Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP2.4512.221.2017.2.KM
z 20 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.) uzupełnionym dnia 4 kwietnia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie wliczenia do kwoty nabycia stosowanej w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodu używanego objętego procedurą VAT-marża kwoty nabycia samochodu, kosztu poręczenia dokumentów, kosztu odbioru samochodu i transportu, w przypadku w którym usługa transportowa wykonana jest przez sprzedawcę samochodu, oraz niewliczenia do kwoty nabycia akcyzy i usługi transportowej świadczonej przez inny podmiot niż sprzedawca samochodu, a także w zakresie nieuznania usługi poręczenia dokumentów, usługi odbioru samochodu oraz usługi transportowej, w przypadku w którym jest ona wykonana przez sprzedawcę samochodu, za import usług i niewykazywania ich w deklaracji VAT-7;
  • nieprawidłowe – w zakresie wliczenia do kwoty nabycia stosowanej w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodu używanego objętego procedurą VAT-marża kwoty opłaty za aukcję oraz w zakresie nieuznania usługi aukcyjnej za import usług i niewykazywania jej w deklaracji VAT-7.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia do kwoty nabycia stosowanej w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodu używanego objętego procedurą VAT-marża kwoty nabycia samochodu, kosztu poręczenia dokumentów, kosztu odbioru samochodu i transportu, w przypadku w którym usługa transportowa wykonana jest przez sprzedawcę samochodu, oraz niewliczenia do kwoty nabycia akcyzy i usługi transportowej świadczonej przez inny podmiot niż sprzedawca samochodu, a także w zakresie nieuznania usługi poręczenia dokumentów, usługi odbioru samochodu oraz usługi transportowej, w przypadku w którym jest ona wykonana przez sprzedawcę samochodu, za import usług i niewykazywania ich w deklaracji VAT-7, a także w zakresie wliczenia do kwoty nabycia stosowanej w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodu używanego objętego procedurą VAT-marża kwoty opłaty za aukcję oraz w zakresie nieuznania usługi aukcyjnej za import usług i niewykazywania jej w deklaracji VAT-7. Wniosek został uzupełniony dnia 4 kwietnia 2017 r. o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega na kupnie i sprzedaży samochodów używanych.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, posiada NIP UE. Samochody kupowane są na terenie Unii Europejskiej jak również na umowę kupna-sprzedaży z Polski.

Zakupu samochodów z Unii Europejskiej Wnioskodawca dokonuje na aukcji internetowej poprzez licytacje. Przy zakupie samochodu ponoszone są dodatkowe koszty nierozerwalnie związane z zakupem danego samochodu (ich poniesienie jest konieczne by samochód został zakupiony). Są to koszty w postaci: opłaty za poręczenie dokumentów pojazdu, opłaty za odbiór pojazdu oraz opłata za aukcję.

Po wygranej aukcji dostawca wystawia dokument – potwierdzenie kupna – zawiera on wszystkie ww. elementy. Na tej podstawie następuje zapłata – całościowa (jedna kwota za całość) w formie przelewu bankowego na rachunek wskazany przez sprzedającego.

Na dokumencie – potwierdzenie kupna – do pozycji „opłata aukcyjna” jest dołączona adnotacja o treści (zgodnie z tłumaczeniem) cytat: „chodzi o koszty, które wyliczył licytator kupującemu przy pomocy oddzielnego fakturowania we własnym imieniu i na własny rachunek. Sprzedający jest określony jako odbiorca zapłaty którą tutaj nazwano kwotą do odbioru i zobowiązano niezwłocznie przekazać pełną sumę do licytatora. Zapłata kwoty Sprzedającemu następuje przy tym ze skutkiem zwalniającym”.

Dodatkowym kosztem towarzyszącym transakcji zakupu samochodu jest usługa transportowa (przywóz samochodu do Polski).

Transport ma miejsce u tego samego dostawcy co zakup samochodu lub innego kontrahenta zagranicznego albo polskiego (zawsze jest to odrębna faktura).

Następnie na dany zakup (samochód) Wnioskodawca otrzymuje 2 lub 3 faktury.

Przy czym wystawcą faktury wraz z kosztami ubocznymi typu: opłata za poręczenie dokumentów i opłata za odbiór pojazdu jest (zgodnie z nazwą na fakturze i nr NIP ) inny podmiot niż wystawca faktury za opłatę aukcyjną.

Na fakturach dotyczących zakupu samochodu oprócz opisu przedmiotu dostawy, usługi stosowana jest symbolika w postaci:

M – zastosowanie opodatkowania różnicy ceny nabycia i zbycia (opis – legenda na fakturze),

I – wewnątrzwspólnotowa usługa (opis – legenda na fakturze).

Faktura nr 1 (Rachunek dla pojazdu używanego) – firma A – zawiera następujące pozycje:

  • cena samochodu (symbol M) – kwota w EUR
  • poręczenie dokumentów pojazdu (symbol I) – kwota w EUR
  • odbiór (symbol I) – kwota w EUR

Faktura nr 2 – firma A:

  • transport (symbol I) – kwota w EUR

Faktura nr 3 (Rachunek za użytkowanie platformy aukcyjnej) – firma B:

  • opłata aukcyjna (symbol I) – kwota w EUR

Od tak zakupionego samochodu płacona jest również akcyza – Urząd Celny. Sprzedaży tak zakupionych samochodów Wnioskodawca dokonuje w Polsce na podstawie faktur VAT-marża.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy obok ceny zakupu samochodu zawartej na fakturze pozostałe elementy składowe otrzymanych faktur zakupu, a mianowicie:
    • koszt poręczenia dokumentów (mimo, że ze stosowanego przez dostawcę symbolu i opisu wynika wewnątrzwspólnotowa usługa),
    • koszt odbioru samochodu (mimo, że ze stosowanego przez dostawcę symbolu i opisu wynika wewnątrzwspólnotowa usługa),
    • transport (usługa wykonana przez sprzedającego samochód),
    • opłata za aukcję (mimo, że faktura wystawiona jest przez inny podmiot zagraniczny niż faktura na zakup samochodu),
    • akcyza
    stanowią cenę nabycia stosowaną w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodów używanych objętych procedurą VAT-marża?
  2. Czy ww. usługi dodatkowe towarzyszące zakupowi samochodu stanowią import usług i należy je wykazać w deklaracji VAT-7?
  3. Czy usługa transportowa samochodu świadczona przez inny podmiot zagraniczny niż sprzedawca samochodu może stanowić element – składową „kwoty nabycia” samochodu wykorzystaną przy liczeniu marży w procedurze VAT-marża?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dostawy towarów używanych nabytych uprzednio przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w celu odsprzedaży podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest marża – zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy VAT.

Marża to różnica między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia pomniejszona o kwotę podatku.

Dla potrzeb zastosowania procedury opodatkowania marżą przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystkie składniki wynagrodzenia, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika (art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy VAT).

W związku z powyższym do kwoty nabycia należy wliczyć:

  • cenę towaru,
  • poręczenie dokumentów pojazdu,
  • odbiór,
  • opłatę aukcyjną – świadczoną przez inny podmiot niż dostawca samochodu (fakturę wystawia kontrahent o innej nazwie i numerze NIP niż dostawca samochodu),
  • transport – jeśli był świadczony przez dostawcę towaru.

Jest to związane z tym, że wszystkie ww. elementy stanowią nierozłączną całość, Wnioskodawca dokonuje płatności za towar wraz z usługami dodatkowymi na jeden rachunek bankowy – jako całość na podstawie dokumentu „potwierdzenie kupna” wystawionego przez dostawcę. Cała zapłacona kwota jest wynagrodzeniem dla dostawcy zaś fakt, że dostawca rozliczać się będzie dodatkowo z podwykonawcą za usługi aukcyjne (z otrzymanej przez siebie kwoty wynagrodzenia) mimo, że faktura zostaje wystawiona na Wnioskodawcę jako kupującego nie wpływa na rozliczenie marży i usługę aukcyjną należy wliczyć do „kwoty nabycia” stosowaną do wyliczenia podatku należnego przy sprzedaży samochodu w procedurze VAT marża.

W związku z takim podejściem do określenia „kwoty nabycia” usługi w zakresie: poręczenia dokumentów, odbioru samochodu, opłaty aukcyjnej czy usługi transportowej (usługa transportowa u tego samego dostawcy co zakupiony samochód) nie stanowią importu usług, a co za tym idzie nie powinny być wykazywane w deklaracji VAT-7.

Natomiast usługa transportowa – świadczona przez inny podmiot gospodarczy i płacona na odrębny rachunek bankowy oraz akcyza jako zobowiązanie do Urzędu Celnego nie stanowią elementów „kwoty nabycia”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest:

  • prawidłowe – w zakresie wliczenia do kwoty nabycia stosowanej w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodu używanego objętego procedurą VAT-marża kwoty nabycia samochodu, kosztu poręczenia dokumentów, kosztu odbioru samochodu i transportu, w przypadku w którym usługa transportowa wykonana jest przez sprzedawcę samochodu, oraz niewliczenia do kwoty nabycia akcyzy i usługi transportowej świadczonej przez inny podmiot niż sprzedawca samochodu, a także w zakresie nieuznania usługi poręczenia dokumentów, usługi odbioru samochodu oraz usługi transportowej, w przypadku w którym jest ona wykonana przez sprzedawcę samochodu, za import usług i niewykazywania ich w deklaracji VAT-7;
  • nieprawidłowe – w zakresie wliczenia do kwoty nabycia stosowanej w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodu używanego objętego procedurą VAT-marża kwoty opłaty za aukcję oraz w zakresie nieuznania usługi aukcyjnej za import usług i niewykazywania jej w deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy – w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przez kwotę sprzedaży – w myśl art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy – rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika – art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Towarami używanymi są zatem te dobra ruchome, które wcześniej zostały choć raz użyte, lecz nadają się do wielokrotnego wykorzystania (nie ulegają zużyciu po jednokrotnym użytku).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku.

Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy – przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Powyższe regulacje wskazują, że dla potrzeb zastosowania procedury marży, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy).

Należy zauważyć, że formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ustawodawca, określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem „kwota nabycia”.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca określając podstawę opodatkowania (marżę) powinien wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą przez Wnioskodawcę pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży samochodów używanych, jest on podatnikiem VAT, posiada NIP UE.

Samochody kupowane są na terenie Unii Europejskiej jak również na umowę kupna-sprzedaży z Polski. Zakupu samochodów z Unii Europejskiej Wnioskodawca dokonuje na aukcji internetowej poprzez licytacje. Przy zakupie samochodu ponoszone są dodatkowe koszty nierozerwalnie związane z zakupem danego samochodu (ich poniesienie jest konieczne by samochód został zakupiony). Są to koszty w postaci: opłaty za poręczenie dokumentów pojazdu, opłaty za odbiór pojazdu oraz opłata za aukcję. Po wygranej aukcji dostawca wystawia dokument – potwierdzenie kupna – zawiera on wszystkie ww. elementy. Na tej podstawie następuje zapłata – całościowa (jedna kwota za całość) w formie przelewu bankowego na rachunek wskazany przez sprzedającego. Dodatkowym kosztem towarzyszącym transakcji zakupu samochodu jest usługa transportowa (przywóz samochodu do Polski). Transport ma miejsce u tego samego dostawcy co zakup samochodu lub innego kontrahenta zagranicznego albo polskiego (zawsze jest to odrębna faktura). Następnie na dany zakup (samochód) Wnioskodawca otrzymuje 2 lub 3 faktury. Przy czym wystawcą faktury wraz z kosztami ubocznymi typu: opłata za poręczenie dokumentów i opłata za odbiór pojazdu jest (zgodnie z nazwą na fakturze i nr NIP ) inny podmiot niż wystawca faktury za opłatę aukcyjną. Od tak zakupionego samochodu płacona jest również akcyza do Urzędu Celnego. Sprzedaży tak zakupionych samochodów Wnioskodawca dokonuje w Polsce na podstawie faktur VAT-marża.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą określenia jakie elementy składowe otrzymanych faktur zakupu stanowią kwotę nabycia stosowaną w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodów używanych objętych procedurą VAT-marża.

Jak wskazano powyżej, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru otrzymał od podatnika (nabywcy). Tak rozumiana cena towaru (kwota nabycia) obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy. Do kwoty nabycia, o której mowa wyżej, nie mogą zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone i nie są należne dostawcy towaru.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzymuje osobną fakturę za opłatę aukcyjną wystawioną przez inny podmiot niż sprzedawca samochodu. Fakt, że Wnioskodawca należność z tytułu opłaty aukcyjnej przekazuje bezpośrednio sprzedawcy samochodu nie zmienia podmiotu, wobec którego Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić tę należność. Należność z tytułu tej opłaty przysługuje bowiem temu innemu podmiotowi, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu, zatem nie może ona zwiększać kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy. Do kwoty nabycia nie zalicza się również akcyza należna Urzędowi Celnemu, a także usługa transportowa samochodu świadczona przez inny podmiot niż sprzedawca samochodu, ponieważ także w tym przypadku kwoty te nie są płacone i należne sprzedawcy samochodu.

Należy przy tym zaznaczyć, że przy określeniu kwoty nabycia samochodu w zakresie wliczenia opłaty za poręczenie dokumentów pojazdu, opłaty za jego odbiór oraz za transport przez jego sprzedawcę, bez znaczenia pozostaje sposób wystawienia faktur przez podmiot zagraniczny, z których wynika, że w stosunku do tych usług występuje wewnątrzwspólnotowa usługa.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca przy określeniu kwoty nabycia przedmiotowego samochodu winien uwzględnić wynagrodzenie dla dostawcy za samochód, tj. kwotę nabycia samochodu oraz koszty związane z transakcją zakupu samochodu, które Wnioskodawca (nabywca towaru) zapłacił dostawcy samochodu, tj. koszt poręczenia dokumentów, koszt odbioru samochodu oraz transport, w przypadku w którym usługa transportowa wykonana jest przez sprzedawcę samochodu. Natomiast opłata za aukcję, która jest należna innemu podmiotowi, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu, akcyza należna Urzędowi Celnemu, a także usługa transportowa samochodu świadczona przez inny podmiot niż sprzedawca samochodu nie stanowią elementów kwoty nabycia samochodu, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Reasumując należy stwierdzić, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym kwotę nabycia stosowaną w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodu używanego objętego procedurą VAT-marża stanowi kwota nabycia samochodu, koszt poręczenia dokumentów, koszt odbioru samochodu oraz transport, w przypadku w którym usługa transportowa wykonana jest przez sprzedawcę samochodu, natomiast do kwoty nabycia nie jest wliczana akcyza należna Urzędowi Celnemu, a także usługa transportowa samochodu świadczona przez inny podmiot niż sprzedawca samochodu.

Natomiast nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym kwotę nabycia stosowaną w celu wyliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży samochodu używanego objętego procedurą VAT-marża stanowi opłata za aukcję, która jest należna innemu podmiotowi niż sprzedawca samochodu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także określenia, czy usługi dodatkowe towarzyszące zakupowi samochodu, tj. usługa poręczenia dokumentów, usługa odbioru samochodu, usługa transportowa (wykonana przez sprzedającego samochód) oraz usługa aukcyjna, stanowią import usług i należy je wykazać w deklaracji VAT-7.

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy – przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Powiązanie tego mechanizmu z regulacjami w zakresie określenia miejsca świadczenia usług ma na celu, z jednej strony opodatkowanie usług w miejscu ich konsumpcji, a z drugiej strony, zaoszczędzenie usługodawcy obowiązków związanych z rejestracją oraz rozliczeniem podatku.

Jak zostało wskazane powyżej, koszty związane z transakcją zakupu samochodu, które Wnioskodawca zapłacił dostawcy samochodu, tj. opłata za poręczenie dokumentów, odbiór samochodu oraz transport, w przypadku w którym usługa transportowa wykonana jest przez sprzedawcę samochodu, są kosztami podlegającymi wliczeniu do kwoty nabycia samochodu. W związku z tym należy stwierdzić, że nie stanowią one świadczenia odrębnych usług na rzecz Wnioskodawcy, ale elementy składowe nabycia samochodu, nierozerwalnie związane z jego zakupem. Zatem usługi te nie mogą stanowić importu usług, a związku z tym nie podlegają one wykazaniu w deklaracji VAT-7.

Natomiast elementem, który nie powinien zostać wliczony do kwoty nabycia samochodu jest opłata za aukcję, która jest należna innemu podmiotowi niż sprzedawca samochodu. Zatem analizie w zakresie rozpoznania importu usługi i wykazania jej w deklaracji VAT-7 podlega wyłącznie usługa aukcyjna, za którą Wnioskodawca zapłacił ww. opłatę.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy – na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    • podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    • osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy – miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przedmiotowej sprawie, do nabywanej przez Wnioskodawcę usługi aukcyjnej, wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie mają zastosowania.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi aukcyjnej, świadczonej przez podmiot zagraniczny na rzecz Wnioskodawcy – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy – jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a zatem Polska.

Zatem Wnioskodawca nabywając usługę aukcyjną od podmiotu zagranicznego jest zobowiązany do rozliczenia importu tej usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 99 ust. l ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 14 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2273) został zawarty wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, natomiast w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia, zawarto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K).

W przedmiotowej sprawie nabyta przez Wnioskodawcę usługa aukcyjna podlega wykazaniu w deklaracji rozliczeniowej VAT-7, jako import usług.

Reasumując należy stwierdzić, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługa poręczenia dokumentów, usługa odbioru samochodu oraz usługa transportowa, w przypadku w którym jest ona wykonana przez sprzedawcę samochodu, nie stanowią importu usług i nie należy ich wykazywać w deklaracji VAT-7.

Natomiast nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługa aukcyjna nie stanowi importu usługi i nie należy jej wykazywać w deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj