Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-2.4510.973.2016.2.JW
z 12 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 listopada 2016 r., data wpływu do tut. BKIP 16 listopada 2016 r., uzupełnionym 2 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • skutków podatkowych wniesienia przez Wnioskodawcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki celowej jako aport w zamian za udziały – jest prawidłowe,
  • podstawy prawnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Wnioskodawcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki celowej jako aport w zamian za udziały. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 20 grudnia 2016 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.973.2016.1.JW wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 2 stycznia 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca to związek międzygminny (dalej: „Wnioskodawca” lub „Związek”), który tworzy 15 gmin. Związek został powołany w celu wspólnej gospodarki odpadami a jego głównym celem było wybudowanie Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych. Cel został osiągnięty za pomocą środków własnych gmin członkowskich oraz z dofinansowania inwestycji ze środków unijnych w ramach programu operacyjnego województwa na lata 2007-2013 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Działanie 6.1 Ochrona i kształtowanie środowiska KAT.II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi.

Budowa wyżej wymienionego zakładu została ukończona w marcu 2014 r. W dniu 20 maja 2014 r. zakład został przekazany do użytkowania nowo powołanej spółce komunalnej na podstawie sporządzonej notarialnie poświadczonej umowy użyczenia. Spółka została powołana w celu zarządzania zakładem, jedynym udziałowcem spółki jest Wnioskodawca.

Na podstawie umowy użyczenia zostały przekazane w nieodpłatne użytkowanie zorganizowana część przedsiębiorstwa tj. nieruchomości i mienie ruchome.

Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT. Nigdy nie świadczył i nie świadczy sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Uzyskuje jedynie wpływy ze składek członkowskich gmin wchodzących w jego skład. Obecnie Wnioskodawca zamierza przekazać zorganizowaną część przedsiębiorstwa darowizną - aportem do własnej spółki komunalnej, w której jest jedynym udziałowcem.

W skład wybudowanego zakładu wchodzą:

  1. Dyżurka wagowego wraz z wyposażeniem,
  2. Waga samochodowa,
  3. Boksy tymczasowego deponowania ustabilizowanego materiału,
  4. Warsztat naprawczy wraz z demontażem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
  5. Wyposażenie warsztatu,
  6. Zadaszone boksy na odpady wielkogabarytowe szt. 2,
  7. Zbiornik na wody opadowe,
  8. Zbiornik na ścieki technologiczne z mycia posadzki,
  9. Separator koalescencyjny z osadnikiem,
  10. Pas zieleni izolacyjnej,
  11. Zieleń ozdobna i trawa,
  12. Drogi i place,
  13. Zadaszony boks na odpady opakowaniowe,
  14. Ogrodzenie,
  15. Miejsce parkingowe dla samochodów osobowych,
  16. Miejsce parkingowe dla gości,
  17. Miejsce parkingowe na sprzęt zakładowy,
  18. Pompownia ścieków z kompostowni,
  19. Pompownia,
  20. Zbiornik na propan szt. 2,
  21. Instalacje elektryczne zewnętrzne i wewnętrzne,
  22. Trafostacja,
  23. Platforma przyjęć odpadów suchych,
  24. Platforma przyjęć zmieszanych odpadów komunalnych,
  25. Podziemny zbiornik na ścieki technologiczne.
  26. Zbiornik bezodpływowy na ścieki sanitarne,
  27. Przyłącze wodociągowe na teren ZZOK,
  28. Przyłącze elektryczne na teren ZZOK,
  29. Sieci wodociągowe, kanalizacyjne,
  30. Hala sortowni odpadów zmieszanych komunalnych,
  31. Linia technologiczna z prasą kanałową,
  32. Kontener na frakcję biodegradowalną, średnią spod kabiny sortowniczej szt. 2,
  33. Kontener na frakcję drobną spod kabiny sortowniczej (mineral) szt. 2,
  34. Kontener wannowy o poj. 36,9 m3 szt. 2.
  35. Kontener do surowców wtórnych szt. 4,
  36. Kontener na tzw. "balast" po sortowni odpadów kierowany na kwaterę składowania odpadów szt. 2,
  37. Kontener o poj. 1,1 m3 do frakcji lekkiej szt. 4,
  38. Kontener o poj. 1,7 m3 do odpadów linii sortowniczej szt. 4,
  39. Plac na osady ściekowe, osady strukturalne, osady zielone,
  40. Wentylatory - Wentylatorownia w kontenerze (szt. 4 wentylatorów),
  41. Wyposażenie wentylatorów do tłoczenia powietrza w systemie biologicznego przetwarzania,
  42. Płyta dojrzewania materiału,
  43. Place na terenie kompostowni,
  44. System biologicznego przetwarzania odpadów - boksy zadaszone górą (bioreaktory betonowe) szt. 4,
  45. Miejsce kruszenia odpadów budowlanych,
  46. Boksy zadaszone na zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny szt. 2
  47. Mobilny kontener na odpady niebezpieczne szt. 2,
  48. Pojemniki na baterie duże,
  49. Pojemniki na baterie małe szt. 4,
  50. Kontener na świetlówki szt. 2,
  51. Pojemniki na płynne odpady,
  52. Beczki szt. 4,
  53. Pompa do beczek,
  54. Budynek administracyjno - socjalno - biurowy,
  55. Wyposażenie budynku administracyjnego - socjalno - biurowego,
  56. Waga do 1 Mg,
  57. Rębarka do gałęzi mobilna,
  58. Ładowarka teleskopowa szt. 1,
  59. Ładowarka przegubowa z łyżką szt. 1,
  60. Karcher do zamiatania posadzek,
  61. Karcher myjka ciśnieniowa,
  62. Wózek widłowy z chwytakiem szt. 1,
  63. Zamiatarka uliczna,
  64. Śmieciarka uliczna o poj. skrzyni ładunkowej 24 m3,
  65. Śmieciarka uliczna o poj. skrzyni ładunkowej 16 m3,
  66. Śmieciarka uliczna o poj. skrzyni ładunkowej 8 m3,
  67. Hakowiec o nośności 10 Mg,
  68. Hakowiec o nośności 20 Mg,
  69. Zbiornik na wody opadowe z zamkniętej czaszy kwatery,
  70. Rów opasowy,
  71. Droga przeciwpożarowa.

Łączną wartość zorganizowanej części przedsiębiorstwa X zł. Poszczególne urządzenia stanowią logiczną całość i tworzą zorganizowaną część przedsiębiorstwa umożliwiającą funkcjonowanie.

Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące to zadanie.

W zakresie wskazywanego zespołu składników majątkowych mających być wniesionych w formie aportu do spółki Wnioskodawca wyjaśnia, że wyżej wymienione składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W wybudowanym zakładzie zachodzi cały proces zagospodarowania odpadów, przyjęcie odpadów, sortowanie, produkcja paliwa alternatywnego. W stosunku do zakładu możliwe jest prowadzenie odrębnej ewidencji zdarzeń gospodarczych, możliwe jest przyporządkowanie kosztów i przychodów oraz należności i zobowiązań w związku z tym należy uznać, że w stosunku do zakładu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącego przedmiotem aportu zachodzi przesłanka wyodrębnienia finansowego.

Jak wskazano powyżej w stosunku do zakładu zagospodarowania odpadów zachodzi przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, a w związku z tym wniesienie aportu wskazanych składników majątkowych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W celu wykonywania zadań własnych gminy, zaspokajania zbiorczych potrzeb wspólnoty wynikających z ustawy o samorządzie gminnym tj. w szczególności obejmujące utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych Wnioskodawca utworzył spółkę komunalną, w której jest jedynym udziałowcem.

W celu wykonywania tych zadań Wnioskodawca zamierza przekazać darowizną zorganizowaną część przedsiębiorstwa dla spółki komunalnej.

Będzie to czynność nieodpłatna czyli związek nie otrzyma żadnego wynagrodzenia.

W odpowiedzi na wezwanie z 20 grudnia 2016 r. Wnioskodawca doprecyzował, że przedmiotem zapytania jest wniesienie przez Wnioskodawcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki celowej jako aport w zamian za udziały.

W uzupełnieniu wniosku z 30 grudnia 2016 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że wyżej wymienione składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie):

Czy Wnioskodawca jako podmiot zamierzający wnieść zorganizowaną część przedsiębiorstwa jako aport w zamian za udziały, do spółki komunalnej, której jest wyłącznym udziałowcem jest zwolniony z zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 4a pkt 4 oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko zawarte w uzupełnieniu wniosku), został on powołany w celu realizacji inwestycji ze środków unijnych - wybudowania zakładu zajmującego się zagospodarowaniem odpadów, nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej uzyskuje jedynie wpływy ze składek członkowskich gmin wchodzących w jego skład, składki członkowskie wnoszone są jako finansowanie wspólnego projektu.

Wnioskodawca zamierza obecnie przekazać zorganizowaną część przedsiębiorstwa dla spółki jako aport w zamian za udziały.

W celu wykonywania zadań własnych gminy, zaspokajania zbiorczych potrzeb wspólnoty wynikających z ustawy o samorządzie gminnym tj. w szczególności obejmujące utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych Wnioskodawca utworzył spółkę komunalną, w której jest jedynym udziałowcem.

Zgodnie z art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W skład wybudowanego zakładu wchodzi jak wyżej wskazano kompletny zespół składników majątkowych umożliwionych prowadzenie działalności gospodarczej. Poszczególne urządzenia stanowią logiczną całość służącą konkretnemu celowi - prowadzeniu działalności zagospodarowania odpadów komunalnych.

Przedmiotem aportu jak wskazano jest zorganizowana część przedsiębiorstwa w związku z tym na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a ust. 4 na dzień wniesienia tego aportu przychód nie powstanie po stronie wnioskodawcy i nie będzie on zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od tej czynności.

Na tle obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie, czy uzyska on przychód w związku z wniesieniem do Spółki celowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wnioskodawca wyjaśnił, że wniesione przez niego składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej także: „updop”), a także w stosunku do nich zachodzi przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego. W myśl art. 4a pkt 4 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Jak wskazuje Wnioskodawca przedmiotem aportu będą składniki majątkowe wskazane we wniosku, zaś w stosunku do zakładu możliwe jest prowadzenie odrębnej ewidencji zdarzeń, możliwe jest przyporządkowanie kosztów i przychodów oraz należności i zobowiązań.

Odnosząc się do ustalenia czy zespół składników przedstawiony przez Wnioskodawcę stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa wskazać należy, że w celu dokonania oceny, czy dane składniki niematerialne i materialne stanowią przedsiębiorstwo czy też zorganizowaną jego część, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy, która może nastąpić jedynie w postępowaniu dowodowym. Organ wydający interpretację indywidualną prawa podatkowego związany jest przedstawionym przez Wnioskodawcę opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, i tym samym nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w postępowaniu interpretacyjnym. Z tego względu przyjęto za Wnioskodawcą, że przekazane składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Stosowanie do art. 12 ust 1 pkt 7 updop, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Jeżeli zatem wnoszone aportem składniki majątkowe będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa to taki wkład niepieniężny nie będzie skutkował powstaniem przychodu po stronie podmiotu wnoszącego wkład w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów w spółce kapitałowej, do której tenże aport będzie wnoszony.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w przypadku gdy przedmiotem planowanego aportu będzie – jak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku – wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników majątkowych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 4a pkt 4 updop, to w związku z wniesieniem ich w formie aportu do spółki kapitałowej, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się natomiast do treści zadanego przez Wnioskodawcę pytania oraz zajętego stanowiska należy w pierwszej kolejności wskazać, że Wnioskodawca przywołał przepisy art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, które określają przychód w przypadku otrzymania rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. W tym kontekście należy stwierdzić, że z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie przekazującym a nie otrzymującym rzeczy, prawa bądź świadczenia, dlatego też art. 12 ust. 1 pkt 2 updop w przypadku Wnioskodawcy opisanym we wniosku ORD-IN zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania.

Dlatego też mając na uwadze powyższe uzasadnienie, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Wnioskodawcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki celowej jako aport w zamian za udziały, natomiast za nieprawidłowe w zakresie wskazania podstawy prawnej dla określenia skutków podatkowych tego działania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Skłodowskiej Curie 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj