Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPB1-1.4511.280.2016.2.PP
z 2 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowo-akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2016 r. (data wpływu 27 października 2016 r.), uzupełnionym w dniu 14 listopada 2016 r. oraz w dniu 13 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu pismem z dnia 27 grudnia 2016 r. nr 3063-ILPB1-1.4511-280.2016.1.PP wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 27 grudnia 2016 r., skutecznie doręczono w dniu 3 stycznia 2017 r., natomiast w dniu 13 stycznia 2017 r. wpłynęła do tut. Organu odpowiedź na ww. wezwanie (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 9 stycznia 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną. Wnioskodawca zajmuje się m.in. świadczeniem usług telefonicznej pomocy prawnej oraz telefonicznego udzielania innych wskazanych w regulaminie wykonywanych usług informacji. W związku ze świadczeniem tych usług ich nabywcy udostępniana jest karta sim, która może być również wykorzystywana do wykonywania połączeń telefonicznych oraz do łączenia z siecią Internet.

Aby pozyskać jak najwięcej usługobiorców Wnioskodawca prowadzi akcję promocyjną, Jest ona skierowana do osób, które już korzystają z opisanej usługi (dalej „Aktualni klienci”). Akcja promocyjna polega na nagradzaniu skutecznego promowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Za skuteczne polecenie Wnioskodawcy kolejnego klienta (osoby, która zawrze umowę z Wnioskodawcą - dalej „Nowy usługobiorca”) aktualny klient (dalej „Uczestnik promocji”) otrzymuje premię w wysokości 40 zł. Premia przekazywana jest na wskazany przez Aktualnego klienta (uczestniczącego w akcji promocyjnej) rachunek bankowy. Wypłata premii następuje do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym Nowy usługobiorca (polecony przez Uczestnika promocji) zawarł umowę w wyniku polecenia przez Uczestnika promocji.

Oznacza to, że jednorazowa wypłata (dalej „Jednorazowa wypłata”) dla uczestnika promocji może wynosić więcej niż 40 zł - w przypadku, gdy skutecznie poleci on usługę więcej niż jednemu Nowemu usługobiorcy (w jednym miesiącu więcej niż jedna osoba zawrze z Wnioskodawcą umowę w wyniku polecenia przez Uczestnika promocji).

Przedstawiony opis sytuacji oraz pytania dotyczą zarówno stanów faktycznych, które już wystąpiły, jak i zdarzeń przyszłych, które wystąpią w przyszłości.

W uzupełnieniu wniosku, Zainteresowany dodatkowo wskazał, że klientami Wnioskodawcy otrzymującymi jednorazowe wypłaty premii, o których mowa w treści wniosku są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (podmioty prywatne).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy jeśli Jednorazowa wypłata nie przekracza 760 zł, to osoba ją otrzymująca jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012, poz. 361, ze zm. – dalej „Ustawa PIT”) i w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania od Uczestnika promocji ani podatku dochodowego, ani zaliczki na podatek?
  2. Czy jeśli Jednorazowa wypłata przekracza 760 zł, to Wnioskodawca będzie zobowiązany jako płatnik do pobrania od Uczestnika promocji 10 proc. zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT?
  3. Czy w związku z wypłatą Jednorazowych świadczeń na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wystawienia Uczestnikowi promocji PIT-8AR albo P1T-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, w kwestii będącej przedmiotem pytania oznaczonego nr 1, jeśli Jednorazowa wypłata nie przekracza 760 zł, to osoba ją otrzymująca jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012, poz. 361, ze zm. - dalej „Ustawa PIT”). W konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania od Uczestnika promocji ani podatku, ani zaliczki na podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, w kwestii będącej przedmiotem pytania oznaczonego nr 2, jeśli Jednorazowa wypłata przekracza 760 zł, to Wnioskodawca jest zobowiązany jako płatnik do pobrania od Uczestnika promocji 10 proc. zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w kwestii będącej przedmiotem pytania oznaczonego nr 3, w związku z wypłatą Jednorazowych świadczeń (bez względu na ich wysokość) na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia Uczestnikowi promocji PIT-8C. Jednorazowe wypłaty wyższe niż 760 zł są wykazywane w formularzu PIT-8AR. Jednorazowe wypłaty nieprzekraczające 760 zł nie są wykazywane przez Wnioskodawcę w formularzu PIT-8AR.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT: „Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy (...) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6e i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody”.

Jest to przepis szczególny, który wprowadza wyjątek od opodatkowania dochodów według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 Ustawy PIT. Oznacza to, że nagrody związane ze sprzedażą premiową, co do zasady, podlegają opodatkowaniu 10 proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy PIT: „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.”

Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy PIT: Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10”.

Oznacza to, że Wnioskodawca, co do zasady, jest zobowiązany - jako płatnik - do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat świadczeń związanych ze sprzedażą premiową.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT: „Wolne od podatku dochodowego są (...) wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”.

Oznacza to, że wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową jest zwolniona z opodatkowania jeśli spełnione są trzy warunki:

  1. nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  2. jednorazowa wartość nagrody nie może być wyższa niż 760 zł,
  3. nagroda nie jest otrzymywana przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie zostało zdefiniowane ani w Ustawie PIT, ani w innych przepisach. Termin „premia” („premiowa”) również nie został zdefiniowany w przepisach.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego premia jest to nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś. Pojęcie to służy zatem do określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Sprzedaż premiowa to zatem sprzedaż, w wyniku której nabywca towaru lub usługi otrzymał dodatkowe świadczenie związane z tym, że zachował się w sposób wskazany przez sprzedawcę (za które to zachowanie sprzedawca przyznaje premię).

Za takim rozumieniem pojęcia „sprzedaż premiowa” opowiada się również Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 25 czerwca 2007 r. (I FPS 5/06) Sąd wskazał w niej, że: „Na gruncie rozpatrywanej sprawy zasadnicze znaczenie ma zdefiniowanie pojęcia „sprzedaży premiowej”. Powyższe pojęcie składa się z dwóch wyrazów i oznacza sprzedaż, z którą związane jest przyznawanie nagród. „Sprzedaż” jest pojęciem cywilistycznym i oznacza odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę, natomiast określenie „premia” oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną”.

Z powyższą wykładnią zgadzają się również organy podatkowe. Przykładem jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zawarte w interpretacji indywidualnej z 22 sierpnia 2014 r. (ILPB1/415-540/14-2/AP). Wskazał on, że: „Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa”, należy zauważyć, że składa się ono z dwóch elementów wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 2014 r., poz. 121). Treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „.premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe konieczne jest dokonanie wykładni językowej tego pojęcia. Za premię należy uznać nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowa” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, ponieważ przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii”.

Opisana przez Wnioskodawcę promocja spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Podstawowym warunkiem przyznania premii jest bowiem nabycie od Wnioskodawcy usługi (czyli przyznanie premii związane jest ze sprzedażą usług przez Wnioskodawcę i ich zakupem przez Uczestnika promocji). Wynika to z faktu, że akcja promocyjna skierowana jest tylko do osób, które usługę już kupiły.

Drugim warunkiem otrzymania premii jest skuteczne polecenie usługi innej osobie. Premia jest zatem wypłacana za zachowanie określone przez Wnioskodawcę (zachowanie premiowane przez Wnioskodawcę).

Ponadto nie ma wątpliwości, że celem wypłacania premii (jak w przypadku każdej sprzedaży premiowej) jest zwiększenie przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży (w tym przypadku usług).

Oznacza to, że jeśli jednorazowa wypłata nie przekracza 760 zł, to podlega ona zwolnieniu z opodatkowania. Jeśli natomiast jednorazowa jest wyższa niż 760 zł, to jest ona opodatkowana 10 proc. zryczałtowanym podatkiem, który Wnioskodawca zobowiązany jest pobrać oraz wpłacić na konto urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy do 20 dnia następnego miesiąca.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 Ustawy PIT: „Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania”.

Z kolei art. 42 ust. la Ustawy PIT stanowi, że: „W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 36 ust. 1b stosuje się odpowiednio”.

Przepisy te określają obowiązki Wnioskodawcy jako płatnika, w sytuacji, gdy Jednorazowa wypłata przekracza 760 zł. Wówczas Wnioskodawca ma obowiązek pobrać podatek, i do 20 dnia następnego miesiąca wpłacić go na konto urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy. Ponadto do końca stycznia następnego roku Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia PIT-8AR. Deklaracja ta składana jest w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na siedzibę Wnioskodawcy. Obowiązki te nie wystąpią, gdy wysokość Jednorazowej wypłaty nie przekroczy 760 zł. Wówczas bowiem wypłacana premia zwolniona jest z opodatkowania.

Bez względu na wysokość wygranej Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C. Formularz ten nie jest bowiem właściwy do wykazywania świadczeń związanych ze sprzedażą premiową.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wszystkich zadanych pytań znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych na wnioski innych podmiotów.

W interpretacji indywidualnej z 22 czerwca 2016 r. (1061-IPTPB1.4511.198.2016.3.RK) Dyrektor izby Skarbowej w Łodzi wskazał: „Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w celu dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców utworzył Program Lojalnościowy pn. Klub…, którego celem jest promocja i popularyzacja asortymentu Wnioskodawcy poprzez Klubową sprzedaż premiową. Członkami Klubu nabywającymi produkty mogą być osoby fizyczne, zarówno nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i prowadzące działalność gospodarczą. Po spełnieniu przewidzianych w regulaminie i planie marketingowym warunków, tj. po zakupie towarów za określoną kwotę oraz polecaniu produktów, członkowie Klubu otrzymywać będą nagrody pieniężne o jednorazowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł i przekraczającej kwotę 760 zł. Nagrody te przysługiwać będą członkom Klubu wyłącznie za zgromadzenie określonej ilości punktów w danym okresie rozliczeniowym.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji gdy jednostkowa wartość oferowanej przez Wnioskodawcę nagrody związanej ze sprzedażą premiową, wypłacanej osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, która usługi objęte sprzedażą premiową będzie nabywać na cele osobiste i nie przekroczy kwoty 760 zł, to będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. W tej sytuacji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykonywania funkcji płatnika. W przypadku zaś, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy 760 zł, wówczas Wnioskodawca będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% otrzymanej nagrody”.

W interpretacji indywidualnej z 4 marca 2016 r. (ILPB1/4511-1-1696/15-4/AMN) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał: „Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w celu uatrakcyjnienia oferty portalu internetowego (portalu pracy dorywczej) udostępnionego dla wszystkich chętnych, oraz jego rozpropagowania, a także zwiększenia lojalność klientów, wprowadzono system premiowy polegający na tym, że Zalogowany Użytkownik otrzymuje od portalu prowizję (wg regulaminu zamieszczonego na stronie) od każdej osoby, którą zaprosi do korzystania z portalu. Wypłata naliczonej prowizji następuje po zamknięciu miesięcznego okresu rozliczeniowego na konto, które użytkownik podał w trakcie legowania.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy stwierdzić należy, że otrzymana jednorazowo od Wnioskodawcy, przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, prowizja w kwocie niższej niż 760 zł za zaproszenie innych użytkowników, będzie stanowić dla tej osoby przychód, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie jednak korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, jako nagroda w ramach sprzedaży premiowej. W związku z tym na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4, art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Zainteresowanym nie będzie również ciążył obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 42a ww. ustawy”.

W interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2016 r. (IPPB4/4511-1479/15-4/MS1) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: „Z treści stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - Spółka zgłosiła działalność gospodarczą w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, którą będzie wykonywała poprzez udostępnianie internetowego kursu matematyki na poziomie maturalnym. W celu promowania kursu i zwiększenia liczby klientów, spółka będzie oferować klientom promocję na zasadach Sprzedaży Premiowej. W ramach tejże promocji spółka przyzna nagrodę klientom, którzy dokonają zakupu kursu, a ponadto przyczynią się do zwiększenia jego sprzedaży poprzez polecenie Kursu innej osobie. Nagroda w ramach Sprzedaży Premiowej będzie wynosić 20 zł za każdą poleconą osobę, która w rezultacie dokona zakupu kursu. Zgodnie z regulaminem serwisu Spółki, nagrodzona osoba (osoba polecająca) otrzyma w jednej transzy sumę nagród za wszystkie osoby polecone, które dokonają zakupu w okresie 90 dni od momentu zakupu dokonanego przez osobę polecającą. Ponadto suma nagród dla osoby polecającej nie może przekroczyć wartości, za którą osoba polecająca nabyła dostęp do serwisu tj. kwoty nie wyższej niż 760 zł. Przyznanie nagrody w żadnym razie nie ma charakteru losowego czy uznaniowego. Biorąc powyższe pod uwagę, do wypłacanych przez Wnioskodawcę nagród, związanych ze sprzedażą premiową będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł. W konsekwencji Wnioskodawca dokonujący wypłat nagród, nie będzie z tego tytułu zobowiązany do wykonania obowiązków płatnika wynikających z art. 41 - 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

W interpretacji indywidualnej z 15 września 2015 r. (IPPB4/4511-781/15-2/JK3) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał:

„Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług finansowych, większość jego przychodów pochodzi z udzielania pożyczek (kredytów konsumenckich) osobom fizycznym, które to pożyczki nie są związane z działalnością gospodarczą lub zawodową klientów (Wnioskodawca udziela pożyczek tylko konsumentom w rozumieniu przepisów o kredycie konsumenckim i w rozumieniu Kodeksu cywilnego). W celu promowania produktów finansowych Wnioskodawcy i zwiększenia liczby pożyczkobiorców, Wnioskodawca oferuje klientom Program Bonusowy. W ramach Programu Bonusowego Wnioskodawca przyznaje klientom, którzy zaciągną pożyczkę u Wnioskodawcy, a ponadto przyczynią się do zwiększenia jego sprzedaży, alternatywnie: rabaty od kwot wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy z tytułu udzielenia pożyczki (prowizji, opłat, odsetek) albo bonusy pieniężne w określonej wysokości. Z uczestnictwa w Programie Bonusowym wyłączone są osoby będące pracownikami Wnioskodawcy, a także członkowie ich rodzin, małżonkowie, wstępni, zstępni i rodzeństwo. Bonus pieniężny jest wypłacany przez Wnioskodawcę każdemu klientowi automatycznie po spełnieniu określonych w regulaminie Programu Bonusowego warunków, z których podstawowym jest ten, że klient ten zaciągnął pożyczkę u Wnioskodawcy i nie zalega z jej spłatą.

Biorąc powyższe pod uwagę, do oferowanych przez Wnioskodawcę bonusów pieniężnych - nagród związanych ze sprzedażą premiową usług będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł.

Jeżeli wartość tej nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykonywania funkcji płatnika. W przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy 760 zł, wówczas Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobrania podatku w wysokości 10% nagrody”.

W interpretacji indywidualnej z 25 września 2015 r. (ILPB1/415-433/12/15-S/AG) Dyrektor izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, że: ,,Na podmiocie udostępniającym ww. świadczenia nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane natomiast sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Reasumując, w świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, świadczenia przyznane przez Wnioskodawcę na rzecz klientów, stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują m.in. kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Zgodnie natomiast z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52b oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby jednak wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być łącznie następujące warunki:

  • nagroda stanowi premię za zakup określonego towaru lub usługi,
  • udzielającym nagrody (fundatorem) jest sprzedawca,
  • jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł,
  • nagroda nie jest związana z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący spółką komandytowo-akcyjną, aby pozyskać jak najwięcej usługobiorców, prowadzi akcję promocyjną skierowaną do aktualnych klientów spółki. Akcja promocyjna polega na nagradzaniu skutecznego promowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Za skuteczne polecenie usług Wnioskodawcy, aktualny klient otrzymuje premię w wysokości 40 zł. Oznacza to, że jednorazowa wypłata dla uczestnika promocji może wynosić więcej niż 40zł - w przypadku, gdy skutecznie poleci on usługę więcej niż jednemu nowemu usługobiorcy. Klientami Wnioskodawcy otrzymującymi jednorazowe wypłaty premii są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (podmioty prywatne).

W związku z powyższym opisem sprawy, po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość czy wobec wypłacanych przez Wnioskodawcę nagród związanych ze sprzedażą premiową będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy i czy w związku z tym na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy oraz wskazane powyżej uregulowania prawne stwierdzić należy, że do wypłacanych przez Wnioskodawcę nagród związanych ze sprzedażą premiową będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł. W konsekwencji, Wnioskodawca dokonujący wypłat nagród nie będzie z tego tytułu zobowiązany do wykonania obowiązków płatnika wynikających z art. 41 - 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku natomiast jeżeli jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę 760 zł, wówczas nagroda ta podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 10% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, a na Wnioskodawcy ciąży obowiązek poboru podatku w myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy oraz obowiązek sporządzenia rocznej deklaracji (PIT-8AR) zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 1a ww. ustawy.

Reasumując, stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę pism organów podatkowych tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Należy również podkreślić, że powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że zdaniem tut. Organu teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Wskazane rozstrzygnięcie zapadło bowiem w innej sprawie i nie ma mocy wiążącej w omawianym przypadku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj