Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-304/11-5/KJ
z 12 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-304/11-5/KJ
Data
2012.03.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
przychód
sprzedaż
środek trwały
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym transakcja zbycia w formie sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład Działu Handlowego (opisanego w zdarzeniu przyszłym) do Spółki Zależnej (będącej spółką kapitałową) spowoduje, że Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz będzie uprawniona do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16g ust. 13 oraz art. 16h ust. 1 pkt 1 ww. ustawy?



Wniosek ORD-IN 404 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (…), reprezentowanej przez (…), przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży Spółce Zależnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (pytanie nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków ustalenia czy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych wchodzących w skład Działu Handlowego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 21 lutego 2012 r., Nr IPTPB3/423-304/11-2/KJ, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 5 marca 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie:

  • organizacji obsługi sprzedaży produktów stalowych walcowanych podmiotu zależnego od Spółki, tj. obsługi sprzedaży produktów Spółki z o.o. C. (dalej: „Spółka Zależna”),
  • działalności holdingowej, tj. nadzoru nad innymi podmiotami ze względu na zależności kapitałowe (aktualnie Wnioskodawca posiada jedynie udziały w Spółce Zależnej, jednakże nie można wykluczyć, że będzie posiadał również akcje/udziały w innych spółkach).

Spółka Zależna jest podmiotem funkcjonującym obecnie na rynku, prowadzącym działalność operacyjną polegającą na produkcji oraz sprzedaży wyrobów stalowych, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy opisane w niniejszym wniosku usługi organizacji obsługi sprzedaży.

Obecnie w ramach zainicjowanego procesu restrukturyzacji, Spółka zamierza wyodrębnić w swojej strukturze organizacyjnej funkcję organizacji obsługi sprzedaży produktów stalowych walcowanych. Celem reorganizacji Spółki jest m.in. usystematyzowanie oraz usprawnienie procesu zarządzania wskazanymi powyżej podstawowymi obszarami Jej działalności. Działalnością w ramach funkcji organizacji obsługi sprzedaży będzie zajmował się utworzony i dedykowany w tym celu dział handlowy Spółki (dalej: „Dział Handlowy”), natomiast druga funkcja biznesowa Spółki (tj. działalność holdingowa) będzie nadal wykonywana przez Wnioskodawcę w ramach pozostałej części istniejącego przedsiębiorstwa (pozostającej poza zakresem funkcji przypisanych do Działu Handlowego).

Zgodnie z planowaną restrukturyzacją, Dział Handlowy odpowiedzialny będzie za organizację obsługi sprzedaży produktów Spółki Zależnej, tj. w szczególności jego rolą będzie podejmowanie czynności zmierzających do „skojarzenia” zainteresowanych kontrahentów, tj. Spółki Zależnej, której produkty są oferowane przez Spółkę oraz potencjalnego nabywcy tych produktów. W szczególności w ramach działalności Działu Handlowego będą wykonywane następujące grupy czynności:

  • wyszukiwanie klientów dla produktów Spółki Zależnej,
  • prowadzenie negocjacji z klientami,
  • przyjmowanie zamówień w imieniu Spółki Zależnej,
  • utrzymywanie kontaktów z dotychczasowymi klientami,
  • prezentacja oferty na produkty Spółki Zależnej,
  • obsługa zapytań klientów odnośnie produktów Spółki Zależnej,
  • sporządzanie analiz i przetwarzanie opinii klientów odnośne produktów Spółki Zależnej,
  • przygotowywanie analiz rynkowych,
  • inicjowanie oraz prowadzenie współpracy z obecnymi oraz potencjalnymi nabywcami produktów stalowych walcowanych (zgodnie z polityką handlową opracowaną wewnętrznie),
  • zlecanie w uzasadnionych przypadkach usług polegających na prowadzeniu czynności i działań marketingowych/promocyjnych podmiotom zewnętrznym.

Dział Handlowy nie będzie posiadał wyodrębnionego zespołu wsparcia administracyjnego. Funkcje administracyjne/pomocnicze będą wykonywane przez poszczególnych pracowników Działu Handlowego we własnym zakresie lub w razie potrzeby odpowiednie usługi będą nabywane od wyspecjalizowanych podmiotów zewnętrznych (np. umowa z zewnętrznym biurem księgowym, dotycząca funkcji organizacji obsługi sprzedaży zostanie przypisana do Działu Handlowego). Należy jednocześnie podkreślić, że w analogiczny sposób Spółka działa także w chwili obecnej, tj. całość działań administracyjno - pomocniczych jest zlecana wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym lub wykonywana we własnym zakresie bez wyodrębniania odpowiednich działów wewnętrznych w tym zakresie.

Dział Handlowy będzie dysponował własną powierzchnią biurową, tj. Spółka jest stroną umowy najmu powierzchni biurowej, w której prowadzona jest działalność w zakresie organizacji obsługi sprzedaży. Do Działu Handlowego zostaną przypisani wszyscy pracownicy Spółki bezpośrednio i wyłącznie zaangażowani w wykonywanie czynności związanych z działalnością Działu Handlowego, tj. funkcją organizacji obsługi sprzedaży produktów Spółki Zależnej. Dział Handlowy będzie posiadał hierarchiczną strukturę organizacyjną, na czele której stanie Dyrektor Sprzedaży. Przedmiotowa struktura organizacyjna oraz przypisanie pracowników do Działu Handlowego będą określone w odpowiednich dokumentach korporacyjnych. Dodatkowo, w ramach wyodrębnienia, do Działu Handlowego zostaną przypisane wszystkie aktywa i zobowiązania, które dotyczą jego działalności.

Spółka w swoim systemie finansowo-księgowym przyporządkuje do Działu Handlowego aktywa i pasywa oraz należności i zobowiązania związane z jego działalnością. Zostanie również przeprowadzone przypisanie/alokowanie do Działu Handlowego – w ramach wewnętrznej sprawozdawczości zarządczej - poszczególnych kosztów/wydatków oraz przychodów ponoszonych/generowanych specyficznie przez Dział Handlowy. W ramach wyodrębnienia Działu Handlowego, dla celów wewnętrznych sporządzany będzie odrębny bilans (w formie uproszczonej) oraz odrębny rachunek zysków i strat tego działu.

Dla celów rachunkowości zarządczej kontrolowane będą przychody i koszty realizowane przez Dział Handlowy. Działalność Działu Handlowego będzie finansowana w ramach odrębnego budżetu, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli. Dział Handlowy będzie ponadto posiadał odrębny rachunek bankowy przypisany do jego działalności.

Do Działu Handlowego będzie przyporządkowany odrębny zespół materialnych i niematerialnych składników majątkowych, organizacyjnie i funkcjonalnie związany z zadaniami wykonywanymi w ramach funkcji organizacji obsługi sprzedaży, tj.:

  • aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji funkcji organizacji obsługi sprzedaży, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy oraz telefony, itp.;
  • zapasy aktywów obrotowych, np. m.in. artykuły biurowe i materiały reklamowe;
  • prawa do samodzielnego korzystania z odpowiedniej powierzchni biurowej przez Dział Handlowy (tj. prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu tej powierzchni);
  • prawa i obowiązki wynikające z poszczególnych umów zawartych przez Spółkę oraz funkcjonalnie związanych z działalnością Działu Handlowego (przy założeniu spełnienia odpowiednich wymogów formalno-prawnych związanych z przeniesieniem praw i obowiązków wynikających z tych umów), w tym w szczególności wierzytelności (należności)/zobowiązania:
    • wynikające z umowy regulującej świadczenie na rzecz Spółki Zależnej usług dotyczących organizacji obsługi sprzedaży;
    • wynikające z umów regulujących wykonywanie zadań zleconych podmiotom zewnętrznym w związku z realizacją funkcji organizacji obsługi sprzedaży;
    • wynikające z umów zawartych z osobami zatrudnionymi na podstawie umów cywilnoprawnych, wykonującymi czynności w ramach funkcji organizacji obsługi sprzedaży;
  • zobowiązania wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Spółce w ramach funkcji organizacji obsługi sprzedaży;
    • prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego wykorzystywanego w związku z funkcją organizacji obsługi sprzedaży (w tym środki zgromadzone na tym rachunku);
    • księgi i dokumenty związane z działalnością związaną z usługami w zakresie organizacji obsługi sprzedaży.


Ze względu na to, że Dział Handlowy będzie funkcjonował w ramach jednego podmiotu prawnego, nie można wykluczyć trudności w bezpośrednim przypisaniu - w całości lub w określonej części - praw i obowiązków wynikających z niektórych umów zawartych przez Wnioskodawcę do Działu Handlowego. W tego rodzaju przypadkach (w zależności od konkretnych okoliczności) w celu prawidłowego uregulowania sytuacji prawnej, mogą być zawierane umowy dodatkowe, albo stosowane aneksy do umów już obowiązujących. Pozostanie to jednak bez uszczerbku dla możliwości realizowania założonych funkcji przez Dział Handlowy.

W dalszym etapie reorganizacji struktury działalności biznesowej Spółki i po przeprowadzeniu wszelkich koniecznych działań mających na celu organizacyjne, funkcjonalne oraz finansowe wyodrębnienie Działu Handlowego, funkcjonujący już w strukturach Spółki Dział Handlowy zostanie zbyty przez Spółkę w drodze sprzedaży lub poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego. Niezależnie od wybranego wariantu transakcji Dział Handlowy stanie się własnością Spółki Zależnej.

Spółka Zależna będzie kontynuowała dotychczasową działalność/wykonywała funkcje Działu Handlowego, wykorzystując przejęty od Spółki (oraz przypisany uprzednio do działalności Działu Handlowego) zespół składników materialnych i niematerialnych, umowy oraz prawa i obowiązki z nich wynikające (w tym zobowiązania) oraz pracowników (którzy staną się pracownikami Spółki Zależnej w ramach przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy).

Do rozpoczęcia i prowadzenia działalności Działu Handlowego w ramach Spółki Zależnej nie będzie konieczne nabycie dodatkowych aktywów.

W piśmie z dnia 2 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku, Spółka wskazała, iż w dalszym etapie reorganizacji struktury działalności biznesowej i po przeprowadzeniu wszelkich koniecznych działań mających na celu organizacyjne, funkcjonalne oraz finansowe wyodrębnienie Działu Handlowego, planuje zbyć do innego podmiotu (Spółki Zależnej) funkcjonujący już w Jej strukturach Dział Handlowy:

  1. poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego lub
  2. w drodze sprzedaży.

Spółka podkreśliła, że w odniesieniu do obu wskazanych powyżej rozważanych rodzajów transakcji kluczowym jest określenie czy będący ich przedmiotem zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład Działu Handlowego (opisanego w zdarzeniach przyszłych), będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie art. 4a ust. 4 ustawy o CIT. Kwalifikacja ta będzie bowiem determinować skutki podatkowe dla rozważanych transakcji. Dlatego też, pierwotne pytanie Spółki w tym zakresie, wskazane we wniosku odnosiło się wyłącznie do interpretacji definicji legalnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o CIT, niemniej jednak w odniesieniu do obu rozważanych transakcji.

W zakresie przeformułowania postawionego pytania, w taki sposób, aby wniosek dotyczył zapytania o wykładnię przepisów prawa podatkowego w zakresie obowiązków Wnioskodawcy, jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, Spółka, w celu przejrzystości wniosku oraz wątpliwości jakie powstały w tym zakresie, przedstawia trzy pytania odnośnie przedstawionych opisów zdarzeń przyszłych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzący w skład Działu Handlowego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wniesienie aportem do Spółki Zależnej (będącej spółką kapitałową) w zamian za jej udziały zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład Działu Handlowego (opisanego w zdarzeniu przyszłym) nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki w myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT...
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym transakcja zbycia w formie sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład Działu Handlowego (opisanego w zdarzeniu przyszłym) do Spółki Zależnej (będącej spółką kapitałową) spowoduje, że Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT oraz będzie uprawniona do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16g ust. 13 oraz art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 3. Wniosek Spółki w zakresie pytań nr 1 i nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w zdarzeniu przyszłym Dział Handlowy, obejmujący wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) zdolny do oddzielnego funkcjonowania, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „CIT”).

Zgodnie z treścią art. 4a pkt 4 ustawy o CIT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się: „(...) organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Z powyższej definicji wynika, iż status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  2. jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  4. jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (jest wyodrębniona funkcjonalnie),
  5. mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Dział Handlowy spełni wszystkie ww. przesłanki, tj. będzie zorganizowanym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań), wyodrębnionym w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze - wobec tego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Za potwierdzeniem powyższego przemawiają następujące okoliczności:

Zespół składników majątkowych

Zgodnie z praktyką stosowania prawa (potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się, iż o spełnieniu pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek decyduje pełne wyodrębnienie, w ramach istniejącego przedsiębiorstwa, majątku (praw i zobowiązań), który ma dotyczyć zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości.

Mając na uwadze powyższe Spółka wskazuje, iż w związku z rozważaną obecnie restrukturyzacją, w strukturze działalności biznesowej Spółki zostanie wyodrębniona szeroko rozumiana działalność handlowa obejmująca funkcję organizacji obsługi sprzedaży produktów stalowych walcowanych Spółki Zależnej - tj. Dział Handlowy. Dział ten będzie obejmował wszystkie (tj. bez jakichkolwiek wyłączeń) składniki majątku (całościowy zespół/agregat praw i obowiązków, w tym zobowiązania) przypisane do Działu Handlowego z racji pełnionych funkcji, tj.:

  • aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji funkcji organizacji obsługi sprzedaży, w tym: infrastruktura biurowa, bazy danych, sprzęt komputerowy oraz telefony, itp.;
  • zapasy aktywów obrotowych, np. m.in. artykuły biurowe i materiały reklamowe;
  • prawa do samodzielnego korzystania z odpowiedniej powierzchni biurowej przez Dział Handlowy (tj. prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu tej powierzchni);
  • prawa i obowiązki wynikające z poszczególnych umów zawartych przez Spółkę oraz funkcjonalnie związanych z działalnością Działu Handlowego (przy założeniu spełnienia odpowiednich wymogów formalno-prawnych związanych z przeniesieniem praw i obowiązków wynikających z tych umów), w tym w szczególności wierzytelności (należności)/zobowiązania:
    • wynikające z umowy regulującej świadczenie na rzecz Spółki Zależnej usług dotyczących organizacji obsługi sprzedaży;
    • wynikające z umów regulujących wykonywanie zadań zleconych podmiotom zewnętrznym w związku z realizacją funkcji organizacji obsługi sprzedaży;
    • wynikające z umów zawartych z osobami zatrudnionymi na podstawie umów cywilnoprawnych, wykonującymi czynności w ramach funkcji organizacji obsługi sprzedaży;
  • zobowiązania wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Spółce w ramach funkcji organizacji obsługi sprzedaży;
  • prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego wykorzystywanego w związku z funkcją organizacji obsługi sprzedaży (w tym środki zgromadzone na tym rachunku);
  • księgi i dokumenty związane z działalnością związaną z usługami w zakresie organizacji obsługi sprzedaży.

Powyższe oznacza zatem, iż Dział Handlowy będą tworzyć nieprzypadkowe, ale odpowiednio dobrane (alokowane do Działu Handlowego) składniki majątku - punktem odniesienia w powyższym doborze będzie zaś rola jaką składniki te odgrywają przy wykonywaniu powierzonych Działowi Handlowemu funkcji/zadań. W konsekwencji wchodzące w skład Działu Handlowego składniki majątkowe, pozostające we wzajemnych relacjach z racji pełnionych przez Dział Handlowy funkcji, będą tworzyły wyodrębnioną całość/zespół majątku. Tym samym wskazany wyżej zespół składników majątkowych, połączony węzłem organizacyjnym funkcji sprawowanych przez Dział Handlowy, pozwoli na samodzielną i efektywną realizację powierzonych Działowi Handlowemu funkcji organizacji obsługi sprzedaży.

W konsekwencji, pierwsza przesłanka zostanie spełniona.

Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o CIT nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się jednak, iż o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

W świetle powyższego Spółka podkreśla, iż Dział Handlowy stanowić będzie po przeprowadzeniu planowanej reorganizacji opisanej przez Spółkę odrębną jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy. Zgodnie z zasadami budowy struktury organizacyjnej Spółki, Dział Handlowy będzie miał hierarchiczną strukturę organizacyjną, określoną w odpowiednich dokumentach korporacyjnych, w skład której wejdą pracownicy różnych szczebli, podlegli organizacyjne Dyrektorowi Sprzedaży.

Przedmiotowe wyodrębnienie organizacyjne Działu Handlowego nastąpi od strony formalnej na mocy odpowiednich dokumentów korporacyjnych Spółki niezbędnych do pełnego wyodrębnienia funkcji organizacji obsługi sprzedaży (Działu Handlowego). Należy przy tym wskazać, iż Dział Handlowy (dedykowany do szeroko rozumianej działalności obejmującej funkcję organizacji obsługi sprzedaży), oparty o własną strukturę organizacyjną, będzie wyodrębniony od pozostałej działalności Spółki obejmującej efektywnie wyłącznie działalność holdingową Spółki.

W Dziale Handlowym zatrudnione będą osoby dedykowane do prac związanych z szeroko pojętą działalnością handlową (funkcją organizacji obsługi sprzedaży). W działalności operacyjnej pracownicy Działu Handlowego wykorzystywać będą składniki majątkowe dedykowane wyłącznie do ich działalności. Zestawienie pracowników dedykowanych do zadań Działu Handlowego oraz wykaz materialnych i niematerialnych składników majątkowych (w tym zobowiązań) przyporządkowanych do Działu Handlowego będzie odzwierciedlone w dokumentach korporacyjnych Wnioskodawcy.

Powyższe oznacza, iż od strony faktycznej (z racji pełnionych zadań) oraz formalnej (tj. w sposób udokumentowany stosownymi aktami korporacyjnymi Spółki), Dział Handlowy będzie stanowił odrębną organizacyjnie całość dającą się oddzielić od pozostałej działalności Spółki.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy uznać, iż Dział Handlowy będzie spełniał także drugą ze wskazanych wyżej przesłanek, związaną z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki, niezbędną dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o CIT.

Wyodrębnienie finansowe

Ustawa o CIT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. Niemniej jednak w praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) uznaje się, iż przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

W świetle powyższego Spółka podkreśla, iż Jej system księgowy umożliwi identyfikację przychodów i kosztów/wydatków oraz odrębnego zespołu/agregatu aktywów i zobowiązań, związanych z zespołem składników alokowanych do Działu Handlowego. Dział Handlowy będzie posiadał także własną wewnętrzną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Działalność Działu Handlowego będzie finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu dedykowanego dla Działu Handlowego, którego realizacja będzie podlegać wewnętrznej kontroli. Przy wykorzystaniu posiadanego przez Spółkę systemu księgowego będzie możliwe przygotowanie (dla potrzeb wewnętrznych) bilansu w formie uproszczonej oraz rachunku zysków i strat dla Działu Handlowego. Dodatkowo, Dział Handlowy będzie posiadał odrębny rachunek bankowy.

Powyższe oznacza, iż sposób prowadzenia ewidencji księgowej Spółki pozwoli na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu Handlowego, a ściślej do realizowanych przez niego zadań.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział Handlowy spełnia warunek wyodrębnienia finansowego wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Ustawa o CIT nie zawiera także definicji wyodrębnienia funkcjonalnego. Niemniej jednak przesłankę tę - w praktyce potwierdzonej interpretacjami prawa podatkowego - należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa ma bowiem stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. ma obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz określenie funkcji i zakresu działań Działu Handlowego nie ulega wątpliwości, iż będzie on stanowił zorganizowany kompleks składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych Spółki. A mianowicie, działalność Działu Handlowego będzie polegała na realizowaniu szeroko pojętej działalności handlowej (tj. funkcji organizacji obsługi sprzedaży), co zostało wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Do Działu Handlowego przydzielone zostaną wszystkie składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) umożliwiające wykonywanie ww. funkcji (całościowy zespół/agregat praw i obowiązków). Spółka pragnie przy tym podkreślić, iż ww. składniki majątkowe będą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający samodzielne i efektywne realizowanie ww. funkcji.

Powyższe oznacza, iż Dział Handlowy będzie stanowił funkcjonalnie odrębną całość, przeznaczoną do samodzielnego prowadzenia powierzonych zadań.

Należy więc uznać, iż spełniony został kolejny warunek niezbędny dla uznania Działu Handlowego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT.

Zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem

Ostatnią cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. W zakresie tej przesłanki uznaje się (zgodnie z praktyką stosowania prawa, potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych), iż część mienia przedsiębiorstwa może być uznana za jego zorganizowaną część, gdy posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W ocenie Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Działu Handlowego, połączony węzłem organizacyjnym oraz wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie (co zostało dowiedzione powyżej), wskazuje na wystąpienie możliwości podjęcia przez ewentualnego nabywcę Działu Handlowego prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wyłącznie w oparciu o nabyte składniki majątku Działu Handlowego. Nie zmienia tego również fakt, że Dział Handlowy nie będzie posiadał wyodrębnionego zespołu wsparcia administracyjnego. Podobnie bowiem jak ma to miejsce w obecnej sytuacji Spółki, funkcje administracyjne/pomocnicze będą wykonywane przez poszczególnych pracowników Działu Handlowego we własnym zakresie lub w razie potrzeby odpowiednie usługi będą nabywane od wyspecjalizowanych podmiotów zewnętrznych.

Spółka jeszcze raz podkreśla, iż zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, przedmiotem planowanego zbycia przez Spółkę w drodze sprzedaży do Spółki Zależnej będą wszystkie aktywa i pasywa związane z działalnością Działu Handlowego. W konsekwencji, w skład Działu Handlowego, wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo ze struktury Spółki, wchodzić będą wszystkie aktywa i pasywa niezbędne do wykonywania przypisanych Działowi Handlowemu funkcji organizacji obsługi sprzedaży, w tym prawo do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych oraz należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Działu Handlowego.

W konsekwencji, przed dniem dokonania przez Spółkę planowanej sprzedaży Działu Handlowego do Spółki Zależnej, Dział Handlowy będzie zdolny (w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki) do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku oraz wykwalifikowanego personelu przypisanego do Działu Handlowego. Natomiast po dokonaniu planowanego zbycia przez Spółkę w drodze sprzedaży, Spółka Zależna będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje Działu Handlowego wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół/agregat składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników bez konieczności przeprowadzenia zmian w powyższym zakresie.

Powyższe oznacza, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Działu Handlowego posiada pełną zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, co wypełnia ostatnią ze wskazanych wyżej przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przytoczoną powyżej argumentację, Spółka podkreśla, iż przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego Dział Handlowy, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), odpowiada ustawowemu wzorcowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na:

  1. wyodrębnienie organizacyjne,
  2. wyodrębnienie finansowe,
  3. wyodrębnienie funkcjonalne, oraz
  4. zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.

Powyższe oznacza, iż spełnione zostaną łącznie wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Działu Handlowego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Spółka dodatkowo zaznacza, że powyższe stanowisko w przedmiocie wykładni przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, tj. kwalifikacji zespołu składników majątkowych i niemajątkowych (w tym zobowiązania) jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, potwierdzają również liczne interpretacje przepisów podatkowych w tym zakresie. Tytułem przykładu wskazuje, m.in. na:

  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 14 grudnia 2011 r., sygn. IPTPB3/423-231/11-2/MF,
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 września 2011 r., sygn. IPTPB3/423-109/11-2/MF,
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 września 2011 r., sygn. IPTPB3/423-93/11-2/IR
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 października 2011 r. sygn. IBPBI/2/423-1294/11/SD,
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 października 2011 r. sygn. IPPB5/423-790/11-2/AS,
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 października 2011 r., sygn. IPPB5/423-698/11-3/AS,
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 października 2011 r., sygn. IPPB5/423-678/11-4/AS.

Niezależnie od powyższego, Spółka podkreśla, że w dniu 27 lutego 2012 r. (data doręczenia 1 marca 2012 r.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wydał wobec Spółki pozytywną interpretację indywidualną przepisów podatkowych (sygn. IPTPP4/443-106/11-2/ALN w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług). W przedmiotowej interpretacji - bazując na identycznym opisie zdarzeń przyszłych - Dyrektor Izby Skarbowej potwierdził, że zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład Działu Handlowego (opisanego w zdarzeniach przyszłych) będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27 ustawy o VAT.

W kontekście powyższego oraz uwzględniając fakt, że definicje legalne na gruncie ustawy o CIT oraz ustawy o VAT są spójne, w ocenie Spółki przedstawiony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład Działu Handlowego powinien być traktowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, także w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.

Spółka stoi na stanowisku, iż w analizowanej sytuacji transakcja zbycia w formie sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład Działu Handlowego (opisanego w zdarzeniu przyszłym) do Spółki Zależnej (będącej spółką kapitałową) spowoduje, że Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT oraz będzie uprawniona do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16g ust. 13 oraz art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W związku z tym, iż sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie została wymieniona w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT, tj. w katalogu przychodów neutralnych podatkowo, czynność ta jako korzyść finansowa Spółki będzie podlegać zaliczeniu do przychodów podatkowych. W tym względzie należy mieć również na uwadze postanowienia art. 14 ustawy o CIT, który stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Zatem, przychodem ze sprzedaży Działu Handlowego po stronie Spółki będzie uzyskana cena sprzedaży, przy czym powinna być ona ustalona według wartości rynkowej.

W przypadku ustalenia kosztów podatkowych dla transakcji sprzedaży Działu Handlowego, kosztem uzyskania przychodów na jego sprzedaży będą wydatki na nabycie jego aktywów niezaliczone uprzednio do kosztów podatkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Rozpoznanie kosztów podatkowych na sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład Działu Handlowego (opisanego w zdarzeniu przyszłym) powinno opierać się zatem co do zasady na przywołanych wyżej przepisach oraz art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16g ust. 13 oraz art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Odnosząc powyższe do analizowanej sytuacji faktycznej, należy wyjaśnić, że co do zasady kosztem uzyskania przychodów ze zbycia określonego składnika majątku jest koszt jego nabycia bądź wytworzenia (ewentualnie powiększony o nakłady czynione na ten składnik majątku) i pomniejszony o niezamortyzowaną wartość początkową tego składnika majątkowego.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji zbycia w formie sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wchodzących w skład Działu Handlowego (opisanego w zdarzeniu przyszłym) do Spółki Zależnej (będącej spółką kapitałową) transakcja ta spowoduje, że Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT oraz będzie uprawniona do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16g ust. 13 oraz art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 3 uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższego podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest także wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku Spółki wynika, iż przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży do Spółki Zależnej będzie Dział Handlowy, stanowiący wyodrębniony pod względem organizacyjnym i finansowym w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Dział ten będzie przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, tj. organizacji obsługi sprzedaży. W oparciu o posiadany zespół składników materialnych i niematerialnych ww. Dział może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W świetle powyższego, zespół składników materialnych i niematerialnych, funkcjonujący aktualnie w Spółce jako Dział Handlowy, będący przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży do spółki kapitałowej może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Spółkę przesłanek zastosowania art. 4a pkt 4 do wnoszonego aportem lub sprzedawanego Działu Handlowego. Ocena ta zostanie poddana badaniu w prowadzonych przez organy skarbowe postępowaniach kontrolnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie natomiast do treści art. 12 ust. 3a ww. ustawy za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego, dotyczącego sprzedaży Działu Handlowego Spółce Zależnej, należy wskazać, iż sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest transakcją związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą, tym samym przychody uzyskane w wyniku tej sprzedaży powinny być ustalane na podstawie art. 12 ust. 3a, czyli w dacie wydania rzeczy nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż jak wskazano we wniosku, przedmiotowa transakcja zostanie zawarta pomiędzy podmiotami powiązanymi (tj. ze Spółką Zależną), przy zawieraniu umowy sprzedaży należy wziąć pod uwagę, że przychodem uzyskanym z tej transakcji będzie przychód wynikający z umowy sprzedaży, z zastrzeżeniem art. 11 omawianej ustawy.

Nieprawidłowe jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji zbycia w formie sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Działu Handlowego do Spółki Zależnej, będącej spółką kapitałową, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki ponoszone przez podatników podlegają więc zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, czyli ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody oraz mają one związek z prowadzoną działalnością.

Rozpatrując kwestię kosztów podatkowych w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ww. ustawy należy jednak mieć na uwadze postanowienia art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje odrębnych uregulowań w zakresie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, stąd należy ją traktować jako sprzedaż poszczególnych składników majątku związanych z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służą do osiągania przychodów przez wiele lat, w związku z czym ustawodawca zdecydował, że związane z nimi wydatki powinny być również rozliczane w dłuższym okresie czasu. Zasada ta oznacza, że za koszt uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ale kosztem tym jest ich zużycie mierzone amortyzacją (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Sposoby dokonywania odpisów amortyzacyjnych zostały określone w art. 16a - 16m tej ustawy.

Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, dlatego też należy stwierdzić, iż zbycie w ramach tej transakcji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nastąpi w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W związku z tym, kosztem uzyskania przychodów z tytułu zbycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych będzie odpowiednio ustalona wartość początkowa tych składników majątkowych pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Kosztem uzyskania przychodów środków trwałych niepodlegających amortyzacji będzie natomiast wartość wydatków poniesionych przez Spółkę na ich nabycie.

Ponadto, jeżeli Spółka, w związku z dokonywaną sprzedażą zorganizowanej części przedsiębiorstwa poniesie inne wydatki z tym związane (np. zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych, koszty obsługi prawnej itp.), stanowić one będą - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - koszty uzyskania przychodów, jeżeli spełniona zostanie przesłanka z tego przepisu wynikająca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj