Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-3/4510-355/16/JKT
z 28 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 kwietnia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 kwietnia 2016 r.) uzupełnionym 13 czerwca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zmiana statusu Wnioskodawcy z przedsiębiorcy średniego na przedsiębiorcę dużego po dacie uzyskania zezwolenia wpływa na zakres przyznanej pomocy publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zmiana statusu Wnioskodawcy z przedsiębiorcy średniego na przedsiębiorcę dużego po dacie uzyskania zezwolenia wpływa na zakres przyznanej pomocy publicznej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 1 czerwca 2016 r. Znak: IBPB-1-3/4510-355/16/JKT, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 13 czerwca 2016 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej wydane 29 listopada 2006 r. na podstawie art. 16 i 17 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 ze zm., dalej: „ustawa o SSE”) oraz w oparciu o § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie powierzenia Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej oraz wykonywania bieżącej kontroli działalności podmiotów gospodarczych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz ustalenia zakresu jej kontroli (Dz.U. Nr 67, poz. 701). Wnioskodawca uzyskał to zezwolenie jeszcze działając pod poprzednią nazwą, która to nazwa została zmieniona z dniem 19 grudnia 2012 r.

Zezwolenie po zmianach zostało wydane na prowadzenie działalności w zakresie:

  1. Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń - sekcja D, podsekcja DJ, dział 28, grupa 25.1 PKD;
  2. Działalność usługowa w zakresie instalowania, naprawy i konserwacji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych, badawczych, testujących, nawigacyjnych - sekcja D, podsekcja DL, dział 33, grupa 33.2, klasa 33.20, podklasa 33.20.B PKD.

Od momentu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Wnioskodawca uzyskuje dochody wyłącznie z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie tej strefy. Wnioskodawca nie prowadzi i nie prowadził działalności gospodarczej w sektorze transportu.

W zezwoleniu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

  1. Osiągnięcie poziomu zatrudnienia nie mniej niż 75 pracowników i nie później niż do 31 grudnia 2011 r. oraz utrzymanie tego poziomu zatrudnienia do 31 grudnia 2013 r.
  2. Poniesienie wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej w wysokości nie niższej niż 2 685 000 zł do dnia 31 marca 2009 r., w tym nie mniej niż 1 375 000 zł do dnia 31 grudnia 2007 r.
  3. Przestrzeganie regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy, w tym Regulaminu strefy i wydanych na jego podstawie Zasad i Instrukcji.
  4. Posiadanie tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością.

W/w warunki zostały przez Wnioskodawcę zrealizowane, co zostało potwierdzone protokołami kontroli przedsiębiorcy sporządzonymi przez komisje upoważnione przez Dyrektora Oddziału Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody objęte są zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) w zw. z art. 12 ustawy o SSE. Zezwolenie zostało udzielone do dnia 6 października 2015 r.

Przepis § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 465 ze zm.) stanowi, że do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, czyli przed 30 grudnia 2008 r., stosuje się dotychczasowe warunki udzielenia pomocy regionalnej. Z § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2004 r. nr 218 poz. 2209 ze zm.) wynika, że z uwagi na miejsce realizacji inwestycji przez Wnioskodawcę maksymalna intensywność pomocy regionalnej co do zasady powinna wynieść w stosunku do niego 50%, ale zgodnie z § 4 ust. 2 tego rozporządzenia, w przypadku pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy (z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu) maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.

Wnioskodawca dopiero w 2011 r. uzyskał status dużego przedsiębiorcy, do tego czasu pozostając średnim przedsiębiorcą. Wnioskodawca poniósł wszelkie wydatki inwestycyjne, z tytułu których przysługuje mu prawo do zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym, zgodnie z warunkami zezwolenia do 31 marca 2009 r., czyli zanim Wnioskodawca utracił status średniego przedsiębiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zmiana przez Wnioskodawcę statusu z przedsiębiorcy średniego na przedsiębiorcę dużego po poniesieniu po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wszystkich wydatków inwestycyjnych, z tytułu których przysługuje mu prawo do zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym, wpływa na wysokość kwoty zdyskontowanej pomocy regionalnej i czy dla obliczenia wartości maksymalnej, intensywności pomocy regionalnej przysługującej Wnioskodawcy cała równowartość tych inwestycji podlega rozliczeniu według wskaźnika 65% właściwego dla średniego przedsiębiorcy.

W ocenie Wnioskodawcy, skoro Wnioskodawca po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej poniósł wszelkie wydatki inwestycyjne, z tytułu których przysługuje mu prawo do zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym, zgodnie z warunkami zezwolenia do 31 marca 2009 r. (czyli zanim Wnioskodawca utracił status średniego przedsiębiorcy w 2011 r.), to okoliczność utraty przez Wnioskodawcę w 2011 r. statusu średniego przedsiębiorcy nie ma wpływu na wysokość kwoty przysługującej Wnioskodawcy zdyskontowanej pomocy regionalnej. Dlatego skoro przed utratą statusu średniego przedsiębiorcy Wnioskodawca poniósł wszystkie nakłady inwestycyjne z tytułu których przysługuje mu prawo do zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym, to dla obliczenia wartości maksymalnej intensywności pomocy regionalnej przysługującej Wnioskodawcy cała równowartość tych inwestycji podlega rozliczeniu według wskaźnika 65% właściwego dla średniego przedsiębiorcy. Prawo do uzyskania pomocy publicznej według wskaźnika 65% nabyte przed datą zmiany statusu jest nabyte definitywnie i późniejsza zmiana statusu nie ma wpływu na kwotę zdyskontowanej pomocy do wykorzystania. Oznacza to, że cała zdyskontowana wartość pomocy publicznej, do której prawo nabył Wnioskodawca przed zmianą statusu pozostaje nadal do wykorzystania. Skoro Wnioskodawca nie dokonywał po zmianie statusu ze średniego na dużego przedsiębiorcę żadnych wydatków inwestycyjnych kwalifikowalnych w ramach pomocy regionalnej w formie zwolnienia od podatku dochodowego, to w związku z tą zmianą nie mogła nastąpić w stosunku do Wnioskodawcy w żadnym zakresie zmiana stosowanego wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy regionalnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4. Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wnioskodawca otrzymał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej 29 listopada 2006 r. czyli przed wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 465 ze zm.), które nastąpiło 30 grudnia 2008 r. Z uwagi na to, zgodnie z § 8 tego rozporządzenia, do Wnioskodawcy stosuje się dotychczasowe warunki udzielenia pomocy regionalnej określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2004 r. nr 218 poz. 2209, dalej: „Rozporządzenie w sprawie strefy ekonomicznej”). Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie strefy ekonomicznej:

1. Pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 7 i 8, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia w sprawie strefy ekonomicznej:


  1. Z wyłączeniem przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291), maksymalna intensywność pomocy regionalnej określona w § 3 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2-4, wynosi:

    1. 30% - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz.U. Nr 58, poz. 685, ze zm.),
    2. 40% - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30, o których mowa w rozporządzeniu wymienionym w pkt l;
    3. 50% - w przypadku inwestycji realizowanych na pozostałych obszarach.
  2. W przypadku pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001 r.), z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.

Z kolei przepis § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie strefy ekonomicznej stanowi, że zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Na tym tle organy podatkowe w wydanych interpretacjach indywidualnych podzielają powyższe stanowisko Wnioskodawcy i wskazują jak Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 czerwca 2015 r. sygn. IBPBI/2/4510-379/15/MS, że zmiana wskaźnika pomocy obowiązuje od momentu utraty statusu średniego przedsiębiorcy. Zmiana wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej dotyczy wyłącznie tej części inwestycji, która jest dokonywana po dniu utraty statusu średniego przedsiębiorcy. Prawo do uzyskania pomocy publicznej według wskaźnika 65% nabyte przed datą zmiany statusu jest nabyte definitywnie i późniejsza zmiana statusu nie ma wpływu na kwotę zdyskontowanej pomocy do wykorzystania. Oznacza to, że cała zdyskontowana wartość pomocy publicznej, do której prawo nabył Wnioskodawca przed zmianą statusu pozostaje nadal do wykorzystania. Zmiana progu maksymalnej intensywności pomocy publicznej dotyczy wyłącznie równowartości inwestycji dokonywanej po dacie zmiany statusu i podlega rozliczeniu wg wskaźnika właściwego dla „dużego” podmiotu, tj. 50%. (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 października 2011 r. sygn. IBPBI/2/423-833/11/CzP; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 lipca 2014 r. sygn. IBPBI/2/423-508/14/SD).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj