Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB3.4511.104.2016.2.AC
z 25 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2016 r. (data wpływu 11 lutego 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) w spółce mającej siedzibę na terenie Libanu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) w spółce mającej siedzibę na terenie Libanu.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), pismem z dnia 31 marca 2016 r., nr 1061-IPTPB3.4511.104.2016.1.AC (doręczonym w dniu 19 kwietnia 2016 r.), wezwał Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie dnia 25 kwietnia 2016 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 21 kwietnia 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.; dalej: „ustawa o PIT”). Wnioskodawczyni objęła funkcję członka zarządu (dyrektora) spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej (dalej: „Liban”). Spółka, w której Wnioskodawczyni objęła funkcję członka zarządu (dyrektora) ma siedzibę na terytorium Republiki Libanu oraz jest rezydentem podatkowym w Libanie wraz z wszelkimi tego konsekwencjami, tj. spółka jest podatnikiem podatku dochodowego, podlegającym opodatkowaniu w Libanie, zgodnie z odpowiednimi regulacjami prawa Libanu.

Fakt, że siedziba spółki znajduje się na terytorium Libanu, jak również fakt, że spółka jest rezydentem podatkowym Libanu zostanie potwierdzony odpowiednimi dokumentami wydanymi przez odpowiednie organy Republiki Libańskiej, tj. w szczególności certyfikatem inkorporacji spółki oraz certyfikatem rezydencji podatkowej spółki wydanym przez odpowiednie władze Republiki Libańskiej. Powołanie Wnioskodawczyni w skład zarządu spółki w charakterze członka zarządu (dyrektora) nastąpiło na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników spółki. Powołanie członka zarządu (dyrektora) uchwałą Zgromadzenia Wspólników będzie miało charakter aktu mianowania. Z tytułu pełnionej funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu spółki Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników. Wnioskodawczyni nie będzie przy tym wykonywała na rzecz spółki żadnych innych czynności niż sprawowanie funkcji członka zarządu, w szczególności Wnioskodawczyni nie będzie zleceniobiorcą jakichkolwiek innych prac zleconych przez spółkę w oparciu o inny tytuł prawny niż ww. akt mianowania.

Z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Wnioskodawczyni kieruje działalnością spółki mającej siedzibę w Libanie, sprawując wraz z innymi dyrektorami zarząd nad tą spółką. Zakres odpowiedzialności Wnioskodawczyni będzie tożsamy z zakresem wykonywanych przez Nią obowiązków, za których realizację Wnioskodawczyni jako członek zarządu spółki będzie odpowiadała przed udziałowcami spółki, a ponadto zakres odpowiedzialności Wnioskodawczyni z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki w Libanie jest uregulowany przez odpowiednie regulacje prawa Republiki Libańskiej. Wnioskodawczyni będzie otrzymywać wynagrodzenie wyłącznie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) spółki z siedzibą w Libanie. Wnioskodawczyni nie będzie pełniła żadnych innych funkcji w spółce niż funkcja członka zarządu (ang. director), jak również Wnioskodawczyni nie świadczy jakichkolwiek usług na rzecz spółki w oparciu o inny tytuł prawny.

W piśmie z dnia 21 kwietnia 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni dodała, iż nie może wykluczyć sytuacji, że w roku pełnienia funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej będzie uzyskiwała w Polsce dochody opodatkowane na zasadach ogólnych, jak również nie może wykluczyć sytuacji, że w roku pełnienia funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej nie będzie uzyskiwała w Polsce dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawczyni wnosi o udzielenie odpowiedzi przez Organ dla obu przedstawionych wariantów, tj.:

  1. dla sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie uzyskiwała w Polsce dochody opodatkowane na zasadach ogólnych, w roku pełnienia przez Nią funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej,
  2. dla sytuacji, gdy Wnioskodawczyni nie będzie uzyskiwała w Polsce dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, w roku pełnienia przez Nią funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku otrzymywania przez Wnioskodawczynię na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników spółki mającej siedzibę w Republice Libańskiej wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu (dyrektora) wynagrodzenie to będzie zwolnione z opodatkowania na terenie Polski zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 24 ust. 1 pkt a) Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku?
  2. Czy wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawczynię tytułem pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) spółki mającej siedzibę w Republice Libańskiej może jedynie wpływać na zasady ustalania stopy procentowej podatku mającej zastosowanie do ewentualnych innych dochodów Podatnika podlegających opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z zasadami określonymi w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy w przypadku, gdy wynagrodzenie otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) spółki mającej siedzibę w Republice Libańskiej będzie jedynym dochodem Wnioskodawczyni, to czy będzie Ona zobowiązana do składania zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. Czy do świadczeń jakie Wnioskodawczyni będzie otrzymywać w związku z wykonywaniem powierzonych Jej obowiązków w spółce mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej znajdzie zastosowanie art. 16 umowy z Libanem, tj. czy stanowisko Wnioskodawczyni, że w jej indywidualnej sprawie do opodatkowania uzyskiwanych przez Nią dochodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej powinna Ona stosować się do regulacji zawartej w art. 16 umowy z Libanem?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, Wnioskodawczyni jako osoba będąca polskim rezydentem podatkowym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z ustawą o PIT od całości swoich dochodów/przychodów bez względu na miejsce położenia źródła tych dochodów/przychodów.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W świetle powyższego przepisu, zdaniem Wnioskodawczyni, należałoby uznać, że wynagrodzenie, które otrzymywałaby od Spółki z tytułu pełnienia funkcji dyrektora, podlegałoby opodatkowaniu na terenie Polski jako przychód z działalności wykonywanej osobiście. Jednakże, zgodnie z art. 4a ustawy o PIT, powołany powyżej przepis art. 3 ww. ustawy stosuje się z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie art. 16 oraz art. 24 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Bejrucie dnia 26 lipca 1999 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 244, poz. 2445, z późn. zm.; dalej: „Umowa z Libanem”).

Art. 16 Umowy z Libanem stanowi, że honoraria i inne podobne świadczenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w organach spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 1 pkt a umowy z Libanem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Libanie, to Polska, z zastrzeżeniem postanowień pod literą b, zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania. Polska może, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był wyłączony spod opodatkowania. Zdaniem Wnioskodawczyni, na gruncie prawa polskiego z przepisem art. 24 ust. 1 pkt a umowy z Libanem koresponduje art. 27 ust. 8 ustawy o PIT. Precyzuje on w jaki sposób w analizowanym przypadku należy obliczyć stopę procentową, która będzie zastosowana do dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawczyni w zakresie pytania oznaczonego nr 2, na gruncie prawa polskiego z przepisem ww. art. 24 ust. 1 pkt a) Umowy polsko – libańskiej koresponduje art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, precyzujący w jaki sposób w analizowanym przypadku należy obliczyć stopę procentową, która będzie zastosowana do dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

W ocenie Wnioskodawczyni, wszelkie przychody otrzymane w związku ze sprawowaniem funkcji członka zarządu (dyrektora) spółki z siedzibą w Republice Libańskiej, będą podlegać opodatkowaniu w Republice Libańskiej zgodnie z odpowiednimi regulacjami prawa podatkowego Libanu, bez względu na okoliczność, gdzie (tzn. w Polsce lub w Republice Libańskiej lub w innych państwach) będzie sprawował obowiązki członka zarządu.

Natomiast w Polsce wynagrodzenie otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) będzie zwolnione od opodatkowania, będąc jednakże uwzględnianym przy ustalaniu efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, która znajdzie zastosowanie w odniesieniu do innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe zdanie, zdaniem Wnioskodawczyni podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2015 r., nr IPPB2/4511-898/15-2/MM, w której stwierdza: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, w szczególności oświadczenie Wnioskodawcy, że będzie otrzymywać wynagrodzenie wyłącznie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki, która posiada rezydencję podatkową na terytorium Libanu, stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Wnioskodawcę świadczenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) w spółce mającej siedzibę na terytorium Libanu podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 umowy, tj. w Libanie i w Polsce. Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a umowy w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. metodę wyłączenia z progresją” oraz „(...) dochód, który Wnioskodawca uzyskałby na terytorium Libanu z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli Wnioskodawca uzyskałby inne dochody w roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany na terytorium Libanu powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce”.

W myśl bowiem art. 27 ust. 8 ustawy o PIT, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągnął również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych – podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT;
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
  3. ustaloną zgodnie z powyżej wskazanymi przepisami stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o PIT stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych od opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

Treść art. 45 ust. 1 ustawy o PIT stanowi bowiem, że podatnicy są zobowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu, podlegającego opodatkowaniu (poniesionej straty). W związku z powyższym deklaracja do organu podatkowego informuje przede wszystkim o fakcie osiągnięcia dochodu, który podlega opodatkowaniu, czy też osiągnięcia straty, a więc w przypadku, kiedy podatnik nie osiągnął dochodu lub dochód ten podlega zwolnieniu z opodatkowania w Polsce na podstawie odpowiednich przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni, uznał za prawidłowe Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2015 r., nr IPTPB2/415-614/14-4/JR, w której stwierdza, że: „Oznacza to, że dochód uzyskany przez podatnika z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) w spółce w Libanie jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli podatnik uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Libanie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce”.

Zatem, w ocenie Wnioskodawczyni, w przypadku kiedy wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) w spółce z siedzibą w Republice Libańskiej będzie jej jedynym dochodem, nie będzie Ona zobligowana do składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w myśl art. 45 ust. 1 ustawy o PIT.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawczyni, wynagrodzenie, które ma otrzymywać na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników spółki mającej siedzibę na terytorium Libanu z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu, będzie zwolnione z opodatkowania w Polsce i wynagrodzenie to będzie miało wpływ wyłącznie na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, która znajdzie zastosowanie w odniesieniu do innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art. 27 ustawy o PIT. W przypadku, gdy wyżej wymienione przychody będą jedynymi osiąganymi przez podatnika, to nie będzie ciążył na nim również obowiązek składania deklaracji podatkowej.

Zdanie to, według Wnioskodawczyni, podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2015 r., nr IPPB4/4511-1278/15-2/AK, w której stwierdza: „Zgodnie zatem z art. 16 umowy z dnia 26 lipca 1999 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 244, poz. 2445) – honoraria i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w organach spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie” oraz „Zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 lit. a przywołanej umowy – w przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany w Libanie, to Polska z zastrzeżeniem postanowień pod literą b, zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania. Polska może przy obliczeniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był wyłączony spod opodatkowania”.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jak zostało wskazane z opisie zdarzenia przyszłego, z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu będzie Ona kierowała działalnością spółki mającej siedzibę w Libanie, sprawując wraz z innymi dyrektorami zarząd nad tą spółką. Zakres odpowiedzialności Wnioskodawczyni będzie tożsamy z zakresem wykonywanych przez Nią obowiązków, za których realizację Wnioskodawczyni jako członek zarządu spółki będzie odpowiadała przed udziałowcami spółki, a ponadto zakres odpowiedzialności Wnioskodawczyni z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki w Libanie będzie uregulowany przez odpowiednie regulacje prawa Republiki Libańskiej. Wnioskodawczyni będzie otrzymywać wynagrodzenie wyłącznie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) spółki z siedzibą w Libanie. Wnioskodawca nie będzie pełnił żadnych innych funkcji w spółce niż funkcja członka zarządu (ang. director), jak również Wnioskodawca nie będzie świadczył jakichkolwiek usług na rzecz spółki w oparciu o inny tytuł prawny.

Stosownie do art. 16 Umowy z Libanem honoraria i inne podobne świadczenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w organach spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawczyni, zakres obowiązków pełnionych przez Wnioskodawczynię w spółce mającej rezydencję podatkową na terytorium Republiki Libanu mieści się w art. 16 Umowy z Libanem.

Za powyższym stanowiskiem, Jej zdaniem, przemawia fakt, że zakres obowiązków będzie obejmować wyłącznie zarządzanie spółką zgodnie z językowym rozumieniem pojęcia „zarządzania” lub „zarządu”. Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z językową definicją zawartą w słowniku języka polskiego za „zarząd” uważa się: „zarząd (...). 1. (...)” (M. Szymczak red., Słownik Języka Polskiego, Tom trzeci R-Ż, Warszawa, 1981, s. 954). Co więcej, językowa definicja „zarządzania” wskazuje, że „zarządzić” oznacza: „zarządzić” (...) 1. wydać polecenie, kazać coś wykonać (...). 2. zwykle ndk : Zarządzać przedsiębiorstwem, gospodarstwem.” (M. Szymczak red., Słownik Języka Polskiego, Tom trzeci R-Ż, Warszawa 1981 s. 954).

Powyższe definicje, według Wnioskodawczyni, wskazują na zakres obowiązków i czynności, do których wykonywania zobowiązana będzie Wnioskodawczyni pełniąc funkcję członka zarządu (dyrektora) spółki na terytorium Libanu.

Konsekwentnie, w opinii Wnioskodawczyni, zakres obowiązków pełnionych przez Wnioskodawczynię w spółce mającej rezydencję podatkową na terytorium Republiki Libanu mieści się w art. 16 Umowy z Libanem.

Wnioskodawczyni podnosi, że w sytuacji, gdy w roku pełnienia funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej uzyska w Polsce dochody opodatkowane na zasadach ogólnych dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej będzie podlegał – zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt a Umowy z Libanem – zwolnieniu. Jednak – jak wynika z art. 27 ust. 8 ustawy o PIT – Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do uwzględnienia tego dochodu dla potrzeb polskiego podatku dochodowego od osób fizycznych w celu ustalenia stawki podatku właściwej do opodatkowania dochodu uzyskanego w Polsce. Natomiast w sytuacji, kiedy Wnioskodawczyni nie uzyska dochodów opodatkowanych w Polsce, nie powstanie obowiązek podatkowy w Polsce, a w konsekwencji konieczność uiszczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) – osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a cyt. ustawy – za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni objęła funkcję członka zarządu (dyrektora) spółki mającej siedzibę na terytorium Republiki Libańskiej. Spółka, w której Wnioskodawczyni objęła funkcję członka zarządu (dyrektora) ma siedzibę na terytorium Republiki Libanu oraz jest rezydentem podatkowym w Libanie. Powołanie Wnioskodawczyni w skład zarządu spółki w charakterze członka zarządu (dyrektora) nastąpiło na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników spółki, będzie miało charakter aktu mianowania. Z tytułu pełnionej funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu spółki Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników. Wnioskodawczyni nie będzie przy tym wykonywała na rzecz spółki żadnych innych czynności niż sprawowanie funkcji członka zarządu. Wnioskodawczyni będzie otrzymywać wynagrodzenie wyłącznie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) spółki z siedzibą w Libanie.

Zgodnie z art. 16 Konwencji z dnia 26 lipca 1999 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2004 r., Nr 244, poz. 2445; dalej: Konwencja) – honoraria i inne podobne świadczenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w organach spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Postanowienie w Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, że danego rodzaju dochód (honoraria i inne podobne świadczenia) „może podlegać” opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) nie oznacza, że podatnik może wybrać państwo, w którym opodatkuje swój dochód i zapłaci podatek. Postanowienie to wskazuje natomiast, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.

W myśl ww. przepisu art. 16 Konwencji, dochód osoby mającej zamieszkanie na terytorium Polski pełniącej funkcję członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce mającej siedzibę na terytorium Libanu, może być opodatkowany w państwie źródła, tj. w Libanie oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce należy zastosować metodę, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji – metodę wyłączenia z progresją.

Zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 lit. a) przywołanej Konwencji w przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Libanie, to Polska z zastrzeżeniem postanowień pod literą b), zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania. Polska może przy obliczeniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był wyłączony spod opodatkowania.

Zatem, w przedstawionej sytuacji, dochód uzyskany przez podatnika z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) w spółce w Libanie, tj. ze źródła wymienionego w art. 16 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Libańską, jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli podatnik uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Libanie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Podatek określa się wówczas – stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że uzyskiwane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce mającej siedzibę na terytorium Libanu podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Konwencji, tj. w Libanie i w Polsce. Jednocześnie w Polsce w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, należy zastosować art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzw. metodę wyłączenia z progresją.

Oznacza to, że dochód Wnioskodawczyni uzyskany w Libanie będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli Wnioskodawczyni uzyska w roku podatkowym dochód podlegający opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Libanie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawczyni podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Jeśli natomiast Wnioskodawczyni nie uzyska dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, to na Wnioskodawczyni nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów z Libanu w Polsce i złożenia, na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zeznania według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że zakres żądania Wnioskodawczyni wyznacza:

  • zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  • stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez Wnioskodawczynię oraz
  • zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) Wnioskodawczyni w kontekście Jej wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko Wnioskodawczyni.

Należy również wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie będzie chronić Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj