Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1-1/4511-1-125/16-3/KF
z 12 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2016 r. (data wpływu 10 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 14 września 2016 r. nr ILPP2-1/4512-1-48/16-2/SS, ILPB1-1/4511-1-125/16-2/KF, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 14 września 2016 r., skutecznie doręczono w dniu 16 września 2016 r., natomiast w dniu 23 września 2016 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której uzupełniono braki formalne wniosku (nadana w polskiej placówce pocztowej w dniu 22 września 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie naprawy palet, w ramach której podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz zrezygnował ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zakupił ładowarkę teleskopową, którą wykorzystuje do prac związanych z naprawą palet, a także chce świadczyć usługi ładowarką dla firm i gospodarstw rolnych będących czynnymi podatnikami podatku VAT, jak również dla rolników ryczałtowych. Wnioskodawca przewiduje w najbliższym czasie zatrudnić pracownika do obsługi ładowarki.

Usługi ładowarką teleskopową będą polegały na: załadunku zbóż, rzepaku, kukurydzy, piasku, żwiru, wapna, ziemniaków, wyrównywania pryzm obornikowych, załadunku bel na przyczepy i rozładunku nawozów będących na paletach. Usługi te będą świadczone w gospodarstwie rolnika lub na jego polu i będą polegały tylko na załadunku zboża, bel itp., a nie na transporcie. Rolnik będzie sam swoim transportem odwoził płody rolne do wyznaczonego miejsca. Symbol PKD świadczonych usług to 01.61.Z oraz 01.63.Z.

Świadczone usługi ładowarką teleskopową w dziale budownictwa będą polegały na: równaniu terenu pod zabudowę, załadunku żwiru do poziomu „zero”, rozładunku bloków, cementu z samochodu, wyburzaniu budynku, załadunku gruzów i odpadów.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano klasyfikację statystyczną dotyczącą świadczonych usług ładowarką teleskopową.

Usługi świadczone ładowarką teleskopową o charakterze rolniczym zostały sklasyfikowane pod numerem PKWiU 0163100, natomiast usługi świadczone dla firm budowlanych pod numerami PKWiU 4312110 oraz 4312120.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jaką stawkę podatku Wnioskodawca ma zastosować od przychodu związanego ze świadczeniem usług ładowarką, będąc na ryczałcie, dla usług o charakterze rolniczym, a jaką dla usług budowlanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z prac o charakterze rolniczym podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%, natomiast prace o charakterze budowlanym w wysokości 5,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 powołanej ustawy, pod pojęciem działalności usługowej należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

I tak, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b oraz pkt 4 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a).

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zakupił ładowarkę teleskopową, którą chce świadczyć usługi dla firm i gospodarstw rolnych będących czynnymi podatnikami podatku VAT, jak również dla rolników ryczałtowych.

Usługi ładowarką teleskopową będą polegały na: załadunku zbóż, rzepaku, kukurydzy, piasku, żwiru, wapna, ziemniaków, wyrównywania pryzm obornikowych, załadunku bel na przyczepy i rozładunku nawozów będących na paletach. Usługi te będą świadczone w gospodarstwie rolnika lub na jego polu i będą polegały tylko na załadunku zboża, bel itp., a nie na transporcie. Rolnik będzie sam swoim transportem odwoził płody rolne do wyznaczonego miejsca. Symbol PKD świadczonych usług to 01.61.Z oraz 01.63.Z. Świadczone usługi ładowarką teleskopową w dziale budownictwa będą polegały na: równaniu terenu pod zabudowę, załadunku żwiru do poziomu „zero”, rozładunku bloków, cementu z samochodu, wyburzaniu budynku, załadunku gruzów i odpadów.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług działalność wykonywana przez Wnioskodawcę oznaczona jest następującymi kodami: 01.63.10.0 (usługi następujące po zbiorach), 43.12.11.0 (roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych) oraz 43.12.12.0 (roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi).

W tym miejscu należy zauważyć, że usługi wskazane przez Wnioskodawcę nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zatem usługi te mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć „usługi budowlane” czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 43 sklasyfikowane zostały specjalistyczne roboty budowlane. Przychody z wykonywania usług wymienionych w tym dziale podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast w dziale 01 PKWiU sklasyfikowane zostały produkty rolnictwa i łowiectwa oraz usługi wspomagające. Zatem w przypadku przychodów z działalności usługowej, polegającej na świadczeniu usług ładowarką teleskopową o charakterze rolniczym oznaczonych kodem 01.63.10 (usługi następujące po zbiorach), właściwą stawką do opodatkowania tych przychodów będzie stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy.

Podsumowując, w świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że przychody Wnioskodawcy z działalności polegającej na świadczeniu usług ładowarką o charakterze rolniczym podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z kolei przychody Wnioskodawcy uzyskane z usług budowlanych sklasyfikowanych w dziale 43 PKWiU, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo, tut. Organ informuje, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj