Interpretacja Ministra Finansów
DD3.8222.2.1.2016.OBQ
z 13 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2014 r. Nr IPTPB1/415-512/14-4/AP, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Urzędu Miasta i Gminy ….. (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 września 2014 r., uzupełnionym w dniu 17 listopada 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełnionym w dniu 17 listopada 2014 r., Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny.

W styczniu 2013 r. Wnioskodawca wypłacił radnemu dietę za dwa miesiące na łączną kwotę 2 640 zł, tj. dietę za grudzień 2012 r. w kwocie 1 320 zł oraz dietę za styczeń 2013 r. w kwocie 1 320 zł.

Sytuacja ta spowodowała, że doszło do kumulacji wypłaconych dwóch diet w jednym miesiącu i przekroczenia kwoty korzystającej z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W lutym 2014 r. Wnioskodawca sporządził informację o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R za rok 2013. W PIT-R za styczeń w części D, w kolumnie b, poz. 12 i w kolumnie d, w poz. 14 wpisano kwotę 2 640 zł, bo formularz druku nie przewidywał możliwości oznaczenia, że ta kwota dotyczy grudnia 2012 r. i stycznia 2013 r. Informacja ta została przesłana do właściwego urzędu skarbowego wraz z pismem wyjaśniającym, że kwota 2 640 zł dotyczy wypłaconych diet za dwa miesiące (grudzień 2012 r. – 1 320 zł i styczeń 2013 r. – 1 320 zł).

W załączeniu przesłano kserokopię:

  • PIT-R za 2013 r.,
  • pisma do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego …...

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w styczniu 2013 r. Wnioskodawca miał prawo nie naliczać podatku od łącznej kwoty wypłaconych diet, tj. 2 640 zł? Na powyższą kwotę składa się dieta za grudzień 2012 r. – 1 320 zł oraz dieta za styczeń 2013 r. – 1 320 zł?
  2. Czy prawidłowo sporządzono informację PIT-R za 2013 r. wpisując w styczniu faktycznie wypłaconą kwotę diet, tj. 2 640 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Kwota wypłaconych diet za dwa miesiące (tutaj 2 640 zł) korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż limitem zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są kwoty diet dotyczące danego miesiąca, a nie wypłacone w danym miesiącu. Sporządzono odrębne listy płac za grudzień 2012 r. na kwotę 1 320 zł oraz listę płac za styczeń 2013 r. na kwotę 1 320 zł, które wypłacone zostały w styczniu 2013 r.

Ad. 2.

Miesięczne wypłacane diety radnych nie przekraczały kwot wolnych od podatku, tj. 2 280 zł. W informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R za 2013 r. w części D, w kolumnie b, poz. 12 i w kolumnie d, w poz. 14 wpisano kwotę 2 640 zł, ponieważ w styczniu 2013 r. wypłacono dietę za grudzień 2012 r. i za styczeń 2013 r.

Nie ma żadnego uzasadnienia w przepisach podatkowych, aby kwotę wypłaconą w styczniu 2013 r. za grudzień 2012 r. ująć w informacji PIT-R za grudzień 2012 r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2014 r. Nr IPTPB1/415-512/14-4/AP uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Na tle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy zostały określone źródła przychodów. W pkt 2 tego artykułu wymieniona została działalność wykonywana osobiście.

Na podstawie art. 13 pkt 5 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.

Wzór informacji o wypłaconych podatnikowi w 2013 r. kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R określa załącznik nr 10 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. poz. 1054), który stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2013 r.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanego stanu faktycznego należy podkreślić, że wypłacone radnemu w styczniu 2013 r. diety za grudzień 2012 r. oraz za styczeń 2013 r., stanowią przychód roku 2013, stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy. Dlatego też przychody z tytułu diety za grudzień 2012 r. wypłaconej w styczniu 2013 r. należy przyporządkować do przychodów 2013 r.

W kwestii zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy w sytuacji wypłaty jednorazowo, w jednym miesiącu, świadczeń z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich należnych za kilka miesięcy, należy rozróżnić dwie sytuacje:

  • pierwszą, gdy zaległe diety zostaną wypłacone w tym samym roku podatkowym, w którym stały się wymagalne

oraz

  • drugą, z którą mamy do czynienia w opisanym stanie faktycznym, tj. gdy zaległa dieta zostanie wypłacana po zakończeniu roku, w którym stała się wymagalna.

Wyłącznie w pierwszym przypadku, gdy w jednym miesiącu przekazywane są podatnikowi świadczenia z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich za kilka miesięcy tego samego roku podatkowego i łączna kwota wypłaty jest wyższa od 2280 zł, wówczas dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy istotna jest kwota świadczenia przypadającego za jeden miesiąc. Jeżeli nie przekracza ona kwoty określonej w zwolnieniu, płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy. Jednocześnie płatnik w informacji PIT-R w kolumnie b w części D formularza PIT-R „Miesiąc, za który dokonano wypłaty” w pozycjach dotyczących poszczególnych miesięcy wykazuje kwoty świadczeń za każdy miesiąc, za który dokonano wypłaty, a nie kwoty faktycznie wypłacone w danym miesiącu.

Z inną sytuacją mamy do czynienia, gdy zaległą dietę bądź diety wypłacano po zakończeniu roku podatkowego, w którym należności z tytułu tych diet powstały. Zakończenie roku podatkowego powoduje, że nie jest możliwe przyporządkowanie wypłaconych w następnym roku podatkowym zaległej diety bądź diet do poszczególnych miesięcy roku poprzedniego i ustalenie kwoty zwolnienia na podstawie przepisów obowiązujących w roku poprzednim.

Z tego względu zaległą dietę za grudzień 2012 r. a wypłaconą w styczniu 2013 r., Wnioskodawca wykazuje w informacji PIT-R sporządzanej za rok 2013 w wierszu dotyczącym miesiąca, w którym nastąpiła faktyczna wypłata zaległej diety, tj. styczniu. Ponadto, w związku z tym, iż suma diet wypłaconych przez płatnika w miesiącu styczniu 2013 r. (zaległej diety oraz diety bieżącej) przekroczyła limit zwolnienia przysługującego za dany miesiąc 2013 r. (2640 zł - 2280 zł = 360 zł), od tej nadwyżki Wnioskodawca był zobowiązany obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy stosownie do postanowień art. 41 i 42 ustawy.

W świetle powyższego należało zmienić z urzędu wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi interpretację indywidualną z dnia 12 grudnia 2014 r. Nr IPTPB1/415-512/14-4/AP, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj