Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1321/11-6/KG
z 11 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1321/11-6/KG
Data
2012.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
cel
klub sportowy
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
proporcja


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością statutową i gospodarczą Klubu sportowego.



Wniosek ORD-IN 377 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Klubu Sportowego, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz oryginał dokumentu, z którego wynika prawo osób podpisanych pod wnioskiem do reprezentowania Miejskiego Klubu Sportowego .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Miejski Klub Sportowy z siedzibą w Ż. (dalej: Klub) jest stowarzyszeniem samorządowym, zarejestrowanym i posiadającym osobowość prawną, zrzeszającym członków na zasadzie dobrowolności. Klub prowadzi działalność statutową w zakresie kultury fizycznej na rzecz ogółu społeczeństwa oraz na rzecz członków. Swoją działalność Klub opiera na pracy społecznej ogółu członków.

Klub działa zgodnie z:

  • ustawą z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 25 poz. 113 ze zm.),
  • ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 z 2003 r. poz. 873),
  • ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.),
  • statutem Klubu.

Celem Klubu jest tworzenie warunków do powszechnego uprawiania rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz systematycznego podnoszenia poziomu sportowego na terenie działania.

Klub realizuje swój cel przez:

  • umożliwianie udziału zawodników w systemie rozgrywek, gier zespołowych oraz dyscyplinach indywidualnych w poszczególnych kategoriach wiekowych,
  • zabezpieczenie warunków do właściwego wypełniania zadań metodyczno-szkoleniowych oraz realizacji współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży - członków Klubu,
  • obsługę organizacyjno-finansową wszystkich czynnych sekcji sportowych,
  • współdziałanie w organizacji imprez regionalnych i lokalnych,
  • przeznaczenie całego uzyskanego dochodu na celce statutowe.

Klub posiada drużynę piłkarską. Zawodnicy zarejestrowani są w Związku i są uprawnieni do gry w II Lidze. Pomiędzy Klubem, a zawodnikami zawarte są kontrakty o profesjonalne uprawianie piłki nożnej.

Klub prowadzi działalność:

  • statutową, której celem jest tworzenie warunków do powszechnego uprawiania rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz systematycznego podnoszenia poziomu sportowego na terenie działania,
  • gospodarczą, w zakresie organizowania imprez masowych (rozgrywki piłkarskie),
  • gospodarczą, w zakresie świadczenia usług reklamowych.

Ponoszone koszty związane z organizacją imprez masowych to:

  • wynajem obiektów sportowych na mecze (stadiony),
  • ochrona meczu za prowadzenie rozgrywek sportowych,
  • usługi transportowe świadczone przez osoby trzecie (dowóz zawodników na mecze).

Koszty związane z reklamą, to zakup strojów sportowych.

Usługi reklamowe świadczone są na podstawie umów sponsorskich i realizowane są poprzez działalność sportową w szerokim zakresie, nie tylko na banerach reklamowych, lecz również poprzez umieszczenie logo identyfikujących sponsorów na strojach sportowych w trakcie trwania imprez sportowych. W zamian za umieszczenie reklamy, sponsor zobowiązuje się do wypłaty na rzecz Klubu określonej w umowie kwoty. Koszty bezpośrednie związane z działalnością reklamową (wykonanie banerów reklamowych itp.) sponsorzy wykonują je we własnym zakresie.

Koszty związane z działalnością statutową:

  • usługi gastronomiczne dla drużyny sportowej,
  • wynajem boisk na treningi,
  • zakup artykułów sportowych (dresy, piłki, szaliki, koszulki, obuwie sportowe),
  • zakup lekarstw i napojów dla drużyny sportowej,
  • ogólne koszty administracyjno-biurowe.

Wszystkie ww. wydatki dokumentowane są fakturami VAT.

Klub realizuje swój cel statutowy (rozwój kultury fizycznej i sportu) z dochodów uzyskiwanych ze składek członkowskich, z darowizn od sponsorów. Ww. dochody korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT - art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) jak również z działalności gospodarczej poprzez sprzedaż usług reklamowych, sprzedaż biletów (wstęp na mecze), sprzedaż pamiątek klubowych.

Ze sprzedaży usług dot. działalności gospodarczej wystawiane są faktury VAT. Klub jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Odprowadza podatek należny do właściwego miejscowego Urzędu Skarbowego.

W piśmie z dnia 23 grudnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Wnioskodawca wskazał ponadto, iż w ramach prowadzonej działalności statutowej i gospodarczej ponoszone przez Klub wydatki:

  • wynajem środków transportu,
  • zakup sprzętu sportowego,
  • ochrona meczu podczas rozgrywek sportowych,
  • wynajem stadionu na mecze,
  • wynajem boiska na zajęcia sportowe,
  • zakup napojów i lekarstw dla sportowców,
  • ogólne koszty administracyjno-biurowe,
  • usługi gastronomiczne i hotelowe,

służą czynnością opodatkowanym i zwolnionym. Ww. koszty nie służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odliczenie podatku naliczanego n/w wydatków, których nie można przypisać jednoznacznie jednemu rodzajowi czynności z uwagi na ich pośredni związek z działalnością statutową i gospodarczą, może odbywać się proporcjonalnie, zgodnie z art. 90 ust. 2 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:

  • wynajem obiektów sportowych (stadiony),
  • ochrona meczu za prowadzenie rozgrywek sportowych,
  • usługi transportowe świadczone przez osoby trzecie (dowóz zawodników na mecze),
  • zakup strojów sportowych,
  • wynajem boisk na treningi,
  • zakup artykułów sportowych (dresy, piłki szaliki, koszulki, obuwie sportowe),
  • zakup lekarstw i napojów dla drużyny sportowej,
  • ogólne koszty administracyjno-biurowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, Klub pozyskuje środki z reklamy i organizacji imprez masowych poprzez:

  • umieszczenie nazw tych firm w nazwie drużyny Klubu występującej w rozgrywkach,
  • umieszczenie logo lub nazwy sponsora na klubowych strojach sportowych,
  • reklamę wizualną np. banery lub logo Klubu na rozgrywkach sportowych,
  • sprzedaż biletów (wstęp na mecz), pamiątek klubowych oraz z działalności statutowej poprzez wpływy z tyt. składek członków Klubu oraz darowizn.

Jednocześnie ponoszone są wydatki związane z działalnością gospodarczą jak i statutową, tj.:

  • zakup sprzętu sportowego,
  • wynajem środków transportu (wyjazdy na mecze),
  • ochrona meczu (rozgrywki sportowe),
  • wynajem stadionu na mecze,
  • wynajem boiska na zajęcia sportowe,
  • zakup napojów i lekarstw dla sportowców,
  • usługi gastronomiczne,
  • usługi hotelowe.

W prowadzonej działalności dokonywane zakupy towarów i usług służą czynnościom opodatkowanym i zwolnionym.

Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Klub stoi na stanowisku, iż ww. koszty pośrednio związane są z każdą z prowadzonych działalności, tj. zarówno z działalnością statutową i gospodarczą, a zatem ponoszone wydatki nie są związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną: sprzedaż usług reklamowych, sprzedaż biletów lecz również z czynnościami zwolnionymi. Wobec przedstawionego stanu faktycznego, brak jest możliwości przypisania ww. wydatków jednemu, rodzajowi czynności, w związku z czym odliczenie podatku naliczanego powinno odbywać się proporcjonalnie, zgodnie z art. 90 1-10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. I tak, stosowanie do ust. 2 ww. art., jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w ust.1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwot podatku naliczanego, która można proporcjonalnie przepisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego, z wyjątkiem nabycia usług hotelowych i gastronomicznych od którego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Podatnikami – na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl natomiast art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3 – na podstawie art. 90 ust. 5 ustawy – nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Przepis art. 90 ust. 6 ustawy stanowi, iż do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ten stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 8 ustawy).

Na mocy art. 90 ust. 9 ustawy, przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.


Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej (obejmującej również działalność statutową) w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Natomiast w świetle art. 8 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), przepis art. 91 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011.

W związku z powyższym w chwili nabycia towaru lub usługi podatek rozliczany jest wstępnie w oparciu o współczynnik obliczony na podstawie obrotów osiągniętych w ubiegłym roku podatkowym, natomiast po zakończeniu roku, w którym dokonywane były zakupy, dokonywana jest korekta rozliczana, w oparciu o faktyczną proporcję sprzedaży, jaką uzyskano w roku, w którym te zakupy były dokonywane.

Na mocy art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (art. 91 ust. 2a ustawy).

Korekty, o której mowa w ust. 1 i ust. 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 powołanej ustawy).

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem samorządowym, zarejestrowanym i posiadającym osobowość prawną, zrzeszającym członków na zasadzie dobrowolności. Klub prowadzi działalność statutową w zakresie kultury fizycznej na rzecz ogółu społeczeństwa oraz na rzecz członków. Swoją działalność Klub opiera na pracy społecznej ogółu członków.

Klub działa zgodnie z ustawą z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej, ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz statutem Klubu.

Celem Klubu jest tworzenie warunków do powszechnego uprawiania rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz systematycznego podnoszenia poziomu sportowego na terenie działania.

Klub realizuje swój cel przez:

  • umożliwianie udziału zawodników w systemie rozgrywek, gier zespołowych oraz dyscyplinach indywidualnych w poszczególnych kategoriach wiekowych,
  • zabezpieczenie warunków do właściwego wypełniania zadań metodyczno-szkoleniowych oraz realizacji współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży - członków Klubu,
  • obsługę organizacyjno-finansową wszystkich czynnych sekcji sportowych,
  • współdziałanie w organizacji imprez regionalnych i lokalnych,
  • przeznaczenie całego uzyskanego dochodu na celce statutowe.

Klub posiada drużynę piłkarską. Zawodnicy zarejestrowani są w Związku i są uprawnieni do gry w II Lidze. Pomiędzy Klubem, a zawodnikami zawarte są kontrakty o profesjonalne uprawianie piłki nożnej.

Klub prowadzi działalność statutową, którego celem jest tworzenie warunków do powszechnego uprawiania rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz systematycznego podnoszenia poziomu sportowego na terenie działania oraz gospodarczą, w zakresie organizowania imprez masowych (rozgrywki piłkarskie) i w zakresie świadczenia usług reklamowych.

Ponoszone koszty związane z organizacją imprez masowych to: wynajem obiektów sportowych na mecze (stadiony), ochrona meczu za prowadzenie rozgrywek sportowych, usługi transportowe świadczone przez osoby trzecie (dowóz zawodników na mecze). Koszty związane z reklamą to zakup strojów sportowych. Usługi reklamowe świadczone są na podstawie umów sponsorskich i realizowane są poprzez działalność sportową w szerokim zakresie, nie tylko na banerach reklamowych, lecz również poprzez umieszczenie logo identyfikujących sponsorów na strojach sportowych w trakcie trwania imprez sportowych. W zamian za umieszczenie reklamy, sponsor zobowiązuje się do wypłaty na rzecz Klubu określonej w umowie kwoty. Koszty bezpośrednie związane z działalnością reklamową (wykonanie banerów reklamowych itp.) - sponsorzy wykonują je we własnym zakresie. Koszty związane z działalnością statutową usługi gastronomiczne dla drużyny sportowej, wynajem boisk na treningi, zakup artykułów sportowych (dresy, piłki, szaliki, koszulki, obuwie sportowe), zakup lekarstw i napojów dla drużyny sportowej, ogólne koszty administracyjno-biurowe. Wszystkie ww. wydatki dokumentowane są fakturami VAT. Klub realizuje swój cel statutowy (rozwój kultury fizycznej i sportu) z dochodów uzyskiwanych ze składek członkowskich, z darowizn od sponsorów. Ww. dochody korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT - art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak również z działalności gospodarczej poprzez: sprzedaż usług reklamowych, sprzedaż biletów (wstęp na mecze), sprzedaż pamiątek klubowych. Ze sprzedaży usług dot. działalności gospodarczej wystawiane są faktury VAT. Klub jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Odprowadza podatek należny do właściwego miejscowego Urzędu Skarbowego.

W ramach prowadzonej działalności statutowej i gospodarczej ponoszone przez Klub wydatki: wynajem środków transportu, zakup sprzętu sportowego, ochrona meczu podczas rozgrywek sportowych, wynajem stadionu na mecze, wynajem boiska na zajęcia sportowe, zakup napojów i lekarstw dla sportowców, ogólne koszty administracyjno-biurowe, usługi gastronomiczne i hotelowe, służą czynnością opodatkowanym i zwolnionym. Ww. koszty nie służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie, mając na uwadze okoliczność, iż Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej wykonuje czynności, które opodatkowuje podatkiem VAT oraz takie, które korzystają ze zwolnienia od tego podatku, należy stwierdzić, że o ile Zainteresowany jest w stanie wyodrębnić taką część podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym, to w stosunku do tych towarów i usług można odliczyć podatek naliczony tylko w takim zakresie, w jakim wydatki poniesione na zakup towarów i usług związane są z czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku natomiast, gdy Klub nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, to ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.

Zainteresowany ma bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ustawy. Natomiast w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do sprzedaży zwolnionej z tego podatku, prawo to Wnioskodawcy nie przysługuje.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca, w pierwszej kolejności zobowiązany jest do przyporządkowania – w odpowiednich częściach – podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub opodatkowanej). W przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części podatku naliczonego wykorzystywanego do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdzie art. 90 ustawy, z uwzględnieniem obowiązku dokonania korekty tak obliczonego podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, iż Klub nie jest w stanie przyporządkować zakupów związanych z prowadzoną działalnością do konkretnych rodzajów sprzedaży: opodatkowanej (związanej z działalnością gospodarczą) i zwolnionej od podatku (związanej z działalnością statutową). Wydatki dotyczące działalności Klubu, tj. wynajem środków transportu, zakup sprzętu sportowego, ochrona meczu podczas rozgrywek sportowych, wynajem stadionu na mecze, wynajem boiska na zajęcia sportowe, zakup napojów i lekarstw dla sportowców, ogólne koszty administracyjno-biurowe, usługi gastronomiczne i hotelowe, są bowiem - jak wskazał Zainteresowany – pośrednio związane z każdym rodzajem prowadzonej przez Zainteresowanego działalności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w sytuacji kiedy Wnioskodawca nie jest w stanie bezpośrednio przyporządkować dokonywanych w ramach prowadzonej działalności zakupów określonemu rodzajowi sprzedaży, tj. działalności opodatkowanej oraz zwolnionej, może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą będzie można proporcjonalnie przypisać czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawcy będzie przysługiwać zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego ustalonym w danym okresie wskaźnikiem proporcji. Proporcję, o której mowa wyżej, na mocy art. 90 ust. 3 ustawy, Wnioskodawca winien ustalić jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności opodatkowanych, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj