Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB1.4511.60.2017.1.JŁ
z 10 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu z tytułu świadczenia usług pośrednictwa handlowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu z tytułu świadczenia usług pośrednictwa handlowego.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca planuje założyć jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny sprzedaży przez Internet. Działalność ta polegać będzie na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę (dropshipping) i będzie prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez aukcje internetowe (47.91.Z, 46.18.Z, 46.19.Z, 73.11.Z, 47.99.Z).


Rola Wnioskodawcy sprowadzać się będzie do:


  1. przedstawienia oferty dostawcy towaru (z kraju trzeciego) na aukcjach internetowych Wnioskodawcy,
  2. zebrania zamówienia od polskiego nabywcy,
  3. inkasowania wpływów pieniężnych w postaci przelewów bankowych na firmowy rachunek bankowy Wnioskodawcy od nabywców towarów,
  4. przesłania zamówienia do dostawcy, który znajduje się na terytorium kraju trzeciego (spoza krajów Unii Europejskiej),
  5. zapłaty dostawy za towar z rachunku bankowego Wnioskodawcy.


Dostawca towaru będzie realizował wysyłkę bezpośrednio do klienta (nabywcy) oraz nie będzie wystawiał dokumentu sprzedaży na firmę Wnioskodawcy, gdyż nie jest On stroną tej transakcji. Jednocześnie klient (nabywca przedmiotu dostawy) otrzymywać będzie od Wnioskodawcy paragon lub fakturę VAT za pośrednictwo handlowe, opiewające na kwotę marży jaką Wnioskodawca uzyskał za pośredniczenie w sprzedaży danego produktu. Kwota marży stanowić będzie różnicę pomiędzy wartością wpłaty na konto bankowe od nabywcy towaru a wartością zapłaty za towar dla dostawcy z kraju trzeciego realizowanej również z konta bankowego Wnioskodawcy. Tak ustalona różnica będzie opodatkowywana podatkiem VAT w wysokości 23% rachunkiem „w stu”, tj. marża stanowi kwotę brutto (wraz z podatkiem VAT). Przychodem zaś w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych byłaby kwota netto wskazanej marży (po odjęciu VAT należnego).


Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że:


  • planuje On wybrać opodatkowanie według skali podatkowej,
  • zdarzenia gospodarcze będą ewidencjonowane w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
  • dokonywać będzie usługi zwanej pośrednictwem handlowym, czyli Jego rolą będzie jedynie przekazywanie pomniejszonej o swoją prowizję należności pomiędzy kupującym a zagranicznym kontrahentem oraz pośrednictwo w kontakcie między nimi,
  • dokonując zakupu na aukcji, klient najpierw będzie przelewać pieniądze na konto bankowe Wnioskodawcy (bezpośrednio lub poprzez system PayU), a dopiero później część tych pieniędzy (pomniejszone o prowizję) będzie On przekazywać do dostawcy, który znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej,
  • ewidencja przychodów i kosztów odbywać się będzie na podstawie miesięcznych zestawień i sporządzonych na podstawie informacji z wyciągów bankowych, systemu PayU, informacji dostawcy oraz danych pochodzących z serwisu aukcyjnego X (dane Sprzedającego oraz kwota przelana od Wnioskodawcy do Sprzedającego) oraz Y (wpłaty od kupujących oraz ich dane),
  • nieujawniony zostaje dostawca towaru,
  • wysyłka towaru z zagranicy będzie dokonywana bezpośrednio na adres kupującego, a nie na adres Wnioskodawcy, poprzez pocztę lub kuriera,
  • Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać faktury VAT oraz rachunku potwierdzającego zakup,
  • nigdy nie będzie właścicielem towaru,
  • zakupiony towar nigdy nie trafi do Niego (pośrednika handlowego), lecz zawsze bezpośrednio do klienta,
  • nie będzie również importerem, ponieważ tylko będzie pośredniczyć w płatnościach i zamówieniach,
  • nie będzie sprowadzać towaru na własny rachunek ani w niczyim imieniu – będzie pomagać nabyć towar od zagranicznego dostawcy, za co będzie pobierać prowizję.


W związku z powyższym opisem zadano m. in. pytanie sprowadzające się do kwestii:


Czy przychodem z tytułu prowadzonej działalności będzie wyłącznie uzyskana kwota prowizji, stanowiąca różnicę pomiędzy kwotą przelaną przelewem bankowym od klienta (nabywcy), a kwotą przekazaną do dostawcy od poszczególnych transakcji ?


Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania oznaczonego nr 1. W zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług (oznaczonego nr 2) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie różnica pomiędzy kwotą przelaną przelewem bankowym od klienta (nabywcy), a kwotą przekazaną do dostawcy od poszczególnych transakcji i po pomniejszeniu o podatek należny od towarów i usług z tytułu przedmiotowej transakcji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (z pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Zgodnie z art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:


  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza założyć jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny polegający na sprzedaży przez internet. Działalność ta polegać będzie na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę (dropshipping) i będzie prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez aukcje internetowe. Dostawca towaru będzie realizował wysyłkę bezpośrednio do klienta (nabywcy). Wnioskodawca nie będzie stroną transakcji, a jedynie pośrednikiem w sprzedaży danego produktu, za co będzie pobierać prowizję. Kwotę tę stanowić będzie różnica wartości wpłaty na konto Wnioskodawcy przez nabywcę towaru oraz kwota zapłaty za towar dla dostawcy z kraju trzeciego realizowana z konta bankowego Wnioskodawcy. Jest on podatnikiem podatku od towarów i usług, zatem tak obliczona prowizja będzie opodatkowana VAT w wysokości 23%. Wnioskodawca będzie wyłącznie pośrednikiem w transakcji, towar będzie wysyłany bezpośrednio od dostawcy na adres kupującego. Wnioskodawca nie będzie ani właścicielem towaru, ani importerem. Nie będzie uzyskiwał faktury VAT ani też rachunku potwierdzającego zakup.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w istocie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów handlowych (nie dokonuje sprzedaży we własnym imieniu oraz nie jest ich właścicielem), to przychodem uzyskanym z tego tytułu jest wartość prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na konto bankowe Wnioskodawcy od klienta (nabywcy), a kwotą przekazaną przez Niego do dostawcy (właściciela towaru) tytułem poszczególnych transakcji po pomniejszeniu o podatek należny od towarów i usług z tytułu przedmiotowej transakcji.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wyjaśnić należy, że podstawę opodatkowania zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi (z zastrzeżeniem art. 29–30c, art. 30e i art. 30f) dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b–3e, 4–4e i 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wynikających z tytułów wymienionych w tym przepisie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj