Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB2.4511.777.2016.1.MK
z 28 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 2017) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2016 r. (data wpływu 16 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu nagród przekazanych osobom fizycznym w ramach konkursu zorganizowanego na zlecenie podmiotu zewnętrznego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu nagród przekazanych osobom fizycznym w ramach konkursu zorganizowanego na zlecenie podmiotu zewnętrznego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca spółka X sp. z o.o. świadczy na rzecz swoich klientów (przedsiębiorców) usługi reklamowe oraz public relations.


W ramach świadczonych usług reklamowych wnioskodawca zamierza zorganizować konkursy o różnorodnej tematyce, często związanej z przedmiotem działalności klientów, w celu promocji marki lub produktów klientów. Celem ww. konkursów jest szeroko rozumiany marketing i promocja produktów lub marki klientów wnioskodawcy przy czym wskazania wymaga, iż wnioskodawca nie zajmuje się w swojej działalności działalnością wydawniczą, nie jest także nadawcą TV ani radiowym. Dla celów prowadzonych na zlecenie klientów kampanii reklamowych wnioskodawca będzie korzystać z założonych przez klientów stron www. lub profili na popularnych portalach społecznościowych. Wnioskodawca w niektórych wypadkach będzie zakładał i administrował strony internetowe dla klientów, w tym także profile na portalach społecznościowych na których przeprowadzane będą ww. konkursy. Reasumując, wnioskodawca będzie korzystał z już założonych przez klientów bądź też będzie sam zakładać i administrować strony internetowe dla klientów, w tym także profile na portalach społecznościowych na których przeprowadzane będą ww. konkursy.


W najbliższym czasie wnioskodawca zamierza zorganizować szereg konkursów. Warunkiem wzięcia udziału w konkursach będzie wykonanie przez uczestnika zadania konkursowego, które może polegać np. na:

  • udzieleniu kreatywnej odpowiedzi na pytanie konkursowe zamieszczone na poście konkursowym dotyczące produktów klienta wnioskodawcy,
  • napisaniu historyjki „z udziałem” wskazanego wydarzenia/produktu klienta wnioskodawcy i zamieszczenie go na stronie internetowej klienta wnioskodawcy bądź przesłanie na wskazany adres mailowy,
  • wykonaniu projektu np. plakatu promującego działania klienta i zamieszczenie go na stronie internetowej klienta wnioskodawcy bądź przesłanie na wskazany adres mailowy,
  • wzięciu udziału w akcjach promocyjnych organizowanych przez klienta wnioskodawcy, wykonanie w czasie akcji fotografii obrazującej atmosferę na tym wydarzeniu i dodanie jej do swojego profilu na np. Instagramie,
  • stworzeniu graficznego projektu przedmiotu (np. zabawki), związanej z określonym świętem (np. Dzień Dziecka), który ma być zamieszczony w formie zdjęcia, w komentarzu pod postem konkursowym,
  • rozwiązaniu quizu dotyczącego produktów klienta wnioskodawcy,
  • polubieniu tzn. za pośrednictwem odpowiedniej ikony umieszczonej na portalu społecznościowym oznaczeniu swojego profilu jako „lubiący” fanpage produktu klienta wnioskodawcy/ klienta wnioskodawcy/ konkursu.

W praktyce wystarczy aby uczestnik konkursu posiadał dostęp do internetu i ewentualnie profil na portalu społecznościowym. Konkurs, który wnioskodawca ma zamiar zorganizować będzie ogłaszany na stronach serwisów internetowych klienta prowadzonych przez wnioskodawcę, bądź też do których dostęp będzie miał wnioskodawca, w tym na portalach społecznościowych, na stronie internetowej klienta a także na innych portalach internetowych. Warunkiem udziału w konkursie będzie akceptacja przez uczestnika regulaminu, który będzie określał wszelkie zasady uczestnictwa oraz przebieg konkursu. Konkurs będzie organizowany i prowadzony przez wnioskodawcę. Również to wnioskodawca wręczy nagrody zwycięzcom konkursu.

Fundatorem nagród będzie klient, przy czym może nim być zarówno przedsiębiorca z siedzibą w Polsce, jak również z siedzibą poza granicami RP, nieposiadający przedstawicielstwa ani oddziału w Polsce. Rozliczenie kosztów konkursu będzie następować w sposób zróżnicowany. Klient będzie dostarczał nagrody rzeczowe do wnioskodawcy, które to nagrody wnioskodawca będzie wręczał zwycięzcom lub też nagrody te będą zakupywane przez wnioskodawcę zaś klient będzie pokrywał koszt zakupu w ramach rozliczenia usługi świadczonej przez wnioskodawcę na rzecz klienta.

Dla zwycięzców konkursu będą przewidziane nagrody za pierwsze trzy miejsca „na podium” o jednorazowej wartości do kwoty 760,00 złotych, przy czym łączna jednorazowa wartość nagród dla każdego zwycięzcy w jednym konkursie może również przekraczać 760,00 złotych. Żaden z organizowanych konkursów nie będzie poświęcony dziedzinom nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. czy nagrody za wygraną w konkursie organizowanym przez wnioskodawcę na zlecenie klienta, za pośrednictwem szeroko pojętego internetu, w tym tzw. portali społecznościowych podlegają zwolnieniu w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od podatku dochodowego jeżeli jednorazowa wartość nagrody wynosi nie więcej niż 760,00 złotych?
  2. kto w myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest płatnikiem podatku dochodowego: wnioskodawca, fundator czy uczestnik - laureat konkursu, w sytuacji gdy zlecającym zorganizowanie konkursu a zarazem fundatorem nagród jest:
    1. przedsiębiorca z siedzibą w Polsce,
    2. przedsiębiorca z siedzibą w Unii Europejskiej,
    3. przedsiębiorca z siedzibą poza Unią Europejską?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1)


W opinii wnioskodawcy, nagrody z wygranej w konkursie organizowanym w internecie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760,00 złotych.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

W powołanym przepisie zawarte jest w nawiasie wyliczenie niektórych spośród obecnie funkcjonujących środków masowego przekazu. Wyliczenie to ma charakter jedynie przykładowy, nie zaś wyczerpujący, w szczególności, że ustawa nie zawiera definicji „środków masowego przekazu”. Posługując się definicją zawartą w internetowej encyklopedii PWN - środki masowego przekazu, mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia i instytucje, za pomocą których przesyłane są treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także film (kino), książki (popularne), nagrania muzyczne (płyty, kasety) oraz tzw. nowe media: magnetowid, odtwarzacz DVD, nagrania filmowe (kasety, DVD), telegazeta, telewizja satelitarna, kablowa, gry komputerowe, Internet (komputer). Wszystkie one tworzą podstawę systemu komunikowania w kulturze masowej i w wysokim stopniu określają jej charakter.

Ponadto, zwrócić należy uwagę na wcześniej wydaną indywidualną interpretację podatkową, w której stwierdzono że na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy internet stanowi środek masowego przekazu oraz, że nagrody w konkursach organizowanych za pośrednictwem internetu korzystają ze zwolnienia od podatku w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podnieść należy, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji nr IPPB/415-92/11-5/AK z dnia 11 kwietnia 2013 roku, wskazał, że: nagrody w konkursach organizowanych przez Spółkę (Zainteresowanego), których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł, korzystają ze zwolnienia od podatku uregulowanego w ww. art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem - na gruncie analizowanego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego - Zainteresowany, który prowadzi kilka serwisów internetowych dotyczących różnej tematyki, jest podmiotem zaliczanym do środków masowego przekazu, w rozumieniu rzeczonego przepisu. Mając powyższe na uwadze, iż klient wnioskodawcy jako właściciel strony/profilu konkursowego jest podmiotem organizującym i emitującym konkurs w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ocenie wnioskodawcy nagrody w konkursach organizowanych za pośrednictwem internetu (stron internetowych lub profili na portalach społecznościowych) korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy jeżeli jednorazowa wartość nagród nie przekracza kwoty 760,00 złotych bez względu na przedmiot konkursu.


Ad. 2)


Klient wnioskodawcy jest fundatorem nagród natomiast, wnioskodawca jest podmiotem działającym na zlecenie klienta, na podstawie którego jest zobowiązany do opracowania konceptu konkursu, poinformowania możliwie szerokiego kręgu potencjalnych zainteresowanych w udziale w konkursie, przeprowadzenia i koordynowania działań od strony technicznej przy wykorzystaniu środka masowego przekazu - internetu, w tym wręczenia nagród ufundowanych przez klienta zwycięzcom. W opinii wnioskodawcy, płatnikiem zryczałtowanego podatku w wysokości 10% od wygranych w konkursie, które nie podlegają zwolnieniu na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy jest fundator nagród, bowiem to fundator ponosi główny ciężar ekonomiczny przedmiotowych nagród, natomiast wnioskodawca jest technicznym organizatorem konkursu w ramach umowy zlecenia. Powyższe stanowisko zostało również zaprezentowane w wydanej w dniu 13 września 2013 roku indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr interpretacji: IBPBII71/415-625/13/HK), zgodnie z którą prowadzenie kompleksowej obsługi przedsięwzięcia przez wnioskodawcę nie czyni go świadczeniodawcą przekazanych dla uczestników konkursu nagród. Takim świadczeniodawcą jest fundator nagród czyli klient wnioskodawcy jako podmiot zlecający organizację konkursu, ponoszący ostatecznie koszt nagród.


Wnioskodawca jedynie dokona przekazania nagród a więc w efekcie pełnić będzie funkcję serwisanta techniczno-administracyjnego za co otrzyma stosowne wynagrodzenie.


Mając na uwadze powyższe, to fundator jako podmiot ponoszący ciężar ekonomiczny jest płatnikiem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tekst jedn.: osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. a więc m.in. z tytułu nagród związanych z wygranymi w organizowanych konkursach.

Jednocześnie, jak wynika z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (tekst jedn.: informację PIT-8C).

W opinii Wnioskodawcy fakt, iż zlecającym organizację przedmiotowego konkursu jest podmiot z siedzibą w innym państwie członkowskim Unii Europejskich bądź też z siedzibą w innym państwie spoza Unii Europejskiej nie wyklucza, aby to ten podmiot był płatnikiem zryczałtowanego podatku w szczególności, że jako fundator nagród, ponosi główny ciężar ekonomiczny.

Powyższe stanowisko podzielił również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 06 czerwca 2014 roku (sygn. akt: III SA/Wa 2970/13) w którym podkreślił, że Zagraniczna osoba prawna, pomimo tego, że nie posiada na terytorium Polski siedziby, zakładu, ani innego miejsca prowadzenia działalności jest pracodawcą w rozumieniu art. 31 i 38 ust. 1 u.p.d.o.f. Przesądza to o tym, że będzie jako płatnik zobowiązana do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy. Zagraniczna spółka zatrudniająca w Polsce osoby na postawie stosunku pracy musi potrącać i odprowadzać do urzędu skarbowego zaliczki na podatek, nawet gdy sama nie ma tu zakładu ani przedstawicielstwa.


W opinii wnioskodawcy, płatnikiem zryczałtowanego podatku w wysokości 10 % od wygranych w konkursie, które nie podlegają zwolnieniu na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy jest fundator jako ponoszący główny ciężar ekonomiczny przedmiotowych nagród, bez względu na to czy siedziba mieści się na terenie RP czy też poza RP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Wnioskodawca spółka X sp. z o.o. świadczy na rzecz swoich klientów (przedsiębiorców) usługi reklamowe oraz public relations. W ramach świadczonych usług reklamowych wnioskodawca zamierza zorganizować konkursy o różnorodnej tematyce, często związanej z przedmiotem działalności klientów, w celu promocji marki lub produktów klientów. Celem ww. konkursów jest szeroko rozumiany marketing i promocja produktów lub marki klientów wnioskodawcy przy czym wskazania wymaga, iż wnioskodawca nie zajmuje się w swojej działalności działalnością wydawniczą, nie jest także nadawcą TV ani radiowym. Dla celów prowadzonych na zlecenie klientów kampanii reklamowych wnioskodawca będzie korzystać z założonych przez klientów stron www. lub profili na popularnych portalach społecznościowych. Wnioskodawca w niektórych wypadkach będzie zakładał i administrował strony internetowe dla klientów, w tym także profile na portalach społecznościowych na których przeprowadzane będą ww. konkursy. Wnioskodawca będzie korzystał z już założonych przez klientów bądź też będzie sam zakładać i administrować strony internetowe dla klientów, w tym także profile na portalach społecznościowych na których przeprowadzane będą ww. konkursy. W najbliższym czasie wnioskodawca zamierza zorganizować szereg konkursów. Konkurs, który wnioskodawca ma zamiar zorganizować będzie ogłaszany na stronach serwisów internetowych klienta prowadzonych przez wnioskodawcę, bądź też do których dostęp będzie miał wnioskodawca, w tym na portalach społecznościowych, na stronie internetowej klienta a także na innych portalach internetowych. Warunkiem udziału w konkursie będzie akceptacja przez uczestnika regulaminu, który będzie określał wszelkie zasady uczestnictwa oraz przebieg konkursu. Konkurs będzie organizowany i prowadzony przez wnioskodawcę. Również to wnioskodawca wręczy nagrody zwycięzcom konkursu. Fundatorem nagród będzie klient, przy czym może nim być zarówno przedsiębiorca z siedzibą w Polsce, jak również z siedzibą poza granicami RP, nieposiadający przedstawicielstwa ani oddziału w Polsce. Rozliczenie kosztów konkursu będzie następować w sposób zróżnicowany. Klient będzie dostarczał nagrody rzeczowe do wnioskodawcy, które to nagrody wnioskodawca będzie wręczał zwycięzcom lub też nagrody te będą zakupywane przez wnioskodawcę zaś klient będzie pokrywał koszt zakupu w ramach rozliczenia usługi świadczonej przez wnioskodawcę na rzecz klienta. Dla zwycięzców konkursu będą przewidziane nagrody za pierwsze trzy miejsca „na podium” o jednorazowej wartości do kwoty 760,00 złotych, przy czym łączna jednorazowa wartość nagród dla każdego zwycięzcy w jednym konkursie może również przekraczać 760,00 złotych. Żaden z organizowanych konkursów nie będzie poświęcony dziedzinom nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.


Zasady opodatkowania przychodów z tytułu udziału w konkursach reguluje art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


W konsekwencji, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursu, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.


Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.


Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Jak wynika z wniosku, organizatorem konkursów będzie Spółka, natomiast fundatorem nagród i ich właścicielem będzie zlecający usługę. Zatem konkursy będą realizowane na zlecenie zewnętrznego podmiotu, z którym Spółka będzie zawierała umowę na organizację akcji reklamowych a nagrody będą wydawane w imieniu zlecających przygotowanie i obsługę konkursu. Spółka, jako organizator, będzie dokonywała wszelkich czynności związanych z przeprowadzeniem konkursu w szczególności przygotowaniem regulaminu konkursu, ogłoszeniem i emisją konkursu, wyłonieniem zwycięzców i wydaniem nagród.

Zatem, należy stwierdzić, że podmiotem dokonującym wypłat (świadczeń) osobom fizycznym z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy nie jest Wnioskodawca. Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika określony w powyższej regulacji, lecz na podmiotach zlecających, które na podstawie umowy zawartej z Wnioskodawcą ponosić będą ekonomiczny (finansowy) ciężar obsługi konkursu, w tym finansowanie nagród. Wnioskodawca zajmować się będzie organizacją konkursu i wydawaniem nagród okoliczność ta nie zmienia bowiem faktu, że podmiotem finansującym całe przedsięwzięcie łącznie z nagrodami w konkursie jest podmiot zlecający Wnioskodawcy. Wnioskodawca jedynie pośredniczy w wydawaniu nagród. Wnioskodawca, który na zlecenie podmiotu trzeciego organizuje konkurs, poprzez zawarcie umowy nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca będzie działać na rzecz podmiotu zlecającego, jego rola będzie ograniczać się tylko do pośrednictwa w wydawaniu nagród. Płatnikiem tego podatku będzie podmiot zlecający, ponoszący ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji konkursu oraz wypłaty nagród.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku od nagród, tut. organ nie dokonał zatem oceny skutków podatkowych możliwości skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od wypłaconych nagród.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a ustawy Ordynacja podatkowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016, poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj