Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-671/15/IB
z 17 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2015 r. (data wpływu 16 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wezwaniem z dnia 3 sierpnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uzupełnienie wniosku poprzez m.in. przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pismem z dnia 12 sierpnia 2015 r. (data wpływu 13 sierpnia 2015 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


W przedmiotowym wniosku i w jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Jej główną formą działalności jest organizacja różnego rodzaju promocji konsumenckich i handlowych. Zgodnie z art. 71 ustawy o grach hazardowych Spółka jest podatnikiem podatku od gier.


W najbliższym czasie Spółka otrzyma zlecenie zorganizowania dwóch imprez promocyjnych na zlecenie marki X:


1. Impreza pierwsza:

Będzie to impreza targowa zorganizowana w trakcie targów budowlanych w P. i w K. Spółka zamierza nagradzać osoby odwiedzające stanowisko targowe marki X. Nagrodami będą losy loterii fantowej organizowanej przez organizację posiadającą status pożytku publicznego. Losy będą wydawane uczestnikom imprezy targowej przez personel Spółki nieodpłatnie, po wypełnieniu formularza oraz wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych przez administratora danych osobowych.

Losy przeznaczone do rozdawania w ramach imprez targowych Spółka zakupi wcześniej od organizacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego, która w tym czasie będzie organizować loterię fantową zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych. Spółka zakupi 500 losów w cenie 2 złote za los.


2. Impreza druga:

Sprzedaż premiowa dla marki X. Uczestnikami sprzedaży premiowej będą konsumenci, którzy dokonają zakupu jednego opakowania marki X. w marketach budowlanych Y. Nagrodą w sprzedaży premiowej będzie los loterii fantowej organizowanej przez organizację posiadającą status pożytku publicznego. Losy będą wydawane uczestnikom sprzedaży premiowej nieodpłatnie.

Losy przeznaczone do rozdawania w ramach sprzedaży premiowej Spółka zakupi wcześniej od organizacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego, która w tym czasie będzie organizować loterię fantową zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych. Spółka zakupi 10.000 losów w cenie 2 złote za los. Spółka nie jest organizatorem loterii fantowej, a losy zakupione od organizatora loterii fantowej wydaje uczestnikom imprez nieodpłatnie. Loteria fantowa będzie urządzana przez organizację pożytku publicznego zgodnie z art. 7 ust. 1b ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, tj.: "Loterie fantowe oraz gry bingo fantowe w których wartość puli wygranych jest wyższa od kwoty bazowej, o której mowa w art. 70, oraz nie przekracza piętnastokrotności tej kwoty, mogą być urządzane przez organizację pożytku publicznego po dokonaniu ich zgłoszenia. Zgłoszenia dokonuje się nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia tej loterii lub gry. Łączna wartość puli wygranych w loteriach fantowych lub w grze bingo fantowe organizowanych przez organizację pożytku publicznego w oparciu o zgłoszenia, nie może przekroczyć w ciągu roku kalendarzowego trzydziestokrotności kwoty bazowej, o której mowa w art. 70"

Regulamin loterii fantowej organizowanej przez organizację pożytku publicznego będzie umożliwiał posiadaczowi (okazicielowi) losu odbiór fantu. Nagrody w loterii fantowej wydawane będą przez organizatora loterii czyli Organizację Pożytku Publicznego.


W związku z powyższym opisem – w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych –zadano następujące pytanie.


Czy Spółka przekazując losy staje się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od wygranej w loterii?


Zdaniem Wnioskodawcy w obu imprezach: targowej i promocyjnej, Spółka przekaże osobom fizycznym losy o wartości 2 zł. Osoby fizyczne uzyskają dochód 2 zł. Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego ponieważ otrzymane prezenty, w postaci losów, rozdawane klientom w ramach akcji reklamowych firmy X. są nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są wartości nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

W konsekwencji - promocja marki X. spełnia powyższą definicję „sprzedaży premiowej" i nagroda - los mieści się w kwocie 760 zł, zarówno po stronie organizatora promocji, jak i nagrodzonego nie powstaną obowiązki w zakresie podatku od osób fizycznych.

Losy, przekazane przez Spółkę, uprawniają osoby fizyczne do odbioru nagrody. Nagrody wydawane będą przez organizację pożytku publicznego - organizatora loterii fantowej. Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od nagród uzyskanych przez osoby fizyczne w tych loteriach fantowych. Płatnikiem podatku od nagród w loterii fantowej jest organizacja pożytku publicznego - organizator.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 6a ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 612) grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Jedną z gier losowych jest określona w pkt 9 powołanego przepisu loteria fantowa, w której uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe.

Loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Na podstawie art. 7 ust. 1b ww. ustawy loterie fantowe oraz gry bingo fantowe w których wartość puli wygranych jest wyższa od kwoty bazowej, o której mowa w art. 70, oraz nie przekracza piętnastokrotności tej kwoty, mogą być urządzane przez organizację pożytku publicznego po dokonaniu ich zgłoszenia. Zgłoszenia dokonuje się nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia tej loterii lub gry. Łączna wartość puli wygranych w loteriach fantowych lub w grze bingo fantowe organizowanych przez organizację pożytku publicznego w oparciu o zgłoszenia, nie może przekroczyć w ciągu roku kalendarzowego trzydziestokrotności kwoty bazowej, o której mowa w art. 70.

Stosownie do art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że wygrana uzyskana w ramach loterii fantowej urządzonej i prowadzonej przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jeżeli jej jednorazowa wartość przekracza 2280 zł.

Jednocześnie, w świetle cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego z tego tytułu jest podmiot, który dokonuje świadczenia.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym loteria fantowa będzie urządzana przez organizację pożytku publicznego zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych. Regulamin organizowanej loterii będzie umożliwiał posiadaczowi (okazicielowi) losu odbiór fantu. Losy przeznaczone do rozdawania w ramach sprzedaży premiowej Spółka – Wnioskodawca zakupi wcześniej od organizatora i przekaże nieodpłatnie uczestnikom imprezy targowej oraz uczestnikom sprzedaży premiowej. Nagrody w loterii fantowej będą wydawane przez organizatora loterii – organizację pożytku publicznego.

Spółka – Wnioskodawca dokonując zatem jedynie zakupu losów w loterii, a następnie ich przekazywania osobom fizycznych nie będzie podmiotem dokonującym świadczeń w postaci wygranych w loterii fantowej, a tym samym nie będzie miała obowiązku obliczania, pobierania i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu tych wygranych.

Niezależnie natomiast od powyższego (poza zakresem żądania wyznaczonym pytaniem zadanym we wniosku) wskazać należy, że na Spółce – Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika również w związku z wydawaniem losów.

Wyjaśnić bowiem należy, że jeżeli Spółka – Wnioskodawca organizuje imprezy promocyjne nie w swoim imieniu, a jedynie pośredniczy w wydawaniu losów w loterii przyznawanych przez swojego zleceniodawcę i przez niego ostatecznie sfinansowanych, na Spółce nie ciążą ani obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ustawy, tj. obowiązek wystawiania informacji PIT-8C.

W przeciwnym przypadku jednak, tj. gdy Spółka – Wnioskodawca działa we własnym imieniu i na własną rzecz, w niniejszej sprawie wskazać należy, że niezależnie od wartości przekazywanych losów w loterii, nie znajdą zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 i pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie sposób bowiem byłoby przyjąć, że wydany przez Spółkę – Wnioskodawcę los (lub losy) w loterii jako nagroda przyrzeczona przez Spółkę – Wnioskodawcę a nie przez sprzedawcę w związku z dokonanym zakupem określonego towaru stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Jak stanowi natomiast art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Warunkiem zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zatem m.in. nieodpłatny charakter przyznanego świadczenia oraz związek świadczenia z promocją lub reklamą świadczeniodawcy (w świetle zaś okoliczności faktycznych podanych we wniosku – ewentualnie związek z promocją lub reklamą innego podmiotu niż Wnioskodawca).

Jednocześnie, za przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy uznaje się każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną. Przy tym, podmiot dokonujący tego świadczenia ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Stosownie bowiem do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie natomiast z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj