Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP2.4512.117.2017.1.MT
z 12 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 233 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2017 r. (data wpływu 22 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie refakturowania usług sportowych przy zastosowaniu stawki VAT 8% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie refakturowania usług sportowych przy zastosowaniu stawki VAT 8%.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Sp z ograniczoną odpowiedzialnością zwana dalej „Spółka” prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą, w branży finansowej. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy na rzecz swoich klientów usługi leasingu operacyjnego i finansowego, usługi wynajmu. Spółka zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, ale również jednoosobowe działalności gospodarcze, na podstawie umowy o współpracy tzw. ”Kontraktowców”.


Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.


W ramach prowadzonej działalności Spółka zakupuje od firmy X usługi sportowe Program Karta MultiSport Plus, w zakresie wstępu i korzystania ze świadczeń sportowych i rekreacyjnych na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług. Spółka otrzymuje co miesiąc fakturę za te usługi, opiewającą na kwotę netto powiększoną o 8% stawkę VAT. Spółka nabywa usługi sportowe Program Karta MultiSport Plus we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich. Spółka dokonuje refaktury na inne podmioty, zatrudnione w Spółce na podstawie umów o współpracy, prowadzący działalność gospodarczą, stosując tę samą 8% stawkę VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Spółka dokonując refaktury usług sportowych Karta MultiSport Plus, które podlegają opodatkowaniu według stawki VAT 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z załącznikiem 3 do ustawy będzie miała prawo skorzystać z zastosowania stawki obniżonej, art. 41 ust. 2 ustawy o VAT i wystawić na inne podmioty fakturę ze stawką 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka dokonując refaktury usług sportowych Karta MultiSport Plus, w zakresie wstępu i korzystania ze świadczeń sportowych i rekreacyjnych, które są opodatkowane stawką 8 % w związku z art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3 do ustawy, może zastosować obniżoną stawkę i wystawić na inne podmioty tj. jednoosobowe działalności gospodarcze, zatrudnione w Spółce na podstawie umowy o współpracy, fakturę ze stawką 8%.


Spółka w ramach prowadzonej działalności zakupuje od firmy X usługi w ramach Programu Korzyści Pracowniczych swoim pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę oraz Kontraktowcom, zatrudnionych w Spółce na podstawie umowy o współpracy. Zakres Programu obejmuje zakup usługi Karta MultiSport Plus. W zakres Programu wchodzą następujące usługi sportowe, rekreacyjne i rozrywkowe:

  • wstęp do obiektów takich jak basen, lodowisko, ścianka wspinaczkowa, korty do squash, sauna (łaźnia, jacuzzi), siłownia, grota solna, sztuki walki, zajęcia taneczne,
  • udział w zajęciach, takich jak aqua aerobic, joga, sztuki walki, rowery sinningowe (indor cycling i spinning), taniec, zajęcia fitness m.in. fitness z elementami tańca, gimnastyka, pilates, nordic walking.

W ramach tego Programu pracownicy Spółki i osoby współpracujące, uzyskują prawo wstępu do dowolnie wybranych przez siebie świadczeń, wchodzących w skład oferty.


Spółka otrzymuje od firmy X fakturę za usługi sportowe i rekreacyjne, które są opodatkowane stawka 8 % zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z załącznikiem numer 3 do ustawy.


Spółka nabywa usługi sportowe Program Karta MultiSport Plus we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich. Spółka dokonuje refaktury (odsprzedaży) na inne podmioty, tj. Kontraktowców, zatrudnionych w spółce na podstawie umów o współpracy, prowadzący działalność gospodarczą, po cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez Spółkę, stosując tę samą 8 % stawkę VAT, która widnieje na fakturach VAT otrzymywanych od podmiotu X. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm., zwanej ustawą o VAT opodatkowaniu od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.


Zgodnie z regulacjami dotyczącymi refakturowania wg art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Oznacza to że Spółka refakturując daną usługę nabywa ją we własnym imieniu lecz na rzecz osób trzecich, w tym przypadku Kontraktowców, zatrudnionych w Spółce na umowę o współpracy, jest najpierw usługobiorcą, a następnie usługodawcą tej samej usługi. Spółka bierze udział w odsprzedaży usługi i wystawia za świadczącego faktury dokumentujące wyświadczenie tej usługi bez uwzględnienia marży czyli Spółka dokonując refakturowania stosuje identyczne ceny za wykonaną usługę oraz identyczną stawkę opodatkowania VAT, jak na fakturze pierwotnej.

W ocenie spółki, Spółka dokonując refaktury usług sportowych Karta MultiSport Plus, w zakresie wstępu i korzystania ze świadczeń sportowych i rekreacyjnych, nabytą uprzednio od firmy X, jako usługę opodatkowaną stawką VAT 8%, Spółka stosuje stawkę w wysokości 8%. Odsprzedaż ww. usług sportowych w drodze refakturowania powinna być bowiem opodatkowana na zasadach analogicznych jak świadczenie tej usługi przez podmiot pierwotny tj. podmiot X. Możliwość refakturowania (inaczej odsprzedaży usług) na gruncie ustawy o VAT, wprowadziły zapisy art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Do refakturowania powinno się stosować te zasady opodatkowania VAT właściwe dla odsprzedawanej usługi - o ile odsprzedawana jest dokładnie taka sama usługa, tj. bez doliczania marży, czy innych narzutów - czyli tak jak w niniejszej sprawie. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Zatem, odnosząc się do powyższego Spółka twierdzi, iż nabywając usługi w ramach Programu Korzyści Pracowniczych - usługi sportowe i rekreacyjne Karta MultiSport Plus swoim Kontraktowcom, zatrudnionym w spółce na podstawie umowy o współpracy, że dokonując refaktury tych usług, które podlegają opodatkowaniu według stawki VAT 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z załącznikiem 3 do ustawy, będzie miała prawo skorzystać z zastosowania stawki obniżonej, art. 41 ust. 2 ustawy o VAT i wystawić na inne podmioty fakturę ze stawką 8%, zgodnie z regulacjami dotyczącymi refakturowania wg art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka w przypadku gdy działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się że sama otrzymała i wyświadczyła te usługi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez pojęcie sprzedaży należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z cytowanego wyżej przepisu ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.


Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.


Przepis ten jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem „odsprzedaży” lub „refakturowania” usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.


Powyższy przepis jest odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, który stanowi, że w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.


Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Jak stanowi art. 106b ust. 2 ustawy o VAT, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
    - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. 1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
    2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
    - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, obniżoną stawką podatku VAT stosować do towarów i usług wymienionych w załączniku VAT.


W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r. – 8%), pod pozycją 186 zostały wymienione „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” – bez względu na symbol PKWiU.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że pozycja 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w pozycjach 179, 182-185 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m.in. z rekreacją.


Powyższe pozycje dotyczą:

  • poz. 179 - usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0;
  • poz. 182 - usług kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu:

    • na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
    • do obiektów kulturalnych
  • bez względu na symbol PKWiU;

    • poz. 183 - usług związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne - bez względu na symbol PKWiU;
    • poz. 184 - usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury – wyłącznie w zakresie wstępu - bez względu na symbol PKWiU;
    • poz. 185 - wstępu na imprezy sportowe - bez względu na symbol PKWiU.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą, w branży finansowej. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy na rzecz swoich klientów usługi leasingu operacyjnego i finansowego, usługi wynajmu. Spółka zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, ale również jednoosobowe działalności gospodarcze, na podstawie umowy o współpracy tzw. ”Kontraktowców”. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności Spółka zakupuje od firmy X usługi sportowe Program Karta MultiSport Plus, w zakresie wstępu i korzystania ze świadczeń sportowych i rekreacyjnych na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług. Spółka otrzymuje co miesiąc fakturę za te usługi, opiewającą na kwotę netto powiększoną o 8% stawkę VAT. Spółka nabywa usługi sportowe Program Karta MultiSport Plus we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich. Spółka dokonuje refaktury na inne podmioty, zatrudnione w Spółce na podstawie umów o współpracy, prowadzące działalność gospodarczą, stosując tę samą 8% stawkę VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do refakturowania z 8% stawką podatku VAT nabywanych usług sportowych Karta MultiSport Plus, które podlegają opodatkowaniu według stawki VAT 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT, na rzecz innych podmiotów.

Jak już zostało wskazane celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący danej usługi bezpośrednio nie wykonał. Cyt. regulacja art. 8 ust. 2a ustawy o VAT oznacza, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inny podmiot nie może być więc potraktowane inaczej niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi. „Refaktura” jest więc zwykłą fakturą wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy usługodawcą a rzeczywistym nabywcą usługi.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, że w odniesieniu do nabywanych usług w ramach Programu Korzyści Pracowniczych – usługi sportowe i rekracyjne Karta MultiSport Plus, Wnioskodawca działa w imieniu własnym, lecz na rzecz swoich Kontraktowców zatrudnionym w spółce na podstawie umowy współpracy. Jak wynika z opisu sprawy Spółka dokonuje refaktury (odsprzedaży) na inne podmioty, tj. Kontraktowców, prowadzących działalność gospodarczą, po cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez Spółkę, stosując tę samą 8% stawkę podatku VAT, która widnieje na fakturach VAT otrzymywanych od podmiotu X. Zatem, poniesione koszty, w stosunku do których odbiorcą są Kontraktowcy a nie podmiot obciążony przez dostawcę, czyli Wnioskodawca, powinny zostać przeniesione na faktycznego odbiorcę, czyli Kontraktowców. Tym samym poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na zakup usług sportowych Karta MultiSport Plus w zakresie wstępu i korzystania ze świadczeń sportowych i rekreacyjnych opodatkowanych 8% stawką podatku VAT - są przedmiotem odsprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz Kontraktowców. Przeniesienie tych kosztów powinno zostać udokumentowane w drodze wystawienia przez Wnioskodawcę faktury („refaktury”) na faktycznego odbiorcę tych usług (Kontraktowców), z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT dla tych usług, tj. 8%.

Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że dokonując refaktury usług sportowych Karta MultiSport Plus, w zakresie wstępu i korzystania ze świadczeń sportowych i rekreacyjnych, które są opodatkowane stawką 8% w związku z art. 41 ust. 2 w zw. z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT, może zastosować obniżoną stawkę i wystawić na inne podmioty, tj. jednoosobowe działalności gospodarcze, zatrudnione w Spółce na podstawie umowy o współpracy, fakturę ze stawką 8%.


Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja dotyczy możliwości refaktury nabywanych usług sportowych Karta MultiSport Plus w zakresie wstępu i korzystania ze świadczeń sportowych i rekreacyjnych, natomiast nie dotyczy prawidłowości stosowanej stawki podatku VAT dla tych usług, ponieważ w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie zajął stanowiska.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj