, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem, należy przede wszystkim poszukać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem ustalenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie. Podobnie jest w przypadku, jeśli dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,
  • w ww. wyroku C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, pkt 18 i 19 wyroku, TSUE wskazał, iż uwzględniając dwie okoliczności, po pierwsze, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne oraz, po drugie, że transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT, należy poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy dane świadczenia stanowią kilka odrębnych świadczeń głównych, czy jednolite świadczenie, jednocześnie wskazując, iż brak jest bezwzględnej zasady dotyczącej ustalania zakresu danego świadczenia z punktu widzenia podatku VAT, a co za tym idzie, w celu ustalenia zakresu danego świadczenia należy wziąć pod uwagę ogół okoliczności (zob. ww. wyrok w sprawie CPP, pkt 27).

W związku z powyższym należy uznać, że dla oceny, czy w niniejszej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem o jednolitym charakterze, zdaniem tut. Organu, istotne jest, czy celem zawieranej umowy ma być wykonanie usługi odbioru nieczystości ciekłych opisanych kolejno w pkt 1-2 wniosku.

Charakter danego świadczenia należy oceniać biorąc pod uwagę punkt widzenia nabywcy oraz cechy charakterystyczne tego świadczenia.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym należy uznać, że w odniesieniu do pkt 1-2, zdaniem tut. Organu, z punktu widzenia nabywcy usługi będzie on nabywał jedno świadczenie w zakresie kompleksowej usługi odbioru nieczystości ciekłych, wymagające podejmowania szeregu czynności - z wyjątkiem nabycia usług najmu ogrodzenia (pkt 2). Świadczenie to będzie miało charakter kompleksowy tzn. będzie składało się z kilku świadczeń takich jak: usługi najmu urządzeń sanitarnych (kabin toaletowych, umywalek, pisuarów, kontenerów, pryszniców), dojazdu, mycia i odkażania kabin, uzupełniania środków higienicznych. Usługą główną jak wskazuje Wnioskodawca jest usługa odbioru nieczystości płynnych za pomocą pomp odsysających ścieki z tych urządzeń, którą klasyfikuje pod symbolem PKWiU 37.00.11.0. Należy zauważyć, że ww. usługi cząstkowe (pomocnicze) nie stanowią dla nabywcy, celu samego w sobie, lecz są środkami służącymi do wykonania usługi odbioru nieczystości płynnych.

Wnioskodawca wskazał, że zarówno usługi najmu wraz z obsługą serwisową, jak i zabezpieczenia sanitarnego imprez są usługami oznaczonymi symbolem PKWiU 37.00.11.0, polegają bowiem na odbiorze nieczystości ciekłych powstałych w trakcie danej imprezy, a nagromadzonych w urządzeniach sanitarnych udostępnionych przez spółkę. Wnioskodawca w umowie z klientem zobowiązuje się wynająć sprzęt wraz z wywozem nieczystości płynnych. Usługi opisane w zawartej umowie (zarówno opisanej w stanie faktycznym w pkt 1 jak i pkt 2) są usługami nierozłącznymi, podstawienie sprzętu jest równoznaczne z jego wyczyszczeniem. Spółka nie wynajmuje swoich urządzeń bez ich serwisowania (odbioru nieczystości ciekłych) – świadczenia te są nierozerwalne. Tym samym w przedmiotowej sprawie należy przyjąć, że Wnioskodawca w zakresie opisanych czynności świadczy kompleksową usługę odbioru nieczystości płynnych.

Do elementów składowych usługi kompleksowej opisanej w pkt 2, polegającej na zabezpieczeniu sanitarnym imprezy, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 37.00.11.0 nie można zaliczyć usług wynajmu ogrodzenia. Odrębnie bowiem dla tej czynności zostało ustalone w umowie wynagrodzenie, a przede wszystkim, może ona zostać wykonana odrębnie, nie jest ona niezbędna do wykonania świadczenia głównego jakim jest odbiór nieczystości płynnych. Nie służy także lepszemu wykonaniu usługi głównej, bez tejże usługi jest możliwe wykonanie odbioru nieczystości płynnych z urządzeń sanitarnych.

W odniesieniu do usługi wynajmu ogrodzenia jako, że nie stanowi ona usługi pomocniczej do usługi głównej, nie występują przesłanki do zastosowania stawki preferencyjnej, zatem podlega ona opodatkowaniu stawką podstawową 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznające, że usługę najmu ogrodzenia jako usługę pomocniczą do usługi głównej należy opodatkować stawką 8%, jest nieprawidłowe.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro świadczona przez Wnioskodawcę usługa główna (zarówno opisana w stanie faktycznym w pkt 1 jak i pkt 2) związana z odbiorem nieczystości płynnych (serwisowaniem), sklasyfikowana przez Wnioskodawcę w PKWiU w grupowaniu 37.00.11.0, opodatkowana jest stawką podatku 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 142 załącznika Nr 3 do ustawy w związku z art. 146a pkt 2, to realizowane w ramach tej samej umowy czynności pomocnicze wymienione w pkt 1 i pkt 2 – z wyłączeniem usługi wynajmu ogrodzenia, wchodzące w skład tej kompleksowej usługi, również korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę związaną z odbiorem nieczystości płynnych (serwisowaniem), sklasyfikowaną w PKWiU w grupowaniu 37.00.11.0, zatem wszystkie elementy (z wyłączeniem usługi wynajmu ogrodzenia) składające się na tą usługę powinny być opodatkowane łącznie. Brak jest bowiem podstaw do odrębnego ich fakturowania. Do opodatkowania takiej usługi ma zastosowanie 8% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 142 załącznika Nr 3 do ustawy w związku z art. 146a pkt 2.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi związanej z wynajmem kabin toaletowych, kontenerów, pisuarów, umywalek, pryszniców wraz z wywozem nieczystości płynnych (opisanej w pkt 1 stanu faktycznego) oraz w zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi zabezpieczenia sanitarnego imprezy okolicznościowej (z wyłączeniem usługi wynajmu ogrodzenia) (opisanej w pkt 2 stanu faktycznego) jest prawidłowe.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy także sposobu fakturowania świadczonych usług.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt

W myśl art. 106e ust. 1 ww. ustawy faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;
  16. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa";
  17. w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";
  18. w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie";
  19. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:
    1. przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,
    2. przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub
    3. innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;

  20. w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;
  21. w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego - nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;
  22. w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu - datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:
    1. przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,
    2. liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;

  23. w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136;
  24. w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:
    1. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,
    2. numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy dotyczące sposobu dokumentowania na fakturze sprzedaży opisanych usług kompleksowych stwierdzić należy, iż zgodnie z wyżej przytoczonym art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług (…). Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 7 tej ustawy faktura powinna zawierać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Z powyższego wynika więc, że faktury są dokumentami sformalizowanymi i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy o VAT mają znaczenie dowodowe. Umieszczenie zatem na fakturze w części przeznaczonej na nazwę (rodzaj) towaru lub usługi kilku różnych świadczeń może sugerować, że przedmiotem sprzedaży było kilka odrębnych świadczeń, a nie jedno kompleksowe.

W niniejszej sprawie przedmiotem sprzedaży, jak już stwierdzono wcześniej, jest usługa kompleksowa związana z wywozem nieczystości płynnych (usługa opisana w pkt 1 stanu faktycznego) oraz kompleksowe usługi zabezpieczenia sanitarnego imprezy okolicznościowej (z wyłączeniem usługi wynajmu ogrodzenia) (opisanej w pkt 2 stanu faktycznego), zatem całość zapłaty należnej za dostawę danego świadczenia kompleksowego powinna być udokumentowana wystawieniem faktury, w której w części zasadniczej przeznaczonej na wskazanie nazwy towaru lub usługi winna znaleźć się wyłącznie nazwa właściwa dotycząca danej usługi. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, aby np. w części informacyjnej faktury zawrzeć – jeśli taka jest wola i uzgodnienie stron umowy – elementy oraz ich wartość, które składają się na cenę całej usługi.

Jedynie w przypadku, gdy z zawartej umowy wynikałoby, iż przedmiotem transakcji są niezależne usługi, wówczas zasadne byłoby odrębne ich fakturowanie, z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla poszczególnych usług. W takim przypadku brak jest bowiem podstaw do stosowania do poszczególnych usług stawki, przewidzianej dla usługi głównej. Zatem w rozpatrywanej sprawie w przypadku świadczenia kompleksowego nie ma możliwości rozdzielenia należnego wynagrodzenia za tą usługę na dwie pozycje. W odrębnej pozycji powinna być wykazana usługa najmu ogrodzenia, bowiem nie stanowi ona elementu składowego świadczenia kompleksowego lecz stanowi odrębną samodzielną usługę.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, uznające, że usługa najmu sprzętu sanitarnego wraz z jego serwisem polegającym na odbiorze nieczystości ciekłych winna podlegać stawce VAT 8%, niezależnie od tego czy na wystawionej fakturze usługa ta rozbita jest na dwie pozycje (tj. najem oraz odbiór nieczystości ciekłych) jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednocześnie podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż jak to już wcześniej wskazano, zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność, a Wnioskodawca nie może korzystać z ochrony wynikającej z tej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj