Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-414/15-2/EC
z 16 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2015 r. (data wpływu 1 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w związku z realizacją wskazanego we wniosku programu motywacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków płatnika wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w związku z realizacją wskazanego we wniosku programu motywacyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca Spółka Akcyjna zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym Wnioskodawca zawarł ze swoim Zleceniodawcą Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży produktów higienicznych dla osób z problemem nietrzymania moczu na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej zwanym również „Klientem") umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu motywacyjnego.

Zgodnie z tą umową Klient zlecił SA (zwanej dalej również „Agencją”), organizację i obsługę programu motywacyjnego (zwanego dalej również „Programem"), w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie. W ramach tej umowy Agencja zobowiązała się do przygotowania zasad i regulaminu Programu, zaprojektowania i wyprodukowania broszury, karty przedpłaconej oraz formularzy służących rejestracji sklepów medycznych, bieżącej obsługi Programu, w tym w szczególności wypłat premii poszczególnym uczestnikom Programu, bieżącego raportowania przebiegu Programu. Zgodnie z Regulaminem Programu przygotowanym przez Agencję, organizatorem programu motywacyjnego jest Agencja, Uczestnikami programu są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym art. 331 Kodeksu Cywilnego przyznaje zdolność prawną oraz przedsiębiorcy, którzy w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzą sklepy specjalistyczne zaopatrzenia medycznego, o których mowa w art. 71 ust. 1 pkt 2 Ustawy prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z pózn. zm), (dalej:, „Sklepy medyczne").

Celem Programu jest promowanie zakupu produktów z kategorii pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, majtek chłonnych, wkładów anatomicznych podkładów oraz kosmetyków oferowanych do sprzedaży, przez Klienta w celu ich dalszej odsprzedaży odbiorcom ostatecznym, czyli konsumentom w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego oraz rozbudowa dystrybucji tych produktów (dalej: „Towar/y") w Okresie trwania Programu. Towary nie stanowią produktu leczniczego, o którym mowa w art. 2 pkt 32 Ustawy prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z pózn. zm) przez co do niniejszego Programu nie mają zastosowania postanowienia art. 58 cytowanej ustawy. Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest otrzymanie zaproszenia, prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przekazanie go Przedstawicielowi handlowemu Klienta bądź wysłanie takiego formularza na adres Agencji. Formularz zgłoszeniowy stanowi podstawę rejestracji danego Sklepu w Programie. Program polega na tym, że Sklepy medyczne, których umocowani reprezentanci dokonali prawidłowego zgłoszenia do Programu, uzyskują w związku ze wzrostem wartości zakupów, wyrażonego wartościowo na dany miesiąc kalendarzowy trwania Programu, prawo do uzyskania premii finansowej uzależnionej od poziomu wzrostu wartości zakupów w skali: za realizację wzrostu zakupów na poziomie do 25% - premia 6% wartości wzrostu zakupu netto, za realizację wzrostu zakupów na poziomie od 26% do 50% premia 8% wartości wzrostu zakupu netto, za realizację wzrostu zakupów na poziomie od 51% premia 10% wartości wzrostu zakupu netto. Premia finansowa będzie wypłacana jedynie od wartości wzrostu zakupów. Bazą do naliczania wzrostów zakupów są miesięczne zakupy ze stycznia, lutego i marca 2015 r.(liczone oddzielnie). Miesiące, dla których naliczana jest premia finansowa porównywane są z odpowiednimi miesiącami bazowymi. I tak każdy pierwszy miesiąc kolejnego kwartału porównywany jest z bazowym styczniem, drugi miesiąc z bazowym lutym, a trzeci z bazowym marcem. Naliczanie wartości zakupów Towarów dokonywanych przez Sklep medyczny będzie liczone na bazie danych sprzedażowych od Dystrybutorów. Dane będą zbierane i przeliczane przez Klienta. Sklepy medyczne otrzymywać będą także premie finansowe za udział w ewentualnych dodatkowych promocjach organizowanych w ramach Programu, na zasadach określonych w regulaminach tych promocji.


Organizator będzie aktualizował informacje na temat wartości premii należnych Sklepom medycznym w terminie do końca kolejnego miesiąca (od miesiąca do którego naliczana jest premia finansowa). W terminie tym Organizator prześle SMS-em, na numer telefonu podany w formularzu zgłoszeniowym do Programu, informację o wartości premii.

Program nie jest przeznaczony dla osób nabywających Towary, jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego lub innych podmiotów niewymienionych w punkcie 2.1. Nagrody przyznawane będą na podstawie poziomu przekroczenia przez Sklep medyczny wyznaczonego celu zakupowego, o którym mowa w pkt 2.4 Regulaminu. Nagrody będą wypłacane jeden raz w miesiącu, w terminie do 30 dnia kolejnego miesiąca (od miesiąca do którego naliczana jest premia), w okresie od 1 maja 2015 r. do 31 lipca 2015 r., na kartę przedpłaconą działającą w systemie MasterCard wydaną przez bank , jaką Organizator przekaże każdemu Sklepowi medycznemu. Karta przedpłacona pozostaje własnością jej wydawcy zgodnie z art. 17 Ustawy z dnia 12.09.2002 r. elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz.U. 2002 nr 169 poz. 1385). Organizator nie ponosi odpowiedzialności za prawidłowe działanie karty. W przypadku zgubienia, kradzieży lub innej utraty posiadanej karty płatniczej oraz w razie ujawnienia danych z karty osobie nieuprawnionej, uczestnik zobowiązany jest niezwłocznie zgłosić ten fakt celem jej zastrzeżenia. Wszelkie inne problemy korzystaniem z karty przedpłaconej uczestnik zgłasza do Organizatora. Koszt związany z wydaniem nowej karty ponosi uczestnik. Organizator informuje, a uczestnik zaakceptuje fakt, że karta przedpłacona jest produktem obarczonym ryzykiem wykorzystania jej do działań przestępczych, jako anonimowy instrument umożliwiający realizację nielegalnych dochodów i w związku z tym nie powinna być przekazywana osobom nieuprawnionym. Potwierdzeniem wypłaty nagrody jest złożenie nieodwołalnego polecenia przelewu środków finansowych na rachunek techniczny karty przedpłaconej wydanej Sklepowi medycznemu. Sklepy medyczne Programu nie mogą przenieść prawa do uzyskania nagrody na osoby trzecie. W przypadku zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości, czy Sklep medyczny spełnił wszystkie wymogi zawarte w niniejszym Regulaminie, Organizator ma prawo wstrzymać się z wypłatą nagrody, do czasu wykazania przez Sklep medyczny, że spełnił on wszystkie wymogi zawarte w niniejszym Regulaminie. Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane będą zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi Programu w ten sposób, że usługa marketingowa będzie fakturowana na Klienta w cyklach miesięcznych. Wartość usługi będzie kalkulowana na podstawie umowy zawierającej m.in koszt miesięcznej obsługi Programu, składających się z takich pozycji jak: wynagrodzenie za zarządzanie Programem, obsługa infolinii, prowizja Agencji oraz inne składniki wynikające z realizacji prac zleconych przez Klienta. Klient pokrywać będzie także koszt nagród powiększony o prowizję Agencji. Powyższe składniki zostaną ujęte na fakturze VAT w pozycjach określonych mianem „kompleksowa obsługa Programu motywacyjnego [tu nazwa Programu] - usługa marketingowa [z określeniem rodzaju tej usługi]".


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z tytułu premii pieniężnych wypłacanych Sklepom medycznym na Organizatorze ciąży obowiązek pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) oraz sporządzania deklaracji PIT-8A wg. ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy?
  2. Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z tytułu premii wypłacanych Sklepom medycznym na Organizatorze ciąży obowiązek wystawienia takim Uczestnikom Programu, którzy z tytułu uczestnictwa w Programie otrzymają zgodnie z zasadami opisanymi w zdarzeniu przyszłym, nagrody pieniężne, PIT-8C zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą" oraz „u.p.d.o.f.?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy na pytanie nr 1 należy udzielić odpowiedzi negatywnej.


W świetle przedstawionego stanu faktycznego na Agencji, w związku z wydawaniem Sklepom medycznym premii pieniężnych w Programie, nie ciąży obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej również „u.p.d.o.f." oraz sporządzania deklaracji PIT-8A wg ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy. Wynika to z faktu, że wartość wydawanych w Programie nagród stanowi w ocenie Wnioskodawcy przychód z działalności gospodarczej Uczestników.

Co do zasady w myśl art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem ze źródła przychodów jest, jak wynika z art. 9 ust. 2 u.p.d.o.f., nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania. Natomiast przychodami są zgodnie z art. 11 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 omawianej ustawy, są między innymi otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, w tym także stanowiące dochody z tzw. „innych źródeł" wymienione w art. 20 ust. 1, czyli również nagrody i inne nieodpłatne świadczenia.

Na podstawie art . 30 ust . 1 pkt 2 ustawy, nagrody podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art . 41 ust . 4 z uwzględnieniem postanowień art . 41 ust . 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby ( art . 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym podatnik otrzymał nagrodę, płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art . 42 ust. la ustawy (tzw. PIT-8A).


Jednakże, w ocenie Wnioskodawcy wartość nagród otrzymywanych w Programie stanowi przychód z działalności gospodarczej, opodatkowany według zasad obowiązujących danego przedsiębiorcę (Uczestnika Programu). Zauważyć bowiem należy, że zgodnie z treścią Regulaminu, Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący Sklepy medyczne, którzy w ramach prowadzonej działalności dokonują zakupów produktów Klienta.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane nagrody pozostają w bezpośrednim związku z prowadzeniem przez Uczestnika działalności gospodarczej. Wartość otrzymanych nagród stanowi zatem dla Uczestników przychód z działalności gospodarczej, wskazany w art. 12 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn.zm.) zwaną dalej „u.p.d.o.p.", lub też w przypadku, gdy Sklep prowadzony jest w formie działalności gospodarczej jednoosobowej - wartość otrzymanych nagród stanowi przychód z tej działalności, o którym mowa w pkt 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., opodatkowany wg obowiązujących danego przedsiębiorcę zasad.


Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, oraz zgodnie z art. 12 ust. l pkt 2 u.p.d.o.p. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, stanowią przychody z działalności gospodarczej.


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wydawane w Programie pozostają w związku z pozarolniczą działalnością gospodarczą prowadzoną przez Uczestników, a zatem wartość otrzymanej nagrody stanowi przychód z tej działalności, czyli podatnik ma obowiązek odprowadzić podatek dochodowy według właściwych dla niego zasad opodatkowania działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych wynikających, odpowiednio z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku uczestników będących osobami fizycznymi zastosowanie ma art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm), w przypadku uczestników będących osobami prawnymi zastosowanie ma art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm). W konsekwencji na Wnioskodawcy nie spoczywa obowiązek pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, ani sporządzania i wysłania deklaracji PIT-8A z tytułu nagród wydawanych Uczestnikom.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy na pytanie nr 2 należy udzielić odpowiedzi negatywnej.


Zdaniem Wnioskodawcy w związku z wypłatą premii pieniężnej Uczestnikom Programu zarejestrowanym jako Sklepy medyczne będącym Uczestnikami prowadzącymi działalność gospodarczą, na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek wystawienia i przekazania imiennej informacji PIT-8C dla Uczestnika, który otrzyma nagrodę pieniężną, jak i dla właściwego urzędu skarbowego. W ocenie Wnioskodawcy wartość nagród otrzymywanych w Programie stanowi przychód z działalności gospodarczej, opodatkowany według zasad obowiązujących danego przedsiębiorcę zarejestrowanego jako Sklep (Uczestnika Programu). Zauważyć bowiem należy, że zgodnie z treścią Regulaminu, Sklepy są Uczestnikami Programu uczestniczący, jako przedsiębiorcy prowadzący Sklepy medyczne, którzy w ramach prowadzonej działalności dokonują zakupów produktów Klienta. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane nagrody pozostają w bezpośrednim związku z prowadzeniem przez Uczestnika działalności gospodarczej. Wartość otrzymanych nagród stanowi zatem dla Uczestników przychód z działalności gospodarczej, wskazany w art. 12 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.) zwaną dalej „u.p.d.o.p,", lub też w przypadku, gdy Sklep prowadzony jest w formie działalności gospodarczej jednoosobowej - wartość otrzymanych nagród stanowi przychód z tej działalności, o którym mowa w pkt 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., opodatkowany wg obowiązujących danego przedsiębiorcę zasad. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, oraz zgodnie z art. 12 ust. l pkt 2 u.p.d.o.p. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, stanowią przychody z działalności gospodarczej.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wypłacane w Programie Sklepom pozostają w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Uczestników zarejestrowanych jako Sklepy, a zatem wartość otrzymanej nagrody stanowi przychód z tej działalności, czyli podatnik ma obowiązek odprowadzić podatek dochodowy według właściwych dla niego zasad opodatkowania działalności gospodarczej. W przedmiotowej sprawie, bez znaczenia pozostaje fakt, iż Spółka nie będzie wydawała Uczestnikom nagród w swoim imieniu, lecz w imieniu Klienta, który zlecił Spółce organizacje i obsługę Programu, w zamian za określone w zawartej między stronami umowy Wynagrodzenie. Pomimo, iż ekonomiczny ciężar związany z realizacją Programu, w tym koszty nagród finansuje bowiem Klient, zaś Wnioskodawca dokona wypłaty nagród, zgodnie z zasadą opisaną w opisie zdarzenia przyszłego, premie wypłacane Sklepom medycznym stanowią dla Uczestników przychody z działalności gospodarczej. Z tego względu na marginesie należy zauważyć, iż obowiązki te nie będą ciążyły także na Kliencie Wnioskodawcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art, 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym Wnioskodawca zawarł ze swoim Zleceniodawcą Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży produktów higienicznych dla osób z problemem nietrzymania moczu na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej zwanym również „Klientem") umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu motywacyjnego.

W ramach tej umowy Agencja zobowiązała się do przygotowania zasad i regulaminu Programu, zaprojektowania i wyprodukowania broszury, karty przedpłaconej oraz formularzy służących rejestracji sklepów medycznych, bieżącej obsługi Programu, w tym w szczególności wypłat premii poszczególnym uczestnikom Programu, bieżącego raportowania przebiegu Programu. Zgodnie z Regulaminem Programu przygotowanym przez Agencję, organizatorem programu motywacyjnego jest Agencja, Uczestnikami programu są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, oraz przedsiębiorcy, którzy w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzą sklepy specjalistyczne zaopatrzenia medycznego, o których mowa w art. 71 ust. 1 pkt 2 Ustawy prawo farmaceutyczne - „Sklepy medyczne". Celem Programu jest promowanie zakupu produktów z kategorii pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, majtek chłonnych, wkładów anatomicznych podkładów oraz kosmetyków oferowanych do sprzedaży, przez Klienta w celu ich dalszej odsprzedaży odbiorcom ostatecznym.


Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest otrzymanie zaproszenia, prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przekazanie go Przedstawicielowi handlowemu Klienta bądź wysłanie takiego formularza na adres Agencji. Program polega na tym, że Sklepy medyczne, których umocowani reprezentanci dokonali prawidłowego zgłoszenia do Programu, uzyskują w związku ze wzrostem wartości zakupów, wyrażonego wartościowo na dany miesiąc kalendarzowy trwania Programu, prawo do uzyskania premii finansowej uzależnionej od poziomu wzrostu wartości zakupów w skali: za realizację wzrostu zakupów na poziomie do 25% - premia 6% wartości wzrostu zakupu netto, za realizację wzrostu zakupów na poziomie od 26% do 50% premia 8% wartości wzrostu zakupu netto, za realizację wzrostu zakupów na poziomie od 51% premia 10% wartości wzrostu zakupu netto. Premia finansowa będzie wypłacana jedynie od wartości wzrostu zakupów. Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane będą zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi Programu w ten sposób, że usługa marketingowa będzie fakturowana na Klienta w cyklach miesięcznych. Wartość usługi będzie kalkulowana na podstawie umowy zawierającej m.in koszt miesięcznej obsługi Programu, składających się z takich pozycji jak: wynagrodzenie za zarządzanie Programem, obsługa infolinii, prowizja Agencji oraz inne składniki wynikające z realizacji prac zleconych przez Klienta. Klient pokrywać będzie także koszt nagród powiększony o prowizję Agencji.

W tym miejscu należy wskazać, iż motywowanie, jako element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały zaangażowanie pracowników, sprzedawców określonych towarów na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania człowieka za pośrednictwem określonych bodźców.


Celem systemu motywacyjnego jest zachęcenie do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika więc, że akcja organizowana przez Wnioskodawcę, nosi cechy programu motywacyjnego.


Uczestnicy otrzymują premię finansową od wzrostu wartości zakupów. Uczestnikami programu są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej i osoby fizyczne, prowadzące w ramach działalności gospodarczej sklepy medyczne.


Przedmiotowe premie stanowią zatem dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki sprzedaży.


Działania motywacyjne to przedsięwzięcie ukierunkowane w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu jak i jego organizatora (zleceniodawcy).

Przedsięwzięcia motywacyjne tworzone dla konkretnego podmiotu, uwzględniają zatem jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania sprzedawców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród i kar. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań sprzedawców oraz praw rządzących wartością nagród.

Działania motywacyjne to długoterminowe, zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu lub podmiot zlecający jego organizację a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych (zapłata za wymierne efekty a nie za starania).


Dlatego też uzyskane przez uczestników przedsięwzięcia organizowanego przez Wnioskodawcę nagrody związane będą z osiągnięciem najlepszych rezultatów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę programie promocyjnym, który charakterystyką, odpowiada programowi motywacyjnemu.

W świetle powyższego w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wartość nagród otrzymanych w związku z tą działalnością, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej tj. przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, który winien być przez nich opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Oznacza to, że na Spółce nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 7, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1A, art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do Klienta Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj