Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-355/14/MK
z 31 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków w ramach działania 142 "Grupy producentów rolnych" PROW 2007-2013 na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Wnioskodawca - sp. z o.o. działa jako grupa producentów rolnych zgodnie z ustawą o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw z dnia 15 września 2000 r. Spółka została wpisana do Rejestru Grup Producentów Rolnych Województwa prowadzonego przez Marszałka Województwa i zyskała status grupy producentów rolnych.

Spółka kupuje od swoich członków całość wyprodukowanego przez nich drobiu na podstawie faktur VAT lub faktur VAT RR, a następnie sprzedaje je odbiorcom (ubojniom) doliczając marżę.

W umowie spółki jako główny cel działania grupy wskazuje się dostosowywanie produkcji rolnej prowadzonej przez jej wspólników do warunków rynkowych, poprawę efektywności gospodarowania, planowanie produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej Ilości i jakości, koncentrację podaży, organizowanie sprzedaży produktów rolnych, świadczenie pomocy wspólnikom w zakresie prowadzonej przez nich działalności rolniczej, ochronę środowiska naturalnego. Na podstawie zapisów umowy spółki, Grupa Producentów może świadczyć pomoc wspólnikom Grupy w szczególności poprzez: wpływanie na wzrost produkcji prowadzonej przez wspólników i podnoszenie jej jakości, świadczenie pomocy wspólnikom w tym między innymi poprzez nieodpłatne przekazywanie na ich rzecz środków produkcji zakupionych przez Spółkę (pasze, pisklęta, środki dezynfekcyjne, środki pielęgnacyjne, środki weterynaryjne, leki, itp.), pomoc rzeczową polegającą na nieodpłatnym udostępnianiu i przekazywaniu członkom grupy sprzętu, maszyn i urządzeń zakupionych przez Spółkę, świadczenie na rzecz wspólników specjalistycznych usług i doradztwa technologicznego oraz finansowanie takich usług świadczonych przez inne podmioty w celu dostosowania procesu produkcyjnego i produkcji kurcząt do wymogów rynkowych, w szczególności poprzez świadczenie, organizowanie i finansowanie kompleksowej usługi weterynaryjnej, zootechnicznej i usługi dezynfekcji i utylizacji.

Spółka korzysta z pomocy finansowej przyznanej jej w ramach działania 142 "Grupy producentów rolnych" PROW 2007-2013 na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z art. 35 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EPROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, z późn. zm,), wsparcia ukierunkowanego na konkurencyjność sektora rolnego i leśnego dotyczących wspierania tworzenia i funkcjonowania grup producentów rolnych udziela się w celu: dostosowania do wymogów rynkowych procesu produkcyjnego i produkcji producentów, którzy są członkami takich grup, wspólnego wprowadzania przez członków grupy towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostaw do odbiorców hurtowych, ustalania wspólnych zasad informowania o produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności produktów.

Spółka zamierza otrzymaną pomoc finansową wydatkować na zakup środków produkcji niezbędnych w procesie produkcyjnym i produkcji produktów, dla których została założona grupa, w tym na zakup paszy specjalnej wzbogaconej o składniki mineralne. Następnie Spółka zamierza przekazać wyżej wymienione środki produkcji członkom grupy nieodpłatnie, proporcjonalnie do wielkości prowadzonej przez nich produkcji. Przekazanie środków produkcji niezbędnych do realizacji procesu produkcyjnego wiąże się z przeniesieniem prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Podstawą przekazania paszy będzie uchwała Zarządu Spółki, która zostanie wydana na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników wyrażającej zgodę na takie przekazanie. Uchwała Zgromadzenia o sposobie wykorzystania zakupionych środków produkcji nie będzie uchwałą o podziale zysku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy środki finansowe otrzymane przez spółkę z o.o. posiadającą status grupy producentów rolnych od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania 142 „Grupy producentów rolnych" PROW 2007-2013, o których mowa art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, gdy zostaną przeznaczone na zakup środków produkcji niezbędnych w procesie produkcyjnym i produkcji produktów, dla których została założona grupa, w tym na zakup paszy?


Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem środki otrzymane przez spółkę posiadającą status grupy producentów rolnych od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania 142 „Grupy producentów rolnych" PROW 2007-2013, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 173), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, akredytowana na podstawie przepisów odrębnych jako agencja płatnicza, realizuje zadania i kompetencje agencji płatniczej określone w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, oraz w ustawie.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W ustawie o finansach publicznych, w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117 ww. ustawy. Stosownie do art. 2 ustawy o finansach publicznych w budżecie środków europejskich ujmuje się dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji. Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1065), środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG oraz EFRROW są przekazywane agencji płatniczej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz U. Nr 157, poz. 1240). Agencją płatniczą w świetle ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634, ze zm.) jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie z ww. przepisem otrzymana przez Spółkę pomoc finansowa, co do zasady, stanowi jej przychód podatkowy. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Środki finansowe (pomoc finansowa), które Spółka otrzymała w ramach działania 142 „Grupy producentów rolnych" PROW 2007-2013, stanowią przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, który będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ma charakter bezwarunkowy. Jak podkreśla się w literaturze przedmiotu, zwolnienie bezwarunkowe określane jest najczęściej jako przywilej, który przysługuje podmiotom gospodarczym osiągającym dochody ze źródła zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym bez względu na to na co zostaną wydatkowane dochody z tego źródła.

Powyższe oznacza, że sposób wydatkowania przez podatnika będącego grupą producentów rolnych przychodu podatkowego uzyskanego z dotacji pochodzącej od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uzyskanej przez grupę w ramach działania 142 „Grupy producentów rolnych" PROW 2007-2013 jest autonomiczną decyzją grupy, która otrzymuje wskazaną powyżej dotację. Art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym nie uzależnia bowiem zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych kwot otrzymanych przez grupę producentów rolnych od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a pochodzących z budżetu państwa, od konieczności późniejszego wydatkowania tych środków na określony cel.

Powyższe stanowisko znajduje także poparcie w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 16 kwietnia 2014 r. znak ITPB3/423-16/14/MK.

Zatem, zdaniem Spółki, organy podatkowe nie badają sposobu wydatkowania środków pomocowych otrzymanych przez grupę producentów rolnych z tytułu dotacji od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania 142 „Grupy producentów rolnych" PROW 2007-2013 i nie oceniają zgodności tych wydatków z celami wskazanymi w art. 35 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EPROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.). Powyższe środki, stanowiące przychód podatkowy grupy producentów rolnych, mogą zostać przeznaczone między innymi na zakup środków produkcji w tym zakup paszy, a następnie przekazane nieodpłatnie członkom grupy. Pomoc finansowa spożytkowana przez Grupę Producentów w powyższy sposób będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niezależnie od powyższego należy wskazać, ze planowany przez Grupę Producentów sposób wydatkowania środków pomocowych jest zgodny z celami określonymi w przywołanym powyżej rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r.

Stanowisko wnioskodawcy o możliwości przeznaczenia wsparcia uzyskanego w ramach działania 142 „Grupy producentów rolnych" PROW 2007-2013 na zakup środków produkcji niezbędnych w procesie produkcyjnym i produkcji produktów, dla których została założona grupa, w tym na zakup paszy, w celu nieodpłatnego przekazania ich członkom grupy, zostało potwierdzone przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w piśmie z dnia 26.06.2014 r. będącym odpowiedzią na zadane przez Spółkę w tym przedmiocie pytanie (w załączeniu treść pytania skierowanego przez Grupę Producentów oraz odpowiedź Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi).

Biorąc pod uwagę fakt, że zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej wsparcie uzyskane przez grupy producentów rolnych w ramach działania 142 PROW 2007-2013 może być przeznaczone także na cele inwestycyjne, o ile grupa realizuje cele i zadania grup zgodne z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005, przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w swoich publicznych wyjaśnieniach (odpowiedziach na interpelacje poselskie) wielokrotnie odwoływali się do powyższego stanowiska (m.in. pismo Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2010 r. stanowiące odpowiedź na interpelację poselską nr 2056, odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi na interpelację nr 15185 z dnia 18.06.2010 r.).

Szczególnie istotne jest w tym kontekście stanowisko MRiRW z dnia 18.06.2010 r., gdzie ministerstwo wprost uznało możliwość uznania wydatków na środki produkcji za spełniające wymogi określone w art. 35 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EPROW), cytuję: „Termin „inwestycja” rozumie się jako przeznaczenie środków finansowych na powiększenie lub odtworzenie zasobów majątkowych czy tez ulokowanie kapitału w dowolnej produktywnej działalności. Jeśli zakup środków produkcji rozumianych zarówno jako pojęcie obejmujące przedmiot pracy, jak również środki pracy służy dostosowaniu do wymogów rynkowych procesu produkcyjnego i produkcji producentów, którzy są członkami grup, i wspólnemu wprowadzaniu towarów do obrotu, w tym przygotowaniu do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych, jest jednym ze sposobów realizacji celu, dla którego udzielane jest wsparcie dla grup producentów rolnych."

Niewątpliwie zakup i przekazanie członkom Grupy Producenckiej paszy specjalnej posiadające szczególne właściwości pozwalające na uzyskanie przez członków grupy produktu lepszego jakościowo, osiągnięcie lepszej wydajności pozwala na uznanie, iż grupa w ten sposób realizuje cele, o których mowa w art. 35 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EPROW) poprzez dostosowania do wymogów rynkowych procesu produkcyjnego i produkcji producentów, którzy są członkami takich grup. Pasza obok dobrej jakości piskląt, jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na dobrostan hodowanych zwierząt. Zakup specjalnej paszy (wzbogaconej o składniki mineralne) poprzez grupę daję szansę na:


  • obniżenie śmiertelności ptaków,
  • poprawę mikroklimatu na kurniku (dobrze zbilansowana pasza nie powoduje biegunek u ptaków),
  • wyrównanie stada - odbiorcy drobiu żywego z każdym rokiem kładą coraz większy nacisk na duże partie jednorodnego towaru (dostosowanie do wymogów rynkowych),
  • korzystanie z paszy pochodzącej z jednej wytworni spowoduje osiąganie zbliżonych wyników hodowlanych; rzeźnie oczekują od hodowców dostarczania kurczaków w większych wagach ubojowych - stosując zwykłe pasze rolnik nie jest wstanie sprostać wymaganiom rynkowym,
  • skrócenie okresu tuczu (tylko i wyłącznie przy zastosowaniu dobrze zbilansowanych mieszanek paszowych),
  • poprawę jakości produkowanego mięsa, korzystne zmiany umięśnienia piersi z kurczaka, produkcję mniej otłuszczonych tuszek (dostosowanie do wymogów rynkowych),
  • zwiększenie wydajności poubojowej,
  • zmniejszenie zużycia paszy potrzebnej na wyprodukowanie kilograma mięsa,
  • osiągnięcie niższej ceny jednostkowej przy zakupie przez grupę dużej partii paszy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Co do zasady przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego, który jest przedmiotem wątpliwości interpretacyjnych wnioskodawcy. Z tych też względów organy nie są również uprawnione w tym postępowaniu do dokonywania ustaleń w zakresie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego na podstawie działu IV Ordynacji podatkowej dokonujące jedynie oceny prawnej przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 lutego 2007 r. I FSK 134/06).

Ustawodawca w Ordynacji podatkowej bowiem przyjął, że do załatwienia wniosku o interpretację stosuje się odpowiednio przepisy art. 169 § 1 i 2 oraz art. 170 § 1 Ordynacji podatkowej. Oznacza to, że postępowanie o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie jest postępowaniem podatkowym w rozumieniu działu IV Ordynacji podatkowej. Pełna weryfikacja prawidłowości rozliczenia Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony, gdyż może to nastąpić w ramach przeprowadzonego postępowania podatkowego.

Ponadto informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogły być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj