Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.804.2016.3.KJ
z 26 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 11 października 2016 r. (data wpływu 14 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 28 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy Spółka nabywając od Dostawcy w danym okresie rozliczeniowym Produkty objęte prerabatem podlegającemu rozliczeniu zgodnie z umową handlową, których zakup zostanie udokumentowany fakturami VAT wystawionymi przez Dostawcę w oparciu o cennik będzie mieć pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy Spółka nabywając od Dostawcy w danym okresie rozliczeniowym Produkty objęte prerabatem podlegającemu rozliczeniu zgodnie z umową handlową, których zakup zostanie udokumentowany fakturami VAT wystawionymi przez Dostawcę w oparciu o cennik będzie mieć pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 21 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPB-1-3.4510.890.2016.2.AB, 2461-IBPP1.4512.804.2016.2.KJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X sp. z o.o. (dalej jako Spółka, Wnioskodawca) jest firmą specjalizującą się w procesach KTL oraz proszkowym malowaniu powierzchni. W celu świadczenia usług Spółka nabywa różnego rodzaju materiały, w tym w szczególności farby. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Spółka zamierza zawrzeć z producentem farb (dalej jako: Dostawca) umowę handlową na dostawę farb (dalej jako Produkty). Umowa ta będzie przewidywać wstępny rabat w postaci umówionej kwoty pieniężnej wypłacanej Spółce przez Dostawcę „z góry” przed dokonaniem dostawy Produktów w ustalonym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze albo rok kalendarzowy) tzw. prebate (dalej jako prerabat, kwota prerabatu).

Następnie w trakcie realizacji umowy handlowej kwota prerabatu będzie podlegać rozliczeniu w ten sposób, iż:

  1. jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia Produktów Dostawcy co najmniej o ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Dostawcy nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej nie będzie podlegać zwrotowi dla Dostawcy i zostanie zatrzymana przez Kontrahenta,
  2. jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia Produktów Dostawcy poniżej ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Dostawcy nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej będzie podlegać zwrotowi dla Dostawcy.

Otrzymana kwota prerabatu nie będzie udokumentowana fakturą VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Z Umów zawieranych przez Dostawcę (producenta farb) a Wnioskodawcą nie będzie wynikać uzależnienie otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (prerabatu) od czynienia przez Wnioskodawcę jakichkolwiek innych dodatkowych działań (oprócz nabycia produktów o ustalonej minimalnej ilości lub minimalnej wartości) jak np. terminowe regulowanie płatności, posiadanie pełnego asortymentu Dostawcy, reklama towarów Dostawcy lub też innych działań.
  2. Nabywane od Dostawcy produkty objęte prerabatem będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  3. Dostawa farb będzie dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez Dostawcę.
    Jednocześnie Wnioskodawca uzupełnia Wniosek o element zdarzenia przyszłego (zdarzenia o charakterze ciągłym) wskazując, iż prerabatem nie będą objęte wszystkie produkty, lecz wyłącznie asortyment określony rodzajowo w umowie z kontrahentem. W tym przypadku Wnioskodawcy będą to emulsje i pasty, których dostawa będzie dokumentowana fakturą VAT wystawianymi przez Dostawcę.
  4. Kwota prerabatu będzie określona w umowie handlowej pomiędzy Dostawcą i Wnioskodawcą i zostanie udokumentowana notą uznaniową wystawioną przez Dostawcę. Kwota prerabatu będzie przekazana przelewem bankowym.
  5. Wnioskodawca wskazuje, iż kwota prerabatu będzie obliczana i będzie zatrzymywana przez Wnioskodawcę na podstawie wewnętrznej ewidencji sprzedaży ilościowo-wartościowej prowadzonej przez Dostawcę. Kwota prerabatu zostanie określona w zawartej umowie handlowej oraz przekazana kontrahentowi na podstawie noty uznaniowej wystawionej przez Dostawcę. Ilość/wartość będzie wyliczana ze wszystkich faktur dokumentujących sprzedaż określonych wyrobów (asortymentu) w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok kalendarzowy).
  6. W trakcie okresu rozliczeniowego Wnioskodawca będzie kupował towary kontrahenta objęte prerabatem w cenach podstawowych (bez rabatu).



W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 4):

  1. Czy Spółka, nabywając od Dostawcy i w danym okresie rozliczeniowym Produkty objęte prerabatem podlegającemu rozliczeniu zgodnie z umową handlową (pkt 1 wskazany w opisie zdarzenia przyszłego), których zakup zostanie udokumentowany fakturami VAT wystawionymi przez Dostawcę w oparciu o cennik (bez uwzględnienia zniżek), będzie mieć pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, nabywając od Dostawcy w danym okresie rozliczeniowym Produkty objęte prerabatem podlegającemu rozliczeniu zgodnie z umową handlową (pkt 1 wskazany w opisie zdarzenia przyszłego), których zakup zostanie udokumentowany fakturami VAT wystawionymi przez Dostawcę w oparciu o cennik Dostawcy (bez uwzględnienia zniżek), będzie mieć pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur VAT.

Uzasadnienie przyjętego stanowiska Wnioskodawcy:

Stosownie do zasady wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o powyższą regulację, Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymywanych od Dostawcy Produktów, które będą objęte kwotą prerabatu rozliczanej zgodnie z umową handlową, a których to zakup zostanie udokumentowany fakturami VAT wystawionymi przez Dostawcę w oparciu o cennik Dostawcy (bez uwzględniania zniżek). Powyższe wynika z tego, iż kwota prerabatu nie może zostać udokumentowana fakturami VAT, jak również jej wartość nie podlega korekcie w stosunku do podstawy opodatkowania dostawy towarów Produktów Dostawcy.

Spełnienie warunków przez Spółkę związanych z nabyciem Produktów o określonej wartości lub ilości w danym okresie rozliczeniowym nie będzie bowiem skutkować po stronie Dostawcy obowiązkiem korygowania podstawy opodatkowania dostaw towarów (Produktów Dostawcy) dokonanych po przekazaniu Spółce kwoty prerabatu, w części w jakiej kwota prerabatu proporcjonalnie przypada na tą część dostaw towarów (Produktów Dostawcy).


Powyższe wynika z tego, iż przepisy ustawy VAT dotyczące podstawy opodatkowania tj. art. 29a ust. 7 oraz ust. 10 ustawy VAT nie obejmują sytuacji (stanów faktycznych) związanych z obowiązkiem pomniejszenia podstawy opodatkowania z uwagi na fakt, iż kwota udzielonego prerabatu nie stanowi:

  1. udzielonej obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy VAT (tj. nie jest rabatem z tytułu wcześniejszej zapłaty przez Spółkę);
  2. kwoty opustu i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy VAT (tj. nie jest kwotą opustu lub obniżką ceny udzieloną po dokonaniu sprzedaży).


Z uwagi na to, iż kwota prerabatu jest udzielana przed dokonaniem dostaw towarów, nie wpływa ona na podstawę opodatkowania tych dostaw podatkiem od towarów i usług. Tym samym podstawa opodatkowania dostaw towarów objętych kwotą prerabatu nie ulega w żaden sposób pomniejszeniu.

W konsekwencji powyższego Spółka będzie w pełni uprawniona do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur VAT otrzymanych od Dostawcy Produktów, które będą objęte kwotą prerabatu zgodnie z planowana umową handlową.

Wobec powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego – na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy – stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ww. ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b ww. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:

  1. ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
  2. ust. 2 pkt 4 lit. c - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
    1. otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
    2. uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy;
  3. ust. 2 pkt 4 lit. a. b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.


W myśl art. 86 ust. 19a ww. ustawy, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą, o której mowa w art. 29a ust. 13 i 14, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, zamierza zawrzeć z producentem farb umowę handlową na dostawę farb. Umowa ta będzie przewidywać wstępny rabat w postaci umówionej kwoty pieniężnej wypłacanej Spółce przez Dostawcę „z góry” przed dokonaniem dostawy Produktów w ustalonym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze albo rok kalendarzowy) tzw. prebate (dalej jako prerabat, kwota prerabatu).


Następnie w trakcie realizacji umowy handlowej kwota prerabatu będzie podlegać rozliczeniu w ten sposób, iż:

  1. jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia Produktów Dostawcy co najmniej o ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Dostawcy nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej nie będzie podlegać zwrotowi dla Dostawcy i zostanie zatrzymana przez Kontrahenta,
  2. jeżeli w danym okresie rozliczeniowym, Spółka dokona nabycia Produktów Dostawcy poniżej ustalonej minimalnej ilości (według jednostek miar) lub minimalnej wartości (według cennika produktów Dostawcy nieuwzględniającego jakichkolwiek obniżek cen), wówczas kwota prerabatu przypadająca na tą część zakupionych Produktów określona zgodnie z metodologią zawartą w umowie handlowej będzie podlegać zwrotowi dla Dostawcy.

Otrzymana kwota prerabatu nie będzie udokumentowana fakturą VAT.

Nabywane od Dostawcy produkty objęte prerabatem będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dostawa farb będzie dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez Dostawcę.


Aby odpowiedzieć na pytanie Wnioskodawcy należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 347 s. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne, bonusy, rabaty. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych, bonusów, rabatów nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie kwoty te zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za wypłacenie konkretnych kwot ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta lub też podejmowanie lub zaniechanie innych działań określonych przez strony w umowie. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona kwota związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką kwotę, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że ani w Dyrektywie 2006/112/WE Rady ani też w ustawie o VAT prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna”, „bonus” czy też „rabat”. Zatem celem dokonania prawidłowej kwalifikacji wypłacanych kwot w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.

Należy również zauważyć, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „rabat” zatem, pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. I tak, zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że z Umów zawieranych przez Dostawcę (producenta farb) a Wnioskodawcą nie będzie wynikać uzależnienie otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (prerabatu) od czynienia przez Wnioskodawcę jakichkolwiek innych dodatkowych działań (oprócz nabycia produktów o ustalonej minimalnej ilości lub minimalnej wartości) jak np. terminowe regulowanie płatności, posiadanie pełnego asortymentu Dostawcy, reklama towarów Dostawcy lub też innych działań.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż prerabatem nie będą objęte wszystkie produkty, lecz wyłącznie asortyment określony rodzajowo w umowie z kontrahentem. W tym przypadku Wnioskodawcy będą to emulsje i pasty, których dostawa będzie dokumentowana fakturą VAT wystawianymi przez Dostawcę.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłacana kwota pieniężna przez Dostawcę Wnioskodawcy „z góry” przed dokonaniem dostaw Produktów, bez dodatkowych działań, nie będzie związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Dostawcy.

Z wniosku wynika bowiem, że z Umów zawieranych przez Dostawcę (producenta farb) a Wnioskodawcą nie będzie wynikać uzależnienie otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (prerabatu) od czynienia przez Wnioskodawcę jakichkolwiek innych dodatkowych działań (oprócz nabycia produktów o ustalonej minimalnej ilości lub minimalnej wartości) jak np. terminowe regulowanie płatności, posiadanie pełnego asortymentu Dostawcy, reklama towarów Dostawcy lub też innych działań.

Zatem zawarty we wniosku opis sprawy pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych dodatkowych czynności poza zakupem Produktów od Dostawcy. Tym samym oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie świadczył wobec Dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie będzie on wykonywał takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej wypłacanej przez Dostawcę Wnioskodawcy „z góry” kwoty pieniężnej przed dokonaniem dostaw Produktów w ustalonym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze albo rok kalendarzowy) tzw. prebate.

Tym samym, skoro jak już wskazano powyżej, nabywca Produktów (Wnioskodawca) nie świadczy wobec Dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie będzie wykonywał on takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z Umowy, a ponadto w momencie przekazania kwoty nie jest możliwe określenie w jaki sposób ostatecznie kwota ta zostanie rozliczona, tym samym na etapie przekazania kwoty prerabatu nie ma podstaw do wystawienia faktury VAT. Tym samym kwota prerabatu nie może być udokumentowana fakturą.

Następnie Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu towarów u Dostawcy, które to produkty będą udokumentowane fakturami VAT i będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawcy na tym etapie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych zakupów w pełnej kwocie na podstawie otrzymanych od Dostawcy faktur.

Należy mieć bowiem na uwadze, że w podatku VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego w terminach wynikających z ustawy, zatem co do zasady odliczenie następuje w momencie kiedy u dostawcy powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w momencie otrzymania faktury.

Z opisu sprawy wynika, że na etapie dokonywania przez Wnioskodawcę poszczególnych pojedynczych zakupów w danym okresie rozliczeniowym nie jest możliwe przewidzenie i ustalenie czy Wnioskodawca spełni warunki umożliwiające mu zatrzymanie kwoty rabatu otrzymanej wcześniej od Dostawcy. Ustalenie tych kwestii, jak wynika z wniosku, następuje dopiero po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego.

Tak więc na etapie nabywania od dostawcy towarów Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur sprzedażowych.

Nie można jednak uznać, że otrzymana kwota prerabatu pozostaje bez wpływu na cenę nabywanych przez Wnioskodawcę towarów, a tym samym na podatek należy u sprzedawcy i naliczony u Wnioskodawcy.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że w przypadku spełnienia przez Wnioskodawcę warunków określonych w umowie Wnioskodawca będzie mógł zatrzymać otrzymaną wcześniej kwotę.

Kwota prerabatu będzie obliczana i zatrzymywana przez Wnioskodawcę na podstawie wewnętrznej ewidencji sprzedaży ilościowo-wartościowej prowadzonej przez Dostawcę, a ilość/wartość będzie wyliczana ze wszystkich faktur dokumentujących sprzedaż określonych wyrobów (asortymentu) w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok kalendarzowy).

Zatem spełnienie warunków uprawniających do zatrzymania przez Wnioskodawcę kwoty rabatu zostanie ustalone dopiero po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego. Tak więc w istocie to dopiero po dokonaniu sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym następuje udzielenie rabatu. W przypadku gdyby Wnioskodawca nie spełnił warunków musi rabat oddać czyli nie zostanie on Wnioskodawcy udzielony.

W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z rabatem udzielonym po sprzedaży, czyli rabatem, o którym mowa w art. 29a ust. 10 ustawy o VAT ponieważ momentem udzielenia rabatu jest moment ziszczenia się warunków uprawniających Wnioskodawcę do zatrzymania kwoty rabatu.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ww. ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.

Natomiast zgodnie z art. 106j ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z kolei art. 106j ust. 2 ustawy o VAT stwierdza, że faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.


Na podstawie art. 106j ust. 3 ustawy, w przypadku, gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Uregulowania krajowej ustawy o podatku od towarów i usług stanowią implementację przepisów wspólnotowych i są konsekwencją przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. I tak, art. 29a ustawy implementuje przepis art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

  1. obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;
  3. kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Ponadto Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w art. 73 oraz art. 90 ust. 1 określa podstawę opodatkowania, przewidując uprawnienia do jej obniżenia w przypadku każdorazowego, faktycznego zmniejszenia obrotu.

Konstrukcja podstawy opodatkowania oparta jest bowiem na założeniu proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. W efekcie, każda transakcja podlega podatkowi VAT obliczonemu od rzeczywistej ceny towarów lub usług według stawki, jaka ma zastosowanie do takich towarów i usług. Przepisy Dyrektywy wskazują, że zasada proporcjonalności obowiązuje również w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku rabatów, opustów lub obniżek cen. Ponadto, powyższe dotyczy anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy. Oznacza to, że podatek VAT należny powinien być, co do zasady, proporcjonalny do ceny faktycznej pobranej przez dany podmiot.

Ponadto, należy mieć na uwadze, że konstrukcja podstawy opodatkowania pozwala zrealizować fundamentalną zasadę neutralności podatku VAT. Ekonomiczny ciężar podatku VAT, co do zasady, powinien bowiem ponosić konsument, a nie podatnik. W ślad zatem za obniżeniem ceny transakcyjnej w formie rabatu powinno następować obniżenie podstawy opodatkowania tej transakcji, aby zachowana została zasada proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. Jeśli podstawa opodatkowania przewyższa kwotę wynagrodzenia należnego podatnikowi, przynajmniej w części poniesie on ekonomiczny ciężar podatku, co naruszałoby zasadę neutralności tego podatku.

Skoro zatem mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z rabatem udzielonym po sprzedaży (dopiero po sprzedaży następuje ziszczenie się warunków do zatrzymania lub nie kwoty rabatu), czyli obniżeniem ceny, o którym mowa art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, to jest to podstawa do dokonania przez Wnioskodawcę korekty odliczonego podatku naliczonego.

Co do zasady sytuacja ta powinna być przez sprzedawcę udokumentowana wystawieniem faktury korygującej zgodnie z art. 106j ustawy o VAT. Ponieważ jednak w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest już w posiadaniu kwoty rabatu, to w ocenie tut. Organu powinien dokonać obniżenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym ziściły się warunki do zatrzymania rabatu, nawet w przypadku gdyby sprzedawca nie wystawił Wnioskodawcy faktury korygującej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe, gdyż wprawdzie Wnioskodawcy będzie przysługiwało wstępnie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących zakup towarów, to jednak po ziszczeniu się warunków do zatrzymania kwoty rabatu, czyli w momencie udzielenia rabatu odliczony podatek naliczony należy skorygować.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj