Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.185.2017.1.KT
z 2 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wykonywanych czynności przez Wnioskodawcę za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT oraz prawa do odliczenia w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wykonywanych czynności przez Wnioskodawcę za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT oraz prawa do odliczenia w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „….”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina …. (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek) jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca jest właścicielem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, w tym ujęć wody w miejscowościach: …., sieci wodociągowej wraz z hydrantami i sieci kanalizacyjnej wraz z przepompowniami ścieków surowych (dalej: Infrastruktura). Gmina jest również właścicielem oczyszczalni ścieków położonej w miejscowości … i obsługującej tę miejscowość.

Infrastruktura oraz oczyszczalnia ścieków jest przez Gminę odpłatnie udostępniana na podstawie umowy dzierżawy firmie PUH „…” …. (dalej: PUH Wodnik lub Przedsiębiorstwo), która prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy w oparciu o zezwolenie wydane zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139 ze zm.). Wpływy z tytułu odpłatnego świadczenia usług w przedmiotowym zakresie stanowią przychody PUH ….

Do obowiązków Przedsiębiorstwa, wynikających z zawartej z Gminą umowy dzierżawy, należy w szczególności:

  • świadczenie usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz właścicieli i użytkowników nieruchomości z terenu Gminy w tym również na rzecz Gminy i jej jednostek budżetowych,
  • utrzymanie urządzeń kanalizacyjnych i wodociągowych w stanie technicznym zapewniającym stały odbiór ścieków i stałe dostarczanie wody,
  • dokonywanie przeglądów, napraw, remontów bieżących i usuwanie awarii dzierżawionego mienia,
  • sprawowanie nadzoru technicznego nad eksploatacją dzierżawionych urządzeń,
  • zawieranie umów o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków z właścicielami nieruchomości, fakturowanie i rozliczanie opłat za pobraną wodę i odebrane ścieki,
  • dbanie o całodobową i bezawaryjną dostawę wody i odbiór ścieków,
  • ponoszenie kosztów i świadczeń związanych z eksploatacją dzierżawionego mienia, w tym z tytułu: zużycia wody, zużycia energii elektrycznej, wywozu nieczystości, osadów, popłuczyn i innych odpadów, opłat za badanie wody i ścieków, opłat za korzystanie ze środowiska.

Z tytułu dzierżawy Infrastruktury oraz oczyszczani ścieków Gmina pobiera od Przedsiębiorstwa miesięczny czynsz dzierżawny, dokumentowany wystawianymi przez Gminę fakturami VAT. Gmina dokonuje rozliczeń VAT należnego z tytułu świadczonej na rzecz PUH …. usługi dzierżawy. Obecnie obowiązująca umowa dzierżawy została zawarta 8 grudnia 2016 r. na okres od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2019 r. Również uprzednio, tj. do dnia 31 grudnia 2016 r. Infrastruktura oraz oczyszczalnia była odpłatnie udostępniana przez Gminę na rzecz Przedsiębiorstwa na podstawie umowy dzierżawy.

PUH …. jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT. Pomiędzy Gminą a Przedsiębiorstwem nie zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy, tj. nie istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT.

Gmina nie posiada własnego przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w zakresie zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy brak jest spółki komunalnej, zakładu budżetowego czy jednostki budżetowej, którym Gmina mogłaby powierzyć prowadzenie tego rodzaju działalności (wśród jednostek organizacyjnych Zainteresowanego znajdują się bowiem tylko dwie instytucje kultury, dwie jednostki oświatowe oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej). Jako że Gmina nie prowadzi samodzielnie działalności w zakresie zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków, lecz czynności te wykonuje na swój rachunek dzierżawca, Infrastruktura i oczyszczalnia nie jest przez Gminę wykorzystywana do świadczenia usług na rzecz swych jednostek budżetowych.

Z uwagi na stopień zużycia aktualnie wykorzystywanej oczyszczalni ścieków Gmina przystąpiła do realizacji zadania inwestycyjnego pn. „….” (dalej: Inwestycja). Inwestycja swym zakresem obejmie w szczególności:

  • budowę zbiorników i pomieszczenia bioreaktora osadu czynnego z pomieszczeniem mechanicznego oczyszczania,
  • budowę zadaszenia agregatu,
  • konstrukcję punktu zlewczego ścieków dowoźnych,
  • budowę kanału doprowadzającego ścieki do bioreaktora.
  • instalacje zewnętrzne i wewnętrzne,
  • zagospodarowanie terenu
  • montaż urządzeń technologicznych.

W efekcie tego zadania ma powstać nowa gminna oczyszczalnia ścieków, która zastąpi obecnie funkcjonującą (dalej Nowa Oczyszczalnia). Gmina planuje, iż zakończenie Inwestycji nastąpi w czerwcu 2018 r. Po oddaniu do użytkowania Nowej Oczyszczalni, obecnie funkcjonująca oczyszczalnia zostanie zamknięta i wyłączona z przedmiotu umowy dzierżawy, zawartej z Przedsiębiorstwem.

Realizację Inwestycji Gmina zamierza sfinansować w części ze środków własnych oraz ze środków unijnych udzielonych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej PROW). W tym celu Gmina w dniu 5 stycznia 2017 r. złożyła stosowny wniosek o dofinansowanie na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii”. Dotychczas nie została jeszcze zawarta umowa o dofinansowanie w tym zakresie. We wniosku Gmina oświadczyła, że w przypadku te inwestycji będzie miała prawną możliwość odliczenia VAT od ponoszonych wydatków i w konsekwencji uznała VAT za wydatek niekwalifikowany w projekcie. Dotychczas bowiem, zarówno Infrastruktura jak i oczyszczalnia były przez Gminę wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, w związku ze świadczeniem usługi dzierżawy na rzecz PUH …. Przystępując do realizacji Inwestycji. Gmina przyjęła, iż również Nowa Oczyszczalnia będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wstępnie rozważał bowiem również wydzierżawienie Nowej Oczyszczalni Przedsiębiorstwu (czy też innemu nowemu dzierżawcy Infrastruktury), czyli jej odpłatne udostępnienie w sposób analogiczny do wykorzystania aktualnie funkcjonującej oczyszczalni. W obecnie obowiązującej umowie dzierżawy zawarty jest nawet zapis o zobowiązaniu Gminy do każdorazowego udostępniania dzierżawcy nowo wybudowanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Zamiarem Gminy przy podejmowaniu decyzji o realizacji Inwestycji była bowiem wymiana obecnie funkcjonującej oczyszczalni na nową, a nie zmiana sposobu zarządzania Nową Oczyszczalnią.

Niemniej jednak, z uwagi na wynikające z zapisów projektu umowy o dofinansowanie w ramach PROW wątpliwości w zakresie możliwości wydzierżawienia Nowej Oczyszczalni po jej wybudowaniu i oddaniu do użytkowania Gmina podjęła decyzję o samodzielnym zarządzaniu Nową Oczyszczalnią i świadczeniu przy jej wykorzystaniu odpłatnych usług w szczególności na rzecz Przedsiębiorstwa (lub nowego dzierżawcy Infrastruktury, w przypadku wyboru innego podmiotu po zakończeniu obecnie obowiązującej umowy dzierżawy), ale też ewentualnie innych podmiotów zewnętrznych prowadzących działalność w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków, zainteresowanych korzystaniem z gminnej oczyszczalni Usługi Gminy w tym zakresie będą polegały na umożliwieniu dzierżawcy Infrastruktury i ewentualnie innym zainteresowanym podmiotom dokonywania tzw. zrzutu ścieków do Nowej Oczyszczalni. Usługi te Gmina będzie świadczyła na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych określających warunki przyjmowania do Nowej Oczyszczalni i oczyszczania nieczystości wprowadzonych przez dostawcę ścieków oraz regulujących zasady rozliczania należności za świadczenia Gminy w tym zakresie. Nowa Oczyszczalnia będzie wykorzystywana wyłącznie do jej odpłatnego udostępniania podmiotom zewnętrznym. Gmina nie przewiduje możliwości nieodpłatnego korzystania z Nowej Oczyszczalni w okresie co najmniej 10 lat od oddania Nowej Oczyszczalni do użytkowania.

Z tytułu świadczenia przedmiotowych usług Gmina będzie pobierała opłaty od Przedsiębiorstwa (i ewentualnych innych podmiotów zewnętrznych, zainteresowanych korzystaniem z Nowej Oczyszczalni) i dokumentowała je wystawianymi fakturami VAT. Wartość pobranych opłat Gmina będzie ujmowała w rejestrach sprzedaży i odprowadzała z tego tytułu podatek należny.

Czynności związane ze świadczeniem usługi udostępniania Nowej Oczyszczalni celem zrzutu do niej ścieków Gmina będzie wykonywała poprzez swój referat. Gmina nie wyklucza też ewentualnego zlecenia w przyszłości „technicznych” czynności związanych ze świadczeniem tych usług wybranemu podmiotowi, który pełniłby rolę administratora Nowej Oczyszczalni. Wszelkie podejmowane przez administratora w powyższym zakresie czynności wykonywane byłyby zatem w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego, na wystawianych fakturach za świadczenie przedmiotowych usług jako sprzedawca widniałaby Gmina (analogicznie jak w przypadku samodzielnego zarządzania Nową Oczyszczalnią przez Gminę). Wartość pobranych przez administratora opłat wraz z należnym podatkiem, Gmina zobowiązana byłaby wykazywać w swoich rejestrach sprzedaży i składanych deklaracjach VAT oraz rozliczać z tego tytułu podatek należny. Administrator zawierałby w imieniu i na rzecz Gminy umowy z ewentualnymi kolejnymi dostawcami nieczystości do Oczyszczalni. Rolę administratora Nowej Oczyszczalni Gmina mogłaby powierzyć dzierżawcy Infrastruktury (którym aktualnie jest Przedsiębiorstwo) lub innemu podmiotowi zewnętrznemu.

Jak już wskazano powyżej Gmina nie prowadzi na swym terenie samodzielnie (ani przy pomocy którejkolwiek ze swych jednostek budżetowych) działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Czynności te realizuje dzierżawca Infrastruktury. Jako że również w przyszłości, tj. po oddaniu Inwestycji do użytkowania, Gmina nie zamierza zmieniać dotychczasowej praktyki w tym zakresie, tj. nie planuje samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, lecz zamierza nadal wydzierżawiać Infrastrukturę, zdaniem Gminy nie dojdzie do sytuacji, w której Nowa Oczyszczalnia mogłaby być wykorzystywana przez nią w celach innych niż świadczenie usługi umożliwienia podmiotom zewnętrznym zrzutu ścieków do Nowej Oczyszczalni.

W związku z realizacją Inwestycji Gmina ponosi wydatki (dalej: wydatki inwestycyjne) dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Dotychczas w tym zakresie Gmina poniosła wyłącznie wydatki na dokumentację projektową. Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od tych wydatków, bowiem w pierwszej kolejności chciała potwierdzić, czy w tym przypadku przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Po wybudowaniu Nowej Oczyszczalni i jej oddaniu do użytkowania Gmina może ponosić kolejne wydatki związane z tym obiektem, w tym w szczególności wydatki na bieżące utrzymanie, tj. media, remonty i naprawy, ewentualnie wydatki na nabycie usług administrowania Nową Oczyszczalnia (dalej: wydatki bieżące).

Realizacja Inwestycji mieści się w zakresie zadań własnych Gminy, w szczególności obejmujących w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z póżn. zm.), sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy odpłatne czynności, polegające na umożliwianiu podmiotom zewnętrznym „zrzutu nieczystości do Nowej Oczyszczalni”, wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (zarówno samodzielnie przez Gminę jak i ewentualnie poprzez administratora) stanowią po stronie Gminy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT?
  2. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową Nowej Oczyszczalni oraz ponoszonych od jej oddania do użytkowania wydatków bieżących,?

Pytanie nr 1 wniosku ORD-IN dotyczy zdarzenia przyszłego.

Pytanie nr 2 wniosku ORD-IN dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Odpłatne czynności, polegające na umożliwianiu podmiotom zewnętrznym „zrzutu nieczystości do Nowej Oczyszczalni”, wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (zarówno samodzielnie przez Gminę jak i ewentualnie poprzez administratora) stanowią po stronie Gminy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

Ad. 2.

Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową Nowej Oczyszczalni oraz ponoszonych od jej oddania do użytkowania wydatków bieżących.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W ocenie Gminy, o opodatkowaniu VAT danej czynności można mówić wówczas, gdy spełnione są następujące przesłanki:

  • wchodzi ona w przedmiotowy zakres ustawy o VAT (kryterium przedmiotowe) oraz
  • jest wykonywana przez podatnika VAT, działającego w takim charakterze (kryterium podmiotowe).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze, że odpłatne czynności polegające na umożliwieniu podmiotom zewnętrznym zrzutu ścieków do Nowej Oczyszczalni nie stanowią dostawy towarów, zdaniem Gminy, stanowią one odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, mając na uwadze, że Gmina będzie odpłatnie wykonywała czynności polegające na umożliwieniu Przedsiębiorstwu (lub innemu podmiotowi zewnętrznemu, w przypadku zmiany dzierżawcy Infrastruktury) i ewentualnie innym podmiotom zewnętrznym zrzutu ścieków do Nowej Oczyszczalni, na podstawie zawieranych z nimi umów cywilnoprawnych, w opinii Gminy, w zakresie wykonywania tych czynności Gmina będzie działała w charakterze podatnika VAT.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, czynności te nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy, nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku. W konsekwencji Gmina będzie zobowiązana do rozliczenia VAT należnego w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług.

W ocenie Gminy, na powyższe nie powinien mieć wpływu fakt ewentualnego powierzenia technicznych czynności związanych ze świadczeniem przedmiotowych usług administratorowi, bowiem również w takim przypadku to Gmina będzie wykonywała czynności opodatkowane VAT. Administrator działać będzie bowiem w tym zakresie w imieniu i na rzecz Gminy. Stanowisko takie, w przypadku korzystania z usług administratora w zakresie czynności związanych z oczyszczaniem ścieków zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 marca 2012 r., sygn. ILPP1/443-1556/11-2/NS.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w szczególności w interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2015 r. sygn. ILPP5/4512-1-208/15-5/Al, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, iż „odpłatna czynność polegająca na umożliwianiu podmiotom zewnętrznym „zrzutu nieczystości na Oczyszczalnię” – na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowi/będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe wynika z faktu, że czynność ta stanowi/będzie stanowić de facto odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy oraz czynność określoną w art. 5 ust. 1 ustawy. (.. ) Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla odpłatnych czynności polegających na umożliwianiu podmiotom zewnętrznym „zrzutu nieczystości na Oczyszczalnię” na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zatem usługi te stanowią/stanowić będą czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, że od lipca 2015 r. administrowaniem Oczyszczalnią zajmuje się inny podmiot - Spółka, a nie Gmina”.

W związku z powyższym Gmina stoi na stanowisku, iż odpłatne czynności, polegające na umożliwianiu podmiotom zewnętrznym „zrzutu nieczystości do Nowej Oczyszczalni”, wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (zarówno samodzielnie przez Gminę jak i ewentualnie poprzez administratora) będą stanowiły po stronie Gminy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wobec powyższego, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy każdorazowo przeanalizować, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz czy pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT, jak również, czy w przedmiotowej sytuacji nie są spełnione przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie, należy mieć na uwadze, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, zasadniczo nie może być ograniczane. Nie jest ono bowiem przywilejem podatnika, lecz jego fundamentalnym prawem. Podatnik powinien mieć możliwość zrealizowania tego prawa niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od nabytych towarów i usług, o ile zgodnie z zamiarem podatnika, będą służyły wykonywaniu przez niego czynności opodatkowanych.

Zdaniem Gminy, zarówno w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych związanych z budową Nowej Oczyszczalni jak również w stosunku do wydatków bieżących jakie będą ponoszone w związku z utrzymaniem tego obiektu Gminie powinno przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nowa Oczyszczalnia będzie bowiem służyła Wnioskodawcy wyłącznie do odpłatnych czynności polegających na umożliwieniu Przedsiębiorstwu (lub innemu podmiotowi zewnętrznemu, w przypadku zmiany dzierżawcy Infrastruktury) i ewentualnie innym podmiotom zewnętrznym zrzutu ścieków do Nowej Oczyszczalni, realizowanych na rzecz tych podmiotów na podstawie zawieranych z nimi umów cywilnoprawnych, tj. do czynności, które w ocenie Gminy podlegają opodatkowaniu VAT i nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Jednocześnie Gmina pragnie zaznaczyć, iż nie przewiduje możliwości udostępniania Nowej Oczyszczalni innym podmiotom do nieodpłatnego korzystania czy też jej wykorzystywania na własne cele wewnętrzne.

Gmina nie prowadzi bowiem na swym terenie samodzielnie (ani przy pomocy którejkolwiek ze swych jednostek budżetowych) działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Czynności te realizuje dzierżawca Infrastruktury, odpłatnie udostępnionej mu przez Gminę w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (usługi dzierżawy). Jako że również w przyszłości, tj. po oddaniu Inwestycji do użytkowania, Gmina nie zamierza zmieniać dotychczasowej praktyki w tym zakresie, tj. nie planuje samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, lecz zamierza nadal wydzierżawiać Infrastrukturę, zdaniem Gminy nie dojdzie do sytuacji, w której Nowa Oczyszczalnia mogłaby być wykorzystywana przez nią w celach innych niż świadczenie usługi umożliwienia podmiotom zewnętrznym zrzutu ścieków do Nowej Oczyszczalni. W konsekwencji, zgodnie z zamiarem Gminy, Nowa Oczyszczalnia będzie przez nią wykorzystywana wyłącznie do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT i nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania (przy czym kwestia prawidłowości stanowiska Gminy w zakresie opodatkowania tych czynności, stanowi przedmiot zapytania Gminy w punkcie 1 niniejszego wniosku).

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w cytowanej również powyżej interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2015 r., sygn. ILPP5/4512-1-208/15-5/Al, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu zgadzając się ze stanowiskiem wnioskodawcy, w zakresie świadczonych przez niego usług o analogicznym charakterze jak w przedmiotowej sprawie uznał, iż „z uwagi na związek wydatków dotyczących Oczyszczalni z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonuje/wykonywać będzie na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie w całości”.

Ponadto stanowisko Gminy zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2017 r., sygn. 1061-IPTPP1.4512.70.2017.2.AK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, iż „w opisanej sytuacji mamy zatem do czynienia z czynnościami, które mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i Wnioskodawca w związku z realizacja inwestycji działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca, z nowo wybudowanego odcinka kanalizacji nie będą korzystać jednostki, korzystać będą tylko i wyłącznie mieszkańcy Gminy oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Nie jest również planowane wykorzystywanie tego odcinka do sprzedaży innej niż opodatkowana. W związku z powyższym. Wnioskodawca będzie miał możliwość pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji (...)”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, jest ona uprawniona do dokonywania odliczeń pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową Nowej Oczyszczalni oraz wydatków bieżących, jakie będą ponoszone na Nową Oczyszczalnie po jej oddaniu do użytkowania.

Ponadto w analizowanej sprawie nie będą zachodzić negatywne przesłanki wymienione w art. 88 ustawy o VAT, m.in. faktury dokumentujące wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące ponoszone na Infrastrukturę będą wystawiane przez podmioty istniejące a transakcje nimi udokumentowane będą podlegać opodatkowaniu VAT i nie będą zwolnione z opodatkowania.

W konsekwencji, w ocenie Gminy, z uwagi na wykorzystanie Nowej Oczyszczalni wyłącznie do czynności, które zdaniem Gminy będą podlegały opodatkowaniu VAT i nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania, Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową Nowej Oczyszczalni oraz wydatków bieżących, ponoszonych na Nową Oczyszczalnię po jej oddaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji w części dotyczącej zdarzenia przyszłego.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

W niniejszej sprawie tutejszy Organ przyjął za element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego okoliczność, iż Nowa Oczyszczalnia będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Z okoliczności sprawy nie wynika, że Nowa Oczyszczalnia jest/będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do działalności innej niż działalność gospodarcza. W przypadku niewykorzystywania ww. oczyszczalni ścieków przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności gospodarczej wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj