Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.81.2017.1.EC
z 25 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami:

  • w części dotyczącej opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym prowadzącym indywidualną działalność gospodarczą – jest nieprawidłowe;
  • w części dotyczącej opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi finansowe w zakresie leasingu samochodów. Spółka w swojej ofercie posiada zarówno leasing finansowy jak i operacyjny (dalej: „umowy leasingu”).


W celu osiągania jak najlepszych wyników sprzedażowych (liczonych np. ilością zawartych umów leasingowych lub pozyskanych nowych klientów itp.) Wnioskodawca zorganizował konkurs dotyczący umów leasingowych, których przedmiotem są samochody używane (dalej: „Konkurs”).


Szczegółowe zasady dotyczące Konkursu, tj.: wskazanie uczestników, organizatora, czasu trwania Konkursu, rodzaju nagród, zasad przystąpienia do Konkursu, kryteriów na podstawie których zostaną wyłonieni zwycięzcy, a także cel Konkursu zostały przedstawione w Regulaminie Konkursu (dalej: „Regulamin”). Regulamin Konkursu został udostępniony wszystkim potencjalnym uczestnikom Konkursu (w ramach grupy osób do których skierowany został Konkurs) przed dniem rozpoczęcia Konkursu.


Uczestnikami zorganizowanego przez Spółkę Konkursu mogą być następujące osoby:

  1. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, współpracujące z Wnioskodawcą w oparciu o umowę cywilnoprawną (np. umowa zlecenie).
    Przedmiotem umów zlecenia jest m.in. sporządzanie dokumentacji leasingowej, w tym wypełnianie umów leasingu według wzoru ustalonego przez X, dokumentów dotyczących ustanowienia zabezpieczenia w zakresie określonym w umowie zlecenie. Jednocześnie, fakt otrzymania przez zleceniobiorcę wynagrodzenia jak i jego wysokość uzależniona jest od tego czy zleceniobiorca doprowadzi do zawarcia umowy leasingowej pomiędzy klientem a Spółką. Zatem, wynagrodzenie należne jest zleceniobiorcy tylko w sytuacji gdy, dojdzie do zawarcia umowy leasingowej poprzez działania zleceniobiorcy a jej wyplata uzależniona jest od tego czy zleceniobiorca wykona określone czynności wskazane w umowie zlecenie;
  1. osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, tj. prowadzące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i świadczące usługi na rzecz Wnioskodawcy w ramach ww. działalności gospodarczej. Wynagrodzenie jest należne osobie fizycznej będącej przedsiębiorcą za czynności i na zasadach analogicznych jak dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej;
  2. osoby fizyczne z którymi Wnioskodawca nie pozostaje w żadnej relacji prawnej.

Wymienione powyżej osoby, będą zwane dalej „Uczestnikami Konkursu”. Jednocześnie, Uczestnicy Konkursu są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub innej formy współpracy u kontrahentów Spółki.


Wnioskodawca wskazuje, że celem zorganizowanego przez Spółkę Konkursu jest wyłonienie drogą rywalizacji najlepszych Uczestników Konkursu, którzy wypełnią „najlepiej” zadanie konkursowe (osiągną najlepszy wynik) w określonym czasie.


Celem zorganizowania Konkursu jest przede wszystkim:

  • stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości Uczestników Konkursu w zakresie promocji usług leasingowych dla samochodów używanych;
  • podejmowanie działań mających na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych przez Spółkę ww. usług;
  • nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji Uczestników Konkursu w zakresie realizowanych wyników sprzedaży oferowanych przez Spółkę usług leasingowych dla samochodów używanych.

Spółka wyznaczyła osoby odpowiedzialne za prawidłowy przebieg Konkursu, wyłonienie zwycięzców i przyznanie nagród.


Nagroda w Konkursie ma formę pieniężno-rzeczową o wartości powyżej 760 zł.


Wnioskodawca zauważa także, iż cel Konkursu adresowanego do Uczestników Konkursu nie wykazuje bezpośredniego związku z czynnościami wykonywanymi na rzecz Wnioskodawcy przez zleceniobiorców lub przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Tytułem przykładu, celem a zarazem przedmiotem Konkursu jest doprowadzenie do wzrostu liczby umów leasingowych zawieranych przez X w odniesieniu do pojazdów używanych a nie sporządzanie dokumentacji leasingowej. Możliwość wzięcia udziału w Konkursie nie wynika z umów cywilnoprawnych lub też z umów zawartych z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, ale z odrębnego Regulaminu Konkursu opublikowanego przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z Regulaminem Konkursu kryteria wyboru zwycięzcy wskazują na charakter rywalizacji, tj. wybór Uczestników Konkursu, którzy doprowadzą do zawarcia jak największej liczby umów leasingowych. W treści Regulaminu Konkursu nie pojawia się element losowości, a wynik Konkursu nie jest uzależniony od przypadku.


Sam Konkurs, jak również zasady udziału w Konkursie nie są emitowane w środkach masowego przekazu. Jednocześnie, Spółka nie należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, tj. u osób z którymi Wnioskodawca współpracuje na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia) powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawa o PIT a w związku z tym na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika w tym zakresie?
  2. Czy wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, tj. u osób które świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT a w związku z tym na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika w tym zakresie?
  3. Czy wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi z którymi Wnioskodawca nie pozostaje w żadnej relacji prawnej powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT a w związku z tym na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika w tym zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu w przypadku gdy Uczestnikami Konkursu są:

  • osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, tj. osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia);
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (wygraną w Konkursie uzyska osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą);
  • osoby fizyczne z którymi Wnioskodawca nie pozostaje w żadnej relacji prawnej

na Spółce, jako płatniku ciąży obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, oraz odprowadzenia go na rachunek bankowy właściwego naczelnika urzędu skarbowego.


Szczegółowe uzasadnienie własnego stanowiska w sprawie.


Ad. 1

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52C oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl natomiast art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT ustawodawca, jako źródła przychodów, wskazał m.in.:

  • przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2),
  • inne źródła (art. 10 ust, 1 pkt 9).

Stosownie do art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. i pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  • osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  • właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zatem wskazany w powyższym przepisie zakres świadczeń uznawanych za przychody z działalności wykonywanej osobiście nie ma charakteru zamkniętego. Obejmuje bowiem swym zakresem wszelkie przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które nie są uzyskiwane na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz nie są przychodami, o których mowa w pkt 9, uzyskiwane od podmiotów wymienionych w tym przepisie.

Biorąc pod uwagę powyższe, jeżeli zorganizowany przez Wnioskodawcę Konkurs skierowany jest m.in. do osób fizycznych współpracujących z X na podstawie umów zlecenie, nie można zakwalifikować uzyskanych przez zwycięzców Konkursu nagród do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, bowiem możliwość wzięcia udziału w Konkursie nie wynika z łączącej Spółkę z ww. osobami fizycznymi umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenie).

Wnioskodawca zauważa także, iż zorganizowany przez Spółkę Konkurs, nie wykazuje bezpośredniego związku z czynnościami wykonywanymi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umów zlecenie. Przedmiotem Konkursu jest bowiem doprowadzenie przez Uczestnika Konkursu do zawarcia jak największej ilości umów leasingu (doprowadzenie do wzrostu liczby umów leasingowych) w odniesieniu do pojazdów używanych. Z kolei, przedmiotem umów zlecenia jest sporządzanie dokumentacji leasingowej.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe dodatkowo potwierdza, że w sytuacji, w której przedmiot Konkursu nie jest związany z obowiązkami wynikającymi z umów cywilnoprawnych (umowa zlecenie) wartość nagrody wygranej w Konkursie powinna być traktowana jako przychód z innych źródeł.


Stanowisko w tym zakresie przedstawione przez X znajduje także aprobatę w pismach organów podatkowych, tytułem przykładu w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów -Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 października 2012 r., nr IBPBII/1/415-653/12/HK czy też w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2014 r., nr IPPB2/415-346/14-4/MK lub w interpretacji Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2013 r., nr IPPB2/415-557/11-13-9/S/AK, zgodnie z którą: „W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników Spółki, zleceniobiorców oraz pracowników kontrahentów w sytuacji kiedy konkurs będzie łącznie kierowany do dwóch bądź trzech grup osób wskazanych we wniosku będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust 1 pkt 2 ww. ustawy.”

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie również każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne. Do przychodów tych należy zaliczyć także wartość nagród, a także środki finansowe otrzymane z tytułu uczestnictwa w konkursie.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art, 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż ustawa o PIT nie zawiera własnej definicji pojęcia „konkurs”. Tym samym, dla ustalenia zakresu zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy właściwym jest odwołanie się do definicji słownikowych. I tak, zgodnie z Uniwersalnym słownikiem języka polskiego pod red. S. Dubisza (tom 2, Warszawa 2003), pojęcie konkurs oznacza zarówno „imprezę, przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp,, zwykle wyróżnianych nagrodami”, jak również „postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko.” Z kolei internetowy wielki słownik języka polskiego definiuje konkurs jako „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami.”

Zasadność interpretacji art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT w kontekście słownikowej definicji pojęcia konkurs znajduje potwierdzenie w bogatym orzecznictwie sądów administracyjnych. Tylko tytułem przykładu wskazać można m.in. na wyrok NSA z 9 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 911/12, w którym to orzeczeniu Sąd wskazał, że zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to - „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami.” W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu”pojawia się element „rywalizacji.” Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs.” W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.).”


Mając na uwadze powyższe, na gruncie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT za konkurs należy uznać takie przedsięwzięcie, które spełnia łącznie następujące warunki:

  • posiada regulamin, w którym określa się m.in. adresatów konkursu, zadanie konkursowe, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzcy/zwycięzców;
  • posiada elementy współzawodnictwa (rywalizacji) między uczestnikami, pozwalające na wyłonienie zwycięzcy/zwycięzców;
  • zasady wyłaniania zwycięzców są ściśle określone w związku z czym wygrana nie jest dziełem przypadku bądź losowania (loterii);
  • w wyniku rozstrzygnięcia konkursu następuje wydanie nagród zwycięzcom.

Przedstawione w stanie faktycznym wniosku zasady przeprowadzenia przez Wnioskodawcę Konkursu potwierdzają, że spełniają one kryteria uznania ich za konkurs, o którym mowa art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


W art. 41 ust. 4 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


W konsekwencji, płatnik dokonujący świadczeń z tytułu wygranych w konkursach, jest zobowiązany do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


W świetle powyższego wartość wygranych nagród w Konkursie przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, tj. osoby współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia), stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Na Wnioskodawcy, jako płatniku będzie ciążył zatem obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT oraz odprowadzenia go na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego.


Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w szeregu pism wydanych przez organy podatkowe. Tylko tytułem przykładu wskazać można m.in.:

  • interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 listopada 2016 r., nr 1462-IPPB4.4511.1136.2016.1.JK3,
  • interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 czerwca 2016 r., Nr IBPB-2-1/4511-190/16/DP,
  • interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2015 r., nr DD9.8220.2.128.2015 JQP,
  • interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 21 października 2015 r., Nr IPTPB1/4511-442/15-2/AG.

Z kolei, NSA w wyroku z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. akt II FSK 232/13, za uprawniony uznał wniosek, że: „(...) jeżeli Skarżąca Spółka organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej


Ad. 2.

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT ustawodawca, jako źródła przychodów, wskazał:

  • pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3),
  • inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).

Przepis art. 14 ust. 1 ustawy o PIT stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125,


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT zwrotu „w szczególności” wskazuje, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie najbardziej typowe przychody z tego źródła. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie również każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne. Do przychodów tych należy zaliczyć także wartość nagród, a także środki finansowe otrzymane z tytułu uczestnictwa w konkursie.

Przy czym, jak już zostało wskazane w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Należy jednocześnie mieć na uwadze, że każde źródło przychodów, wskazane w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła.


Uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy wygraną w Konkursie uzyska osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, to wartość uzyskanej nagrody powinna zostać zaliczona do przychodów z pozostałych źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT) i opodatkowana, według zasad właściwych dla tego źródła przychodów.

Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę znajduje aprobatę w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe, tytułem przykładu wskazać można m.in. interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 czerwca 2014 r., nr IPPB1/415-380/14-2/EC w której organ stwierdził, że:"(...) Konkurs, jaki zorganizowała Spółka, przeprowadzany jest w oparciu o regulamin, który określa kryteria, na podstawie których zostaną wyłonieni zwycięzcy. A zatem wystąpiły elementy niezbędne do uznania ich za konkurs. W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursu, tj. przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2ww. ustawy.

Powyższe stanowisko prezentują m.in. sądy administracyjne, np. WSA w Warszawie w wyroku z dnia 27 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2536/1 (orzeczenie prawomocne) lub NSA w wyroku z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. akt II FSK 232/13. W orzeczeniu tym Sąd zwrócił uwagę, że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. W rezultacie, w ocenie NSA, możliwe jest opodatkowanie ryczałtem nagród uzyskanych również przez przedsiębiorców i to także wówczas, gdy konkurs jest związany z przedmiotem ich działalności gospodarczej. Sąd uznał, że regulacja art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej i stwierdził, iż: „(…) Gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu. Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody).

(...) jeżeli Skarżąca Spółka organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej. (…)"

W świetle powyższego, mając na uwadze, że Konkurs zorganizowany przez Spółkę spełnia wymogi przypisane właśnie konkursowi (Wnioskodawca szczegółowo odniósł się do tej kwestii w części dot. uzasadnienia własnego stanowiska w sprawie w zakresie pytania nr 1) należy uznać, iż wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, tj. u osób które świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT a w związku z tym na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika w tym zakresie. W takim przypadku, Spółka jako organizator Konkursu zobowiązana będzie (jako płatnik) do poboru i odprowadzenia do urzędu skarbowego tego podatku (art. 41 ust. 4 ustawy o PIT).


Ad.3.

Treść art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT wskazuje, że źródłem przychodów są m.in. inne źródła.


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT zwrotu „w szczególności” wskazuje, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie najbardziej typowe przychody z tego źródła. Do przychodów tych należy zaliczyć także wartość nagród, a także środki finansowe otrzymane z tytułu uczestnictwa w konkursie.

W związku z powyższym, wartość wygranych (nagrody) u Uczestników Konkursu będących osobami fizycznymi z którymi Wnioskodawca nie pozostaje w żadnej relacji prawnej powinna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT a w związku z tym na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika w tym zakresie, tj. obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego.


Wnioski X w tym zakresie znajdują potwierdzenie w pismach organów podatkowych, tytułem przykładu w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 listopada 2016 r., nr 1462-IPPB4.4511.1136.2016.1.JK3.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

  • w części dotyczącej opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym prowadzącym indywidualną działalność gospodarczą – jest nieprawidłowe;
  • w części dotyczącej opodatkowania nagrody przypadającej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032) zawiera w art. 10 ust. 1 katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia w pkt 3 pozarolniczą działalność gospodarczą oraz w pkt 9 inne źródła.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Na podstawie art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, są opodatkowane na ogólnych zasadach określonych w art. 27 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej według 19% stawki podatku, zgodnie z art. 30c ustawy albo według form opodatkowania określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2016 r., poz. 2080).

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ustawy).


Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Natomiast za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 (art. 20 ust. 1 ustawy).


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Spółka) w celu osiągania jak najlepszych wyników sprzedażowych zorganizował konkurs. Uczestnikami zorganizowanego przez Spółkę Konkursu mogą być następujące osoby:

  • osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, współpracujące z Wnioskodawcą w oparciu o umowę cywilnoprawną (np. umowa zlecenie),
  • osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, tj. prowadzące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i świadczące usługi na rzecz Wnioskodawcy w ramach ww. działalności gospodarczej.
  • osoby fizyczne z którymi Wnioskodawca nie pozostaje w żadnej relacji prawnej.

Spółka wyznaczyła osoby odpowiedzialne za prawidłowy przebieg Konkursu, wyłonienie zwycięzców i przyznanie nagród.


Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, należy wskazać że, nagrody za najlepsze osiągnięcia związane ze sprzedażą uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu – jeżeli osoby te uczestniczą w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji na Spółce nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.


Natomiast, nagrody otrzymane przez uczestników konkursów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej (współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umowy zlecenia oraz nie pozostających w żadnej relacji prawnej z Wnioskodawcą), stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika z art. 41 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.


Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).


W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Opodatkowanie tych nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu.


Zatem Spółka jako płatnik, zobowiązana będzie do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród związanych z uczestnictwem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w organizowanym konkursie oraz do sporządzenia deklaracji PIT-8AR, w której należy ująć kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego oraz przywołanych wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że orzeczenia to dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj