Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-242/14/TJ
z 5 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2014 r. (data wpływu 6 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest notariuszem i zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Wnioskodawczyni będzie w przyszłości na żądanie stron sporządzała akty notarialne obejmujące umowy spółek komandytowych lub zmiany tych umów, przewidujące wniesienie wkładów niepieniężnych. Przedmiotem wkładu mogą być m.in. papiery wartościowe lub udziały w spółkach z o.o. W umowach spółek komandytowych wspólnicy będą określać przedmiot aportu oraz jego wartość.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawczyni prawidłowo wypełni obowiązki płatnika jeżeli w związku ze sporządzaniem umowy spółki komandytowej lub dokonaniem zmiany umowy spółki komandytowej pobierze i wpłaci do właściwego organu podatkowego podatek od czynności cywilnoprawnych obliczony od podstawy opodatkowania, stanowiącej wartość wkładów niepieniężnych określoną w umowie spółki przez wspólników, w sytuacji, gdy wartość przedmiotu wkładu określona w umowie spółki będzie odbiegała od wartości rynkowej wkładu, określonej na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, obowiązki płatnika w związku ze sporządzeniem umowy spółki komandytowej lub dokonaniem zmiany umowy spółki komandytowej zostaną wypełnione prawidłowo, gdy pobrany zostanie i wpłacony do właściwego organu podatkowego podatek od czynności cywilnoprawnych obliczony od podstawy opodatkowania stanowiącej określoną w umowie spółki przez wspólników wartość wkładów niepieniężnych, w sytuacji gdy wartość przedmiotu wkładu określona w umowie spółki będzie odbiegała od wartości rynkowej przedmiotu wkładu, określonej na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawczyni wyjaśnia, że zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają m.in. umowy spółki i ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zamianę umowy uważa się przy spółce osobowej wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego.

Spółka komandytowa jest spółką osobową (art. 1a pkt 1 ustawy). Zgodnie z art. 102 Kodeksu spółek handlowych spółka komandytowa jest to spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona. Zgodnie z art. 106 ww. Kodeksu umowa spółki komandytowej powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. Natomiast z jego art. 107 § 1 wynika, że jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub w części świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia (aport), jego wartość, jak również osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie niepieniężne.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przy zawarciu umowy spółki podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego, natomiast z ust. 1 pkt 8 lit. b) tego przepisu wynika, że przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego podstawą opodatkowania jest wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Wnioskodawczyni wskazuje, że zgodnie z powołanymi przepisami przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki komandytowej podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów. Powołany przepis nie odwołuje się do pojęcia „wartości rynkowej” wkładów, lecz do wartości wkładów powiększających majątek spółki osobowej. Zatem w tej sytuacji podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość określona przez wspólników spółki.

W ocenie Wnioskodawczyni nie ma zatem ustawowego obowiązku, aby podstawę opodatkowania przedmiotowej czynności ustalać według „wartości rynkowej”. Skoro z przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych regulujących podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki osobowej (w tym spółki komandytowej) nie wynikają żadne ograniczenia dotyczące sposobu określenia podstawy opodatkowania tym podatkiem, to podstawę tą ustalić należy w oparciu o wartość wkładów ustaloną przez jej wspólników w umowie. Zatem, w rozpatrywanej sprawie, wartość wkładów do spółki osobowej wynikająca z umowy, będąca podstawą opodatkowania wyceniana jest przez wspólników tej spółki, czyli strony konkretnej czynności cywilnoprawnej.

W rezultacie Wnioskodawczyni uważa, że postąpi prawidłowo, jeżeli w związku ze sporządzeniem umowy spółki komandytowej lub dokonaniem zmiany umowy spółki komandytowej pobierze i wpłaci do właściwego organu podatkowego podatek od czynności cywilnoprawnych obliczony od podstawy opodatkowania stanowiącej określoną w umowie spółki przez wspólników wartość wkładów niepieniężnych, w sytuacji, gdy wartość przedmiotu wkładu określona w umowie spółki będzie odbiegała od wartości rynkowej przedmiotu wkładu określonej na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołuje:


  1. Interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. ITPB2/436-214/13/TJ;
  2. Interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 października 2014 r., sygn. ILPB2/436-177/13-2/MK;
  3. Interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 lutego 2013 r., sygn. ILPB2/436-14/13-2/WS;
  4. Interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 maja 2012 r., sygn. ILPB2/436-54/12-2/WS;
  5. Interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 stycznia 2011 r., sygn. IBPBII/1/436-276/10/AA.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 ww. artykułu przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany.

Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce osobowej wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Wskazać również należy, że zgodnie z art. 1a pkt 1 użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni – jako notariusz – będzie w przyszłości, na żądanie stron, sporządzała akty notarialne obejmujące umowy spółek komandytowych lub zmiany tych umów, przewidujące wniesienie wkładów niepieniężnych. Przedmiotem wkładu mogą być m.in. papiery wartościowe lub udziały w spółkach z o.o. W umowach spółek komandytowych wspólnicy będą określać przedmiot aportu oraz jego wartość. Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą natomiast sytuacji, gdy wartość przedmiotu wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki komandytowej określona w umowie spółki odbiega od jego wartości rynkowej.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, że podstawa opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych określona została w art. 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z jego ust. 1 pkt 8 lit. a) przy zawarciu umowy spółki stanowi ją wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego, a w myśl lit. b) – przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego – jest nią wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Stosownie natomiast do ust. 9 ww. przepisu od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się:


  1. kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki albo jej zmiany, jeżeli powoduje ona zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego;
  2. opłatę sądową związaną z wpisem spółki do rejestru przedsiębiorców lub zmianą wpisu w tym rejestrze dotyczącą wkładu do spółki albo kapitału zakładowego;
  3. opłatę za zamieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszenia o wpisach, o których mowa w pkt 2.


Z literalnego brzmienia zacytowanych wyżej przepisów art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika wprost, że w przypadku spółki osobowej (do której zalicza się również spółkę komandytową) podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów do spółki przyjęta przez osoby zakładające daną spółkę oraz wartość wkładów powiększających majątek spółki, wynikająca z umowy spółki (aktu założycielskiego) lub jej zmiany. Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych w omawianym zakresie nie odwołuje się do pojęcia wartości rynkowej, co oznacza, że przy ustalaniu podstawy opodatkowania z tytułu umowy spółki oraz jej zmiany strony takiej umowy nie mają obowiązku stosować takiej właśnie wartości.

W rezultacie stwierdzić należy, że skoro z przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych regulujących podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki osobowej (w tym spółki komandytowej) nie wynikają żadne ograniczenia dotyczące sposobu określenia podstawy opodatkowania tym podatkiem, to podstawę opodatkowania ustalić należy w oparciu o wartość wkładów wskazanych przez jej wspólników w umowie spółki. Wobec powyższego postępowanie Wnioskodawczyni, która jako notariusz taką właśnie wartość przyjmie jako podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych i pobierze od niej podatek, uznać należy za działanie zgodne z obowiązującymi przepisami.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj