Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP1.4512.907.2016.4.MPe
z 26 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia z dnia 26 października 2016 r. (data wpływu 27 października 2016 r.) uzupełniony w dniu 21 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14 grudnia 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe - w zakresie odliczenia podatku VAT od wydatków związanych w części z działalnością statutową i gospodarczą, które w całości lub w części finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej z pominięciem trybu zwrotu określonego w rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2013 r. (pyt. nr 1),
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie (pyt. nr 2, 3 i 4).

UZASADNIENIE


W dniu 27 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT od wydatków związanych w części z działalnością statutową i gospodarczą, które w całości lub w części finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Wniosek został uzupełniony w dniu 21 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14 grudnia 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 grudnia 2016 r.).


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Fundacja (dalej: „Fundacja” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Działalność Fundacji prowadzona jest w podziale na dwa obszary, tj.:


    (i) działalność statutową (niekomercyjną)


Głównym zadaniem Fundacji realizowanym w ramach działalności statutowej jest udzielanie finansowego wsparcia dla wartościowych Inicjatyw polsko-niemieckich, m.in. projektów o charakterze edukacyjnym poszerzających wiedzę o Polsce i Niemczech, współpracy naukowej, a także projektów artystycznych i literackich. Fundacja finansuje również podróże studyjne, programy stypendialne, publikacje, debaty.


    (ii) działalność gospodarczą (komercyjną)


Działalność gospodarcza prowadzona przez Fundację skupiona jest wokół posiadanej przez nią nieruchomości (dalej: Nieruchomość). Posiadana przez Fundację Nieruchomość jest w zdecydowanej części użytkowana na cele komercyjne, tj. wykorzystywana jest w ramach działalności gospodarczej polegającej na (a) świadczeniu usług wynajmu powierzchni biurowej oraz (b) świadczeniu usług związanych z prowadzonym przez Fundację centrum konferencyjnym, w tym przede wszystkim usług wynajmu sal konferencyjnych i szkoleniowych oraz zapewnienia całego „pakietu konferencyjnego” obejmującego m.in. katering, przerwy kawowe, sprzęt multimedialny (mikrofony, rzutniki), itp. Świadczone przez Fundację usługi, o których mowa w punkcie (a) i (b), podlegają opodatkowaniu VAT. W ograniczonym zakresie Fundacja wykorzystuje Nieruchomość również dla celów statutowych, bądź też mieszanych, tj. związanych zarówno z działalnością statutową jak i działalnością gospodarczą. Przykładem wykorzystania części Nieruchomości do celów statutowych lub mieszanych jest m.in. wykorzystanie części powierzchni Nieruchomości dla potrzeb biura / siedziby Fundacji, a także wykorzystanie pomieszczeń centrum konferencyjnego dla potrzeb organizacji tzw. projektów własnych, czyli imprez / wydarzeń związanych z działalnością statutową Fundacji (np. konferencje, dyskusje tematyczne, itp.).

Działalność prowadzona przez Fundację w powyższym zakresie w określonej części finansowana jest / będzie z funduszu podstawowego Fundacji, który powstał ze spłaty kredytu finansowego udzielonego Bankowi S.A. przez Kreditanstalt fur Wiederaufbau we Frankfurcie nad Menem w dniu 31 października 1975 r. na podstawie Umowy z dnia 9 października 1975 r. pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o udzielenie kredytu finansowego (tzw. kredyt „JUMBO”; dalej: Środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej). Posiadane przez Fundację środki z powyższego tytułu stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 Rozporządzenia.


Wnioskodawca pragnie także wskazać, iż w odniesieniu do wydatków sfinansowanych ze Środków pomocy zagranicznej Fundacja spełniać będzie warunki określone w § 10 i 11 Rozporządzenia.


Dotychczas wydatki „mieszane” (tj. wydatki związane w części z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną)) pokrywane były w całości ze Środków z pomocy zagranicznej. Niemniej, uwzględniając specyfikę działalności Fundacji, w tym także konieczność wprowadzenia mechanizmów efektywnego zarządzania posiadanymi Środkami pomocy zagranicznej, Fundacja rozważa obecnie wprowadzenie pewnych modyfikacji w zakresie zasad gospodarowania tymi zasobami. Celem ich wprowadzenia byłoby przeznaczanie tych zasobów przede wszystkim na działalność statutową (niekomercyjną) Fundacji, a także jedynie na częściowe finansowanie wydatków związanych zarówno z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną).


W tym zakresie dany wydatek finansowany będzie w całości ze Środków pomocy zagranicznej lub z dwóch źródeł: (i) w części ze środków obrotowych Fundacji oraz (ii) w pozostałym zakresie ze Środków bezzwrotnej pomocy.


W konsekwencji powyższego po stronie Fundacji powstały wątpliwości dotyczące metodologii odliczenia / „odzyskiwania” podatku VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych w części z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną), które w całości, bądź jedynie w części sfinansowane są / będą ze Środków pomocy zagranicznej.

Wnioskodawca pragnie jednocześnie podkreślić, iż przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego są wyłącznie wątpliwości przedstawione powyżej, a w konsekwencji wniosek ten nie dotyczy innych kwestii, w tym przede wszystkim zasad odliczania VAT naliczonego zgodnie z przepisami art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, zasad określania proporcji umożliwiającej częściowe odliczenie, a także rozstrzygnięcia czy posiadane przez Fundację środki, o których mowa powyższej, mają charakter środków pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 Rozporządzenia.

Jednocześnie w związku z wprowadzonymi od 1 stycznia 2016 r. zmianami w przepisach ustawy o VAT (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT), Fundacja dostosowując się do nich podjęła wymagane prawem działania zmierzające do wprowadzenia metodologii częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, w tym metodologii określenia proporcji, mających na celu wyodrębnienie kwot podatku VAT naliczonego związanego z działalnością gospodarczą Fundacji (tzw. prewspółczynnika).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że zgodnie z zasadami dotyczącymi korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej posiadanych przez Fundację, kwota podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w odniesieniu do wydatków związanych zarówno z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną) opodatkowaną VAT, dla których znajdą zastosowanie zasady odliczania VAT naliczonego określone w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, a które zostały / zostaną w całości lub w części sfinansowane ze Środków pomocy zagranicznej możliwe jest / będzie odliczenie pełnej kwoty podatku VAT naliczonego poprzez jego wykazanie w składanej przez Fundację deklaracji VAT za poszczególne okresy rozliczeniowe z pominięciem trybu zwrotu określonego w Rozporządzeniu (w sytuacji gdy każdorazowo procentowy udział finansowania danego wydatku ze Środków pomocy zagranicznej będzie wyższy od procentowego udziału podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu po zastosowaniu prewspółczynnika)?

Jednocześnie w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy na powyższe pytanie za nieprawidłowe, Fundacja zadaje następujące pytania dodatkowe:

  1. Czy w odniesieniu do ww. wydatków (o których mowa w pytaniu nr 1), które zostały / zostaną wyłącznie w części sfinansowane ze Środków pomocy zagranicznej Fundacja uprawniona jest / będzie do ubiegania się o zwrot VAT naliczonego niepodlegającego odliczeniu z uwagi na zastosowanie zasad określonych w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT poprzez zastosowanie trybu zwrotu określonego w Rozporządzeniu przy uwzględnieniu procentowego udziału finansowania danego wydatku ze Środków pomocy zagranicznej (tj. poprzez odpowiednie występowanie o bieżące zwroty VAT)?

  2. Czy w sytuacji, gdy po zakończonym roku podatkowym i określeniu w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego docelowej wartości proporcji częściowego odliczenia, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tzw. prewspółczynnik), okaże się, że docelowa wartość prewspółczynnika będzie wyższa niż wartość proporcji wstępnej na bazie, której dokonywane było odliczenie w trakcie roku (przykładowo, gdy proporcja końcowa w porównaniu z proporcją wstępną wzrasta z 80% do 90%, tym samym Spółka będzie miała prawo odliczyć wyższe kwoty VAT naliczonego), Fundacja postąpi / będzie postępować prawidłowo:
    • składając po zakończeniu roku podatkowego (wraz z deklaracją VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego) zbiorczy wniosek o zwrot VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu mający postać korekty in minus uprzednio złożonych wniosków za poszczególne okresy od stycznia do grudnia minionego roku podatkowego,
    • wpłacając kwotę wynikającą z tej korekty do właściwego urzędu skarbowego w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego?

  3. Czy w sytuacji, gdy po zakończonym roku podatkowym i określeniu w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego docelowej wartości proporcji częściowego odliczenia, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tzw. prewspółczynnik), okaże się, że docelowa wartość prewspółczynnika będzie niższa niż wartość proporcji wstępnej na bazie, której dokonywane było odliczenie w trakcie roku (przykładowo, gdy proporcja końcowa w porównaniu z proporcją wstępną spadła z 80% do 70%, tym samym Spółka będzie miała prawo odliczyć niższe kwoty VAT naliczonego), Fundacja postąpi / będzie postępować prawidłowo:
    • składając po zakończeniu roku podatkowego (wraz z deklaracją VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego) zbiorczy wniosek o zwrot VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu mający postać korekty in plus uprzednio złożonych wniosków za poszczególne okresy od stycznia do grudnia minionego roku podatkowego?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do wydatków związanych zarówno z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną) opodatkowaną VAT, dla których znajdą zastosowanie zasady odliczania VAT naliczonego określone w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, a które zostały w całości lub w części sfinansowane ze Środków pomocy zagranicznej, Fundacja może / będzie mogła odliczać podatek VAT naliczony w pełnej kwocie poprzez jego wykazanie w składanej przez Fundację deklaracji VAT za poszczególne okresy rozliczeniowe z pominięciem trybu zwrotu określonego w Rozporządzeniu (w sytuacji gdy każdorazowo procentowy udział finansowania danego wydatku ze Środków pomocy zagranicznej będzie wyższy od procentowego udziału podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu po zastosowaniu prewspółczynnika).

  2. Jednocześnie w przypadku uznania powyższego stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe, Fundacja uważa, iż w odniesieniu do ww. wydatków (o których mowa w pytaniu nr 1), które zostały w części sfinansowane ze Środków pomocy zagranicznej powinna być uprawniona do ubiegania się o zwrot VAT naliczonego niepodlegającego odliczeniu z uwagi na zastosowanie zasad określonych w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT poprzez zastosowanie trybu zwrotu określonego w Rozporządzeniu przy uwzględnieniu procentowego udziału finansowania danego wydatku ze Środków pomocy zagranicznej (tj. poprzez odpowiednie występowanie o bieżące zwroty VAT).

  3. W sytuacji, gdy po zakończonym roku podatkowym i określeniu w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego docelowej wartości proporcji częściowego odliczenia, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tzw. prewspółczynnik), okaże się, że docelowa wartość prewspółczynnika będzie wyższa niż wartość proporcji wstępnej na bazie, której dokonywane było odliczenie w trakcie roku (przykładowo, gdy proporcja końcowa w porównaniu z proporcją wstępną wzrasta z 80% do 90%, tym samym Spółka będzie miała prawo odliczyć wyższe kwoty VAT naliczonego), Fundacja postąpi / będzie postępować prawidłowo składając po zakończeniu roku podatkowego (wraz z deklaracją VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego) zbiorczy wniosek o zwrot VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu mający postać korekty in minus uprzednio złożonych wniosków za poszczególne okresy od stycznia do grudnia minionego roku podatkowego, wpłacając kwotę wynikającą z tej korekty do właściwego urzędu skarbowego w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego.

  4. W sytuacji, gdy po zakończonym roku podatkowym i określeniu w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego docelowej wartości proporcji częściowego odliczenia, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tzw. prewspółczynnik), okaże się, że docelowa wartość prewspółczynnika będzie niższa niż wartość proporcji wstępnej na bazie, której dokonywane było odliczenie w trakcie roku (przykładowo, gdy proporcja końcowa w porównaniu z proporcją wstępną spadła z 80% do 70%, tym samym Spółka będzie miała prawo odliczyć niższe kwoty VAT naliczonego), Fundacja postąpi / będzie postępować prawidłowo:
    • składając po zakończeniu roku podatkowego (wraz z deklaracją VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego) zbiorczy wniosek o zwrot VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu mający postać korekty in plus uprzednio złożonych wniosków za poszczególne okresy od stycznia do grudnia minionego roku podatkowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).


Jeżeli chodzi natomiast o podatników wykorzystujących nabywane towary i usługi do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do przeprowadzenia, co do zasady, dwuetapowej procedury alokacji podatku naliczonego (poniesionego z tytułu zakupów towarów lub usług) do poszczególnych rodzajów działalności. Pierwszy etap obejmuje alokację bezpośrednią, a w drugim etapie, tj. w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do obu typów działalności, należy dokonać częściowego / proporcjonalnego przypisania (i odliczenia) podatku naliczonego do czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając na uwadze obowiązujący od 1 stycznia 2016 r. przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w odniesieniu do towarów i usług, które są wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza podatnikowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika (w przypadku wykonywania przez podatnika czynności zwolnionych z VAT zastosowanie znajdzie także tzw. współczynnik VAT).

2.

Z uwagi na specyfikę działalności Fundacji poza przepisami ustawy o VAT w zakresie zasad odliczania / „odzyskiwania” podatku VAT naliczonego odwołać należy się również do przepisów Rozporządzenia, w tym w szczególności Rozdziału 4 „Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu”. Stosownie do treści § 8 ust. 1 Rozporządzenia podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe przekazane im bezpośrednio na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Zwrot podatku naliczonego, o którym mowa powyżej, stosuje się odpowiednio do podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przez tego podatnika.

Zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się m.in. bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej (z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej).


W myśl § 9 ust. 1 Rozporządzenia zwrot podatku, o którym mowa powyżej, nie dotyczy z kolei kwot podatku naliczonego:

    (i) który został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny;
    lub
    (ii) które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.


Jednocześnie uzyskanie zwrotu podatku VAT naliczanego w opisanym wyżej trybie możliwe będzie pod warunkiem spełnienia przez podatnika następujących wymagań:

  • złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i posiadanie numeru identyfikacji podatkowej;
  • prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT;
  • zapłata w całości należności obejmującej podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług;
  • posiadanie faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokumentu stwierdzającego zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - faktury wystawionej przez dostawcę, a także dokumentów handlowych potwierdzających dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  • posiadanie rachunku bankowego, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  • posiadanie zaświadczenia wydanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazanych polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej innych niż wymienione powyżej pod warunkiem przedstawienia takiego zaświadczenia, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Przy spełnieniu ww. warunków podatnicy uprawnieni są do ubiegania się o zwrot podatku również wtedy, gdy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zwrot podatku przysługiwał będzie podatnikom na zasadach analogicznych jak przedstawione powyżej również w sytuacji, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a w części - z innych środków finansowych (§ 11 pkt 1 Rozporządzenia).

W odniesieniu do sytuacji wyłącznie częściowego finansowania wydatków ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej podatek wykazany w fakturze lub w dokumencie celnym podlegać będzie zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury. Dodatkowo jeżeli z zawartych umów dotyczących przekazania polskiemu podmiotowi środków mających charakter środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wynika, że środki te nie mogą być przeznaczone na opłacanie podatku, przy wyliczeniu udziału, o którym mowa powyżej, należność sfinansowaną z tych środków powiększa się o kwotę przypadającego na nią podatku, pod warunkiem jednak, że część należności odpowiadająca kwocie tego podatku została zapłacona z innych środków finansowych.


3.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny / zdarzenie przyszłe, a także przedstawione przepisy ustawy o VAT i Rozporządzenia, w praktyce Fundacja powinna być uprawniona do „odzyskania” pełnej kwoty podatku VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych w części z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną), które w całości, bądź jedynie w części sfinansowane są / będą ze Środków pomocy zagranicznej. Powyższe wynika z faktu, iż ponoszone przez Fundację wydatki, o których mowa powyżej, każdorazowo przynajmniej w części związane są / będą z wykonywaną działalnością gospodarczą (odliczenie na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT) i co najmniej w pozostałej części finansowane będą ze Środków pomocy zagraniczne (każdorazowo procentowy udział finansowania danego wydatku ze Środków pomocy zagranicznej będzie wyższy od procentowego udziału podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu po zastosowaniu prewspółczynnika).


4.

Jeżeli chodzi natomiast o techniczne aspekty odliczenia / „odzyskania” przez Fundację podatku VAT naliczonego, Wnioskodawca uważa, iż może / będzie mógł odliczać podatek VAT naliczony poprzez jego wykazanie w składanej deklaracji VAT za poszczególne okresy rozliczeniowe z pominięciem trybu zwrotu określonego w Rozporządzeniu (w sytuacji gdy każdorazowo procentowy udział finansowania danego wydatku ze Środków pomocy zagranicznej będzie wyższy od procentowego udział podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu po zastosowaniu prewspółczynnika).

W ocenie Fundacji opisany powyżej sposób postępowania powinien być w praktyce dopuszczalny / możliwy, gdyż ostateczny finansowy efekt takiego działania będzie taki sam jak w przypadku, gdyby część podatku VAT naliczonego „odzyskiwana” była w trybie zwrotu określonym w Rozporządzeniu. Z uwagi na fakt, iż zgodnie z przytoczonymi przypisami nie sposób odmówić Fundacji prawa do efektywnego „odzyskania” pełnej kwoty podatku naliczonego, przez co samą metodologię jego „odzyskiwania” uznać należy za kwestię techniczną i tym samym umożliwić Fundacji jego „odzyskanie” w najmniej uciążliwy (również z perspektywy organów podatkowych) sposób (tj. istotnie ograniczając znaczący nakład pracy wynikający z zastosowania przepisów Rozporządzenia, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej kwestie formalne, w tym nadmierne obostrzenia natury formalnej, nie powinny rozstrzygać o zasadach odliczania podatku naliczonego).


5.

Zdaniem Wnioskodawcy nawet gdyby organ wydający niniejszą interpretację nie podzielił przedstawionego wyżej stanowiska, Fundacja i tak uprawniona jest / będzie do „odzyskania” podatku naliczonego przy czym nastąpi to w dwóch odrębnych trybach. Skoro - jak wskazano w treści wniosku:

  • Fundacja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,
  • nabywane przez Fundację towary i usługi związane są / będą w części z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną), ww. wydatki w części są / będą finansowane ze Środków pomocy zagranicznej, a procentowy udział finansowania danego wydatku ze Środków pomocy zagranicznej będzie wyższy od procentowego udział podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu po zastosowaniu prewspółczynnika,
  • spełnione będą warunki, o których mowa w § 10 i 11 Rozporządzenia

to tym samym Fundacja jest / będzie uprawniona do „odzyskania” podatku naliczonego w następujący sposób:

    (i) poprzez jego wykazanie w składanej przez Fundację deklaracji VAT w zakresie kwot określonych zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (odliczenie przy zastosowaniu prewspółczynnika);
    (ii) poprzez złożenie przez Fundację wniosku o zwrot podatku, o którym mowa w § 12 Rozporządzenia, w zakresie kwot niepodlegających odliczeniu na zasadach określonych w ustawie o VAT (tj. niepodlegających odliczeniu po zastosowaniu prewspóczynnika), a które zostały w odpowiedniej części sfinansowane ze Środków pomocy zagranicznej.


Rozliczenie podatku naliczonego w obu wskazanych trybach następować będzie w okresach miesięcznych (wniosek o zwrot podatku na zasadach określonych w Rozporządzeniu składany jest razem z deklaracją VAT).


6.

Z uwagi na fakt, że odliczanie podatku VAT naliczonego w ciągu roku, tj. na bieżąco w comiesięcznych rozliczeniach / deklaracjach VAT, dokonywane jest / będzie na podstawie tzw. proporcji wstępnej bazującej na danych za poprzedni rok podatkowy, Fundacja zobowiązana będzie również do dokonania po zakończeniu roku podatkowego (w rozliczeniu VAT za styczeń następnego roku podatkowego) stosownej korekty dotychczasowych rozliczeń przy uwzględnieniu wartości proporcji właściwej dla danego roku podatkowego. Mając na uwadze powyższe, Fundacja uprawniona będzie również do odpowiedniego skorygowania złożonych wniosków o zwrot podatku po zakończeniu roku uwzględniającej dane dla zakończonego roku (dopuszczalna jest / będzie zarówno korekta zwiększająca, jak i zmniejszająca kwotę zwrotu podatku określoną w poszczególnych wnioskach o zwrot; Fundacja nie będzie ponosić także jakichkolwiek negatywnych konsekwencji wynikających ze złożenia ww. korekt, w tym w szczególności w postaci odsetek od zaległości podatkowych).


W konsekwencji powyższego za prawidłowe należy uznać następujące postępowanie Fundacji:


Przypadek 1 - docelowa wartość prewspółczynnika będzie wyższa niż wartość proporcji wstępnej na bazie, której dokonywane było odliczenie w trakcie roku, tym samym Spółka będzie miała prawo odliczyć wyższe kwoty VAT naliczonego.


W opisanym przypadku za prawidłowe należy uznać postępowanie Fundacji, która po zakończeniu roku podatkowego w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego:

  • złoży wraz z deklaracją VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego zbiorczy wniosek o zwrot VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu mający postać korekty in minus uprzednio złożonych wniosków za poszczególne okresy od stycznia do grudnia minionego roku podatkowego,
  • wpłaci kwotę wynikającą z tej korekty do właściwego urzędu skarbowego.

Przykład uzupełniający / obrazujący wyjaśnienia zasad korekty dla Przypadku 1 - proporcja końcowa w porównaniu z proporcją wstępną wzrasta z 80% do 90%


Założenia:


Kwota VAT naliczonego za cały rok podatkowy objęta odliczeniem na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT i przepisów Rozporządzenia - 100 000 zł


Proporcja wstępna obliczona na podstawie danych za poprzedni rok podatkowy - 80%


Proporcja docelowa obliczona na podstawie danych za bieżący rok podatkowy - 90%


Poziom finansowania wydatków ze Środków pomocy zagranicznej - 30%


Zasady korekty po zakończeniu roku podatkowego


Rozliczenie po określeniu proporcji docelowej:

  • wykazanie dodatkowego VAT naliczonego w deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego - (90% x 100 000 zł) - 80 000 zł = +10 000 zł

Dodatkowy komentarz: niniejsza kwota pomniejszy kwotę do zapłaty wynikającą z bieżącego rozliczenia VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego.


  • złożenie zbiorczego wniosku dotyczącego zwrotu VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu (za cały rok podatkowy) korygującego uprzednio złożone wnioski za poszczególne miesiące roku - kwota do wpłaty do urzędu skarbowego = -10 000 PLN

Dodatkowy komentarz: z uwagi na fakt, że Fundacja będzie uprawniona do odliczenia tej kwoty w deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego wskazana kwota, która uprzednio została przez Fundację uzyskana w trybie zwrotu określonym w Rozporządzeniu, zostanie przez Fundację wpłacona do urzędu skarbowego w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego, tj. w terminie do określenia proporcji docelowej i określenia docelowych kwot częściowego odliczenia VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.


Efekt rozliczenia po zakończeniu roku podatkowego


+ 10 000 zł - kwota wykazana w deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego

-10 000 zł - kwota podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego jako efekt złożenia korekty wniosków o dokonanie zwrotu VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu (korekta in minus)

Razem = 0 zł


Dodatkowy komentarz: w związku z opisaną metodologią korekty zarówno Fundacja, jak i budżet państwa nie będą ponosić jakichkolwiek negatywnych konsekwencji wynikających ze dokonania ww. korekt (w tym także w postaci odsetek).


Przypadek 2


  • docelowa wartość prewspółczynnika będzie niższa niż wartość proporcji wstępnej na bazie, której dokonywane było odliczenie w trakcie roku, tym samym Spółka będzie miała prawo odliczyć niższe kwoty VAT naliczonego.

W opisanym przypadku za prawidłowe należy uznać postępowanie Fundacji, która po zakończeniu roku podatkowego w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego:

  • złoży wraz z deklaracją VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego zbiorczy wniosek o zwrot VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu mający postać korekty in plus uprzednio złożonych wniosków za poszczególne okresy od stycznia do grudnia minionego roku podatkowego.

Przykład uzupełniający / obrazujący wyjaśnienia zasad korekty dla Przypadku 2 - proporcja końcowa w porównaniu z proporcją wstępną spada z 80% do 70%


Założenia:


Kwota VAT naliczonego za cały rok podatkowy objęta odliczeniem na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT i przepisów Rozporządzenia - 100 000 zł


Proporcja wstępna obliczona na podstawie danych za poprzedni rok podatkowy - 80%


Proporcja docelowa obliczona na podstawie danych za bieżący rok podatkowy - 70%


Poziom finansowania wydatków ze Środków pomocy zagranicznej - 30%


Zasady korekty po zakończeniu roku podatkowego


Rozliczenie po określeniu proporcji docelowej:

  • korekta in minus dotychczas odliczonego podatku VAT naliczonego dokonywana w deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego - (70% x 100 000 zł) - 80 000 zł ~ -10 000 zł Dodatkowy komentarz: niniejsza kwota zwiększy kwotę do zapłaty wynikającą z bieżącego rozliczenia VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego.
  • złożenie zbiorczego wniosku dotyczącego zwrotu VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu (za cały rok podatkowy) korygującego uprzednio złożone wnioski za poszczególne miesiące roku - dodatkowa kwota do zwrotu należna Fundacji = +10 000 PLN

Dodatkowy komentarz: z uwagi na fakt, że Fundacja będzie zobowiązana do skorygowania kwot podatku naliczonego, które były pierwotnie wykazane w deklaracjach VAT składanych za poszczególne miesiące roku podatkowego, poprzez zmniejszenie kwoty podatku naliczonego w deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego, wskazana kwota korekty jako niepodlegająca odliczeniu przez deklarację VAT powinna zostać przez Fundację „odzyskana" w trybie zwrotu VAT określonym w Rozporządzeniu.


Efekt rozliczenia po zakończeniu roku podatkowego

-10 000 zł - kwota zmniejszająca wartość podatku naliczonego wykazanego w deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego

+10 000 zł - kwota do „odzyskania” przez Fundację w trybie zwrotu VAT zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia stanowiąca kwotę niepodlegającą odliczeniu poprzez deklarację VAT (korekta in plus)

Razem = 0 zł


Dodatkowy komentarz: w związku z opisaną metodologią korekty zarówno Fundacja, jak i budżet państwa nie będą ponosić jakichkolwiek negatywnych konsekwencji wynikających ze złożenia ww. korekt (w tym także w postaci odsetek).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe - w zakresie odliczenia podatku VAT od wydatków związanych w części z działalnością statutową i gospodarczą, które w całości lub w części finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej z pominięciem trybu zwrotu określonego w rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2013 r. (pyt. Nr 1), prawidłowe – w pozostałym zakresie (pyt. nr 2, 3 i 4).


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z pózn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W świetle art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.


Z regulacji art. 2 pkt 22 ustawy wynika, że przez sprzedaż rozumienie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnąrzwspólnotową dostawę towarów.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z kolei jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.



Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.


Zgodnie ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.


W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).



Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.



Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.



Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).



Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.



Stosownie do treści art. 90c ustawy:

  1. W przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.
  2. W przypadku gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a.
  3. Dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określania proporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.


Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w sytuacjach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia podatku. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Fundacja zarejestrowany czynny podatnik VAT prowadzi działalność statutową (niekomercyjną) i działalność gospodarczą (komercyjną). Głównym zadaniem Fundacji realizowanym w ramach działalności statutowej jest udzielanie finansowego wsparcia dla wartościowych Inicjatyw polsko-niemieckich, m.in. projektów o charakterze edukacyjnym poszerzających wiedzę o Polsce i Niemczech, współpracy naukowej, a także projektów artystycznych i literackich. Fundacja finansuje również podróże studyjne, programy stypendialne, publikacje, debaty. Natomiast działalność gospodarcza prowadzona przez Fundację skupiona jest wokół posiadanej przez nią nieruchomości, która w zdecydowanej części użytkowana na cele komercyjne, tj. wykorzystywana jest w ramach działalności gospodarczej polegającej na (a) świadczeniu usług wynajmu powierzchni biurowej oraz (b) świadczeniu usług związanych z prowadzonym przez Fundację centrum konferencyjnym, w tym przede wszystkim usług wynajmu sal konferencyjnych i szkoleniowych oraz zapewnienia całego „pakietu konferencyjnego” obejmującego m.in. katering, przerwy kawowe, sprzęt multimedialny (mikrofony, rzutniki), itp. Świadczone przez Fundację usługi, o których mowa w punkcie (a) i (b), podlegają opodatkowaniu VAT. W ograniczonym zakresie Fundacja wykorzystuje Nieruchomość również dla celów statutowych, bądź też mieszanych, tj. związanych zarówno z działalnością statutową jak i działalnością gospodarczą. Przykładem wykorzystania części Nieruchomości do celów statutowych lub mieszanych jest m.in. wykorzystanie części powierzchni Nieruchomości dla potrzeb biura / siedziby Fundacji, a także wykorzystanie pomieszczeń centrum konferencyjnego dla potrzeb organizacji tzw. projektów własnych, czyli imprez / wydarzeń związanych z działalnością statutową Fundacji (np. konferencje, dyskusje tematyczne, itp.).

Działalność prowadzona przez Fundację w powyższym zakresie w określonej części finansowana jest / będzie ze Środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 Rozporządzenia. W odniesieniu do wydatków sfinansowanych ze Środków pomocy zagranicznej Fundacja spełniać będzie warunki określone w § 10 i 11 Rozporządzenia.

Dotychczas wydatki „mieszane” (tj. wydatki związane w części z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną)) pokrywane były w całości ze Środków z pomocy zagranicznej. Niemniej, uwzględniając specyfikę działalności Fundacji, w tym także konieczność wprowadzenia mechanizmów efektywnego zarządzania posiadanymi Środkami pomocy zagranicznej, Fundacja rozważa obecnie wprowadzenie pewnych modyfikacji w zakresie zasad gospodarowania tymi zasobami. Celem ich wprowadzenia byłoby przeznaczanie tych zasobów przede wszystkim na działalność statutową (niekomercyjną) Fundacji, a także jedynie na częściowe finansowanie wydatków związanych zarówno z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną).



W tym zakresie dany wydatek finansowany będzie w całości ze Środków pomocy zagranicznej lub z dwóch źródeł: (i) w części ze środków obrotowych Fundacji oraz (ii) w pozostałym zakresie ze Środków bezzwrotnej pomocy.



W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że zgodnie z zasadami dotyczącymi korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej posiadanych przez Fundację, kwota podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W konsekwencji powyższego opisu sprawy po stronie Fundacji powstały wątpliwości dotyczące tego czy w odniesieniu do wydatków związanych zarówno z działalnością statutową (niekomercyjną) i działalnością gospodarczą (komercyjną) opodatkowaną VAT, dla których znajdą zastosowanie zasady odliczania VAT naliczonego określone w art. 86 ust. 2a ustawy, a które zostały / zostaną w całości lub w części sfinansowane ze Środków pomocy zagranicznej możliwe jest / będzie odliczenie pełnej kwoty podatku VAT naliczonego poprzez jego wykazanie w składanej przez Fundację deklaracji VAT za poszczególne okresy rozliczeniowe z pominięciem trybu zwrotu określonego w Rozporządzeniu (w sytuacji gdy każdorazowo procentowy udział finansowania danego wydatku ze Środków pomocy zagranicznej będzie wyższy od procentowego udziału podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu po zastosowaniu prewspółczynnika).

W celu wyjaśnienia wątpliwości Wnioskodawcy należy powołać przepisy dotyczące zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunków i trybu dokonywania tego zwrotu. Kwestie te reguluje rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656 z późn. zm.).

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe przekazane im bezpośrednio na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników dokonujących bezpośredniego nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia)



Natomiast według § 8 ust. 3 powołanego rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2 uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).


Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2, uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

-z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 4 ww. rozporządzenia).



Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.


Jak stanowi § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepis § 8 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.



Na podstawie § 10 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają fakturę lub fakturę korygującą, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1 - przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.


W myśl ust. 2 cyt. paragrafu, zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.



Zatem, zwrot podatku w trybie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia, po spełnieniu określonych w tych przepisach warunków, przysługuje zarejestrowanym podatnikom.



W świetle § 11 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, a w części - z innych środków finansowych.

Na podstawie ust. 2 ww. paragrafu, podatek wykazany w fakturze lub w dokumencie celnym podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury.

Zgodnie z ust. 3 tego paragrafu, jeżeli z umów, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, wynika, że środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie mogą być przeznaczone na opłacanie podatku, przy wyliczeniu udziału, o którym mowa w ust. 2, należność sfinansowaną z tych środków powiększa się o kwotę przypadającego na nią podatku, pod warunkiem jednak, że część należności odpowiadająca kwocie tego podatku została zapłacona z innych środków finansowych.

Stosownie do ust. 4 ww. paragrafu, faktura lub dokument celny dokumentujący transakcję dotyczącą towarów i usług, których nabycie lub import zostały sfinansowane w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, może być podstawą tylko do jednokrotnego wystąpienia podatnika o zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1.

Zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podatnikom, którzy zapłacili ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, z zastrzeżeniem ust. 3, część należności obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług lub importu towarów oraz posiadają fakturę lub fakturę korygującą, a w przypadku importu towarów - również dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług (ust. 5 analizowanej regulacji prawnej).



W myśl ust. 6 tego paragrafu, do zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio § 9 i § 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4.



Stosownie do § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem art. 87 ust. 2 i 7 ustawy.



W myśl ustępu 2 tego paragrafu, wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej dane dotyczące:

  1. wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot podatku;
  2. kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.


Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

  1. kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4;
  2. dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 12 ust. 3 ww. rozporządzenia).


Przepisy ust. 1-3 mają odpowiednio zastosowanie do zwrotów wymienionych w § 11, z tym że:

  1. wniosek powinien zawierać również wyliczenie kwot wnioskowanego zwrotu podatku wraz z zestawieniem danych odnoszących się do poszczególnych sprzedawców oraz wystawionych przez nich faktur lub dokumentów celnych, o których mowa w § 11 ust. 5, niezbędnych do określenia prawidłowej kwoty zwrotu podatku;
  2. do wniosku powinno być również dołączone zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, wraz z określeniem udziału tego finansowania wynikającego z podpisanej umowy (§ 12 ust. 4 ww. rozporządzenia).


Podatnik dołącza wniosek, o którym mowa w ust. 1, do deklaracji podatkowej dla podatku (§ 12 ust. 5 ww. rozporządzenia).



Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy o VAT, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

W przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że Środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa we wniosku stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że spełnia warunki określone w § 10 i 11 wskazanego rozporządzenia oraz, że kwota podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie została przez Wnioskodawcę zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zatem z uwagi na okoliczności sprawy wskazać należy, że Wnioskodawcy przysługuje / będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego w odniesieniu do tych wydatków, w stosunku do których kwota podatku naliczonego nie została pomniejszona lub mogła być pomniejszona o podatek należny oraz które nie zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

W odniesieniu do trybu zwrotu podatku należy wyjaśnić, że ww § 12 w rozporządzenia wskazano w jaki sposób podatnik może ubiegać się o zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz wskazano jakie należy spełnić warunki aby ten zwrot otrzymać. Zatem w odniesieniu do zwrotu podatku z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Wnioskodawca winien zastosować się do przepisów ww. rozporządzenia bez możliwości jego pominięcia.



Powyższe oznacza, że:

  • w stosunku do kwot niepodlegających odliczeniu na zasadach określonych w ustawie o VAT, tj. niepodlegających odliczeniu po zastosowaniu prewspółczynnika, a które zostały w odpowiedniej części sfinansowane ze Środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, Wnioskodawca winien ubiegać się o zwrot podatku poprzez złożenie wniosku o zwrot podatku, o którym mowa w § 12 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.
  • w stosunku do kwot podlegających odliczeniu na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, Wnioskodawca winien wykazać je w składanej deklaracji VAT.


W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca może pominąć tryb zwrotu określony w rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2013 r. i odliczyć podatek VAT naliczony w składanej deklaracji VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, że w odniesieniu do wydatków w części sfinansowanych ze Środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które nie podlegają odliczeniu z uwagi na zastosowanie zasad określonych w art. 86 ust. 2a ustawy, Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot podatku poprzez zastosowanie trybu zwrotu określonego ww. rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2013 r. przy uwzględnieniu procentowego udziału finansowania danego wydatku ze wskazanych środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej poprzez występowanie o bieżące zwroty. Jak wynika z § 12 ust. 5 ww. rozporządzenia, podatnik dołącza wniosek o zwrot podatku do deklaracji podatkowej dla podatku.

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą również możliwości składania po zakończeniu roku podatkowego (wraz z deklaracją VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego) zbiorczych wniosków o zwrot VAT w trybie określonym w rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2013 r., mających postać korekty in plus lub in minus w uprzednio złożonych wnioskach za poszczególne okresy od stycznia do grudnia minionego roku (pytanie nr 3 i 4).

Stosownie do treści art. 90c ust. 1 ustawy, w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133

Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy o VAT, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia. Dlatego też szczególnie istotną rolę w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe. Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowemu (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego. Przepisy dotyczące deklaracji podatkowych mają zatem duże znaczenie w procesie poboru podatku.

Zauważyć należy, że z cytowanych wyżej przepisów wynika, że każda deklaracja odnosi się do konkretnego, zamkniętego już okresu rozliczeniowego, który w przypadku deklaracji VAT-7 jest okresem miesięcznym. W związku z powyższym deklaracja musi uwzględniać stan prawny istniejący w momencie zamknięcia okresu rozliczeniowego.

Deklaracja podatkowa stanowi zatem opis zdarzeń, zaistniałych w określonym przedziale czasowym, oceniany z punktu widzenia przepisów podatkowych w tym przedziale czasowym obowiązujących, a który w efekcie ma doprowadzić do wykonania przez podatnika obowiązku zapłaty podatku lub zrealizowania przez niego swego uprawnienia do uzyskania od organu podatkowego zwrotu podatku.



Na mocy art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zwanej dalej „Ordynacją podatkową”, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.



W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.



Z uwagi na to, że Fundacja jest / będzie zobowiązana do odliczania podatku VAT zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust 2a ustawy na podstawie tzw. proporcji wstępnej bazującej na danych za poprzedni rok podatkowy, Fundacja zobowiązana będzie również do dokonania po zakończeniu roku podatkowego (w rozliczeniu VAT za styczeń następnego roku podatkowego) stosownej korekty dotychczasowych rozliczeń przy uwzględnieniu wartości proporcji właściwej dla danego roku podatkowego. Z uwagi na powyższe, Fundacja uprawniona będzie również do odpowiedniego skorygowania złożonych wniosków o zwrot podatku w trybie rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r. po zakończeniu roku uwzględniającej dane dla zakończonego roku (dopuszczalna jest / będzie zarówno korekta zwiększająca, jak i zmniejszająca kwotę zwrotu podatku określoną w poszczególnych wnioskach o zwrot).



W konsekwencji powyższego za prawidłowe należy uznać postępowanie Fundacji, która po zakończeniu roku podatkowego w terminie do złożenia deklaracji VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego:

  • złoży wraz z deklaracją VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego zbiorczy wniosek o zwrot VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu mający postać korekty in minus uprzednio złożonych wniosków za poszczególne okresy od stycznia do grudnia minionego roku podatkowego i wpłaci kwotę wynikającą z tej korekty do właściwego urzędu skarbowego;
  • złoży wraz z deklaracją VAT za styczeń kolejnego roku podatkowego zbiorczy wniosek o zwrot VAT w trybie określonym w Rozporządzeniu mający postać korekty in plus uprzednio złożonych wniosków za poszczególne okresy od stycznia do grudnia minionego roku podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa ( art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57 a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj