Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-856/16-2/AG
z 31 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r., poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015r., poz.643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2016 r. (data wpływu 11 sierpnia 2016 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • pytania numer 1 – jest nieprawidłowe;
  • pytania numer 3 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W dniu 29 lipca 2016 roku, do Zarządu P. S.A. wpłynęło żądanie Ministra Energii działającego jako reprezentant akcjonariusza Skarbu Państwa zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia spółki P. S.A. („Spółka” lub „P.”) i umieszczenia w porządku obrad punktów dotyczących m.in. podjęcia uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki ze środków własnych Spółki poprzez podwyższenie wartości nominalnej wszystkich akcji o 3 zł oraz przeznaczenia części kapitału zapasowego „na pokrycie zryczałtowanego podatku dochodowego związanego z podwyższeniem kapitału zakładowego ze środków własnych Spółki” (cytat z tytułu uchwały).


Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podejmie uchwałę na podstawie art. 442 § 1 w związku z art. 431 § 1 Kodeksu spółek handlowych o podwyższeniu kapitału zakładowego P. z kapitału zapasowego Spółki poprzez zwiększenie wartości nominalnej akcji („uchwała pierwsza”). Równocześnie, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podejmie drugą uchwałę (dalej: „uchwała druga”) - „o przeznaczeniu części kapitału zapasowego Spółki na pokrycie podatku dochodowego należnego od akcjonariuszy Spółki w związku:

  • z podwyższeniem kapitału zakładowego ze środków własnych Spółki, dokonywanym na podstawie uchwały nr .... Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia .... 2016 roku oraz
  • z przeznaczeniem części kapitału zapasowego w celu pokrycia podatku dochodowego należnego od akcjonariuszy na podstawie niniejszej uchwały.”

(cyt. z projektu uchwały).


Ministerstwo Energii wskazało w oświadczeniu, że „Proponowane podwyższenie kapitału zakładowego P. z wykorzystaniem środków własnych Spółki ma na celu zwiększenie wiarygodności płatniczej spółki oraz wzmocnienie sytuacji akcjonariuszy, którzy dzięki przeprowadzeniu tej operacji posiadać będą akcje o większej wartości.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe będzie postępowanie P. jako płatnika, zgodnie z którym:
    1. dokona poboru i zapłaty do urzędu skarbowego podatku od dochodu z udziału w zyskach osób prawnych (dalej również: podatek) wg stawki 19% od łącznej wartości świadczenia (w rozumieniu ustaw CIT) wynikającego z sumy uchwał pierwszej i drugiej, tj:
      1. od dochodu przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego (za wyjątkiem podwyższenia przypadającego na Skarb Państwa, zakładając, że uzyskanie informacji o takim udziale będzie możliwe) - czyli od dochodu z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT wynikającego w uchwały pierwszej oraz
      2. od świadczenia wynikającego z uchwały drugiej - tj. w związku z przeznaczeniem części kapitału zapasowego w celu pokrycia podatku od łącznego świadczenia wynikającego z sumy obu uchwał; w zakresie sposobu kalkulacji podatku sformułowane zostało pytanie 2 niniejszego wniosku;
    2. cały podatek określony w pkt a powyżej zostanie przekazany na konto urzędu skarbowego właściwego dla P., tj. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie;
    3. P. sporządzi jedynie wymaganą ustawowo zbiorczą sprawozdawczość podatkową, bez sprawozdawczości indywidualnej — dotyczącej poszczególnych podatników ?
  2. Czy prawidłowe będzie postępowanie P. jako płatnika, zgodnie z którym P. odprowadzi do urzędu skarbowego podatek od dochodu z udziału w zyskach osób prawnych obliczony wg następującego przykładu:
    Wartość podwyższenia kapitału zakładowego pomniejszona o podwyższenie przypadające na Skarb Państwa: 100.000
    Stawka podatku: 19%
    Wskaźnik ubruttowienia = 1/(1-19%) = 123,46%
    Podstawa opodatkowania = 100.000 x 123,46% = 123.456,79 Wartość podatku = 123.456,79 x 19% = 23.456,79
  3. Czy do rozważanej operacji zastosowanie znajdzie tryb poboru podatku z art. 26 ust. 2 ustawy o CIT ?
  4. Czy w przypadku udokumentowania nadpłaty podatku, P. jako płatnik będzie uprawniona do zwrotu podatku z urzędu skarbowego ?

Niniejsza interpretacja dotyczy wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie pytań numer 1 i 3, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie pytania nr 2 i 4 (w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy


Ad. 1.


Zgodnie z przepisami ustaw o CIT, w wyniku podwyższenia wartości nominalnej akcji powstanie przychód podatkowy po stronie akcjonariuszy (art. 10 ust. 1 pkt 4. CIT ). Ustawa CIT zakłada, iż podatnikami (ponoszącymi ciężar podatku) są sami akcjonariusze, a na P. ciąży obowiązek płatnika — w tym pobrania podatku od akcjonariuszy a następnie przekazanie go na rachunek odpowiednich urzędów skarbowych (art. 26 ust. 1 w związku z ust. 2c CIT).


Wykonanie takiej operacji wymaga znajomości dokładnego stanu akcjonariuszy na dzień powstania obowiązku podatkowego (zarejestrowanie podwyższenia kapitału w sądzie rejestrowym). Tylko znając dokładnie właścicieli akcji możliwe jest:

  • ustalenie odpowiednich stawek podatkowych i zwolnień od podatku (w tym w przypadku akcjonariuszy zagranicznych, gdzie zastosowanie mają umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania), zebranie wymaganej do zastosowania preferencyjnego traktowania podatkowego dokumentacji;
  • poinformowanie akcjonariuszy o konieczności wpłaty podatku do urzędu skarbowego - w przypadku omawianej transakcji zapłata podatku będzie sfinansowana w pełni z kapitału zapasowego;
  • przekazanie przez P. podatku na konta odpowiednich urzędów skarbowych;
  • wypełnienie przez P. obowiązków sprawozdawczych.

Spółki, których akcje notowane są na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. nie znają swojego akcjonariatu. Informacje takie mają jedynie akcjonariusze i domy maklerskie / instytucje finansowe prowadzące rachunki swoich klientów i które nie są zobowiązane do przekazania takiej informacji do P.. W konsekwencji postąpienie zgodne ze ścieżką opisaną w ustawach CIT oraz PIT nie jest możliwe w przypadku P..


Rozwiązaniem tego problemu mogłoby być pokrycie ciężaru podatku, np. poprzez wykorzystanie kapitału zapasowego. W tym celu NWZA P. podjęłoby uchwałę o:

  1. podwyższeniu kapitału akcyjnego oraz
  2. pokryciu ciężaru podatku poprzez wykorzystanie kapitału zapasowego, w ten sposób, iż takie pokrycie ciężaru podatku z perspektywy ustawy CIT byłoby traktowane jako świadczenie na rzecz akcjonariuszy w charakterze dochodu z udziału w zyskach osób prawnych.

Z uwagi na brak znajomości akcjonariatu na dzień rejestracji podwyższenia kapitału akcyjnego (za wyjątkiem akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% akcji P. tj. Skarbu Państwa), w scenariuszu takim niemożliwe będzie zastosowanie wobec P. wymogów właściwych do funkcji płatnika w przypadku wypłaty dywidendy, w tym zastosowanie zwolnień, obniżonych stawek, zidentyfikowanie właściwych urzędów skarbowych oraz sporządzenie sprawozdawczości w odniesieniu do indywidualnych podatników.


Dlatego P. wywiąże się jedynie z tych ustawowych obowiązków płatnika, które będą możliwe do realizacji:


Ad. a. dokona poboru i zapłaty do urzędu skarbowego podatku od dochodu z udziału w zyskach osób prawnych (dalej również: podatek) wg stawki 19% od łącznej wartości świadczenia (w rozumieniu ustaw CIT ) wynikającego z sumy uchwał pierwszej i drugiej, tj:

  1. od dochodu przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego (za wyjątkiem podwyższenia przypadającego na Skarb Państwa, zakładając, że uzyskanie informacji o takim udziale będzie możliwe) - czyli od dochodu z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT wynikającego w uchwały pierwszej oraz
  2. od świadczenia wynikającego z uchwały drugiej — tj. w związku z przeznaczeniem części kapitału zapasowego w celu pokrycia podatku od łącznego świadczenia wynikającego z sumy obu uchwał; w zakresie sposobu kalkulacji podatku sformułowane zostało pytanie 2 niniejszego wniosku;

Ad. b. cały podatek określony w pkt a powyżej zostanie przekazany na konto urzędu skarbowego właściwego dla P., tj. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie;


Ad. c. sporządzi jedynie wymaganą ustawowo zbiorczą sprawozdawczość podatkową, bez sprawozdawczości indywidualnej - dotyczącej poszczególnych podatników.


Ad. 3.


Zgodnie z art. 26 ust. 2 CIT, w razie przeznaczenia dochodu na podwyższenie kapitału zakładowego, płatnicy (...) pobierają podatek w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego (co w praktyce jest tym samym dniem co dzień rejestracji podwyższenia kapitału w KRS).

Zdaniem P., rozważana operacja podlega w pełni ww. regulacji. Podwyższenie kapitału zakładowego będzie pochodziło z kapitału zapasowego i w 100% będzie pochodziło z dochodu P.. Zdaniem Wnioskodawcy, tak językowo jak i co do roli ww. regulacji, nie znajdowałoby uzasadnienia różnicowanie trybu poboru podatku w zależności od przesłanki, czy podwyższenie kapitału zakładowego ma swoje źródło w dochodzie „bieżącym” czy w dochodzie zakumulowanym na kapitale zapasowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.) dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał z innych kapitałów osoby prawnej.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się zryczałtowany 19% podatek dochodowy.


Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.


W myśl zaś art. 26 ust. 3 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.


Z powyższych przepisów wprost wynika, że podwyższenie kapitału zakładowego spółki poprzez podwyższenie wartości nominalnej akcji pokrytych z kapitału zapasowego bez wątpienia spowoduje u wspólników powstanie przychodu podatkowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Wysokość tego przychodu odpowiadać będzie wartości kwot z kapitałów zapasowego przelanych do kapitału zakładowego. Innymi słowy kwota, o którą podwyższony będzie kapitał zakładowy spółki będzie przychodem każdego wspólnika w proporcji do zwiększenia wartości nominalnej posiadanych przez niego akcji. Pobranie podatku od przychodu uzyskanego przez danego wspólnika i przekazanie go właściwemu dla tego podatnika urzędu skarbowego oraz sporządzenia informacji o wysokości pobranego podatku obciąża spółkę kapitałową (podatnika podatku dochodowego od osób prawnych), w której dokonano podwyższenia. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nakazują ponadto sporządzenie w takiej sytuacji nie tylko zbiorczej sprawozdawczości podatkowej, ale i sprawozdawczości indywidualnej - dotyczącej poszczególnych podatników.


Instytucja podwyższenia kapitału zakładowego ze środków spółki została wprowadzona do polskiego systemu prawa spółek Kodeksem spółek handlowych z dniem 1 stycznia 2001 r. (nie była znana Kodeksowi Handlowemu z 1934 r.). Podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki (tzw. kapitalizacja wewnętrzna) pozwala znacznie uprościć użycie kapitałów rezerwowych oraz również kapitału zapasowego celem opłacenia przydzielonych udziałów (akcji); eliminacji podlegają trzy czynności prawne następujące po sobie tj.:

  1. wypłata dywidendy
  2. objęcie nowych udziałów (akcji)/ zwiększenie wartości nominalnej dotychczasowych
  3. opłacenie tych udziałów.

Skutki podatkowe obydwu operacji, tożsamych co do finalnego efektu, powinny być zatem jednakowe.


Stosując wskazany trzyetapowy mechanizm (funkcjonujący jako jedyny przez wprowadzeniem KSH) rozliczenia podatkowe wyglądałyby następująco (w przykładzie założono, iż jeden z akcjonariuszy jest zwolniony podmiotowo (A), jeden płaci podatek wg stawki 19% (B), a kolejny jest nierezydentem (C) i płaci podatek wg stawki 5% - wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zaś kwota wypłacanej dywidendy, czyli kwota o którą zmniejszono kapitał zapasowy wynosi 123 jednostki (kwoty podatku w zaokrągleniu):


Ad. a) wypłata dywidendy – rodząca obowiązek płatnika poboru i wpłaty podatku do urzędu skarbowego

  • akcjonariusz A - podatek: 0 j.; otrzymuje wypłatę: 123 j.
  • akcjonariusz B - podatek: 23 j; otrzymuje wypłatę: 100 j.
  • akcjonariusz C - podatek: 6 j.; otrzymuje wypłatę: 117 j.

Ad. b i c) Na kolejnym etapie akcjonariusze obejmują nowe akcje (zwiększona zostaje wartość nominalna dotychczas posiadanych). Przyjęto, że wartość nominalna akcji została zwiększona o 100 j. i do opłacenia zwiększenia w takiej kwocie są obowiązani akcjonariusze. W konsekwencji całej operacji:

  • akcjonariuszowi A pozostają 23 j.
  • akcjonariuszowi B pozostaje 0 j.
  • akcjonariuszowi C pozostaje 17 j.

Z uzyskaniem tego rodzaju dochodu nie wiążą się przepływy pieniężne (inaczej niż przy wypłacie dywidendy), z których może zostać pokryty, wynikający z tego zdarzenia, zryczałtowany podatek dochodowy (brak możliwości potrącenia podatku przy dokonywaniu wypłaty). W tym zakresie w doktrynie (Z. Jara (redaktor). Kodeks Spółek Handlowych. Komentarz) przyjęto, iż możliwe są dwa sposobu rozliczenia, mianowicie:

  1. wspólnicy mogą albo wypłacić spółce kwotę zryczałtowanego podatku, który spółka przekaże jako płatnik do urzędu skarbowego, albo
  2. w uchwale o podwyższeniu kapitału mogą przewidzieć, że część kapitału rezerwowego/zapasowego zostanie przeznaczona na podwyższenie kapitału zakładowego, a część na wypłatę wspólnikom celem pokrycia kwoty zryczałtowanego podatku.

Organ podatkowy zgadzając się z powyższym pragnie zaznaczyć, iż wybór jednego z ww. alternatywnych sposobów postępowania pociąga za sobą odmienne skutki podatkowe. Należy bowiem zauważyć, iż sposób postępowania określony w lit. b składa się de facto z dwóch odrębnych czynności prawnych – wypłaty wspólnikom dywidendy ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym (z ewentualną koniecznością potrącenia podatku od tej wypłaty w wyniku którego wspólnicy dysponują kwota dywidendy netto) oraz wpłaty przez wspólników do spółki kwoty stanowiącej równowartość otrzymanej dywidendy (jej części) tytułem zapłaty podatku od podwyższenia kapitału zakładowego ze środków spółki (tożsama ze sposobem określonym w lit. a).

Jak widać, w przypadku zastosowania drugiego sposobu rozliczenia (lit. b) jego pierwszym „etapem” jest zdarzenie, z którym ustawy o podatkach dochodowych również wiążą skutki podatkowe. W tej sytuacji dochodzi bowiem do uzyskania przez wspólników kolejnego przysporzenia w postaci dochodu z udziału w zyskach osób prawnych. Jego przeznaczenie (w kwocie netto) na zapłatę podatku wynikającego z podstawowego zdarzenia (podwyższenia kapitału zakładowego) jest, w kontekście podatkowym, kwestią wtórną. Pozostające do dyspozycji wspólników kwoty wypłaconego im zysku mogą być bowiem przekazane przez nich na dowolny cel. Są to już bowiem środki wchodzące w skład ich majątku, które mogliby oni wpłacić do spółki celem pokrycia podatku z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego (jak w sposobie wskazanym w lit. a).


Obrazując powyższe na przykładach, skutki podatkowe podwyższenia kapitału zakładowego ze środków spółki przedstawiają się następująco.

  1. sposób określony w lit. a, tj. przekazanie przez wspólników spółce kwot na poczet podatku
    • Wartość zmniejszenia kap. zapasowego przypadająca na 1 akcję: 100 jednostek
    • Wartość zwiększenia kapitału zakładowego (KZ) przypadająca na 1 akcję: 100j. (podstawa opodatkowania)


Podatek:

  • Akcjonariusz A (Zwolniony): 0j.
  • Akcjonariusz B (opodatkowany stawka 19%): 19j
  • Akcjonariusz C (opodatkowany stawką 5%): 5j

Wskazane kwoty pomniejszają majątek poszczególnych wspólników. W sposób bezpośredni ponoszą oni ciężar opodatkowania w sytuacji, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4.

  1. sposób określony w lit. b, tj. dodatkowe zmniejszenie kapitału zapasowego
    • Wartość zwiększenia kapitału zakładowego (KZ) przypadająca na 1 akcję: 100j.
    • Wartość zmniejszenia kap. zapasowego przypadająca na 1 akcję: ~ 123 j. (ubruttowiona kwota KZ stanowiąca w niniejszej sprawie sumę kwot z obu uchwał; podstawa opodatkowania)


Podatek:

  • Akcjonariusz A (zwolniony): 0j.
  • Akcjonariusz B (opodatkowany stawką 19%): ~ 23j.
  • Akcjonariusz C (opodatkowany stawką 5%): ~ 6,15j.

Powyższe wyjaśnienia i przykłady należy uzupełnić o informację, iż wskazany sposób rozliczenia należności publicznoprawych wynikających z podwyższenia kapitału zakładowego ze środków spółki znajdzie zastosowanie (jest możliwy do zastosowania), o ile dotyczyć będzie wszystkich wspólników spółki. Założenie o identycznym traktowaniu wszystkich wspólników leży u podstaw koncepcji dopuszczającej pokrycie podatku „ze środków” zgromadzonych na kapitale zapasowym. Podobnie bowiem jak przy wypłacie dywidendy jednakowa dla wszystkich wspólników jest kwota zysku (dochodu) brutto (podstawa opodatkowania). Różna z kolei może być (gdy wspólnicy opodatkowani są wg różnych stawek podatku) kwota, pozostającego do dyspozycji po opodatkowaniu, dochodu netto.

Ze zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku Wnioskodawcy (P. S.A.) wynika, iż przyjęto sposób rozliczenia podatku dochodowego wskazany w lit. b tj. przewidujący pokrycie podatku z tytułu dochodu z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym. Jednakże, wbrew temu co wyjaśniono powyżej, we wniosku przewidziano, iż rozwiązanie to (ubruttowienie) nie będzie dotyczyło wszystkich wspólników spółki. Wnioskodawca zamierza wyłączyć z niego jedynego wspólnika, co do którego posiada informację o jego statusie podatkowym tj. Skarb Państwa (zwolniony podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych). Konsekwencją powyższego jest niemożność potwierdzenia prawidłowości sposobu realizacji przez Wnioskodawcę funkcji płatnika w związku z przekazaniem kapitału zapasowego na podwyższenie kapitału zakładowego (pytanie numer 1a-c).


Natomiast w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania numer 3, jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj