Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-394/15-2/JŻ
z 30 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2015 r. (data wpływu 14 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objęcia dostawy wyrobów stalowych mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz sposobu rozliczenia faktur korygujących sprzedaż wyrobów stalowych w rejestrze i deklaracji VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 maja 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objęcia dostawy wyrobów stalowych mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz sposobu rozliczenia faktur korygujących sprzedaż wyrobów stalowych w rejestrze i deklaracji VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów stalowych, w tym m.in. kręgów zimno walcowanych ze stali nierdzewnej, o szerokości poniżej 600 mm i grubości w zakresie od 0,35 mm do 3 mm i zawartości niklu większej niż 2,5% masy całkowitej o kodzie CN 7220 20 41 (dalej: „wyrób stalowy”).


Spółka otrzymała od Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego (dalej: „Urząd Statystyczny”) klasyfikację statystyczną, zgodnie z którą ww. wyrób stalowy należy do grupowania PKWiU 24.32.10.0 „Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości mniejszej niż 600 mm, niepokrywane”.


Nabywcami ww. wyrobów stalowych są podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT. Dostawa ww. wyrobów stalowych nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Spółka, dokumentuje dostawy ww. wyrobów stalowych fakturami VAT, naliczając 23% VAT i rozliczając VAT z tytułu tych dostaw w deklaracji podatkowej Spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 oraz załącznika nr 11 ustawy o VAT, od 1 października 2013 r., podatnikiem z tytułu dostawy kręgów zimno walcowanych ze stali nierdzewnej, o szerokości poniżej 600 mm i grubości w zakresie od 0,35 mm do 3 mm i zawartości niklu większej niż 2,5% masy całkowitej, sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 24.32.10.0 „Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości mniejszej niż 600 mm, niepokrywane” jest nabywca ww. wyrobów stalowych? [pytanie dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego]
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym faktury korygujące sprzedaż ww. wyrobów stalowych wystawione z uwagi na zmianę podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT, powinny być ujęte przez Spółkę w rejestrze i deklaracji VAT pod warunkiem uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otrzymania przez nabywców faktur korygujących zgodnie z art. 29a ust. 13 oraz 14 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1.

Zdaniem Spółki, począwszy od 1 października 2013 r., na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 oraz załącznika nr 11 ustawy o VAT, podatnikiem z tytułu dostawy kręgów zimno walcowanych ze stali nierdzewnej, o szerokości poniżej 600 mm i grubości w zakresie od 0,35 mm do 3 mm i zawartości niklu większej niż 2,5% masy całkowitej, sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 24.32.10.0 „Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości mniejszej niż 600 mm, niepokrywane” jest nabywca ww. wyrobów stalowych.


Ad. 2.


Spółka stoi na stanowisku, iż faktury korygujące sprzedaż ww. wyrobów stalowych wystawione z uwagi na zmianę podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT, powinny być ujęte przez Spółkę w rejestrze i deklaracji VAT pod warunkiem uzyskania potwierdzenia otrzymania przez nabywców faktur korygujących zgodnie z art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku faktur korygujących, co do których Wnioskodawca nie uzyska potwierdzenia odbioru, zastosowanie znajdą przepisy art. 29a ust. 15 pkt 4 oraz art. 29a ust. 16 ustawy o VAT.


Ad. 1.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., nabywca jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT w odniesieniu do towarów wyszczególnionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  • dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT;
  • nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15;
  • dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Jeżeli wyżej wymienione przesłanki zostaną spełnione łącznie, w takim przypadku dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku VAT należnego (art. 17 ust. 2 ustawy o VAT), a obowiązek ten przenoszony jest na nabywcę, na rzecz którego jest dokonywana dostawa zgodnie z zasadą „odwrotnego obciążenia”.

Sprzedawca towarów w takiej sytuacji powinien wystawić fakturę VAT bez wykazania w niej należnego podatku VAT, z adnotacją „odwrotne obciążenie” (art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT).

Towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT posługują się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”). Począwszy od 1 października 2013 r. załącznik nr 11 został rozszerzony o nowe produkty z grupy wyrobów ze stali oraz miedzi, w tym między innymi o wyroby zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 24.32.10.0, tj. „Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości mniejszej niż 600 mm, niepokrywane”.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność oraz swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.


Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym niniejszego wniosku, w odniesieniu do kręgów zimno walcowanych ze stali nierdzewnej, o szerokości poniżej 600 mm i grubości w zakresie od 0,35 mm do 3 mm i zawartości niklu większej niż 2,5% masy całkowitej o kodzie CN 7220 20 41 Spółka otrzymała od Urzędu Statystycznego potwierdzenie klasyfikacji towarów w grupowaniu PKWiU 24.32.10.0 - „wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali o szerokości mniejszej niż 600 mm, niepokrywane.”

Wyżej wymienione wyroby stalowe są wymienione w pozycji 19 załącznika nr 11 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2013 r.


Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikiem z tytułu dostawy ww. wyrobów stalowych, począwszy od 1 października 2013 r., jest nabywca, na którego rzecz jest dokonywana dostawa przedmiotowego wyrobu stalowego, sklasyfikowanego pod wskazanym wyżej symbolem PKWiU.


Ad. 2.

W przypadku dostawy towarów wymienionych w załączniku nr 11 oraz przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, dokonujący dostawy nie rozlicza podatku VAT należnego. Tym samym wystawiając fakturę VAT nie powinien wykazywać należnego podatku VAT, lecz adnotację „odwrotne obciążenie” (art. 106e ust. l pkt 18 oraz art. 106e ust. 4 ustawy o VAT).

Z uwagi na fakt, że w odniesieniu do dostawy towarów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 24.32.10.0, wymienionych w załączniku nr 11 ustawy o VAT, Spółka, również po 30 września 2013 r., wystawiała faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT należnym, w celu skorygowania swoich rozliczeń, Spółka powinna wystawić faktury korygujące, zmniejszające podatek VAT należny.


Zgodnie z zasadą ogólną (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT), warunkiem zmniejszenia podstawy opodatkowania jest posiadanie przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Ww. potwierdzenie powinno być otrzymane przez podatnika przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą. W przypadku otrzymania potwierdzenia odbioru korekty po terminie do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, podatnik jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania, w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał to potwierdzenie. Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.


Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 29a ust. 13 oraz 14 ustawy o VAT, ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego z faktur korygujących sprzedaż ww. wyrobów stalowych, wystawionych z uwagi na zmianę podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT, pod warunkiem otrzymania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Obniżenie podatku VAT należnego nastąpi w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą - pod warunkiem otrzymania przez Spółkę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT za ten okres rozliczeniowy. W przypadku otrzymania potwierdzenia odbioru korekty po terminie do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego, w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskała to potwierdzenie. Przepisy art. 29a ust. 15 pkt 4 oraz art. 29a ust. 16 ustawy o VAT odpowiednio znajdują zastosowanie.


Spółka wskazuje, że analogiczne stanowisko zostało potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych:


  • interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 29 stycznia 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (Nr IPTPP4/443-817/14-2/MK);
  • interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 31 grudnia 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (Nr IBPP1/443-926/14/LSz).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem sprzedaży – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Na mocy art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 1027), obowiązującej od dnia 1 października 2013 r., załącznik nr 11 do ustawy otrzymał brzmienie określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.

I tak, ustawodawca w załączniku nr 11 do ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2013 r. zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w pozycji 19 wymienił towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 24.32.10.0 - „Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane”.


Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Z powyższych przepisów wynika, że ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, w tym zgrupowanych pod symbolem PKWiU 24.32.10.0 - „Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane”.


Mechanizm odwrotnego obciążenia, w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są warunki:


  • dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  • nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  • dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony to obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą spoczywa na dostawcy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w zakresie wskazanym w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów stalowych, w tym m.in. kręgów zimno walcowanych ze stali nierdzewnej, o szerokości poniżej 600 mm i grubości w zakresie od 0,35 mm do 3 mm i zawartości niklu większej niż 2,5% masy całkowitej o kodzie CN 7220 20 41. Spółka otrzymała od Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego klasyfikację statystyczną, zgodnie z którą ww. wyrób stalowy należy do grupowania PKWiU 24.32.10.0 „Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości mniejszej niż 600 mm, niepokrywane”. Nabywcami ww. wyrobów stalowych są podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy. Dostawa ww. wyrobów stalowych nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu nr 1 dotyczą ustalenia czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 oraz załącznika nr 11 ustawy, od 1 października 2013 r., podatnikiem z tytułu dostawy kręgów zimno walcowanych ze stali nierdzewnej, o szerokości poniżej 600 mm i grubości w zakresie od 0,35 mm do 3 mm i zawartości niklu większej niż 2,5% masy całkowitej, sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 24.32.10.0 „Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości mniejszej niż 600 mm, niepokrywane” jest nabywca ww. wyrobów stalowych.


W tym miejscu wskazać należy, że jak wynika z Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.


W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W załączniku nr 11 do ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2013 r. w związku z nowelizacją wprowadzoną ww. ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw) w poz. 19 ujęte zostały towary o symbolu PKWiU 24.32.10.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane.


Zatem, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że w sytuacji gdy towary, wymienione we wniosku faktycznie należy klasyfikować do wskazanego przez Wnioskodawcę grupowania PKWiU 24.32.10.0 i nie ma do nich zastosowania zwolnienie przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, to ich dostawa od 1 października 2013 r., przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jako towaru wymienionego w poz. 19 załącznika nr 11 do ustawy zawierającego katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia, będzie objęta zasadami opodatkowania wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, polegającymi na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, na rzecz którego jest dokonywana dostawa tych towarów.

Tym samym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 oraz załącznika nr 11 ustawy, od 1 października 2013 r., podatnikiem z tytułu dostawy kręgów zimno walcowanych ze stali nierdzewnej, o szerokości poniżej 600 mm i grubości w zakresie od 0,35 mm do 3 mm i zawartości niklu większej niż 2,5% masy całkowitej, sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 24.32.10.0 „Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości mniejszej niż 600 mm, niepokrywane ” jest nabywca tych wyrobów stalowych.


Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 1-18 tej ustawy faktura powinna zawierać:


  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;
  16. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy „metoda kasowa”;
  17. w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz „samofakturowanie”;
  18. w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”;

Na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca – danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

W myśl art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.


Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy faktura korygująca powinna zawierać:


  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.


Jednocześnie, w oparciu o art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:


  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Jak wynika z art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.


Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej (art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy).


Zgodnie z art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Należy zauważyć, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia.


I tak, korekta podwyższająca podatek należny w stosunku do sprzedaży pierwotnej może być dokonana:


  1. w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie wartości obrotu (np.: niewłaściwa stawka podatku, błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży), lub
  2. z powodu innych przyczyn zaistniałych już po dokonaniu sprzedaży, np. podwyższenia ceny sprzedaży.

W pierwszym przypadku, który powoduje zaniżenie zobowiązania podatkowego za dany okres rozliczeniowy w wyniku wykazania zbyt małego podatku należnego, sprzedawca poprawiając swój błąd poprzez korektę, winien rozliczyć należny podatek w miesiącu, w którym wykazał pierwotny obowiązek podatkowy.

Natomiast w drugim przypadku, gdy faktura korygująca wystawiana jest zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży w momencie korekty oraz w deklaracji VAT-7 za bieżący okres rozliczeniowy.


Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów stalowych, w tym m.in. kręgów zimno walcowanych ze stali nierdzewnej, o szerokości poniżej 600 mm i grubości w zakresie od 0,35 mm do 3 mm i zawartości niklu większej niż 2,5% masy całkowitej o kodzie CN 7220 20 41. Spółka, dokumentowała dostawy przedmiotowych wyrobów stalowych fakturami VAT, naliczając 23% VAT i rozliczając VAT z tytułu tych dostaw w deklaracji podatkowej Spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu nr 2 dotyczą ustalenia czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym faktury korygujące sprzedaż przedmiotowych wyrobów stalowych wystawione z uwagi na zmianę podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT, powinny być ujęte przez Spółkę w rejestrze i deklaracji VAT pod warunkiem uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otrzymania przez nabywców faktur korygujących zgodnie z art. 29a ust. 13 oraz 14 ustawy.


Mając na uwadze przedstawione powyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku faktur korygujących sprzedaż przedmiotowych wyrobów stalowych wystawionych z uwagi na zmianę podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT, korekty podatku należy dokonać w rejestrze i deklaracji za miesiąc, w którym Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Natomiast w przypadku faktur korygujących, co do których Wnioskodawca nie uzyskał potwierdzenia odbioru zastosowanie znajdą przepisy art. 29a ust. 15 pkt 4 oraz art. 29a ust. 16 ustawy. W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie uzyskał potwierdzenia otrzymania faktury korygującej od nabywcy towaru, korekty należy dokonać w rejestrze oraz deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione następujące warunki: próba doręczenia faktury korygującej została udokumentowana i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z poźn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj