Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.684.2016.3.AO
z 2 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 26 sierpnia 2016 r. (data wpływu 15 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z 8 listopada 2016 r. (data wpływu 10 listopada 2016 r.) na wezwanie Organu z 31 października 2016 r. znak sprawy 1462-IPPP2.4512.684.2016.1.AO (skutecznie doręczone 3 listopada 2016 r.) i pismem nadanym 24 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.) na wezwanie Organu z 18 listopada 2016 r. znak sprawy 1462‑IPPP2.4512.684.2016.2.AO (skutecznie doręczone 24 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • możliwości anulowania faktury, o której mowa we wniosku wystawionej w wersji papierowej - jest prawidłowe,
  • możliwości anulowania faktury, o której mowa we wniosku wystawionej w wersji elektronicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2016 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości anulowania faktury, o której mowa we wniosku. Niniejszy wniosek uzupełniony został pismem z 8 listopada 2016 r. (data wpływu 10 listopada 2016 r.) na wezwanie Organu z 31 października 2016 r. znak sprawy 1462-IPPP2.4512.684.2016.1.AO (skutecznie doręczone 3 listopada 2016 r.) i pismem nadanym 24 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.) na wezwanie Organu z 18 listopada 2016 r. znak sprawy 1462‑IPPP2.4512.684.2016.2.AO (skutecznie doręczone 24 listopada 2016 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, dużym producentem papieru opakowaniowego, tektury, opakowań z tektury, worków papierowych. Spółka ma wielu odbiorców zarówno w Polsce, jak w innych krajach również poza obszarem Unii Europejskiej.

Dział sprzedaży wystawia wiele faktur sprzedaży - faktury wystawiane są w wersji papierowej, ale też elektronicznej. Faktury, zgodnie z obowiązującymi przepisami nie są oznaczane jako „oryginał” lub „kopia”. Dane do faktury są „zaciągane” z systemu są to m.in. dane dotyczące asortymentu, rodzaju, ceny, stosowanych rabatów czy skonta. Zdarza się, że dane na fakturze są w oczywisty, jednoznaczny sposób błędne, sprzeczne z logiką i zasadami matematyki.

Niestety mimo, iż sprzedawca zauważy swój błąd lub też błąd wynikający z zaciągnięcia nieprawidłowych danych z systemu, faktura już się utworzyła i zarejestrowała w systemie Wnioskodawcy. Bywa też, że jeśli jest to faktura tzw. elektroniczna - została wysłana do odbiorcy – mimo, że już w momencie wysyłki Wnioskodawca wie, że zawiera błędne dane.

W piśmie uzupełniającym złożony wniosek Wnioskodawca wyjaśnił, że czynności udokumentowane błędnie wystawioną fakturą są faktycznie wykonane - dotyczy to wydania towaru - potwierdzają to inne dokumenty jak np. dokument WZ, przebieg tych transakcji w przypadku faktur zawierających oczywiste błędy i pomyłki jest jednak inny niż wynika to z błędnej faktury.

Wniosek złożony przez S. o interpretację dotyczy wyłącznie sytuacji anulowania faktur gdzie są „absurdalne” błędy - takich których w logiczny, jasny sposób nie da się skorygować lub niepotwierdzające faktycznych transakcji np. wydrukowane w trakcie testowania nowego systemu do wystawiania faktur.

Faktura elektroniczna nawet z oczywistymi błędami zostaje wprowadzona do obrotu prawnego jeżeli rozumiemy przez to wysłanie faktury na podany przez odbiorcę adres e-mail. Wygenerowana i wysłana faktura elektroniczna zostaje automatycznie odebrana przez odbiorcę. Dla odebrania i możliwości zaewidencjonowania faktury elektronicznej w ewidencji odbiorcy, nie jest konieczne wykonanie jakichkolwiek dodatkowych czynności np. odbiorca nie wysyła potwierdzenia odbioru.

Zwrot wysłanej na właściwy adres faktury elektronicznej nie jest możliwy. Utworzona i zrejestrowana w systemie S. faktura elektroniczna, nawet z błędnymi danymi, nie może być zwrócona przez odbiorcę w tej samej formie tj. elektronicznie. W przypadku faktury elektronicznej nie jest możliwe aby wystawca posiadał dwa egzemplarze wystawionej faktury (w tym jeden zwrócony przez odbiorcę), natomiast w przypadku faktur papierowych jest możliwe aby wystawca posiadał dwa egzemplarze faktury - anulowania faktury papierowej Wnioskodawca dokonuje tylko w przypadku posiadania dwóch egzemplarzy faktury tj. oryginału i kopii (mimo braku takiego oznaczenia).


W przypadku faktury papierowej kiedy wystawca tj. S. posiada dwa egzemplarze odbiorca nie może ująć faktury w ewidencji, w przypadku faktur elektronicznych Wnioskodawca nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka może dokonać tzw. anulowania faktury, która jest w oczywisty sposób błędna a jej logiczna korekta jest często niemożliwa?

Anulowanie w przypadku faktury papierowej polegałoby na archiwizacji zarówno wersji sprzedawcy (kopii), jak i wersji odbiorcy (oryginał) przekreśleniu treści i napisaniu „anulowano”.


W przypadku faktur elektronicznych faktura zostanie wydrukowana i oznaczona jako anulowana, a klient (odbiorca) e-mailowo zostanie poinformowany o anulowaniu tej faktury.


Stanowisko Wnioskodawcy,


W ocenie Spółki anulowanie faktur w ww. opisanych przypadkach jest możliwe a nawet wskazane.


Faktury w oczywisty sposób błędne, nielogiczne nie powinny być wprowadzane do obrotu. Transakcja sprzedaży nie przebiegała w sposób udokumentowany na fakturze.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Przepisy podatkowe nie przewidują anulowania faktur, w art. 106j oraz 106k ustawy o PTU zapisano, iż w przypadku błędów, pomyłek kontrahent wystawia fakturę korygującą. Nie ma w ustawie określonego trybu postępowania w przypadku błędów i pomyłek których nie można w sposób logiczny skorygować jedną fakturą korygującą.

Spółka dokłada wszelkich starań, aby takich przypadków było jak najmniej, ale w tak dużej Spółce, przy tak dużym obciążeniu pracą pracowników działu sprzedaży błędy na fakturach się zdarzają. Często jeden błąd powoduje powstanie kolejnych - które mają swoje odzwierciedlenie na fakturze.

Organy podatkowe dopuszczają możliwość anulowania faktury, którą wprawdzie wysłano kontrahentowi, lecz została przez niego zwrócona. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2012 r., nr IBPP2/443- 253/12/ICz, przy czym podkreślono, iż możliwe to jest tylko wówczas, gdy podatnik posiada zarówno oryginał, jak i kopię faktury.

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 czerwca 2011 r., nr ILPP1/443-364/11-4/KŁ. Według organu w przypadku faktur, które nie zostały przyjęte przez kontrahenta, brak jest podstaw do wystawienia faktur korygujących. Korekty bowiem wystawia się - co do zasady - do dokumentów posiadanych przez nabywcę, tj. faktur, które weszły do obiegu prawnego. Stwierdził ponadto, że: „(...) w przypadku anulowania błędnie wystawionych faktur VAT nie powinny zostać one wykazane w rozliczeniach Zainteresowanego z tytułu podatku VAT. Zatem, poprzez omyłkowe wykazanie pierwotnych faktur, które do czasu sporządzenia deklaracji VAT nie zostały skutecznie anulowane, Wnioskodawca w celu usunięcia błędu winien dokonać korekty deklaracji VAT za te miesiące, w których faktury VAT zostały rozliczone poprzez obniżenie odpowiednio kwoty zadeklarowanej podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. (...)”

Jeżeli natomiast faktura jest anulowana przed rozliczeniem VAT z faktury pierwotnej, wystawienie i anulowanie takiej faktury pozostaje bez wpływu na rozliczenia VAT.


Nie tylko organy podatkowe na zasadzie wyjątku dopuszczają możliwość anulowania faktur, ale także sądy administracyjne, jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w prawomocnym wyroku z dnia 23 sierpnia 2012 r., sygn. akt I FSK 1688/11: (...) możliwość anulowania faktur (rachunków uproszczonych) (...) należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę «wycofania się» podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego.

Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur, rachunków uproszczonych), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia takich dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur (rachunków uproszczonych) na zasadach określonych przepisami. (...)”


Takie też wyjaśnienie wynika z uzasadnienia prawomocnego wyroku NSA z dnia 7 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 796/11.


Wobec tego, na podstawie powołanych przepisów oraz stanowiska organów skarbowych i sądów administracyjnych Spółka uważa, iż ma prawo anulować faktury z zachowaniem zasad ostrożności, tak aby w oczywisty sposób błędne faktury nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego.


W świetle przedstawionego powyżej stanowiska, Wnioskodawca uprzejmie prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie przedstawione w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Jak wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


Przez sprzedaż – stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.


Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Podatnik wystawia fakturę m.in. w przypadku sprzedaży towaru lub usługi. Faktura jest zatem dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego.

Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Odbiorca będący w posiadaniu faktury ujmuje ją w prowadzonej ewidencji. Faktura VAT sporządzona, a nie wprowadzona do obrotu prawnego (faktura anulowana), nie jest fakturą wystawioną w rozumieniu wyżej cytowanego przepisu i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Spółka jest dużym producentem papieru opakowaniowego, tektury, opakowań z tektury, worków papierowych i ma wielu odbiorców zarówno w Polsce, jak w innych krajach również poza obszarem Unii Europejskiej. Dział sprzedaży wystawia wiele faktur sprzedaży - faktury wystawiane są w wersji papierowej, ale też elektronicznej. Dane do faktury są „zaciągane” z systemu są to m.in. dane dotyczące asortymentu, rodzaju, ceny, stosowanych rabatów czy skonta. Zdarza się, że dane na fakturze są w oczywisty, jednoznaczny sposób błędne, sprzeczne z logiką i zasadami matematyki. Niestety mimo, że sprzedawca zauważy swój błąd lub też błąd wynikający z zaciągnięcia nieprawidłowych danych z systemu, faktura już się utworzyła i zarejestrowała w systemie Wnioskodawcy. Bywa też, że jeśli jest to faktura tzw. elektroniczna - została wysłana do odbiorcy - mimo że już w momencie wysyłki Wnioskodawca wie, że zawiera błędne dane. Wygenerowana i wysłana faktura elektroniczna zostaje automatycznie odebrana przez odbiorcę. Dla odebrania i możliwości zaewidencjonowania faktury elektronicznej w ewidencji odbiorcy, nie jest konieczne wykonanie jakichkolwiek dodatkowych czynności np. odbiorca nie wysyła potwierdzenia odbioru. Dodatkowo jak wskazał Wnioskodawca, nie jest możliwy zwrot wysłanej na właściwy adres faktury elektronicznej. Utworzona i zrejestrowana w systemie S. faktura elektroniczna, nawet z błędnymi danymi, nie może być zwrócona przez odbiorcę w tej samej formie, czyli elektronicznie. W przypadku faktury elektronicznej nie jest możliwe aby wystawca posiadał dwa egzemplarze wystawionej faktury (jeden zwrócony przez odbiorcę). Natomiast w przypadku faktur papierowych jest możliwe aby wystawca posiadał dwa egzemplarze faktury - anulowania faktury papierowej Wnioskodawca dokonuje tylko w przypadku posiadania dwóch egzemplarzy faktury tj. oryginału i kopii (mimo braku takiego oznaczenia). W przypadku faktury papierowej kiedy wystawca tj. S. posiada dwa egzemplarze, odbiorca nie może ująć faktury w ewidencji.

Z wniosku wynika, że czynności udokumentowane błędnie wystawioną fakturą są faktycznie wykonane - dotyczy to wydania towaru - potwierdzają to inne dokumenty jak np. dokument WZ. Przebieg tych transakcji w przypadku faktur zawierających oczywiste błędy i pomyłki jest jednak inny niż wynika to z takiej faktury.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości anulowania faktury, która jest w oczywisty sposób błędna a jej logiczna korekta jest często niemożliwa.


Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani przepisy rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie regulują kwestii dotyczącej anulowania wystawionych faktur. W praktyce jednak – w drodze wyjątku – jest dopuszczalne anulowanie faktury, sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie. Należy jednak podkreślić, że anulowanie faktur powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego lub też dotyczy przypadków, w których faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną.

W kontekście błędnie wystawionych faktur dokumentujących czynności faktycznie wykonane przepisy regulujące wystawianie faktur przewidują obowiązek wystawienia faktury korygującej. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych tak, aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w związku z posiadaniem przez Wnioskodawcę obu egzemplarzy wystawionej w wersji papierowej faktury, która jest w oczywisty sposób błędna a jej logiczna korekta jest często niemożliwa i nie ujęciem tej faktury w ewidencji odbiorcy faktura taka nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Zatem Wnioskodawca może dokonać jej anulowania. Należy jednak zaznaczyć, że anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Tym samym, Wnioskodawca powinien dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych, a w przypadku anulowania faktur powinien opatrzyć je odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania uniemożliwiającą ich wykorzystanie oraz pozostawić w dokumentacji podatkowej, bez wprowadzania ich do ewidencji i wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji VAT.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.


W analizowanych okolicznościach Wnioskodawca nie może natomiast anulować wystawionych w błędny sposób faktur elektronicznych. Przebieg transakcji w przypadku faktur elektronicznych zawierających oczywiste błędy i pomyłki jest wprawdzie inny niż wynika to z takiej faktury, jednak – jak wskazał Wnioskodawca - faktury te dokumentują czynności faktycznie wykonane dotyczące wydania towaru (potwierdzają to inne dokumenty jak np. dokument WZ). Ponadto faktura elektroniczna nawet z oczywistymi błędami zostaje wprowadzona do obrotu prawnego poprzez wysłanie jej na podany przez odbiorcę adres. Wygenerowana i wysłana faktura elektroniczna zostaje automatycznie odebrana przez odbiorcę. Dodatkowo z wniosku wynika, że w przypadku faktury elektronicznej nie jest możliwe aby wystawca posiadał dwa egzemplarze wystawionej faktury (jeden zwrócony przez odbiorcę). Utworzona i zrejestrowana faktura elektroniczna, nawet z błędnymi danymi, nie może być zwrócona przez odbiorcę. W konsekwencji, skoro wystawiona przez Wnioskodawcę faktura elektroniczna dokumentująca czynności faktycznie wykonane, potwierdzone innymi dokumentami, zostaje wprowadzona do obrotu poprzez wysłanie faktury na podany przez odbiorcę adres i odbiorca jest w posiadaniu takiej faktury, gdyż nie jest możliwe zwrócenie ww. faktury przez odbiorcę i nie jest możliwe aby Wnioskodawca jako wystawca faktury posiadał dwa egzemplarze wystawionej faktury to Wnioskodawca nie ma możliwości dokonać anulowania takiej faktury. Wystawiona faktura elektroniczna zawierająca błędy i pomyłki jest w posiadaniu odbiorcy zatem nie jest możliwe dokonanie adnotacji uniemożliwiających jej wykorzystanie. Ponadto nie ma pewności co do braku możliwości ujęcia takiej faktury w ewidencji odbiorcy. Tak więc nie jest możliwe anulowanie w niniejszych okolicznościach wystawionej błędnie faktury elektronicznej oraz dla udokumentowania tego anulowania nie jest wystarczające wydrukowanie wystawionej faktury elektronicznej i oznaczenie jej jako anulowana, a klienta poinformowanie e-mailowo o anulowaniu takiej faktury. W takich okolicznościach Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą doprowadzającą wystawioną, przyjętą przez odbiorcę i będącą w jego posiadaniu błędną fakturę elektroniczną do stanu odpowiadającej rzeczywistości. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, w analizowanym przypadku w pełni zasadna jest korekta błędnie wystawionej faktury elektronicznej tak, aby dokumentowała rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj