Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPB1.4511.848.2016.1.WM
z 23 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 października 2016 r. r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w której ramach w szczególności świadczy usługi reklamowe (agencji reklamowych). Wnioskodawca opodatkowuje przychody z tytułu przedmiotowej działalności gospodarczej podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: PDOF) na zasadach ogólnych, jako przychody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane stawką liniową 19%. Usługi Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku od towarów i usług.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca planuje w wykonaniu działalności gospodarczej sprzedawać pozyskane uprzednio wirtualne waluty, w tym wirtualne waluty B. oraz E. Sprzedaż wirtualnych walut będzie odbywać się za pośrednictwem spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, a nie prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, w której/których wspólnikiem będzie Wnioskodawca. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy, prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, będzie nabywanie i zbywanie (obrót) wirtualnymi walutami B. oraz E. W szczególności, przedmiotem tak opisanej działalności Wnioskodawcy nie będzie czerpanie pożytków z wirtualnych walut.

Działalność, polegająca na obrocie wirtualnymi walutami B. i E. powinna być, zdaniem Wnioskodawcy, klasyfikowana w grupowaniu 47.00.89 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Jednocześnie, Wnioskodawca informuje, że nie występował do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o klasyfikację rozważanej działalności.


E. jest to wirtualna waluta służąca do rozliczania kontraktów typu peer-to-peer zawieranych na platformie cyfrowej X. E. jest wirtualną walutą, której charakterystyka odpowiada charakterystyce innych podobnych wirtualnych walut funkcjonujących na rynku, w szczególności charakterystyce wirtualnej waluty B. Wnioskodawca pozyskał wirtualne waluty:


  1. w sposób pierwotny, w procesie tzw. wydobywania. Generalnie wydobywanie polega na poświęcaniu mocy obliczeniowej własnego komputera przez użytkownika systemu (zwanego górnikiem) i powoduje powstanie nowych wirtualnych walut. Udostępniona przez górnika moc obliczeniowa wykorzystywana jest do przetwarzania transakcji wirtualną walutą. W zamian górnik jest wynagradzany określoną liczbą wirtualnych walut, które zapisywane są w jego wirtualnym portfelu.

    lub

  2. w sposób pochodny, tj. nabywając ją od podmiotów trzecich, przykładowo na giełdzie danej wirtualnej waluty, kupując od indywidualnego posiadacza wirtualnej waluty, wypłacając z bankomatu wirtualnej waluty itd.


Przy czym E. zostały nabyte przez Wnioskodawcę w sposób pochodny, w szczególności na postawie umowy sprzedaży. Wnioskodawca rozważa wybór zryczałtowanej formy opodatkowania przychodów z tytułu obrotu wirtualnymi walutami dokonywanego za pośrednictwem spółki cywilnej lub jawnej osób fizycznych, w tym wirtualną walutą B. oraz E., w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dotychczas w żadnym roku Wnioskodawca nie uzyskał przychodu z obrotu wirtualną walutą w wysokości przekraczającej 150.000 EUR. Ze względu na podlegający istotnym zmianom kurs wirtualnej waluty, Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, czy przychód ten w przyszłości przekroczy limit 150.000 EUR rocznie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania przychodu z obrotu wirtualną walutą ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%?


Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do opodatkowania przychodu z obrotu wirtualną walutą ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy, prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, będzie - jak wskazano powyżej - nabywanie i zbywanie (obrót) wirtualnymi walutami B. oraz E., która - jako działalność zarobkowa handlowa - zdaniem Wnioskodawcy, będzie wypełniała znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 lit. a) UPDOF. Zgodnie z powołanym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 UPDOF, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. W konsekwencji, przychody Wnioskodawcy osiągane za pośrednictwem spółki cywilnej lub spółki jawnej (osób fizycznych) będą kwalifikowane w ramach źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Art. 8 ust. 1 UPDOF stanowi, że przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W myśl ust. 2, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.


W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Tym samym, poziom przychodów Wnioskodawcy, a także kosztów ich uzyskania, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, strat czy ulg podatkowych związanych z planowaną działalnością za pośrednictwem spółki cywilnej albo jawnej (osób fizycznych) będzie wyznaczał, co do zasady, ustalony przez wspólników tej spółki i wskazany w umowie tej spółki poziom udziału Wnioskodawcy w zyskach spółki.

Zgodnie z art. 9a ust 1 UPDOF, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, co do zasady, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 UPDOF, tj. wg skali podatkowej. Ustęp 2 art. 10 UPDOF stwarza jednak podatnikom możliwość wyboru sposobu opodatkowania przychodów z prowadzonej przez nich działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c UPDOF, tj. według liniowej stawki w wysokości 19%. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w ten sposób opodatkowuje dochody z prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług reklamowych (agencji reklamowych).


Zgodnie z art. 9a ust. 5 UPDOF, jeżeli podatnik:


  1. prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną;
  2. jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną;


  • wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.


W ocenie Wnioskodawcy, przywołany wyżej przepis nie znajdzie jednak zastosowania do sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku, tj. do planowanego przez Wnioskodawcę utworzenia spółki cywilnej lub jawnej osób fizycznych i opodatkowywania osiąganych za jej pośrednictwem dochodów ze sprzedaży wirtualnych walut w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a nie w formach określonych przez UPDOF. Konstruując omawianą regulację, ustawodawca podatkowy użył bowiem zwrotu „wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy", a zatem wprost odwołał się (wyłącznie) do UPDOF („przepisy ustawy"). Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.; dalej: UZPDOF) stanowi natomiast odrębny od UPDOF akt prawny, a jej przepisy nie przewidują, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostali wyłączeni podatnicy, którzy prowadzą także inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje oparcie w m. in. w następujących interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego:

1) interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 lutego 2015 r. (PTPB1/415-606/14-4/MD), w której wskazano: „Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie będzie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a z działalności prowadzonej w formie spółki opłacał tzw. podatek liniowy.";
3) interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej Warszawie z dnia 16 lipca 2014 r. (IPPB1/415-433/14-2/JB), w której wskazano: „W świetle powyższego, biorąc pod uwagę przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w danym roku podatkowym przychody osiągane przez Wnioskodawczynię z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przy jednoczesnym uzyskiwaniem dochodów osiąganych z działalności prowadzonej w formie spółki komandytowej, które będą opodatkowane 19% podatkiem liniowym."

Zgodnie z art. 6 ust. 1 UZPDOF, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.


Opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależnione od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 UZPDOF. Zgodnie z powołanym przepisem, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co do zasady, nie stosuje się do podatników:


  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3 (Ustawy),
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:


    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do UZPDOF,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,


  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka


    - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,

  6. rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.


Zdaniem Wnioskodawcy, działalność w zakresie sprzedaży wirtualnych walut, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego, nie spełnia powyższych przesłanek, które wyłączałyby przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu tej działalności z możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W konsekwencji, po spełnieniu dalszych warunków pozytywnych, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania przychodów ze zbycia wirtualnej waluty ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie określona w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) i pkt 5 lit. b) UZPDOF stawka 3% od przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 UZPDOF, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobowi Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Rozważana działalność Wnioskodawcy nie jest działalnością gastronomiczną, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 2 UZPDOF jako usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 UZPDOF, działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Według art. 4 ust. 1 pkt 5 UZPDOF, towary handlowe to towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że:


  1. towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym,
  2. surowcami i materiałami podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone, z tym że za surowce i materiały podstawowe nie uważa się paliw i olejów zużywanych w transporcie,


UZPDOF nie precyzuje przy tym znaczenia pojęcia „przetworzone", zatem, zgodnie z zasadami wykładni prawa podatkowego nadającymi prymat wykładni literalnej, należy ustalić znaczenie tego pojęcia w języku potocznym. I tak, według Słownika Języka Polskiego (red. A. Więcek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005, s. 797), „przetwarzać" oznacza „przerabiać, zmieniać, przekształcać".

W ocenie Wnioskodawcy, w wyniku czynności podejmowanych przez niego w ramach prowadzonej działalności dot. sprzedaży wirtualnej waluty nie dojdzie w żadnym momencie do ich przetworzenia. Elementy składowe wirtualnej waluty nie ulegają zmianie w procesie ich przekazywania kolejnym odbiorcom. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność w zakresie zbywania wirtualnej waluty odpowiada definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPDOF. W konsekwencji, uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży wirtualnej waluty przychody z działalności usługowej w zakresie handlu będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) UZPDOF.


Powyższe znajduje potwierdzenie w znanych Wnioskodawcy indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, tj.:


  1. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 października 2015 r. (nr IPPB1/4511-1078/15-2/EC), w której Dyrektor w pełni podzielił stanowisko wnioskodawcy, że „(...) uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży wirtualnej waluty B. przychody z działalności usługowej w zakresie handlu mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) Ustawy.";
  2. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej Poznaniu z dnia 30 października 2014 r. (nr ILPB1/415-746/14-4/AA), w której Dyrektor stwierdził iż: „Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w istocie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi, które zgodnie z PKWiU objęte są grupowaniem 47.00.89.0 (Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych), to przychody z tego tytułu, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.";
  3. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej Łodzi z dnia 18 lipca 2014 r. (nr IPTPB1/415-221/14-10/KSU), w której Dyrektor w pełni podzielił stanowisko wnioskodawcy, że „W efekcie, przychody uzyskane przez Spółkę ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez internet, stanowią, zdaniem Wnioskodawczym, przychody z działalności usługowej w zakresie handlu i podlegać będą opodatkowaniu 3% stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) Ustawy."


Jednocześnie, opodatkowanie 3% ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będzie możliwe pod warunkiem złożenia przez Wnioskodawcę pisemnego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania do Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania Wnioskodawcy, nie później niż do dnia uzyskania przez Wnioskodawcę pierwszego przychodu ze zbycia wirtualnych walut, w tym B. oraz E., za pośrednictwem planowanej spółki cywilnej lub jawnej osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 UZPDOF, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W myśl ust. 2 art. 9 UZPDOF, oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników. Wspólnicy spółki cywilnej osób fizycznych rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Jednocześnie, stosownie do art. 7 ust. 1 UZPDOF, do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu. W przypadku nowo utworzonej spółki za rozpoczęcie działalności uważa się datę uzyskania pierwszego przychodu przez tę spółkę.

W ocenie Wnioskodawcy, utworzenie przez niego spółki cywilnej lub jawnej (osób fizycznych) będzie zatem w świetle powołanych przepisów UZPDOF tożsame z rozpoczęciem prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej (do celów opodatkowania podatkiem zryczałtowanym), wobec czego Wnioskodawca będzie uprawniony do wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania osiąganych za pośrednictwem tej spółki przychodów ze sprzedaży wirtualnych walut, również gdy spółka ta zostanie utworzona, a przychód uzyskany w ciągu roku. Innymi słowy, w przypadku utworzenia spółki cywilnej lub jawnej (osób fizycznych) w ciągu roku, Wnioskodawca będzie uprawniony do wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania do (osiąganych za jej pośrednictwem) przychodów bez konieczności oczekiwania do kolejnego roku, pod warunkiem złożenia stosownego oświadczenia do dnia uzyskania pierwszego przychodu.

Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko jest tożsame z poglądami Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonymi w wyroku z dnia 21 sierpnia 2013 r. (sygn.: II FSK 2453/11), w którym Sąd ten stwierdził że: „(...) w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przyjęto zasadę, że przychody ze źródła, jakim jest pozarolniczą działalność gospodarcza bądź uznawane za przychody z tego źródła na podstawie art. 5b ust. 2 u.p.d.o.f. nie muszą być opodatkowane w jednej formie - ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przeciwnie, wyraźne oddzielenie limitów przychodów i nakaz odrębnego liczenia ryczałtu oznacza, że ustawodawca przychody z tych dwóch form aktywności podatnika konsekwentnie - dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych - odróżnia. Potwierdza to wynik wykładni systemowej wewnętrznej. Przyjęcie jako zasady jednakowej formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie i w formie spółki czyniłoby zbędną regulację zawartą w art. 9a ust. 5 u.p.d.o.f. Zgodnie z powołanym przepisem, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki bądź spółek niemających osobowości prawnej bądź jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej, wybór sposobu opodatkowania na zasadach wskazanych w art. 9c ust.2 tej ustawy, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy. Wyraźne rozgraniczenie - dla celów opodatkowania ryczałtem - przychodów osiąganych z działalności prowadzonej samodzielnie i w formie spółki wynika także, wbrew stanowisku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - z art. 7 ust. 1 u.z.p.d. Określa on odmiennie (w zależności od formy prowadzenia działalności) dla podatników rozpoczynających działalność w trakcie roku podatkowego dzień, od którego stosuje się do nich formę opodatkowania w postaci ryczałtu. Wskazanie jako terminu początkowego dnia osiągnięcia przychodu przez spółkę nie oznacza (jak uznaje Sąd pierwszej instancji), że jest to dzień osiągnięcia przychodu z działalności gospodarczej przez wspólnika. Wspólnik w tym samym dniu osiąga bowiem przychód z udziału w spółce, uznawany tylko - z mocy art. 5b ust. 2 u.p.d.o.f. - za przychód z działalności gospodarczej. Ponadto w ust. 2 art. 7 u.z.p.d. wskazano, że nie stanowi rozpoczęcia działalności gospodarczej w roku podatkowym całkowita lub częściowa zmiana branży lub przedmiotu działalności albo zmiana umowy spółki lub zmiana wspólnika. Wśród okoliczności, które nie są uznawane za rozpoczęcie działalności nie wymieniono natomiast przystąpienia przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą samodzielnie do utworzonej w roku podatkowym spółki cywilnej bądź jawnej w celu prowadzenia działalności gospodarczej również w tej formie. Tym samym (a contrario) osiągnięcie przychodu przez taką spółkę jest równoznaczne w rozumieniu art. 7 ust.1 u.z.p.d. z rozpoczęciem działalności gospodarczej w nowej formie w trakcie roku podatkowego. Wymaga zatem, dla opodatkowania przychodów z udziału w spółce w formie ryczałtu, złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania w terminie wskazanym w art. 9 ust.1 u.z.p.d. przez osoby, wymienione w art. 9 ust. 2 tej ustawy.

Podatnikiem rozpoczynającym działalność w rozumieniu art. 9 ust. 1 u.z.p.d. będzie zatem zarówno ten, który w roku poprzedzającym nie uzyskał przychodów ani z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, ani z działalności w formie spółki cywilnej i jawnej osób fizycznych, jak i ten, który prowadził w roku poprzedzającym rok podatkowy działalność gospodarczą samodzielnie i trakcie roku podatkowego uzyskał przychody z powstałej w tym samym roku spółki bądź w roku poprzedzającym uzyskiwał przychody z udziału w takiej spółce, a w trakcie roku podatkowego uzyskał przychody z działalności gospodarczej prowadzonej osobiście. Oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem, o którym mowa w art. 9 ust.1 u.z.p.d. winno zatem być złożone odrębnie co do przychodów z działalności wykonywanej samodzielnie i co do przychodów uzyskiwanych z udziału w spółce prowadzącej działalność gospodarczą."

Dokonany przez Wnioskodawcę wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie zatem wiążący w obrębie kolejnych rocznych okresów rozliczeniowych, dopóki Wnioskodawca nie złoży nowego oświadczenia, w którym wyrazi wolę opodatkowania w innej formie (na zasadach ogólnych albo kartą podatkową) albo dopóki nie zaistnieją przesłanki negatywne dla wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych: wskazane w art. 8 UZPDOF oraz Wnioskodawca nie uzyska z rozważanej działalności (za pośrednictwem spółki cywilnej albo jawnej osób fizycznych) przychodów przekraczających równowartość 150.000 EUR w roku podatkowym.


Powyższe stanowisko Wnioskodawcy dotyczące opisanego zdarzenia przyszłego znajduje potwierdzenie w wydanych uprzednio indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, w tym w:


  1. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lipca 2016 r. (nr IPPB1/4511-628/16-6/EC);
  2. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lipca 2016 r. (nr IPPB1/4511-626/16-6/EC);
  3. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lipca 2016 r. (nr IPPB1/4511-625/16-6/EC).


Mając na uwadze powyższe, wnoszę jak na wstępie.

Wnioskodawca jest świadomy faktu, że powołane wyżej interpretacje oraz wyroki zapadły w indywidualnych sprawach innych podatników, jednak ze względu na zasadę jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego, zdaniem Wnioskodawcy, interpretacje te i wyroki powinny być uwzględnione w toku wykładni regulacji właściwych dla opisanego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Należy przy tym zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj