Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.16.2017.1.AL
z 15 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 marca 2017 r. (data wpływu 21 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości faktur wraz z podatkiem VAT z tytułu realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego:

  • w części pokrytej ze środków własnych Wspólnoty – jest prawidłowe,
  • w części pokrytej w ramach dofinansowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości faktur wraz z podatkiem VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości (dalej: „Wnioskodawca”), złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu, „Montaż pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych dla dostawy ciepłej wody w budynku mieszkalnym” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dla osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania: 4.1.1 Odnawialne źródła energii – ZIT. Wydatki kwalifikowane Projektu w wysokości 85% mają być pokrywane ze środków europejskich, a 15% ma być pokryte poprzez wkład własny Wspólnoty Mieszkaniowej. Realizacja projektu polegała będzie na zakupie usług wykonania projektów, audytu energetycznego, zakupie usług remontowo - budowlanych, nadzorowaniu robót, oraz promocji projektu. Wspólnota Mieszkaniowa nie posiada prawnej możliwości odzyskania wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług, gdyż jest zwolniona podmiotowo zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r, o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710, dalej: „ustawa o VAT”). W swojej działalności sprzedaży towarów i usług daną czynnością nie przekroczyła limitu (150.000,00 zł), do których nie wlicza się podatku VAT oraz wartości czynności zwolnionych przedmiotowo od podatku VAT, przysługujące na podstawie § 3 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług (inne niż określone w art. 43 i 82 ustawy o podatku od towarów i usług), jedynie w odniesieniu do czynności obciążenia należnościami z tytułu mediów właścicieli lokali mieszkalnych, którzy wykorzystują lokale mieszkalne wyłącznie na cele mieszkaniowe. Faktury dotyczące realizacji ww. projektu wystawione będą na adres Wnioskodawcy. Faktury zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”), zaliczone będą do kosztów w wartości brutto (łącznie z podatkiem VAT), ponieważ Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług. W związku z podpisaniem umowy o dofinansowanie ww. projektu, Wspólnota Mieszkaniowa została zobowiązana dostarczyć interpretację prawa podatkowego o kwalifikowalności podatku od towarów i usług do wydatków poniesionych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości będącą podatnikiem zwolnionym z podatku VAT, w związku z realizacją ww. projektu może zaliczyć do kosztów wartość brutto faktur łącznie z podatkiem VAT, ponieważ nie przysługuje jej prawo do odliczenia i zwrot podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wspólnota Mieszkaniowa będzie realizowała projekt „Montaż pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych dla dostawy ciepłej wody w budynku mieszkalnym (…)”. W związku z tym, że Wspólnota Mieszkaniowa jest podatnikiem zwolnionym z podatku VAT i nie przysługuje jej prawo do odliczenia i zwrot podatku od towarów i usług, to zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a updop, podatnik zwolniony z podatku VAT zaliczy do kosztów wartość brutto faktur łącznie z podatkiem VAT, bez możliwości odliczenia.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zasady funkcjonowania Wspólnot Mieszkaniowych określa ustawa z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1892, dalej: „ustawa o własności lokali”). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy Wspólnotę Mieszkaniową. Wspólnota Mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Wspólnota nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę Mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek Wspólnoty Mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu (art. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 updop, przepisy ustawy mają zastosowanie do osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Kosztami uzyskania przychodów są wyłącznie takie koszty, które spełniają kumulatywnie warunki określone w cytowanym art. 15 ust. 1, tj.:

  • zostały poniesione przez podatnika,
  • ich poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • nie zostały wyłączone z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 updop.

Przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł, obiektywnie oceniając, oczekiwać takiego efektu.

Generalnie, w świetle updop, do kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się podatku od towarów i usług. Wyjątek od tej zasady kreuje jednak przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 ww. updop, który pozwala w ściśle określonych przypadkach na zaliczenie podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu, co skutkuje zmniejszeniem zobowiązania podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, a więc stanowi formę skompensowania nie odliczonego podatku od towarów i usług. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a updop, możliwość zaliczenia podatku VAT naliczonego do kosztów uzyskania przychodów następuje:

  • jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług,
  • jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Stosowanie do zapisu art. 113 ust. 1 updop, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wydatki kwalifikowane projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 85% mają być pokrywane ze środków europejskich, a 15% ma być pokryte poprzez wkład własny Wspólnoty Mieszkaniowej. Realizacja projektu polegała będzie na zakupie usług wykonania projektów, audytu energetycznego, zakupie usług remontowo - budowlanych, nadzorowaniu robót, oraz promocji projektu. Inwestycja będzie polegała na montażu pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych dla dostawcy ciepłej wody w budynku mieszkalnym Wspólnoty. Wnioskodawca nie posiada prawnej możliwości odzyskania wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług, gdyż jest zwolniony podmiotowo zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Faktury dotyczące realizacji ww. projektu wystawione będą na adres Wnioskodawcy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości brutto faktur związanych z realizowanym projektem.

Mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca uzyskuje dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, przy zaliczaniu danych wydatków do kosztów podatkowych należy jednak zwrócić uwagę na ograniczenia występujące w art. 16 ust. 1 updop. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Jednocześnie, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi zatem do stwierdzenia, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki oraz odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych sfinansowane otrzymaną dotacją.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości faktur wraz z podatkiem VAT będzie prawidłowe, jednak tylko w części sfinansowanej ze środków własnych Wspólnoty. Pozostałej kwoty wartości realizowanej inwestycji, z uwagi na fakt sfinansowania ze środków pochodzących z dotacji, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości faktur wraz z podatkiem VAT z tytułu realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego:

  • w części pokrytej ze środków własnych Wspólnoty – jest prawidłowe,
  • w części pokrytej w ramach dofinansowania – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj