Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-501/16/ICz
z 27 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1, § 6 i art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 kwietnia 2016r. (data wpływu 18 kwietnia 2016r.), uzupełnionym pismem z 21 czerwca 2016r. (data wpływu 24 czerwca 2016r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objętym pytaniem nr 2 tj. w zakresie opodatkowania:

  • robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym dotyczącym wskazanego budynku mieszkalnego (socjalnego) – jest prawidłowe,
  • robót budowlanych związanych z infrastrukturą techniczną na zewnątrz budynku oraz robotami związanymi z zagospodarowaniem i urządzeniem terenu – jest prawidłowe,
  • montażu wyposażenia budynku mieszkalnego (socjalnego) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2016r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania: robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym, robót budowlanych związanych z infrastrukturą techniczną na zewnątrz budynku oraz robotami związanymi z zagospodarowaniem i urządzeniem terenu oraz montażu wyposażenia budynku mieszkalnego (socjalnego) (pytanie nr 2).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 czerwca 2016r. (data wpływu 24 czerwca 2016r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 10 czerwca 2016r. znak: IBPP2/4512-273/16/ICz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2016-2017 planuje realizację zadania inwestycyjnego pn.; „...”. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w M. przy ul. ... na działkach o nr ewidencyjnych: 5507/5 oraz 5507/8, które są własnością Gminy.

Zakres zadania obejmuje budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego (socjalnego) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, a w szczególności:

  • Budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z instalacjami wewnętrznymi,
  • Budowę drogi dojazdowej wraz z miejscami postojowymi,
  • Utwardzenie terenu pod miejsce gromadzenia odpadów stałych wraz z budową wity śmietnikowej,
  • Utwardzenie terenu pod dojścia do budynku,
  • Budowę wewnętrznej linii zasilającej obiekt,
  • Budowę oświetlenia zewnętrznego,
  • Budowę przyłącza wody i kanalizacji sanitarnej.

Projektowane zagospodarowanie terenu obejmuje również:

  • Rozbiórkę istniejących fundamentów oraz likwidację trzech zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe,
  • Rozbiórkę istniejącej nawierzchni drogi dojazdowej wykonanej z płyt ażurowych,
  • Remont nawierzchni istniejącego zjazdu z drogi gminnej,
  • Tereny zieleni urządzonej.

Budynek mieszkalny wielorodzinny (socjalny) zaprojektowano jako niepodpiwniczony, dwukondygnacyjny, na rzucie w kształcie litery „L", o ogólnych gabarytach 30,56 x 25,82 m.

Projektowany budynek socjalny będzie pełnił funkcję budynku mieszkalnego wielorodzinnego pod lokale socjalne. W budynku zlokalizowano ogółem 16 lokali mieszkalnych, po 8 mieszkań na kondygnacji. Budynek zaprojektowano jako galeriowiec. Dostęp do mieszkań na parterze bezpośrednio z zewnątrz obiektu, do mieszkań na piętrze poprzez schody zewnętrzne i ogólnodostępną galerię stanowiącą komunikację zewnętrzną.

Wysokość podatku VAT w poszczególnych robotach związanych z ww. projektem została określona w oparciu o kosztorysy inwestorskie sporządzone przez biuro projektowe. Zgodnie z uchwałą NSA w składzie siedmiu sędziów z dnia 3 czerwca 2013 r., I FPS 7/12 przyjęto następujące stawki:

  • 8 % dla robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym,
  • 23% dla robót budowlanych związanych z infrastrukturą techniczną na zewnątrz budynku oraz robotami związanymi z zagospodarowaniem i urządzeniem terenu.

Szczegółowy podział:

1.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące budynku

1.1. Wytyczenie budynku 23%

1.2. Geodezyjny pomiar powykonawczy 23%

1.3. Roboty ziemne 8%

1.4. Fundamenty 8%

1.5. Ocieplenie ścian fundamentowych 8%

1.6. Słupy żelbetowe 8%

1.7. Belka żelbetowa BSCH1 8%

1.8. Schody żelbetowe 8%

1.9 Strop nad parterem i wieniec W1 i W2 8%

1.10. Nadproża NI i N2 8%

1.11. Strop nad piętrem iwieniecW3 8%

1.12. Nadproża prefabrykowane N3.N4.N5 8%

1.13. Ściany zewnętrzne 8%

1.14. Elewacja komórek lokatorskich i kominów 8%

1.15. Ocieplenie ścian zewnętrznych 8%

1.16. Roboty murowe - ściany wewnętrzne 8%

1.17. Stolarka okienna i drzwiowa 8%

1.18. Konstrukcja dachu (więźba dachowa) 8%

1.19. Dach - budynek mieszkalny i komórki lokatorskie (D1 i D2) 8%

1.20. Dach - ocieplenie nad budynkiem mieszkalnym (ciąg dalszy D1) 8%

1.21. Tynki wewnętrzne 8%

1.22. Malowanie ścian farbą akrylową 8%

1.23. malowanie ścian farbą lateksową 8%

1.24. Płytki Ścienne - kuchnie 8%

1.25. Płytki ścienne - łazienki 8%

1.26. Podłoga na gruncie P 0.1 - mieszkania 8%

1.27. Podłoga na gruncie P 0.4 - komórki lokatorskie 8%

1.28. Strop nad parterem P 1.1 8%

1.29. Galeria Komunikacja P 1.2 i okładzina schodów 8%

1.30. Dojście do mieszkań P 0.2 (parter) 8%

1.31. Kominy 8%

1.32. Balustrady 8%

1.33. Wyposażenie 8%

2.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące zagospodarowania i urządzenia terenu 23%

2.1. Elementy małej architektury 23%

2.2. Nawierzchnia dojazdu i miejsc parkingowych z płyt ażurowych 23%

2.3. Nawierzchnia dojazdu, miejsc parkingowych i placu do gromadzenia odpadów stałych z kostki betonowej niefazowanej 23%

2.4. Nawierzchnia chodnika z kostki betonowej niefazowanej 23%

2.5. Remont nawierzchni istniejącego zjazdu 23%

2.6. Krawężniki, obrzeża betonowe odwodnienie liniowe 23%

2.7. Wyrównanie przyległego terenu i zasianie trawy 23%

3.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące infrastruktury technicznej budynku

3.1. Przyłącze kanalizacji sanitarnej 23%

3.2. Przyłącze wodociągowe 23%

3.3. Instalacja wod-kan 8%

3.4. Instalacja ogrzewania 8%

4.Instalacja elektryczna

4.1. Zabezpieczenie istniejących kabli energetycznych i telekomunikacyjnych 23%

4.2. Linia zasilająca budynek 23%

4.3. Oświetlenie drogi dojazdowej 23%

4.4. Dodatki 23%

4.5. Wewnętrzne linie zasilające 8%

4.6. Instalacja oświetlenia wewnętrznego podstawowego 8%

4.7. Instalacja gniazd wtyczkowych oraz wypustów trójfazowych 8%

4.8. Instalacja dzwonkowa 8%

4.9. Instalacja odgromowa 8%

5.Koszty przygotowania terenu 23%

5.1. Usunięcie istniejących fundamentów, likwidacja osadników oraz nawierzchni utwardzonych 23%

5.2. Wycinka drzew 23%

6.Koszty dokumentacji projektowo - kosztorysowej

6.1. Opłata za mapę zasadniczą 23%

6.2. Opłata za mapę zasadniczą 23%

6.3. Opłata za warunki wod.-kan. 23%

6.4. Opłata za wypis i wyrys.

6.5. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego 23%

7.Koszty usługi pełnienia funkcji inspektorów nadzoru 23%

8.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące przebudowy infrastruktury technicznej zewnętrznej 23%

8.1. Zabezpieczenie i przebudowa kabli w rejonie drogi dojazdowej do budynku 23%

8.2. Dodatki 23%

9.Opłata przyłączeniowa do sieci elektrycznej 23%

W piśmie uzupełniającym z 21 czerwca 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 i wyjaśnił, że:

Gmina będzie podmiotem zamawiającym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 2164 ze zm.) w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.

W związku z powyższym uzupełnia się wniosek o poniższe wyjaśnienia/opis:

1.Symbol PKOB (określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych -wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. - Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego (socjalnego), o którym mowa we wniosku - 1122 - Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

2.Na realizację zadania będzie zawarta jedna umowa kompleksowa, pomiędzy Gminą a wykonawcą robót budowlanych, obejmująca prace budowlane dotyczące budynku jako całości, tj. prace polegające na budowie całego budynku wraz infrastrukturą techniczną.

3.Na wykonanie prac budowlanych nie będą zawierane umowy cząstkowe dotyczące wykonania prac w poszczególnych częściach budynku.

4.Dla realizacji całego projektu pn. „... " będzie ustanowiony tylko jeden wykonawca dla wszystkich prac budowlanych.

5.Wynagrodzenie dla głównego wykonawcy będzie uzależnione od ilości wykonanych poszczególnych czynności (prac) wymienionych w umowie. Rozliczenie kosztorysowe powykonawcze.

6.Główny wykonawca prac budowlanych będzie rozliczany z realizacji całego zadania sposób kompleksowy na postawie obmiarów wykonanych prac.

7.W bryle budynku będą wykonywane czynności:

1.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące budynku.

1.3. Roboty ziemne

1.4. Fundamenty

1.5. Ocieplenie ścian fundamentowych

1.6. Słupy żelbetowe

1.7. Belka żelbetowa BSCHI

1.8. Schody żelbetowe

1.9 Strop nad parterem i wieniec Wl i W2

1.10. Nadproża Nl i N2

1.11. Strop nad piętrem i wieniec W3

1.12. Nadproża prefabrykowane N3,N4,N5

1.13. Ściany zewnętrzne

1.14. Elewacja komórek lokatorskich i kominów

1.15. Ocieplenie ścian zewnętrznych

1.16. Roboty murowe - ściany wewnętrzne

1.17. Stolarka okienna i drzwiowa

1.18. Konstrukcja dachu (więźba dachowa)

1.19. Dach - budynek mieszkalny i komórki lokatorskie (Dl i D2)

1.20. Dach - ocieplenie nad budynkiem mieszkalnym (ciąg dalszy Dl)

1.21. Tynki wewnętrzne

1.22. Malowanie ścian farbą akrylową

1.23. Malowanie ścian farbą lateksową

1.24. Płytki ścienne - kuchnie

1.25. Płytki ścienne - łazienki

1.26. Podłoga na gruncie P 0.1- mieszkania

1.27. Podłoga na gruncie P 0.4 - komórki lokatorskie

1.28. Strop nad parterem P 1.1

1.29. Galeria komunikacja P 1.2 i okładzina schodów

1.30. Dojście do mieszkań P 0.2 (parter)

1.31. Kominy

1.32. Balustrady

1.33. Wyposażenie

3.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące infrastruktury technicznej budynku

3.3. Instalacja wod-kan

3.4. Instalacja ogrzewania

  1. Instalacją elektryczna

4.5. Wewnętrzne linie zasilające

4.6. Instalacja oświetlenia wewnętrznego podstawowego

4.7. Instalacja gniazd wtyczkowych oraz wypustów trójfazowych

4,8. Instalacja dzwonkowa

4.9. Instalacja odgromowa

Poza bryłą budynku wykonywane będą następujące czynności

1.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące budynku

1.1. Wytyczenie budynku

1.2. Geodezyjny pomiar powykonawczy

2.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące zagospodarowania i urządzenia terenu

2.1. Elementy malej architektury

2.2. Nawierzchnia dojazdu i miejsc parkingowych z płyt ażurowych

2.3. Nawierzchnia dojazdu, miejsc parkingowych i placu do gromadzenia odpadów stałych z kostki betonowej niefazowanej

2.4. Nawierzchnia chodnika z kostki betonowej niefazowanej

2.5. Remont nawierzchni istniejącego zjazdu

2.6. Krawężniki, obrzeża betonowe odwodnienie liniowe

2.7. Wyrównanie przyległego terenu i zasianie trawy

3.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące infrastruktury technicznej budynku

3.1. Przyłącze kanalizacji sanitarnej

3.2. Przyłącze wodociągowe

4.Instalacja elektryczna

4.1. Zabezpieczenie istniejących kabli energetycznych i telekomunikacyjnych

4.2. Linia zasilająca budynek

4.3. Oświetlenie drogi dojazdowej

4.4. Dodatki

5.Koszty przygotowania terenu

5.1. Usunięcie istniejących fundamentów, likwidacja osadników oraz nawierzchni utwardzonych

5.2. Wycinka drzew

8.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące przebudowy infrastruktury technicznej zewnętrznej

8.1. Zabezpieczenie i przebudowa kabli w rejonie drogi dojazdowej do budynku

8.2. Dodatki

Czynności inne niż roboty

6.Koszty dokumentacji projektowo-kosztorysowej

6.1. Opłata za mapę zasadniczą

6.2. Opłata za mapę zasadniczą

6.3. Opłata za warunki wod-kan

6.4. Opłata za wypis i wyrys.

6.5. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego

7.Koszty usługi pełnienia funkcji inspektorów nadzoru

9.Opłata przyłączeniowa do sieci elektrycznej.

8.Symbole PKWiU dla towarów i usług wymienionych w zestawieniu kosztów sporządzonym dla realizacji ww. projektu, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

1.Materiały i roboty budowlane niezbędne do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące budynku

1.1. Wytyczenie budynku 71.12.34.0

1.2. Geodezyjny pomiar powykonawczy 71.12.34.0

1.3. Roboty ziemne 43.12.12.0

1.4. Fundamenty 43.99.30.0

1.5. Ocieplenie ścian fundamentowych 43.99.10.0

1.6. Słupy żelbetowe 43.99.40.0

1.7. Belka żelbetowa BSCH1 43.99.40.0

1.8. Schody żelbetowe 43.99.40.0

1.9 Strop nad parterem i wieniec W1 i W2 43.99.40.0

1.10. Nadproża N1 i N2 43.99.40.0

1.11. Strop nad piętrem i wieniec W3 43.99.40.0

1.12. Nadproża prefabrykowane N3, N4, N5 43.99.70.0

1.13. Ściany zewnętrzne 43.99.60.0

1.14. Elewacja komórek lokatorskich i kominów 43.99.10.0

1.15. Ocieplenie ścian zewnętrznych 43.99.10.0

1.16. Roboty murowe - ściany wewnętrzne 43.99.60.0

1.17. Stolarka okienna i drzwiowa 43.32.10.0

1.18. Konstrukcja dachu (więźba dachowa) 43.91.11.0

1.19. Dach - budynek mieszkalny i komórki lokatorskie (D1 i D2) 43.91.19.0

1.20. Dach - ocieplenie nad budynkiem mieszkalnym (ciąg dalszy D1) 43.99.10.0

1.21. Tynki wewnętrzne 43.31.10.0

1.22. Malowanie ścian farbą akrylową 43.34.10.0

1.23. malowanie ścian farbą lateksową 43.34.10.0

1.24. Płytki ścienne - kuchnie 43.33.10.0

1.25. Płytki ścienne - łazienki 43.33.10.0

1.26. Podłoga na gruncie P 0.1 - mieszkania 43.99.40.0 43.99.10.0

1.27. Podłoga na gruncie P 0.4 - komórki lokatorskie 43.99.40.0 43.99.10.0

1.28. Strop nad parterem P 1.1 43.99.40.0 43.99.10.0

1.29. Galeria komunikacja P 1.2 i okładzina schodów 43.99.40.0 43.99.10.0 43.33.10.0

1.30. Dojście do mieszkań P 0.2 (parter) 43.99.40.0 43.99.10.0

1.31. Kominy 43.99.70.0

1.32. Balustrady 43.99.50.0

1.33. Wyposażenie 43.99.90.0

2.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące zagospodarowania i urządzenia terenu

2.1. Elementy małej architektury 43.99.90.0

2.2. Nawierzchnia dojazdu i miejsc parkingowych z płyt ażurowych 42.11.20.0

2.3. Nawierzchnia dojazdu, miejsc parkingowych i placu do gromadzenia odpadów stałych z kostki betonowej niefazowanej 42.11.20.0

2.4. Nawierzchnia chodnika z kostki betonowej niefazowanej 42.11.20.0

2.5. Remont nawierzchni istniejącego zjazdu 42.11.20.0

2.6. Krawężniki, obrzeża betonowe odwodnienie liniowe 42.11.20.0

2.7. Wyrównanie przyległego terenu i zasianie trawy 43.39.19.0

3.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące infrastruktury technicznej

3.1. Przyłącze kanalizacji sanitarnej 43.22.11.0

3.2. Przyłącze wodociągowe 43.22.11.0

3.3. Instalacja wod-kan 43.22.11.0

3.4. Instalacja ogrzewania 43.22.12.0

4.Instalacja elektryczna

4.1. Zabezpieczenie istniejących kabli energetycznych i telekomunikacyjnych 43.21.10

4.2. Linia zasilająca budynek 43.21.10

4.3. Oświetlenie drogi dojazdowej 43.21.10

4.4. Dodatki 43.21.10

4.5. Wewnętrzne linie zasilające 43.21.10

4.6. Instalacja oświetlenia wewnętrznego podstawowego 43.21.10

4.7. Instalacja gniazd wtyczkowych oraz wypustów trójfazowych 43.21.10

4.8. Instalacja dzwonkowa 43.21.10

4.9. Instalacja odgromowa 43.21.10.2

5.Koszty przygotowania terenu

5.1. Usunięcie istniejących fundamentów, likwidacja osadników oraz nawierzchni utwardzonych 43.12.11.0

5.2. Wycinka drzew 43.12.11.0

6.Koszty dokumentacji projektowo - kosztorysowej

6.1. Opłata za mapę zasadniczą 71.12.35.0

6.2. Opłata za mapę zasadniczą 71.12.35.0

6.3. Opłata za warunki wod.-kan. 71.12.35.0

6.4. Opłata za wypis i wyrys 71.12.35.0

6.5. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego 71.11.21.0 71.12.12.0 .

7.Koszty usługi pełnienia funkcji inspektorów nadzoru 71.12.11.0

8.Oplata przyłączeniowa do sieci elektrycznej 74.90.20.0,

9.Koszty materiałów i robót budowlanych, niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące przebudowy sieci

9.1. Zabezpieczenie i przebudowa kabli w rejonie drogi dojazdowej do budynku 43.21.10.2

9.2. Dodatki 43.21.10.2

Ad. 9

Wnioskodawca wyjaśnia, co zawierają, w zestawieniu kosztów dla przedmiotowego przedsięwzięcia, następujące pozycje:

-1.33 Wyposażenie, obejmuje roboty budowlane polegające na montażu (materiał Wykonawcy):

  • Baterii umywalkowej stojącej chrom, jednouchwytowej - 14 szt.,
  • Baterii natryskowej chrom, jednouchwytowej, z rączką natrysku, montaż naścienny -16 szt.,
  • Kabiny prysznicowej, półokrągłej, narożnej 80x80cm – 14 szt.,
  • Kompaktu WC 3/61., białego z odpływem poziomym - 14 szt.,
  • Brodzika prysznicowego, akrylowego, białego, półokrągłego, 80x80cm – 14 szt.,
  • Umywalki ceramicznej 55x42 wiszącej z otworem, przelew. - 14 szt.,
  • Zlewu stalowego, gładkiego, jedna komora + ociekacz szerokości 60 cm, - 16 szt.,
  • Baterii zlewozmywakowej chrom, stojącej, jednouchwytowej – 16 szt.,
  • Baterii umywalkowej, lekarskiej - 2 szt.,
  • Zaworka do baterii, z filtrem – 2 szt.,
  • Zaworu umywalkowego z sitkiem – 2 szt.,
  • Kompaktu - miski WC dla niepełnosprawnych - 2 szt.,
  • Deski z pokrywą dla osób niepełnosprawnych – 2 szt.,
  • Spłuczki owalnej z armaturą, 3/61, - 2 szt.,
  • Kratki odpływowej z siatką ze stali nierdzewnej – 2 szt.,
  • Pochwytu łazienkowego dla niepełnosprawnych – 4 szt.,
  • Ławeczki łazienkowej dla niepełnosprawnych – 2 szt.,
  • Niskiego brodzika bezprogowego dla osób niepełnosprawnych - 2 szt.,
  • Szafki pod zlewozmywak - 16 szt.,
  • Czteropalnikowej kuchenki elektrycznej - 16 szt.
  • Umywalki ceramicznej dla niepełnosprawnych 55x55cm z przelewem - 2szt.
  • Kominka do ogrzewania mieszkań 5kW + rury podłączeniowe - 16 szt.

-4.4 Dodatki (roboty w zakresie okablowania oraz instalacji elektrycznych):

  • Koszt nadzorów branżowych ... S.A., PWiK, ...S.A.
  • Włączenia i dopuszczenia do prac,
  • Koszt geodezji powykonawczej.

-8.2 Dodatki (roboty w zakresie okablowania oraz instalacji elektrycznych):

  • Koszty nadzorów branżowych ... S.A. ...S.A.
  • Włączenia i dopuszczenia do prac,
  • Koszt geodezji powykonawczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy Gmina prawidłowo określiła stawki podatku VAT dla robót związanych z budownictwem mieszkalnym oraz z infrastrukturą techniczną na zewnątrz budynku, robotami związanymi z zagospodarowaniem i urządzeniem terenu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina przyjęła prawidłowe stawki VAT dla poszczególnych robót związanych z budową mieszkań socjalnych na terenie miasta tj.:

  • 8% dla robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkalnym,
  • 23% dla robót budowlanych związanych z infrastrukturą techniczną na zewnątrz budynku oraz robotami związanymi z zagospodarowaniem i urządzeniem terenu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w kwestii objętej pytaniem nr 2, jest:

  • prawidłowe -w zakresie opodatkowania robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym,
  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania robót budowlanych związanych z infrastrukturą techniczną na zewnątrz budynku oraz robotami związanymi z zagospodarowaniem i urządzeniem terenu,
  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania montażu wyposażenia budynku mieszkalnego (socjalnego).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednak, zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – w myśl art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, wykonywane w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisami, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 290) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, w rozumieniu wskazanej wyżej definicji. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej. Zatem do usług wykonywanych poza obiektem budowlanym zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Powyższe potwierdzają przepisy art. 146 ust. 1-3 ustawy. Zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W związku z wprowadzonymi w tym okresie zmianami przepisów dotyczących podatku od towarów i usług ustawodawca nie zrezygnował z posługiwania się w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż art. 146 ustawy nie został uchylony, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy. Jednakże przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki dla tego typu robót, ustała z dniem 31 grudnia 2007 r.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 146 ust. 3 ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu należy rozumieć:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7% VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w latach 2016-2017 planuje realizację zadania inwestycyjnego pn.; „...”. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w M. przy ul. ... na działkach o nr ewidencyjnych: 5507/5 oraz 5507/8, które są własnością Gminy. Zakres zadania obejmuje budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego (socjalnego) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Projektowany budynek socjalny będzie pełnił funkcję budynku mieszkalnego wielorodzinnego pod lokale socjalne. Symbol PKOB (określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych - wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. - Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego (socjalnego), o którym mowa we wniosku - 1122 - Budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Na realizację zadania będzie zawarta jedna umowa kompleksowa, pomiędzy Gminą a wykonawcą robót budowlanych, obejmująca prace budowlane dotyczące budynku jako całości, tj. prace polegające na budowie całego budynku wraz infrastrukturą techniczną. Na wykonanie prac budowlanych nie będą zawierane umowy cząstkowe dotyczące wykonania prac w poszczególnych częściach budynku. Dla realizacji całego projektu pn. „... " będzie ustanowiony tylko jeden wykonawca dla wszystkich prac budowlanych. Wynagrodzenie dla głównego wykonawcy będzie uzależnione od ilości wykonanych poszczególnych czynności (prac) wymienionych w umowie. Rozliczenie kosztorysowe powykonawcze. Główny wykonawca prac budowlanych będzie rozliczany z realizacji całego zadania sposób kompleksowy na postawie obmiarów wykonanych prac.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że skoro przedmiotem umowy kompleksowej są roboty w zakresie budowy budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 i umowa zawarta jest na wykonanie budynku jako całości, to obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do całości robót wykonywanych w bryle budynku, w tym również dla prac związanych z wykonywaniem niezbędnej infrastruktury technicznej w ramach umowy generalnego wykonawstwa w zakresie niewykraczającym poza bryłę budynku, na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Natomiast prace budowlane wykonywane w ramach kompleksowej umowy poza obiektem budowlanym, dotyczące infrastruktury towarzyszącej, będą opodatkowane według stawki 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Należy ponadto zauważyć, że jak wskazał Wnioskodawca koszty materiałów i robót niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia dotyczące budynku obejmują wyposażenie w skład którego wchodzi montaż:

  • Baterii umywalkowej stojącej chrom, jednouchwytowej - 14 szt.,
  • Baterii natryskowej chrom, jednouchwytowej, z rączką natrysku, montaż naścienny -16 szt.,
  • Kabiny prysznicowej, półokrągłej, narożnej 80x80cm – 14 szt.,
  • Kompaktu WC 3/61., białego z odpływem poziomym - 14 szt.,
  • Brodzika prysznicowego, akrylowego, białego, półokrągłego, 80x80cm – 14 szt.,
  • Umywalki ceramicznej 55x42 wiszącej z otworem przelew. - 14 szt.,
  • Zlewu stalowego, gładkiego, jedna komora + ociekacz szerokości 60 cm, - 16 szt.,
  • Baterii zlewozmywakowej chrom, stojącej, jednouchwytowej – 16 szt.,
  • Baterii umywalkowej, lekarskiej - 2 szt.,
  • Zaworka do baterii, z filtrem – 2 szt.,
  • Zaworu umywalkowego z sitkiem – 2 szt.,
  • Kompaktu - miski WC dla niepełnosprawnych - 2 szt.,
  • Deski z pokrywą dla osób niepełnosprawnych – 2 szt.,
  • Spłuczki owalnej z armaturą, 3/61, - 2 szt.,
  • Kratki odpływowej z siatką ze stali nierdzewnej – 2 szt.,
  • Pochwytu łazienkowego dla niepełnosprawnych – 4 szt.,
  • Ławeczki łazienkowej dla niepełnosprawnych – 2 szt.,
  • Niskiego brodzika bezprogowego dla osób niepełnosprawnych - 2 szt.,
  • Szafki pod zlewozmywak - 16 szt.,
  • Czteropalnikowej kuchenki elektrycznej - 16 szt.,
  • Umywalki ceramicznej dla niepełnosprawnych 55x55cm z przelewem – 2 szt.
  • Kominka do ogrzewania mieszkań 5kW + rury podłączeniowe - 16 szt.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przewidują obniżonych stawek podatku VAT dla czynności montażu wykonania komponentów meblowych kuchni, łazienki i innych pomieszczeń (ruchomych elementów wyposażenia). Zatem ww. czynności będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla danego rodzaju towaru.

Analogicznie obniżona stawka podatku nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do wyposażenia np. w sprzęt AGD, gdyż nawet jeżeli jest on przeznaczony do zabudowy, to nie stanowi po zamontowaniu trwałego elementu konstrukcyjnego budynku. Elementy wyposażenia nie mogą korzystać z opodatkowania obniżoną stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy. Elementy wyposażenia jako mogące być odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego, zaliczane są do części przynależnych i winny zostać opodatkowane według zasad (przepisów) dla nich właściwych, tj. według stawki właściwej dla danego rodzaju towaru.

Należy również podkreślić, że w omawianym przypadku nie będzie miał znaczenia stosunek cywilnoprawny łączący strony, tzn. w jaki sposób strony się umówiły na rozliczenie transakcji; umowa łącząca strony nie może decydować o wysokości stawki podatku. Niezależnie bowiem od tego, jak strony określiły przedmiot umowy, o stosowaniu określonej stawki podatku decyduje faktyczna czynność, z którą ustawa wiąże obowiązek podatkowy, a nie ustalenia umowne między stronami.

Prawidłowość powyższego stanowiska organu znalazła potwierdzenie w wyrokach sądów administracyjnych – wyrok WSA w Krakowie z 3 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Kr 1794/09.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 1 grudnia 2010 r. sygn. akt I FSK 2067/09, stwierdził m.in. ,,jeśli chodzi o umeblowanie oraz sprzęt AGD i RTV, to z punktu widzenia prawnego są to ruchomości, które mogą być przedmiotem odrębnego obrotu i sam fakt wyposażenia nimi budynku (lokalu) mieszkalnego nie może decydować o staniu się częściami składowymi, gdyż musiałyby być na trwale połączone i to w taki sposób, że nie byłoby możliwe ich odłączenie od rzeczy głównej (mieszkania) bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.” Podkreślić należy, że do umeblowania, o którym mowa w powołanym wyroku NSA została również zaliczona trwała zabudowa w postaci zabudowy garderobianej „na wymiar”.

Podobnie do kwestii tej odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 września 2013 r., sygn. akt I FSK 614/12, w którym wskazał, że lodówka, pralka, zmywarka, czy też kuchnia nawet przeznaczona do zabudowy nie stanowi po jej zamontowaniu trwałego elementu konstrukcyjnego budynku. Powiązanie sprzętu AGD z zabudową meblową, a w konsekwencji również z obiektem budowlanym, nie jest trwałe. Usunięcie czy wymiana uszkodzonego lub przestarzałego sprzętu może nastąpić w każdej chwili i to bez wpływu na konstrukcję obiektu budowlanego, jak i powiązanej z nią zabudowy meblowej.

Zatem w sytuacji montażu ruchomych elementów wyposażenia pomieszczeń budynku mieszkalnego w ramach świadczenia usługi budowlanej budynku mieszkalnego (socjalnego), należy stwierdzić, że:

  • w sytuacji, gdy powiązanie elementów wyposażenia następuje w sposób trwały z konstrukcją budynku, przez co tworzą one element składowy ww. budynku wówczas należy zastosować stawkę podatku właściwą dla usługi budowy budynku mieszkalnego, tj. stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy,
  • natomiast wyposażenie budynku mieszkalnego, w elementy o charakterze ruchomym, które nie będą połączone z budynkiem w sposób trwały/definitywny, co za tym idzie ich montaż nie nastąpi z wykorzystaniem w sposób istotny elementów konstrukcyjnych budynku należy zastosować stawkę podatku w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w kwestii objętej pytaniem nr 2 jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym,
  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania robót budowlanych związanych z infrastrukturą techniczną na zewnątrz budynku oraz robotami związanymi z zagospodarowaniem i urządzeniem terenu,
  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania montażu wyposażenia budynku mieszkalnego (socjalnego).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB. Tut. Organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Zatem to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku, a w razie wątpliwości może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy, w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „... ” (tj. w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 1), będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj