Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4011.80.2017.1.AB
z 26 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 maja 2017 r. (data wpływu 19 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania świadczeń dla emerytów i rencistów oraz związanych z tym obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania świadczeń dla emerytów i rencistów oraz związanych z tym obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, (Szkoła), powołując się na orzecznictwo Sądu Najwyższego (sygn. akt II PK 74/08), w którym Sąd uznał, że działalność socjalna to także organizowanie imprez masowych w postaci wycieczek, andrzejek, pikników itp. kwalifikując ją jako działalność rekreacyjną względnie działalność mieszcząca się pod pojęciem krajowego wypoczynku, organizuje wcześniej wymienione imprezy dla osób uprawnionych do korzystania z Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (dalej: „ZFŚS”) (pracowników oraz ich rodzin a także dla byłych pracowników - emerytów i rencistów).

Powołany wyrok Sądu Najwyższego daje przesłankę do tego, żeby rozróżnić działalność socjalną jako tą, do której pracodawca musi obowiązkowo zastosować kryterium socjalne (w przyznawaniu ulgowych świadczeń do których zaliczyć należy z całą pewnością zapomogi, bony towarowe, paczki rzeczowe) oraz na tą, która nie podlega takiemu obowiązkowi jak np. udział we wspomnianych wcześniej imprezach (wycieczki, spotkania integracyjne, kuligi, pikniki itp.). Takie stanowisko potwierdzone przez Sąd Najwyższy w stosunku do imprez integracyjnych zwiększyło ich dostępność i atrakcyjność a jednocześnie pozwoliło na to, żeby regulamin socjalny przewidywał inne zasady korzystania z tych świadczeń niż kryterium uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej a uwzględniał ich powszechną dostępność na równych zasadach. Szkoła jako jednostka budżetowa z mocy prawa tworzy obowiązkowo odpis na ZFŚS. W regulaminie szkoły przewidziano różne formy korzystania ze środków tego funduszu, określono też osoby uprawnione do których zaliczono w szczególności pracowników, ich rodziny oraz byłych pracowników (emerytów i rencistów).

Szkoła chce zorganizować wycieczkę, w której weźmie udział załoga (czasem też uprawnieni członkowie rodziny) oraz byli pracownicy. Wnioskodawca zakłada, że zorganizowanie wycieczki w znacznej mierze przyczyni się do zintegrowania pracowników. Na podstawie listy Wnioskodawca znał będzie liczbę uczestników. Ponadto, Wnioskodawca jako organizator ma wiedzę na temat kosztów (najczęstsze koszty to transport, noclegi, wyżywienie, wejściówki, ubezpieczenie, koszt przewodników, obsługa biura turystycznego), które następnie poniesie w związku z organizowaną imprezą, co wskazuje na fakt, że będzie też w stanie określić koszt jednostkowy każdego uczestnika. Wnioskodawca zakłada jednocześnie, że każdy z uczestników będzie mógł korzystać bez ograniczeń z wszystkich atrakcji wycieczki a udział w nich będzie dobrowolny. Uczestnicy wycieczki - jeśli wnoszą dopłaty do wyjazdów - to są one każdorazowo uzależnione od sytuacji materialnej, ale bywają też imprezy, które nie przewidują żadnego wkładu własnego. Wycieczka (spotkanie) będzie sfinansowana ze środków ZFŚS na podstawie faktury otrzymanej od organizatora.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

Czy koszt jednostkowy wycieczki obliczony sposobem średniej arytmetycznej (dzieląc koszt całkowity przez liczbę uczestników w sposób jak najbardziej staranny, pomniejszony o ewentualne wpłaty własne uczestników) będzie dla każdego emeryta, rencisty przychodem podlegającym opodatkowaniu a Wnioskodawca jako płatnik obowiązany będzie na mocy przepisów art. 30 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obliczyć i pobrać zaliczkę na zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych?

Czy dla skutków podatkowych miałby znaczenie fakt, że Wnioskodawca dopuszcza też możliwość płatności za taką wycieczkę poprzez rozliczanie faktur imiennych wystawionych na każdego uczestnika oddzielnie a następnie dofinansowanie do wcześniej poniesionego kosztu. Zaznaczyć należy, że przesłanka i cel wyjazdu jest taki sam jak opisano w pytaniu zasadniczym a różni się jedynie sposobem ostatecznego rozliczenia.

(pytania oznaczone we wniosku nr 2 i 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, wycieczka dla emerytów i rencistów - byłych pracowników będzie wycieczką typowo turystyczną. Nie będzie miała ona charakteru wycieczki integracyjnej a koszt wycieczki będzie przychodem z tytułu nieodpłatnych świadczeń, gdyż spełnione zostaną wszystkie trzy warunki przedstawione wcześniej w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K7/13, o których mowa wyżej. Tak więc w przypadku byłych pracowników będzie miał zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie emeryci i renciści, którzy skorzystają z wycieczki o charakterze turystycznym organizowanej przez byłego pracodawcę a tym samym z dofinansowania z ZFŚS uzyskają przychód, który następnie podlega opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10% z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów (rencistów), w związku z łączącym ich uprzednio stosunkiem pracy. Należy wziąć jednakże pod uwagę art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 i zaznaczyć, że przychód ten skorzysta ze zwolnienia do kwoty 2.280 zł, natomiast nadwyżka ponad tę kwotę podlegała będzie opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10% jak wspomniano wcześniej.

Wnioskodawca uznaje, że fakt sposobu płatności za wycieczkę opisany w pytaniu nr 3 nie będzie miał znaczenia dla skutków podatkowych, gdyż ważny pozostaje cel i przesłanka wyjazdu a ten pozostaje nadal jak w pytaniu głównym, dlatego też postąpić należy odpowiednio jak w stanowisku do pytania nr 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji, zgodnie z zadanym we wniosku pytaniem nr 2 i 3 wyznaczającym jej zakres jest wyłącznie kwestia skutków podatkowych sfinansowania byłym pracownikom (emerytom, rencistom) wycieczki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz związanych z tym obowiązków płatnika.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm., dalej: „updof”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w updof, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 updof, źródłami przychodów są m.in. inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 updof, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zorganizować i sfinansować z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wycieczkę, w której wezmą udział m.in. byli pracownicy (emeryci, renciści). Wycieczka dla emerytów i rencistów będzie wycieczką typowo turystyczną. Nie będzie miała ona charakteru wycieczki integracyjnej. Wnioskodawca będzie w stanie określić koszt jednostkowy wycieczki przypadający na każdego uczestnika. Każdy z uczestników będzie mógł korzystać bez ograniczeń z wszystkich atrakcji wycieczki a udział w nich będzie dobrowolny. Uczestnicy wycieczki - jeśli wnoszą dopłaty do wyjazdów - to są one każdorazowo uzależnione od sytuacji materialnej, ale bywają też imprezy, które nie przewidują żadnego wkładu własnego. Wycieczka będzie sfinansowana ze środków ZFŚS na podstawie faktury otrzymanej od organizatora. Wnioskodawca dopuszcza też możliwość płatności za taką wycieczkę poprzez rozliczanie faktur imiennych wystawionych na każdego uczestnika oddzielnie a następnie dofinansowanie do wcześniej poniesionego kosztu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz biorąc pod uwagę przesłanki wynikające z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., należy stwierdzić, że emeryci i renciści oraz członkowie ich rodzin z tytułu uczestnictwa w wycieczce mającej charakter turystyczny uzyskają przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże w myśl uregulowań zawartych w art. 30 ust. 1 pkt 4 updof, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 updof, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W związku z tym, aby świadczenie korzystało z powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych,
  • wartość świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.

Mając na uwadze okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić należy, że świadczenia sfinansowane przez Wnioskodawcę z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych emerytom i rencistom wyłącznie z powodu łączącego ich uprzednio stosunku pracy z Wnioskodawcą, skutkuje powstaniem przychodu u tych emerytów i rencistów, w rozumieniu art. 11 ust. 1 updof, który zakwalifikować należy do przychodów z innych źródeł, określonych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 updof.

Przychody te korzystają jednocześnie ze zwolnienia od podatku w granicach określonych w ww. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 38 updof, tj. do wysokości nieprzekraczającej w danym roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z kolei, od nadwyżki powyższej limitowanej kwoty, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy – Wnioskodawca jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%. Należy dodać, że dla oceny skutków podatkowych w przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt czy Wnioskodawca kupuje wycieczkę czy też przekazuje emerytom i rencistom świadczenie pieniężne w formie dofinansowanie wcześniej poniesionego kosztu przez uczestnika wycieczki.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać zatem za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie skutków podatkowych sfinansowania pracownikom z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kosztów wycieczki wydano odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj