Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.771.2016.2.MS
z 17 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 października 2017 r. (data wpływu 5 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z 27 grudnia 2016 r. (data wpływu 28 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek zabudowanych wałem przeciwpowodziowym w zamian za odszkodowanie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek zabudowanych wałem przeciwpowodziowym w zamian za odszkodowanie.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 27 grudnia 2016 r. (data wpływu 28 grudnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 2461-IBPP1.4512.771.2016.1.MS z 14 grudnia 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Starosta B. na mocy art. 23 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tj.: Dz.U. z 2015 r. poz. 1774 ze zm.) działa jako organ reprezentujący Skarb Państwa i realizujący zadania z zakresu administracji rządowej.

W dniu 24 lutego 2015 r. Wojewoda wydał decyzję nr 1/2015 o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych. Decyzją tą Wojewoda udzielił Województwu pozwolenia na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowej pn: „….”.

Zgodnie z pkt V przedmiotowej decyzji działki stanowiące własność Skarbu Państwa zabudowane wałami przeciwpowodziowymi rzeki G. o nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, o łącznej powierzchni 2,4826 ha, położone w B., obręb J. oraz działka nr 417/8 o powierzchni 0,7283 ha, położona w B., obręb B., stały się własnością Województwa. Z tego tytułu Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Starostę B. przysługuje odszkodowanie, które zostanie ustalone w drodze odrębnych decyzji przez Wojewodę. Do dnia składania wniosku decyzje o wysokości odszkodowania nie zostały wydane.

Opis działek objętych przyszłym odszkodowaniem przedstawiono poniżej.

Działka nr 55 o pow. 0,0654 ha położona w B., obręb J., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako PsV (pastwiska trwałe klasy V). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ww. działka oznaczona jest symbolem ZE - ochrona dolin i cieków powierzchniowych, a w szczególności zachowanie bioróżnorodności i prawidłowe przewietrzenie obszaru.

Działka nr 95/2 o pow. 0,3581 ha położona w B., obręb J., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako E-ŁV (użytek ekologiczny na łąkach trwałych klasy V), E-PsV (użytek ekologiczny na pastwiskach trwałych klasy V), N (nieużytki). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ww. działka oznaczona jest symbolem ZE - ochrona dolin i cieków powierzchniowych, a w szczególności zachowanie bioróżnorodności i prawidłowe przewietrzenie obszaru.

Działka nr 64/8 o pow. 0,0574 ha położona w B., obręb J., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako E-Wp (użytek ekologiczny na gruntach pod wodami powierzchniowymi płynącymi). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ww. działka oznaczona jest symbolem ZE - ochrona dolin i cieków powierzchniowych, a w szczególności zachowanie bioróżnorodności i prawidłowe przewietrzenie obszaru.

Działka nr 104/6 o pow. 0,2134 ha położona w B., obręb J., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako Tr (tereny różne). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ww. działka oznaczona jest symbolem ZE - ochrona dolin i cieków powierzchniowych, a w szczególności zachowanie bioróżnorodności i prawidłowe przewietrzenie obszaru.

Działka nr 97 o pow. 0,0368 ha położona w B., obręb B., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako W (wody). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ww. działka oznaczona jest symbolem RZ - łąki i pastwiska, doliny rzeczne z przewagą elementów naturalnych, wymagające ochrony oraz treny rekreacyjne wędkarskie.

Działka nr 256/115 o pow. 0,4480 ha położona w B., obręb B., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako ŁV (łąki trwałe klasy V). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ww. działka oznaczona jest symbolem RZ - łąki i pastwiska, doliny rzeczne z przewagą elementów naturalnych, wymagające ochrony oraz treny rekreacyjne wędkarskie.

Działka nr 257/102 o pow. 0,4290 ha położona w B., obręb B., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako ŁV (łąki trwałe klasy V). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ww. działka oznaczona jest symbolem RZ - łąki i pastwiska, doliny rzeczne z przewagą elementów naturalnych, wymagające ochrony oraz treny rekreacyjne wędkarskie.

Działka nr 258/104 o pow. 0,0920 ha położona w B., obręb B., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako ŁV (łąki trwałe klasy V). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ww. działka oznaczona jest symbolem RZ - łąki i pastwiska, doliny rzeczne z przewagą elementów naturalnych, wymagające ochrony oraz treny rekreacyjne wędkarskie.

Działka nr 594/117 o pow. 0,2209 ha położona w B., obręb B., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako ŁV (łąki trwałe klasy V). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ww. działka oznaczona jest symbolem RZ - łąki i pastwiska, doliny rzeczne z przewagą elementów naturalnych, wymagające ochrony oraz treny rekreacyjne wędkarskie.

Działka nr 596/113 o pow. 0,2101 ha położona w B., obręb B., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako ŁV (łąki trwałe klasy V). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ww. działka oznaczona jest symbolem RZ - łąki i pastwiska, doliny rzeczne z przewagą elementów naturalnych, wymagające ochrony oraz treny rekreacyjne wędkarskie.

Działka nr 598/114 o pow. 0,3515 ha położona w B., obręb B., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako ŁV (łąki trwałe klasy V). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ww. działka oznaczona jest symbolem RZ - łąki i pastwiska, doliny rzeczne z przewagą elementów naturalnych, wymagające ochrony oraz treny rekreacyjne wędkarskie.

Działka nr 417/8 o pow. 0,7283 ha położona w B., obręb B., w operacie ewidencji gruntów i budynków opisana jako ŁV (łąki trwałe klasy V), PsV (pastwiska trwałe klasy V), Ls (lasy), N (nieużytki). W terenie zabudowana wałem przeciwpowodziowym rzeki G.. Działka ta zabudowana jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Symbol PKOB (1999): 2152. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta ww. działka oznaczona jest symbolem KE - korytarze ekologiczne.

Wnioskodawca w zakresie w jakim działa w imieniu Skarbu Państwa jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na pytanie nr 2 tut. organu „Kiedy i przez jaki podmiot na działkach nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 został wybudowany wał przeciwpowodziowy? Wnioskodawca podał, że Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, który jest administratorem wałów przeciwpowodziowych pod którymi znajdują się przedmiotowe działki informuje w piśmie z dnia 22 grudnia 2016 r., że nie posiada żadnych informacji odnośnie daty wybudowania ani wykonawcy przedmiotowej budowli, ponieważ w wyniku powodzi w 2010 r. budynek Zarządu został zalany, a wszystkie dokumenty zostały zniszczone.

Z materiałów archiwalnych wchodzących w skład tutejszego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wynika, że przedmiotowe wały zostały wybudowane co najmniej przed 1980 r., gdyż na mapie zasadniczej utworzonej w 1980 r. przedmiotowe wały już widnieją.

Na pytanie nr 3 tut. organu „Kiedy i w wyniku jakiej czynności działki nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 weszły do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którym gospodaruje Wnioskodawca?” Wnioskodawca podał, że:

  • Działka nr 55 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 55 na podstawie art. 256 Traktatu Wersalskiego z dnia 29 czerwca 1919 r. (Dz.U. 35 z dnia 26 kwietnia1920 r.).
  • Działka nr 95/2 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 2 na mocy Decyzji Prezydenta Miasta o wywłaszczeniu nieruchomości i odszkodowaniu z dnia 22 marca 1978 r. Działka nr 95/2 powstała w wyniku podziału działki nr 2 na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 24 lutego 2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 64/8 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 64/8 na podstawie art. 1 Dekretu z dnia 8 sierpnia 1946 r. o wpisywaniu w księgach hipotecznych (gruntowych) prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej (Dz.U. Rz.P. Nr 39, poz. 233).
  • Działka nr 104/6 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 6 na podstawie art. 1 Dekretu z dnia 8 sierpnia 1946 r. o wpisywaniu w księgach hipotecznych (gruntowych) prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej (Dz.U. Rz.P. Nr 39, poz. 233). Działka nr 6 podzieliła się na m.in. działkę nr 73/6, a działka nr 104/6 powstała w wyniku podziału działki 73/6 na podstawie Decyzji Wojewody nr z dnia 24 lutego 2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 97 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 97 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r.
  • Działka nr 256/115 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 256/115 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r.
  • Działka nr 257/102 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 257/102 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r.
  • Działka nr 258/104 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 258/104 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r.
  • Działka nr 594/117 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 255/117 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r. Działka nr 594/117 powstała w wyniku podziału działki nr 255/117 na podstawie Decyzji Wojewody nr z dnia 24 lutego 2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 596/113 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 477/113 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r. Działka nr 596/113 powstała w wyniku podziału działki nr 477/113 na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 24 lutego 2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 598/114 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 479/114 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r. Działka 598/114 powstała w wyniku podziału działki nr 479/114 na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 24 lutego 2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 417/8 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 417/8 na podstawie zaświadczenia i wniosku Wojewódzkiego Urzędu Ziemskiego w K. z dnia 30 listopada 1976 r.

Na pytanie nr 4 tut. organu „Czy przedmiotem ww. nabycia przez Skarb Państwa były działki zabudowane?” Wnioskodawca podał, że nie ma wiedzy czy w momencie nabycia na rzecz Skarbu Państwa działki będące przedmiotem wniosku były zabudowane.

Na pytanie nr 4 tut. organu „Czy nabycie przez Skarb Państwa prawa własności działek nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 zabudowanych wałem przeciwpowodziowym było nabyciem od podmiotu działającego w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, od podmiotu gospodarczego czy też od podmiotu niebędącego podatnikiem podatku VAT?” Wnioskodawca podał, że nabycie przez Skarb Państwa prawa własności działek nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 zabudowanych wałem przeciwpowodziowym nastąpiło zgodnie ze wskazaniem:

  • Działka nr 55 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 55 na podstawie art. 256 Traktatu Wersalskiego z dnia 29 czerwca 1919 r. (Dz.U. 35 z dnia 26 kwietnia1920 r.).
  • Działka nr 95/2 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 2 na mocy Decyzji Prezydenta Miasta T. o wywłaszczeniu nieruchomości i odszkodowaniu nr GT-RZ-SW- 631/221/77 z dnia 22 marca 1978 r. Działka nr 95/2 powstała w wyniku podziału działki nr 2 na podstawie Decyzji Wojewody nr IFXIII.7820.86.2014 z dnia 24.02.2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 64/8 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 64/8 na podstawie art. 1 Dekretu z dnia 8 sierpnia 1946 r. o wpisywaniu w księgach hipotecznych (gruntowych) prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej (Dz.U. Rz.P. Nr 39, poz. 233).
  • Działka nr 104/6 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 6 na podstawie art. 1 Dekretu z dnia 8 sierpnia 1946 r. o wpisywaniu w księgach hipotecznych (gruntowych) prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej (Dz.U. Rz.P. Nr 39, poz. 233).
  • Działka nr 6 podzieliła się na m.in. działkę nr 73/6, a działka nr 104/6 powstała w wyniku podziału działki 73/6 na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 24 lutego 2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 97 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 97 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r.
  • Działka nr 256/115 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 256/115 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r.
  • Działka nr 257/102 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 257/102 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r.
  • Działka nr 258/104 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 258/104 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r.
  • Działka nr 594/117 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 255/117 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r. Działka nr 594/117 powstała w wyniku podziału działki nr 255/117 na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 24 lutego 2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 596/113 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 477/113 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r. Działka nr 596/113 powstała w wyniku podziału działki nr 477/113 na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 24 lutego 2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 598/114 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 479/114 na podstawie wniosku Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Wydział Rolnictwa w P. z dnia 31 października 1959 r. oraz zaświadczenia z dnia 31 października 1959 r. Działka 598/114 powstała w wyniku podziału działki nr 479/114 na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 24 lutego 2015 r. o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
  • Działka nr 417/8 - Skarb Państwa stał się właścicielem działki nr 417/8 na podstawie zaświadczenia i wniosku Wojewódzkiego Urzędu Ziemskiego w K. z dnia 30 listopada 1976 r.

Na pytanie tut. organu „Czy nabycie wskazanych zabudowanych działek przez Skarb Państwa było udokumentowane fakturą, jeśli tak to czy nabycie było opodatkowane stawką podstawową podatku VAT w wysokości 22%, czy też korzystało ze zwolnienia od podatku, jeśli tak to jaka była podstawa prawna zwolnienia?” Wnioskodawca podał, że Skarb Państwa nabył przedmiotowe działki z mocy prawa w latach 1919 - 1978, więc nie mogło to być udokumentowane fakturą VAT.

Na pytanie nr 7 tut. organu „Czy Wnioskodawcy reprezentującemu Skarb Państwa przy nabyciu przedmiotowych zabudowanych działek przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?” Wnioskodawca podał, że Skarb Państwa nabył przedmiotowe działki z mocy prawa w latach 1919 - 1978. Wnioskodawca reprezentujący Skarb Państwa nie posiada informacji czy przy nabyciu przedmiotowych zabudowanych działek przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na pytanie nr 8 tut. organu „Jeśli poprzedni właściciel lub Wnioskodawca wybudował budowle (wały przeciwpowodziowe) na działkach mających być przedmiotem sprzedaży, to należy podać kiedy zostały oddane do użytkowania. Należy się odnieść do każdej budowli oddzielnie.” Wnioskodawca podał, że nie posiada informacji odnośnie wybudowania budowli (wałów przeciwpowodziowych) na przedmiotowych działkach ani kiedy zostały oddane do użytkowania.

Na pytanie nr 9 tut. organu „Czy w odniesieniu do przedmiotowych budowli były ponoszone wydatki na ulepszenie (przez poprzedniego właściciela lub Wnioskodawcę) w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, jeśli tak to kiedy, czy były równe lub wyższe niż 30% ich wartości początkowej i czy poprzedniemu właścicielowi lub Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych ulepszeń? Jeśli Wnioskodawca lub poprzedni właściciel ponosili wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej, proszę podać kiedy zostały one oddane do użytkowania oraz czy budowla (wał przeciwpowodziowy) w stanie ulepszonym był wykorzystywany do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.” Wnioskodawca podał, że w odniesieniu do przedmiotowych budowli nie były ponoszone wydatki przez poprzedniego właściciela lub Wnioskodawcę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Na pytanie nr 10 tut. organu „Czy a jeśli tak to kiedy wskazane budowle były przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług po ich wybudowaniu, ewentualnie po ulepszeniu i jaki okres upłynie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą - czy jest to okres dłuższy niż 2 lata? Należy się odnieść do każdej budowli oddzielnie.” Wnioskodawca podał, że nie posiada informacji kiedy wskazane budowle były przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na pytanie nr 11 tut. organu „Czy wał przeciwpowodziowy był wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?”

Przedmiotowy wał przeciwpowodziowy jest urządzeniem melioracji wodnych podstawowych służącym do ochrony użytków rolnych przed powodziami (art. 71 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 70 ust 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2015 r. poz. 469 ze zm.). Przedmiotowy wał nie był i nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę w innym celu, służy tylko i wyłącznie ochronie użytków rolnych przed powodzią.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy biorąc pod uwagę okoliczności, że działki 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 zabudowane budowlami w postaci wałów przeciwpowodziowych będących budowlami w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, dostawa tych nieruchomości na rzecz Województwa korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy: w omawianym przypadku mamy do czynienia z dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług poprzez przeniesienie prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz Województwa z nakazu organu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie. Zdaniem Wnioskodawcy dostawa ta podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt pkt 10 i 10a, w nawiązaniu do art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata, a także zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz, że dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 29 a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, co oznacza, że do dostawy działek objętych przedmiotowym wnioskiem stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków lub budowli trwale z gruntem związanych. Wnioskodawca uważa, że jeżeli dostawa budynków lub budowli korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a od podatku VAT, to ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym posadowiona jest budowla.

Wszystkie działki objęte niniejszym wnioskiem zabudowane są obiektem budowlanym w postaci wału przeciwpowodziowego, a co za tym idzie stanowią budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane mówiąc o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: między innymi obiekty liniowe. Art. 3 ust. 3a tej ustawy pod pojęciem obiektu liniowego rozumie obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, między innymi wał przeciwpowodziowy.

Zgodnie z Polska Klasyfikacją Obiektów Budowlanych budowle w postaci wałów przeciwpowodziowych oznaczone są symbolem PKOB (1999): 2152 (sekcja: obiekty inżynierii lądowej i wodnej, grupa: budowle wodne, klasa 2152: zapory wodne). Nieruchomości będące przedmiotem wniosku zabudowane obiektem budowlanym w postaci wału przeciwpowodziowego, stanowiącego budowlę są własnością Skarbu Państwa. Nieruchomości te weszły do zasobu nieruchomości, którym gospodaruje Starosta B. realizujący zadania z zakresu administracji rządowej w 1998 r. z chwilą powołania tego organu. Opisana w niniejszym wniosku dostawa będzie więc korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem stanowi dostawę budowli i dostawa ta nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT lub przed nim, ani też w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia.

Na nieruchomościach zabudowanych obiektem budowlanym w postaci wału przeciwpowodziowego będących przedmiotem dostawy, Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę nie dokonywał żadnych ulepszeń ani nie ponosił żadnych wydatków z nimi związanych, a zatem dostawa tych nieruchomości korzystać będzie również ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczące 12 zdarzeń przyszłych w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem Wniosku jest opodatkowanie w zamian za odszkodowanie dostawy działek zabudowanych wałem przeciwpowodziowym.

W myśl art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.), rzeczami są tylko przedmioty materialne.

Należy wskazać, że przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m.in. rzeczy, a te z kolei dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome.

Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.



Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.), przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

W świetle powyższego nieruchomości obejmujące działki nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 oraz posadowione na nich budowle (obiekty liniowe) w postaci wałów przeciwpowodziowych, które jak wskazał Wnioskodawca mają być przedmiotem wywłaszczenia na rzecz Skarbu Państwa w zamian za odszkodowanie spełniają zatem definicję towarów w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 782 ze zm.), wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.

W myśl art. 128 ust. 1 ww. ustawy, wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw.

Należy podkreślić, że co do zasady, dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność, co wynika wprost z treści przywołanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Z treści przywołanego art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że czynność polegająca na przeniesieniu z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów (np. nieruchomości) w zamian za odszkodowanie stanowi dostawę towarów. W tej sytuacji bez znaczenia jest fakt, że dostawa nie jest, de facto, następstwem decyzji właściciela, lecz wynika z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy samego prawa. Odszkodowanie w tym przypadku pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną. W konsekwencji należy stwierdzić, że przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów (w tym np. nieruchomości) w zamian za odszkodowanie - na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy przy tym zaznaczyć, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów przeniesienie własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Wynagrodzenie musi mieć zatem konkretny wymiar, a więc być konkretną wielkością wyrażalną w pieniądzu. Dostawę można uznać za dokonaną odpłatnie, dopiero gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru. Oznacza to, że przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów nabiera odpłatnego charakteru dopiero w momencie przyznania odszkodowania i ustalenia jego wysokości.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.



Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Jak stanowi art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

  1. dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
  2. dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „(…) definicja »pierwszego zasiedlenia (zajęcia)« zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112 czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku »w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu«. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku. W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej, w sytuacji gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewiduje - po spełnieniu określonych warunków - objęcie dostawy zwolnieniem wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt (również prawo wieczystego użytkowania gruntu) będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (prawa wieczystego użytkowania gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT wynika, że na jego podstawie korzysta ze zwolnienia dostawa gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • dostawa dotyczy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,
  • dokonującemu dostawy towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów.

Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków powoduje, że korzystanie ze zwolnienia od podatku VAT nie jest możliwe.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa przedmiotowych wałów przeciwpowodziowych zlokalizowanych na działkach nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w zakresie w jakim reprezentuje Skarb Państwa, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

W dniu 24 lutego 2015 r. Wojewoda wydał decyzję nr 1/2015 o pozwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych. Decyzją tą Wojewoda udzielił Województwu . pozwolenia na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowej pn: „….”.

Zgodnie z pkt V przedmiotowej decyzji działki stanowiące własność Skarbu Państwa zabudowane wałami przeciwpowodziowymi rzeki G. o nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, o łącznej powierzchni 2,4826 ha, położone w B., obręb J. oraz działka nr 417/8 o powierzchni 0,7283 ha, położona w B., obręb B., stały się własnością Województwa. Z tego tytułu Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Wnioskodawcę przysługuje odszkodowanie, które zostanie ustalone w drodze odrębnych decyzji przez Wojewodę Śl..

Nabycie wskazanych działek przez Skarb Państwa nastąpiło jak wynika z opisu sprawy na mocy prawa w latach 1919 - 1978.

Na pytanie tut. organu „Kiedy i przez jaki podmiot na działkach nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117,596/113,598/114,417/8 został wybudowany wał przeciwpowodziowy? Wnioskodawca podał, że Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, który jest administratorem wałów przeciwpowodziowych pod którymi znajdują się przedmiotowe działki informuje w piśmie z dnia 22 grudnia 2016 r., że nie posiada żadnych informacji odnośnie daty wybudowania ani wykonawcy przedmiotowej budowli, ponieważ w wyniku powodzi w 2010 r. budynek Zarządu został zalany, a wszystkie dokumenty zostały zniszczone.

Z materiałów archiwalnych wchodzących w skład tutejszego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wynika, że przedmiotowe wały zostały wybudowane co najmniej przed 1980 r., gdyż na mapie zasadniczej utworzonej w 1980 r. przedmiotowe wały już widnieją.

Wnioskodawca podał, że w odniesieniu do przedmiotowych budowli nie były ponoszone wydatki przez poprzedniego właściciela lub Wnioskodawcę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ponadto Wnioskodawca podał, że przedmiotowy wał przeciwpowodziowy jest urządzeniem melioracji wodnych podstawowych służącym do ochrony użytków rolnych przed powodziami (art. 71 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 70 ust 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2015 r. poz. 469 ze zm.). Przedmiotowy wał nie był i nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę w innym celu, służy tylko i wyłącznie ochronie użytków rolnych przed powodzią.

Jak już wcześniej wskazano, dla dostawy nieruchomości - budynków, budowli lub ich części, ustawodawca przewidział możliwość stosowania zwolnienia od podatku w oparciu o jedną z dwóch podstaw prawnych: art. 43 ust. 1 pkt 10 lub też pkt 10a ustawy. Jednakże, dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy istotne jest, czy dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, czy też nie.

Odnosząc się do zagadnienia dostawy wskazanych we wniosku wałów przeciwpowodziowych, tut. organ zauważa, że ich sprzedaż będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. W odniesieniu do wskazanych we wniosku wałów przeciwpowodziowych, doszło już do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT poprzez jak wskazano we wniosku wykorzystywanie ich do ochrony użytków rolnych przed powodzią (jako podstawowych urządzeń melioracji wodnych).

Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca przedmiotowe wały spełniały swoja role przynajmniej od 1980 r.

Jednocześnie w odniesieniu do przedmiotowych budowli nie były ponoszone wydatki przez poprzedniego właściciela lub Wnioskodawcę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W konsekwencji w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej regulacji prawnych, stwierdzić należy, że dostawa przez Wnioskodawcę wskazanych wałów przeciwpowodziowych, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa ta nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a jednocześnie od pierwszego zasiedlenia tego budynku do jego sprzedaży nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dalsza analiza możliwości zwolnienia od podatku VAT dostawy tego budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT stała się bezprzedmiotowa.

Należy zwrócić uwagę, iż w przedmiotowej sprawie dostawa będzie obejmowała również prawo własności działek nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 z którymi trwałe związane są wskazane wały przeciwpowodziowe.

W myśl art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.


Zatem, skoro dla dostawy wałów przeciwpowodziowych posadowionych na działkach nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, również dostawa prawa własności tych działek zabudowanych przedmiotowymi wałami przeciwpowodziowymi będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 29a ust. 8 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa działek nr 55, 95/2, 64/8, 104/6, 97, 256/115, 257/102, 258/104, 594/117, 596/113, 598/114, 417/8 wraz z posadowionymi na nich wałami przeciwpowodziowymi będzie podlega zwolnieniu z podatku VAT, należało uznać za prawidłowe, przy czym podstawą do zastosowania zwolnienia będzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą ważność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2a, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj